Dags att provflyga Star Citizen? Ny gratisvecka med sex skepp är igång

Robot
Dags att provflyga Star Citizen? Ny gratisvecka med sex skepp är igång

Närmar sig 500 miljoner dollar och 4 miljoner spelare.

#star-citizen


Medlem

Jag pyntade in ett par tusen 2012 eller så. I starten i alla fall. Har aldrig spelat det dock.

Medlem

Har fem skepp totalt, plus en svävande motorcykel. Har dock inte spelat särskilt mycket senaste tiden, men hoppas hoppa in igen om ett tag. Väntar framför allt på Squadron 42.

Ni som tänker testa Star Citizen för första gången, se till att använda en referenskod så får Ni 5.000 extra i spelets valuta och ifall Ni köper ett startpaket/skepp så får både du och den som äger referenskoden en snygg svävande motorcykel som kallas Drake Dragonfly Black

Avstängd
Skrivet av Zidious G:

Jag pyntade in ett par tusen 2012 eller så. I starten i alla fall. Har aldrig spelat det dock.

Värt..

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Jag pyntade in ett par tusen 2012 eller så. I starten i alla fall. Har aldrig spelat det dock.

Haha. Skönt med brutal ärlighet.

Men jag förstår hajp och optimism och att man vill bidra till något som är banbrytande.

Beundransvärt faktiskt.

Synd att crowdfunding gav upphov till så många besvikelser så att den finansieringsformen är närmast död nu.


signatur

Memento Mori

Medlem

Tankar det nu, skall bli skoj att testa med mitt färska 3070 ti


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Tankar det nu, skall bli skoj att testa med mitt färska 3070 ti

Najs. För att göra upplevelsen extra rolig så kan jag starkt rekommendera att spela det ihop med andra spelare. Det är inte mycket som slår en fullt crewad hammerhead med diverse turrets bemannade med styrman å allt 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Varje år ser jag fram emot att Squadron 42 kommer att släppas om två år...

$500 miljoner och 4 miljoner som köpt det (frågan är hur många som faktiskt spelar det...), så $125 per person.
Enligt paretoprincipen så står 20% för 80%, så 800.000 har tillsammans bränt $400 miljoner, eller då $500 per person...
Och spinner man vidare på principen, 4% står för 64%, så 200.000 kan tänkas ha bränt $320 miljoner, $1600 per person...

Diablo Immortal har inget på Star Citizen...

Medlem
Skrivet av filbunke:

Varje år ser jag fram emot att Squadron 42 kommer att släppas om två år...

$500 miljoner och 4 miljoner som köpt det (frågan är hur många som faktiskt spelar det...), så $125 per person.
Enligt paretoprincipen så står 20% för 80%, så 800.000 har tillsammans bränt $400 miljoner, eller då $500 per person...
Och spinner man vidare på principen, 4% står för 64%, så 200.000 kan tänkas ha bränt $320 miljoner, $1600 per person...

Diablo Immortal har inget på Star Citizen...

Måste ändå ge ett tack till dom människorna, spelet, om än sakta går det frammåt, och jag tycker inte speciellt många spel ens försöker sig på något i närheten av vad RSI gör.

Efter lawsuits och motorbyte back in the days trodde jag att spelet skulle dö helt.
Men jag är rätt säker på att ett släpp kommer ske i det här laget.

Även fast det är en alpha så har jag och polarn haft svinkul i 3.17 som fick en rejäl uppsving i prestanda för min del.
Pledgade själv typ 2013 för att visionen tilltalade mig, uppfylls den så kommer det bli magiskt, om inte så har jag redan haft kul mer än 100 timmar på den pengen.

Skillnaden är väl att diablo immortals inte är banbrytande på något plan öht.
Och nu 3.18 kommer ju äntligen server meshing och en jävla massa annat som verkligen är core tech för spelets gameloop som verkligen inte är färdig i det här läget.

Dagliga användare på star citizen är över 500 tusen användare så nog finns det tro på spelet och folk som gillar det dom ser hittills.

Personligen bryr jag mig inte om utvecklings tiden, finns massor att spela, och jag pledgade fullt medveten om att det var en vision som var långt bort.

Medlem

Tittade på en 2 timmars how-to guide. Flög runt lite hit och lite dit. Spelet kraschade och skeppet och allt i förstördes. Tur att det var gratis.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

[...]
Efter lawsuits och motorbyte back in the days trodde jag att spelet skulle dö helt.
Men jag är rätt säker på att ett släpp kommer ske i det här laget.
[...]

Ville bara säga att hela bytet av spelmotorn tog cirka 2-3 dagar och utfördes av 2 personer.

För att göra en lång historia kort;
De bytte från CryEngine 3.8 till CryEngine 3.8 [sic!]. Den första ägs av CryTek. Den senare ägs av Amazon, som döpt om den till Lumberyard.

Anledningen till bytet var att Amazon erbjuder bättre service angåede servrar. Och eftersom båda är baserade på exakt samma spelmotor var bytet enkelt.

I grund och botten var bytet en juridisk symbolisk handling. Avinstallera CryEngine 3.8 (CryTek), ominstallera CryEngine 3.8 (Lumberyard).

Alla nöjda. Utom CryTek, som stämde.

----------------

På tal om höna utav fjäder...
Hela "deformable bed sheets"-grejen från ett par månader sen, där CIG:s hutlösa ledning slösade mängder med tid och reseuser på att skapa deformerbara täcken...

Hela den grejen utfördes egentligen bara av 1-2 animatörer under par veckor, kanske bara ett par dagar. Den var en liten del av leveransen "AI – Off Duty Activities – Sleeping".


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Varje år ser jag fram emot att Squadron 42 kommer att släppas om två år...

Hörre du... ta det lugnt där. CIG måste först få till interaktiva toaletter och lakan!

Inaktiv
Skrivet av Christoffre:

Ville bara säga att hela bytet av spelmotorn tog cirka 2-3 dagar och utfördes av 2 personer.

Det här vill jag gärna ha källa på.
Sorry to doubt men det låter tvärt emot vad jag läst.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Det här vill jag gärna ha källa på.
Sorry to doubt men det låter tvärt emot vad jag läst.

"We stopped taking new builds from Crytek towards the end of 2015. So did Amazon. Because of this the core of the engine that we use is the same one that Amazon use and the switch was painless (I think it took us a day or so of two engineers on the engine team). What runs Star Citizen and Squadron 42 is our heavily modified version of the engine which we have dubbed StarEngine, just now our foundation is Lumberyard not CryEngine. None of our work was thrown away or modified. We switched the like for like parts of the engine from CryEngine to Lumberyard. All of our bespoke work from 64 bit precision, new rendering and planet tech, Item / Entity 2.0, Local Physics Grids, Zone System, Object Containers and so on were unaffected and remain unique to Star Citizen."

https://www.extremetech.com/extreme/241674-star-citizen-devel...


signatur

-Dictated but not read.

Inaktiv
Skrivet av Christoffre:

None of our work was thrown away or modified.

Tack för det!
Själv har man läst på nätet om och om igen hur det var en pina att byta motor och det var det som skapade de flesta förseningarna.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Tack för det!
Själv har man läst på nätet om och om igen hur det var en pina att byta motor och det var det som skapade de flesta förseningarna.

Du kanske blandade ihop det med modifieringen av Cryengine för det var ett enormt jobb som tagit väldigt lång tid?

Andra anledningar till att det tagit sån tid är,

1. Planeterna. Först skulle planeterna bestå av en cut scene och hero landing. Det var allt. När man gick över till procedural planets istället försenade man troligen spelet med 1 till 2 år. Det har resulterat i ännu mer tech skuld då man nu kan åka över hela planeterna/månarna och all den ytan behöver fyllas med innehåll.

Sen dess har man i princip koncentrerat sig på att skapa mjukvaruverktyg för att utvecklarna ska ha nån slags chans att skapa det Star Citizen/Squadron 42 som man lovat.

2. Man gör två AAA-spel samtidigt, Star Citizen (MMO) och Squadron 42 (SP)

3. De första åren verkar det inte som om man hade nån direkt plan för hur man skulle skapa spelen eller exakt vad de skulle bestå av. Man la till exempel ut FPS-delen till ett externt företag under en tid vilket inte fungerade utan gjorde det till slut själva istället. Visionen verkade helt enkelt ganska luddig i början troligen på grund av de otroliga crowdfunding framgångarna. (pengarna formligen forsade in)

4. Man har byggt upp 5 utvecklings studios i Austin, Frankfurt, Los Angeles, Manchester och Montreal från 12 pers 2012 (varav ungefär hälften var utvecklare) till 780 idag.

Medlem

För er som är nya, eller gamla och dammiga. Kolla in spelets player guides
https://robertsspaceindustries.com/playstarcitizen

Eller sök efter en new player guide på youtube. Några rekommendationer är:

Mustang Alpha får ett uppdaterat lastutrymme med 3.17.2 patchen, men den patchen kommer troligen först efter free fly är över.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem

Började spela efter Invictus free weekend för en dryg månad sen. Spelet är helt otroligt. Riktigt underhållande och man blir lätt fast i det.
Tyvärr mycket buggar, men de går att undvika efter en tids spelande när man lär sig. Tänk också på att spelet får en global reset vid 3.17.2 om någon/några veckor, så finns ingen nytta av att spara era pengar just nu. Det enda som följer med är er Reputation ni samlat ihop. Kan verkligen rekommendera detta spel, så länge man står ut med vissa buggar.


signatur

The King is Back

Inaktiv
Skrivet av JRico:

Du kanske blandade ihop det med modifieringen av Cryengine för det var ett enormt jobb som tagit väldigt lång tid?

Hmm.. inte helt orimligt.

En annan grej man ofta ser så fort Star Citizen dyker upp på reddit exempelvis är ju folk som kommenterar "de lovade release 2014".
Det var väl innan de märkte hur mycket pengar de drog in via kickstarter och bestämde sig för att göra det så stort får man anta.

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Hmm.. inte helt orimligt.

En annan grej man ofta ser så fort Star Citizen dyker upp på reddit exempelvis är ju folk som kommenterar "de lovade release 2014".
Det var väl innan de märkte hur mycket pengar de drog in via kickstarter och bestämde sig för att göra det så stort får man anta.

Ja från början skulle ju spelet släppas 2014, men som du själv säger så kom det in mer pengar än vad de tänkt sig. I original-idén så skulle man ju inte ens kunna springa omkring i fps-läge, utan en ren rymd-simulator med en singleplayer-kampanj, vilket nu har blivit ett eget spel (SQ42) med en massa extra grejer. I samband med delningen så skapades även MMOT star citizen.

Med handen på hjärtat så skulle troligen sq42 redan vara utdaterat om de släppt det 2014. Dessutom så släpptes ju elit dangerous inte långt efter, så vi som rymd-community har ju inte gått lottlösa under väntans gång 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Hmm.. inte helt orimligt.

En annan grej man ofta ser så fort Star Citizen dyker upp på reddit exempelvis är ju folk som kommenterar "de lovade release 2014".
Det var väl innan de märkte hur mycket pengar de drog in via kickstarter och bestämde sig för att göra det så stort får man anta.

Japp, och varför inte bara fortsätta att göra det större så länge som det finns folk som är redo att trycka in mer pengar? Bara att hela tiden lägga till nya saker, "feature creep to infininity... and beyond". Alla problem kan ju sen förklaras med att det är en alpha.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Japp, och varför inte bara fortsätta att göra det större så länge som det finns folk som är redo att trycka in mer pengar? Bara att hela tiden lägga till nya saker, "feature creep to infininity... and beyond". Alla problem kan ju sen förklaras med att det är en alpha.

Alltså, det är ju inte direkt som att utvecklingen står stilla. Sen så måste man förstå vad som gör star citizen unikt, vilket jag menar på är just det vi alla väntar på. Det sömlösa gameplay som skall göras tillgänglig av servermeshing och icache. Utan dessa så kommer inte star citizen ut oavsett hur mycket pengar som kommer in. Så det handlar inte bara om att chris roberts bara vill stoppa in mer och väljer att vänta på mer pengar, utan att spelet går inte att bygga vidare på utan dessa grejer. Men när dessa grejer kommer, så blir det troligen en ketchup-effekt av rang då mycket redan är klart, men inte kan implementeras innan.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Alltså, det är ju inte direkt som att utvecklingen står stilla. Sen så måste man förstå vad som gör star citizen unikt, vilket jag menar på är just det vi alla väntar på. Det sömlösa gameplay som skall göras tillgänglig av servermeshing och icache. Utan dessa så kommer inte star citizen ut oavsett hur mycket pengar som kommer in. Så det handlar inte bara om att chris roberts bara vill stoppa in mer och väljer att vänta på mer pengar, utan att spelet går inte att bygga vidare på utan dessa grejer. Men när dessa grejer kommer, så blir det troligen en ketchup-effekt av rang då mycket redan är klart, men inte kan implementeras innan.

Sluta aldrig att tro.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Sluta aldrig att tro.

Helt rätt 😁

Nä, men man måste ändå förstå vart problemet ligger. Det är som en biltillverkning. Vissa ser bilens kaross och hur fin den ser ut. De klagar på att man inte skall fortsätta utveckla massagestolar till bilen och istället släppa bilen till försäljning, men problemet är att en annan del av utvecklingsteamet som håller på med motorn endast får i första växeln. Oavsett hur mycket personal man sätter på utvecklingen av växellådan så finns det bara plars för 2-3 st att jobba där samtidigt. Istället för att resten av utvecklingsteamen inte skall göra något i väntan, så bygger de vidare på dessa massagestolarna.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Ville bara säga att hela bytet av spelmotorn tog cirka 2-3 dagar och utfördes av 2 personer.

För att göra en lång historia kort;
De bytte från CryEngine 3.8 till CryEngine 3.8 [sic!]. Den första ägs av CryTek. Den senare ägs av Amazon, som döpt om den till Lumberyard.

Anledningen till bytet var att Amazon erbjuder bättre service angåede servrar. Och eftersom båda är baserade på exakt samma spelmotor var bytet enkelt.

I grund och botten var bytet en juridisk symbolisk handling. Avinstallera CryEngine 3.8 (CryTek), ominstallera CryEngine 3.8 (Lumberyard).

Alla nöjda. Utom CryTek, som stämde.

----------------

På tal om höna utav fjäder...
Hela "deformable bed sheets"-grejen från ett par månader sen, där CIG:s hutlösa ledning slösade mängder med tid och reseuser på att skapa deformerbara täcken...

Hela den grejen utfördes egentligen bara av 1-2 animatörer under par veckor, kanske bara ett par dagar. Den var en liten del av leveransen "AI – Off Duty Activities – Sleeping".

Minns bara i runda slängar vad folk gormade om att spelet skulle dö, var en scam osv, var väl det som påverkade en, minns inte alls själva proceduren du har säkert rätt.
Förvisso gapar ju folk fortfarande om samma sak. Men men.

Här ta en screenshot!

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Själv har man läst på nätet om och om igen hur det var en pina att byta motor och det var det som skapade de flesta förseningarna.

Som någon annan var inne på så var det i ett tidigare skede. Spelets omfattning ändrades ju drastiskt första åren i takt med att pengarna rullade in. CryEngine var en jättebra motor till det spel som ursprungligen planerades, men visade sig ha många brister för det spel man till slut ville bygga, men istället för att kasta bort mycket av det som gjorts och börja om med en ny motor så vidareutvecklade man själva motorn till att kunna göra det man behövde istället. Det tog en oerhörd mängd tid och resurser att få ordning på.

Bara för att nämna ett exempel så var tanken från början att när man närmade sig en planet eller rymdstation så skulle man "zona in" till den när man kom tillräckligt nära och vips hamna i basen/stationen efter en laddningsskärm. Detta ändrades så klart senare till att göra hela planeterna delvis "procedurally generated" och till att bli en del av universumet helt utan att behöva "zona in" någonstans alls i spelet. Inga laddningsskärmar har ju varit ett fundament i spelets vision väldigt länge.

En annan bit de fick lösa var just storleken på "kartorna" som var väldigt begränsade gentemot vad ett spel i Star Citizens skala behövde. Man kom fram till en väldigt finurlig lösning där man -- i brist på andra ord -- "komprimerade" utrymmet på ett sätt som en spelare inte märker av alls när denne spelar. Har även för mig att det fanns nån typ av hårdkodad maxgräns för antalet spelare satt till 32 eller 64 eller nått sånt ifrån början i CryEngine.

Det tog ju så klart även lång tid innan alla utvecklingstools skapats. Bara teknologin som skapar planeter tog ganska lång tid att ta fram. Att ha rätt "tools" är ju superviktigt inom speldesign för att det ska bli effektivt och möjliggöra snabbare expandering i framtiden.

Medlem

Jag gissar på release tidigast 2030


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag gissar på release tidigast 2030

Tror att det går fort efter att servermeshing och icache är på plats 🙂

Du som är en förespråkare av VR; testat star citizen i VR med programmet vorpx?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Tror att det går fort efter att servermeshing och icache är på plats 🙂

Du som är en förespråkare av VR; testat star citizen i VR med programmet vorpx?

Nej jag har inte provat.
Men jag känner lite att det gått så länge så ett native VR stöd borde läggas in


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det är fortfarande knappt en tech-demo och det krävs en monsterdator för att se det bugga sönder.

Star Citizen är över. Det kommer inte bli nått.. Lägg av bara.. Avbryt all uppmärksamhet för projektet
Det kommer inte utvecklas som ett fint vin som kräver många år för att nå mogenhet, för projektet är trasit, omöjligt scopeat samt saknar talangen som behövts om det inte redan var kört pga punkt 1 och 2

Får ont i magen när jag ser alla mer och mer desperata följare av projektet som sänkt för mycket i det för att kunna sluta.. Som försöker övertala oss andra att "nej alltså, det nu är det faktiskt på gång på riktigt!".

NEJ. AVBRYT


signatur

subterranean homesick alien

12
Skriv svar