Det här spelar FZ i helgen - Vad spelar du?

Robot
Det här spelar FZ i helgen - Vad spelar du?

Nytt western-rollspel, Tiny Tina-röj och kanske nya Lego Star Wars när första aprilhelgen dundrar in.

#spelhelg, #speltips, #tiny-tina, #weird-west


FM-guru
F.d. Sisyr
Medlem

Dying light 2 är jag uppslukad i.
Fick hem Gran Turismo 7 idag. Blir väll till att testa i helgen om jag kan slita mig.


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem
Medlem

Morrowind och Weird West


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Backloggens befriare

Jobba långpanna och kanske lite Elden Ring om det hinns med!


signatur

Ad hoc addendum

Inaktiv

The Good Life på PC

Medlem

Distant worlds 2, X4 - Tides of Avarice samt Rune Factory 5.

Inaktiv

Precis börjat på Tales of Arise, blandar lite med GT7 och Final Fantasy XIV.

One
Medlem

Knockout city :/

Medlem

Spelar Vandringssimulator IRL.
Har börjat med en diet och tänkte att motion skulle vara bra med, haha. Fyra kg hittils!


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Medlem

Lost ark + elden ring. Backloggen byggs på... dumma nya bra spel som ska ta så mkt tid!

Medlem

Forza Horizon 5 men ack, den initiala glädjen försvann rätt fort.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem
Medlem

OpenXcom med Terror of the Deep-modden "World of (terrifying) silence".

Medlem

Elden ring,Tiny Tina och Apex (nya ps5 versionen).

Medlem

Väggspackel Simulator 2022, Warzone och kanske lite Elden Ring däremellan!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Jag ska spela klart Biomutant tänkte jag och sedan fortsätta i Ni No Kuni.

Medlem

Ska spela Xenoblade Chronicles.


signatur

PS2, PS3, PS4, PSP, New 3DS XL, NDS Lite, Wii, N64, Sega Mega Drive, GBC
PC: GTX 1060, MSI Z170A Krait Gaming 3X, 16GB DDR4 @ 1066.7 MHz

Moderator | Testpilot
Skrivet av Blackrabbit2:

Ska spela Xenoblade Chronicles.

Är de spelen bra? Diggar JRPG men striderna verkar så konstiga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är de spelen bra? Diggar JRPG men striderna verkar så konstiga.

Smaken är som baken när det gäller strider. Men hela Xeno serien är superb i mitt tycke. Både gameplay, världsbygge, story och musiken. Allt från XenoGears på PS1/2, genom XenoSagas tre spel till XenoBlade spelen. Lite historia, XenoGears var egentligen tänkt att bli Final Fantasy 7 från början. Men eftersom storylinen är mer vuxen, komplicerad och mörk så tyckte inte Square att det skulle fungera som ett Final Fantasy spel i slutändan, så det fick bli stand alone. Istället fick vi den i jämförelse mer fluffiga och blommiga storyn med Claude, Aeris, Midgard etc som vi alla känner som Final Fantasy 7. Efter detta lämnade teamet Square och skapade Monolith Soft.

Monolith soft som ligger bakom Xeno spelen är även den studio som fick rädda Zelda: Breath of the Wild åt nintendo när de kört fast i utvecklingen för att Monolith kunde utveckla effektiva öppna världar som fungerar på svagare hårdvara. Så det blev en fördröjning i egna släpp vid den tiden så deras team kunde jobba på Zelda. Nintendo köpte Monolith Soft så de blev en intern Nintendo Studio 2007 efter succén med Xenoblade Chronciles 1 på Wii, vilket var tur för Zelda

Striderna i XenoBlade, inklusive XenoBlade X som har en mer västerländsk feel, är semi realtime. Du springer med karaktären du valt att kontrollera hur du vill och auto attakerar fiender du är nära medan du har special attacks bundna till slots som du triggar manuellt från en ability bar via handkontrollen som i sin tur har cooldowns. Man kan välja om spelet skall pausas när man väljer abilities att använda eller inte. Det finns även combos och link/chain attacks.

Xenoblade Chronicles 2 lägger till Blade links där man samlar på sig Blades i form av karaktärer bundna till vapen som hjälper en i striderna.

Xenoblade chronicles X är i princip helt open world och har inte Blades på samma sätt som Chronicles 2 utan kör istället stridssystemet i Chonricles 1 som beskrivits tidigare men man väljer själv att träna sin karaktär i olika klasser med olika vapen. Sedan kan man kombinera passiva skills från de klasser man lärt sig med aktiva skills från de två vapen man väljer att ha equipped (ett närstrid och ett ranged oftast). Companion story arcs kan sedan låsa upp unika abilities, både passiva och aktiva, som dessa karaktärer har. Det är sedan naturligtvis synergier mellan vapen och abilities. Mer frihet i hur man bygger sina karaktärer alltså. X har även sömlösa strider i stora mechas (kallas Skells i spelet) som kan transformera till fordon eller flyga samt slåss samtidigt som man har folk till fots. Hur man nu vill. En av de bästa spelen i Xeno Serien i min mening.

Combat i Xenogears var även den ganska unik. Då var det klassiskt turnbased men man tröck fram attacker med olika knappkombinationer, ungefär som i ett fightingspel. Och man kan på så sätt kombinera olika attaker under en karaktär sturn. Olika karaktärer hade även olika former av detta system. Gears hade även Mecha combat precis som i X fast i mer klassisk turn based form.

XenoSaga spelen hade mer klassisk turnbased combat med olika system byggt på det.

Videor som visar skillnaden mellan spelens olika battle systems:

Xenoblade Chronicles

Xenoblade Chronicles 2

Xenoblade Chronicles X

Xenogears

Exempel på musik.

Medlem

Ölhävar simulator 2022 och Crusader Kings III


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

De blir som alla andra dagar, Destiny 2 för hela slanten 😍


signatur

Death by Snu Snu🥰

Medlem

Spelar igenom Horizon 2. Min sambo tittar på, trots att hon just kört igenom det själv. Hon himlar med ögonen varje gång jag hoppar över alla konversationer, men jag tycker verkligen att alla är så oerhört tråkiga och ointressanta (förutom Lance Reddick, han kan jag lyssna på i all oändlighet). Men vad gör det - det är ju robotfajterna man vill åt.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem

Som en ganska upptagen småbarnsfar så hinner jag knappt spela.. men ska försöka hinna med att köra lite Train Sim World 2 till ps5

Medlem
Medlem
Skrivet av landahl:

Watch dogs 2

Oj, vad tycker du om spelet? Körde igenom både det och ettan för inte så länge sedan och hade oerhörda problem med karaktärerna i det där spelet.

Medlem

Blir nog lite Ghost of tsushima och sedan en civ 6 pilsnerlångkörning ikväll med det sociala umgänget.

Medlem

Det blir Final Fantasy VI. När jag insåg att det är ca 15 år sedan jag senast spelade igenom denna underbara klassiker så kände jag att det var dags.

Medlem

Blir Weird West och Rocket League som vanligt

12
Skriv svar