Diskutera - Vilken spelutvecklare gillar du bäst just nu?

Robot
Diskutera - Vilken spelutvecklare gillar du bäst just nu?

När gamla favoriter faller träder nya fram.

#diskutera


Redaktör

Jag säger Valve. De gör ju inte många spel, men mycket av det de gör är svinbra. Och Half-Life: Alyx är bland det bästa jag spelat på år och dag. Så de är ovanligt nog en gammal utvecklare som håller än (Id Software är en annan).


signatur
Medlem

Just nu ingen favorit, mest moddare


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Tjeckiska Warhorse Studios, som såklart gjort Kingdom Come: Deliverance, senaste decenniets bästa spel (nåja, Elden Ring har nåt att säga om den saken).


signatur

Memento Mori

Medlem

Tycker Petroglyph gjorde ett bra jobb med Cnc... annars kanske Void Point så klart... men men. Ingen stor utvecklare, men det beror ju på ett ganska ljumt eller inget intresse för nya storspel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Nightdive studios som återupplivat flertalet klassiker med bravur (med 2 originella releaser som är deras egna). Ser mest fram emot återupplivningen av System shock som möjligen kan utmana kommande Bioshock.

Obsidian: Med undantag för dungeon siege 3 som var bedrövligt, men bortsett från det är de en av mina favoriter gällande fängslangde RPG (Pillars of eternity-serien och neverwinter nights 2).


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Geeks Gaming

Blackbird: Homeworld och Shipbreakers
Offworld Industries: Squad
Eidos Montreal: Deus ex
Obsidian entertainment: Fallout new vegas, South Park stick of truth och Outer worlds

Medlem

Jag har sagt det sedan Dark Souls och jag håller fortsatt fast vid det; From Software är enligt mig den enda utvecklaren som man vågar att lita på vid varje release och som håller absolut högst kvalitet vid varje spelsläpp, utan att ta till med live service, micro transactions, battle passes eller annat skit som sänker så många av spelen som annars släpps nuförtiden.

Capcom har också haft ett riktigt bra track record på senare tid.

Medlem

Introversion Software & Zachtronics gör intressanta spel.

Medlem

Valve
Stress Level Zero
Capcom
Fromsoftware
Kojima productions
GIANTS Software
Har alla hållt hög nivå utan magplask vad jag vet


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Releasehästryttare

Får rösta svenskt med Coffestain studios (satisfactory, Sanctum)

Medlem

Skulle säga Cloud imperium med deras star citizen-projekt. Visst, det går långsamt i utvecklingen, men allt de gjort hittills får mig att tappa hakan och saknar motstycke.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Medlem

Arkane Studios. Är väl lite på håret för Prey och Dishonored: Death of the Outsider släpptes båda för 5 år sedan.

Medlem

Vetitusan...känns inte som jag spelat några spel dom senaste åren som verkligen känts så bra.

Medlem

fromsoft & Larian Studios


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Skulle säga Cloud imperium med deras star citizen-projekt. Visst, det går långsamt i utvecklingen, men allt de gjort hittills får mig att tappa hakan och saknar motstycke.

copium


signatur

"People say nothing is impossible, but I do nothing every day."

Medlem

Larian Studios ligger mig varmt om hjärtat. Älskade Divinity: Original Sin 1 & 2, och även om det bara är Early Access än så länge ser Baldur's Gate 3 ut att hålla ännu högre standard.

Divinity: Original Sin 1 & 2, samt Baldur's Gate 3 är anledningen till varför jag inte kan njuta av andra RPG-spel längre.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Finska Remedy, gillat deras spel ända sen Max Payne. Tycker de är välgjorda och underhållande de har släppt sedan dess. Få, men bra spel i mitt tycke och ganska unika jämfört med marknaden i stort.
Sen att de "övergav" PC ett tag var kanske inte helt i deras händer bara.

Creative Assembly. Rome I stod ju ut på sin tid men sen tappade de bort mig lite innan Warhammer serien och Alien. Sen har många en del att säga kring deras DLC policy men man får ge de att de har stöttat spel långt efter dess release. Vilket är ett stort plus.

Kan hålla med även om Obsidian, finns bra potential om inte annat.
Samt Larian, stort förtroende för de efter Original Sin.
Supergiant med deras superba Hades. Mycket kärlek bakom.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem

Första jag tänker på är väl Capcom, har väl inte haft många missar de senaste åren. Vidare har väl FromSoftware, SuperGiant Games och Drinkbox Studios bara haft bra spel vad jag vet.

Avstängd

Battlestate Games

Medlem

FromSoftware. Enda studion som aldrig gjort mig besviken. Inte ens med DS2 även fast det inte är i klass med resterande spel som kom före och efter.

Har inget annat än ren kärlek till den studion <3

Testpilot

Fromsoftware gör bra spel utan mikrotransaktioner och oftast väldigt få buggar vid släpp. Även om deras PC portar kan bli lite vassare.

Capcom gör även de bra spel och är vassare på PC portarna men kanske lite sämre när det kommer till mikrotransaktioner.

Till sist, Kojima Productions som bara gjort ett spel hittills men oerhört snyggt och välproducerat utan massa tjafs. Ser fram emot mer där!

Medlem

Insomniac, FromSoftware, Naughty Dog

Medlem

Arc System Works - Guilty Gear, BlazBlue, Dragon Ball FighterZ

Medlem

den som vinner är indie utvecklarna just nu med hästlängder.
alla stora AAA utvecklare borde skämmas.

Inaktiv

Det var inte som förr där legenderna stannade på samma ställe. Utan nu blir dom uppköpta direkt och sedan toppstyrda där talangerna snabbt lämnar det sjunkande korporativa skeppet.

Medlem

Fromsoftware och Capcom.

Medlem

Tycker inte någon AAA studio håller nivån som bör finnas med alla verktyg som finns idag. Finns ju en anledning att man spelar gamla 360 spel istället.

Men ska man ta något så måste jag väl ändå säga Rockstar. Roliga och olika typer av spel.

Folk nämner FromSoft, men tycker all deras spel är identiska.

12
Skriv svar