Det här kan vara min konsolgeneration

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Hade man kunnat spela alla fps med t-bord och mus på konsol hade jag bytt. Men Fps med kontroll är fortfarande ett aber. En del går nu för tiden men det är inte standard.

Instämmer. FPS-spel på konsol är fortfarande HELT omöjligt för mig. Jag har verkligen försökt men det går bara inte.

Jag verkar inte direkt vara ensam med den åsikten 😆

Medlem

Tittade på systemkraven för Elden Ring och insåg att det aldrig skulle gå med min dator. Sen tittade jag på vad det skulle kosta att köpa ny dator och kände att det inte är värt priset nu när man är tvåbarnsförälder. Så det fick bli ett series x istället. Jag har definitivt börjat spela mer sen jag köpte det än innan. Enkelheten är skön när man har ont om tid för spelande.
Tror inte jag kommer gå tillbaks till pc på många år, om någonsin.

Medlem
Skrivet av G4ruda:

Problemet med att överge PC stavas handkontroll.

Strategispel och shooters går helt bort.

Annars är jag helt med på dina tankar.

Dock så går många FPS i alla fall på series x köra med mus och tangentbord jag har kört COD så även testat fortnite en sväng

Medlem

Känns som en röd tråd.
Dom som föredrar konsol.
- Lite äldre, trötta som har småbarn.
- Folk som lever minimalistiskt på ett eller annat sätt. Typ trångbodd eller nån form av inredningsstil där en dator inte passar in, "regeringen" har bestämt att dator ska bort.
-Folk som verkar okunniga att man måste köpa en ny dator var och varannat år för 20000+


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har en pc som klarar allt(bra med jobb som betalar) men föredrar mer och mer konsol med två små där hemma, flesta spel köps sker på ps5:an, förutom fps spel


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Spelade främst på PC fram till att PS3:an släpptes ungefär. Det sammanföll med min sons födelse så speltiden minskade rätt drastiskt. Då var det skönt att bara ha något att dra igång och sitta i soffan och spela när man hade tid. Nu är barnen äldre men bekvämligheten att "bara" behöva köpa en ny konsol med några års mellanrum tycker jag är smidigare än att uppgradera datorn lite då och då. Och då många av mina favoritspel är exklusiva till konsol (även om kanske bara för något år nu) så passar det mig utmärkt.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Den dagen RTS/TBS/4X och lite djupare RPG blir någorlunda spelbara på konsoler (bara tanken på att spela med handkontroll får mig att kräkas lite i munnen) kanske jag överväger att snegla åt en. Har kort prövat några gånger (Fallout 4, bl.a.) och insett att det absolut inte är för mig. Möjligheten att fritt modda och tweaka spelen som jag vill är ytterligare en *stor* anledning att jag kraftigt föredrar PC. Visst har jag blivit äldre och är inte lika lockad av byggandet och uppgraderandet som jag var när jag var yngre (nu lägger jag undan lite pengar över några år och slår till ordentligt när jag köper en ny och så får den hålla ett antal år innan jag upprepar proceduren).

Toppen att alternativet med konsoler finns för sådana spel och spelare det passar för, men för mig är det nog ganska långt bort för en överskådlig framtid.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Känns som en röd tråd.
Dom som föredrar konsol.
- Lite äldre, trötta som har småbarn.
- Folk som lever minimalistiskt på ett eller annat sätt. Typ trångbodd eller nån form av inredningsstil där en dator inte passar in, "regeringen" har bestämt att dator ska bort.
-Folk som verkar okunniga att man måste köpa en ny dator var och varannat år för 20000+

Antar att jag gjorde uppror mot regeringen då, hade parallellt en PS3 och spel PC under många år, men sen när man fick fru och två barn så blev TV:n allt mer och mer upptagen för annat (peppa pig 24/7)... Så har väl suttit och spelat på laptopen (Ryzen 5 med Vega 8, yay).
Men tanken har alltid varit att ha en PC som står som media server med Plex så när vi köpte hus förra året så gjorde jag slag i saken och samlade ihopa datorlåda, nätaggregat , HDD samt CPU kylare från den 10 år gamla spel PC:n (fortfarande impad att en Noctua kylare för en Socket 775 passar på en 1200 socket ). Tanken var att köra en i3:a med inbyggt grafikkort, men så hittade jag en i5 för samma pris utan inbyggt grafik och så fick det blev en 1050ti som efter lite jämförelse med pris/prestanda, byttes till en RTX3050 och hey presto, tillbaka som PC gamer igen


signatur

How can we win when fools can be kings?

Skribent

Jag och min fru köpte nyss sprillans nya och egentligen alldeles för dyra datorer, där vi mer eller mindre valde delar själva och sedan lät en firma sätta ihop åt oss. Lite mellanmjölk så där kanske. Men fasen, jag blir förtjust som ett litet barn på julafton bara av att sätta mig vid datorn nu. Misstänker att jag kompenserar från tonåren då min familj inte hade drivor med pengar, och jag alltid hade datorer som var mycket sämre än vännernas. Jag var den där stackaren som tittade på systemkraven i butiken, och allt som oftast fick ställa tillbaka boxen i hyllan igen.

Hur som helst så kan jag i alla fall motivera köpet med min spelsmak - det blir mycket snabba shooters och mmorpg, sånt som drar nytta av en bra dator samt mus och tangentbord. Spelar dock även på PS5 och Switch, kanske kan tilläggas.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Lol, det kommer aldrig att hända Även om jag har en PS5 så är det mest grabben som använder den...jag blir bara irriterad över den idiotiska mjukvaran.

Inaktiv
Skrivet av Mirage:

Nu har du en tankevurpa.
Om ett Xbox spel kommer till pc =! exklusivt.
Om ett PS spel kommer till PC =! exklusivt.
Om ett Nintendo spel kommer till PC =! exklusivt.

Närmaste är att det är tidsexklusivt. Sen ditt argument att PS "verkar" komma är lite svagt. Att Nintendo inte intresserar dig ändrar inte faktum att de inte släpper sina spel utanför sin egen plattform.

Just det, det är ju du som jag aldrig fattar vad du skriver här på forumet. Sorry, jag vet inte vad =! betyder.
Kan du inte skriva som om vi hade en face-to-face konversation istället?

Jag vet inte vad din poäng är heller tyvärr.
Känns som du försöker vinna nåt argument som inte finns.

Medlem
Betydelsen är..
Skrivet av anon_79617:

Just det, det är ju du som jag aldrig fattar vad du skriver här på forumet. Sorry, jag vet inte vad =! betyder.
Kan du inte skriva som om vi hade en face-to-face konversation istället?

Jag vet inte vad din poäng är heller tyvärr.
Känns som du försöker vinna nåt argument som inte finns.

=! betyder bara ”inte lika med”

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Just det, det är ju du som jag aldrig fattar vad du skriver här på forumet. Sorry, jag vet inte vad =! betyder.
Kan du inte skriva som om vi hade en face-to-face konversation istället?

Jag vet inte vad din poäng är heller tyvärr.
Känns som du försöker vinna nåt argument som inte finns.

Det brukar skrivas != "not equal to" vilket används när man skall jämföra variabler/konstanter i ett programmeringsspråk.

> "greater than".
>= "greater or equal to"
< "less than"
<= "less or equal to"

Etc...


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Hamnade där någon gång efter en himla massa bra datorer (har flera bra fortfarande, men för vm och databaser, dom står igång i garaget).
Tror det började med att jag tröttnade på fps och började spela mer med handkontroll på datorn, sedan lade vi på att jag tröttnade på att bygga datorer, blev tråkigt helt enkelt
Och då när man plötsligt satt med handkontroll vid en stor sak som lät, ett nytt spel kom och man fick kompromissa med inställningar för att det skulle funka bra så tröttnade jag
Spelar fortfarande strategi-spel som civ och xcom på laptop.
Men så skönt när det kommer ett nytt spel och man bara startar det (efter 150gb nedladdning)
Dock så har Nintendo alltid funnits med i bakgrunden.

Medlem
Medlem

Många år sedan jag gick över till konsol för spelandet, det var 2012 som jag senaste spelade aktivt på datorn och då var det bara ett spel som kördes (Star Wars: the old republic).
Spelar sedan dess på Xbox, numera så det enda som jag någon gång ibland kör är Stronghold Crusader.

Medlem

Ni som lagt av med PC betänk att VR är bäst på PC. Half life Alyx är helt magiskt. Eleven table tennis VR är bordtennis på riktigt.

Indiespel kommer först till PC. Experiment som inte finns på konsoll. Sonys exklusiva har börjat komma på PC. För att inte tala om allt annat man kan göra på en PC. Nähe, bra PC måste man ha! 🙂

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Just det, det är ju du som jag aldrig fattar vad du skriver här på forumet. Sorry, jag vet inte vad =! betyder.
Kan du inte skriva som om vi hade en face-to-face konversation istället?

Jag vet inte vad din poäng är heller tyvärr.
Känns som du försöker vinna nåt argument som inte finns.

Sorry, uppenbarligen fattar jag inte vad du säger. Nog inte lönt. Och ja, jag skrev fel, det ska vara != såklart.

Skrivet av Barak:

Det brukar skrivas != "not equal to" vilket används när man skall jämföra variabler/konstanter i ett programmeringsspråk.

> "greater than".
>= "greater or equal to"
< "less than"
<= "less or equal to"

Etc...

jepp, insåg jag skrev fel. Borde varit != såklart.


signatur

I drank what?

Medlem

Börjar själv på att fundera på gå bort från konsolerna Sony och Xbox.

Denna generation köpte jag både ps5, xbox series X och har en Nintendo Switch sedan tidigare.
PC måste jag ha pga bildredigering och musikskapande, men jag spelar även en hel del på den (VR).

Känner att det är rätt onödigt med att äga både PS5 och Series X, många spel som intresserar mig typ Elden ring släppts även på PC och då spelar jag på PC. De få spel som är unika till PS5 har jag redan spelat och Xbox finner jag inte mycket intressant på heller.
Grejen är att konsolmässigt gillar jag Xboxen mer än ps5an. Men det finns inte några unika titlar som rättfärdar mig att behålla den. Och nog kan jag väl ändå klara mig utan PS5ans spel. Horizon, spiderman, God of war.. har prövat men gillade dem inte. Returnal och Demon's souls är avklarat redan. Sony måste visa varför jag vill fortsätta vara med ett tag till annars går jag all in på PC och Nintendo. Sen kommer ju fler titlar från sony på PC i framtiden gissar jag.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Japp! jag är med dig helt, jag fick tag i en PS5:a, spelat igenom Last of us 2. Just nu spelar jag V Rising väldigt mycket på PC men kommande spel typ Witcher 4 osv kommer jag lira på PS5:an

Medlem
Skrivet av Zicero:

Japp! jag är med dig helt, jag fick tag i en PS5:a, spelat igenom Last of us 2. Just nu spelar jag V Rising väldigt mycket på PC men kommande spel typ Witcher 4 osv kommer jag lira på PS5:an

Rättelse: Du kommer spela Witcher 4 på PS6

Medlem

För egen del så skaffar jag plattform efter de spel jag vill spela, så spelen styr helt och hållet. Har hänt att jag köpt en konsol bara för ett eller två spel. Jag har ett spelrum där jag har Två speldatorer och en jobbdator samt en mängd olika konsoler.

Jag har dock helt hoppat över förra Xbox generationen då det inte är någon mening att skaffa Xbox om man har en kompetent PC då i princip alla spel av värde även kommer på PC. Jag har dock handlat en Series S denna generation för att kunna göra lite mer plats i spelrummet och magasinera Xbox 360n. Så kör endast 360 spel på den. Mina huvudplattformar för konsolspel har blivit PS4/PS5 samt Nintendo Switch. Handhållet har det blivit PSVita och 3DS. Men jag kör i princip bara JRPG, SRPG, DRPG osv på konsol. resterande kör jag på PC.

Så bottom line: Vill inte låta plattformen begränsa spelutbudet så jag har skaffat alla plattformar som krävs för att ha tillgång till alla spel som släpps av intresse oavsett exklusivitet.

Medlem

lirar både men är jäkligt skönt med ps5 som är plug and play behöver inte tänka på nått

Medlem

Strax efter 2000 så började jag på slutet av pc spelande. Då hade jag spelat pc sen strax innan 386 (runt 1989) kom ut. Anledningarna var många. Mitt första problem ryggen, kan inte sitta på en stol i över en timme utan att få problem. Träffade en tjej som spelade mycket Final Fantasy 7-9 mf på Playstation 2. Grafik och andra kort var jobbiga att hitta rätt drivrutiner till. Flera spel hade inget ljud på grund av fel hårdvara. WoW kom och dom sköt upp flera Blizzard spel ordentligt. Och la ner warcraft 4 och senare försvann även C&C. Har aldrig riktigt gillat mus och tangentbord. Mycket på grund av känslan mm. Och att ha en handkontroll (orginal xbox/playstation till pcn var väldigt ovanligt då. Jag måste ha orginal kontroller är väldigt känslig om något litet ändrar sig eller knappar känns fel. För mig är konsol och pc som natt och dag. Med konsolen så är jag trygg och kan slappna av medans med pc så vet jag inte när det är dax för hår rivar time och abstinens.

Medlem
Skrivet av A1200G:

Ni som lagt av med PC betänk att VR är bäst på PC. Half life Alyx är helt magiskt. Eleven table tennis VR är bordtennis på riktigt.

Indiespel kommer först till PC. Experiment som inte finns på konsoll. Sonys exklusiva har börjat komma på PC. För att inte tala om allt annat man kan göra på en PC. Nähe, bra PC måste man ha! 🙂

På pc dras man lätt in i moddar dataminening betor mm det gör mycket att man fastnar i spel och får "jobba" som beta testare mycket mer än på konsol. För mig är illusionen väldigt viktigt när det kommer till spel. Så att ändra något i grund spelet är både tids krävande och bryter illusionen. Men visst är man både intresserad av teknik och spel köp en pc. Men är man helt ointressant av teknik delen nästan så är faktiskt pc en plåga.

Medlem

Jag gör så mycket annat vid datorn att jag tycker det är bekvämt att kunna spela där också. Att sitta i soffan med mitt PS5 är inte alls lika "bekvämt" för min del. Enda anledningen till att jag överhuvud taget äger en konsol är de exklusiva spelen.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Skulle nog säga att pcn fick lämna när jag flyttade hemifrån. Är ju inget man vill ha i en liten lägenhet, att där ska stå ett skrivbord med dator i typ vardagsrummet. Dock har jag alltid haft en konsol och med Gamepass så har man knappt behov av ens köpa spel.

Saknar egentligen bara att spela CS, hade säkert kunnat nu på min nya laptop, men gick sisådär på den gamla. Men det är ju knappt man behöver ha en dator längre. Vilket fick mig att fundera, kollar jag i min bubbla (bland vänner o familj), så är det endast farsan som har stationär(arbetar), ett par har laptops, men dom flesta använder nog bara mobilen för allt. Jag använder inte min laptop egentligen till nåt vettigt, förutom surfa när jag laddar min mobil eller vill youtuba på större skärm.
Jag tror knappt jag sett en stationär dator (förutom min farsas) hemma hos någon på säkert 10 år. Nu har ju folk olika filterbubblor osv, men ändå, jag känner folk på jobbet som är gamers, men aldrig varit hemma hos dom.

Medlem

Kommer aldrig att bli konsolexklusiv igen. Det är alldeles för begränsade när det kommer till lagringsmedia. Majoriteten av spel jag äger på pc kan jag alltid spela om jag byter någonting. 1-2 generationer finns möjligheten på konsol. Eller inte alls, Wii shop spel till exempel.

Medlem

Det har aldrig varit bättre tillfälle att vara en PC-gamer idag och det är fantastiskt.

Medlem

PC är ett arbetsredskap för mig plus att Nintendo inte släpper sina spel där, även Playstation-spel är exklusiva till konsol och kommer de till PC får man vänta flera år så nej, jag håller mig till konsol.

Skriv svar