Elden Ring - Recension del 2

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Jag har ett lysande förslag till alla som är oeniga eller tycker det är fel betyg etc. Spela spelet själva och skriv en medlemsrecension! På det sättet så blir det lite mer nyans här på fz Längtar efter att få läsa många recensioner då det finns så många starka meningar!

Kommer gladeligen skriva en, möjligen mot sommaren när spelet landat på 200 kr om de nu inte får ut någon patch som magiskt rätar ut prestandaproblemen innan dess


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Skribent
Skrivet av Priapsi:

Som varandes en fullständig nybörjare när det gäller deras spel gläder det mig att herr Kilman också skriker att det är ett jävla skitspel iband! Jag har bara spelat några timmar och frustrationen slåss med fascinationen konstant. Jag tackar något oerhört för tipsen du har med i båda delarna av recensionen, även om jag tror att de inte kommer att räcka till för just mig

Har lite problem med kontrollerna, de känns rätt clunky, men det är nog mest vana. Vågar inte slåss mot några bossar eftersom jag får pisk av varenda jävla insekt. Vem i helvete kom på idén att man ska slänga in en boss bakom någon dimma när man just mulat några hyfsat beskedliga vargar i en grotta!? Kan ju inte ens gå tillbaka och hämta mina surt förvärvade slantar därinne. Otroligt elakt.

Trodde att det skulle landa i 4/5 med tanke på alla brister du nämner, men efter att ha spelat litegrann förstår och uppskattar jag betyget. Har inte märkt några dips i framerate alls, men det kanske beror på att "You Died"-skärmen inte kräver så mycket

Ha ha, snällt är det ju inte. Och jag kan bli ordentligt irriterad när nån grisigt placerad fiende insta-mördar mig på ett slag, för att jag var ouppmärksam för en sekund.
Men man lär sig efter hand hur man möter många av spelets elakare fiender, och kontrollerna känns mycket mjukare efter hand också, när man får in bättre tajming och använder tyngden till ens egen fördel. Men dör gör man så klart ändå hela tiden. Och det är bara att ställa in sig på att förlora sina runor av och till. Det svider varje gång, men man får fler. Och till slut har man det där uppgraderade magiska svärdet som äntligen fäller den där störiga bossjäveln. Hämden är ljuv.

Och tack för vänliga ord.

Medlem

Otroligt överskattat.

Medlem

Spelat 10h på PS5, har inget att anmärka på. Performance läget var skönt och snyggt. Ser ingen anledning till att kritisera den versionen ur något tekniskt perspektiv. Väldigt nice med de korta laddtiderna, spelandet blir mer flexibelt än något tidigare from spel (ej kört remake på DS). Tiden bara flög förbi, väldigt bra hittills.

Medlem
Skrivet av IN*ecK:

Spelat 10h på PS5, har inget att anmärka på. Performance läget var skönt och snyggt. Ser ingen anledning till att kritisera den versionen ur något tekniskt perspektiv. Väldigt nice med de korta laddtiderna, spelandet blir mer flexibelt än något tidigare from spel (ej kört remake på DS). Tiden bara flög förbi, väldigt bra hittills.

Så du rekommenderar, men är det som alla rogue spel, eller finns det mer djup?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Har spelat spelet ett antal timmar nu och fattar verkligen inte hur folk hyllar det så mycket, det är som att spela ett moddat Dark Souls 3. Combat system är nästan identiskt, bara att du kan hoppa och små ändringar. SÅ MYCKET återanvända "assets" i form av modeller och animationer att det känns extremt billigt utav dem. Ser inte alls meningen med att spelet skulle vara open world, väldigt tomt med lite att upptäcka/hitta.
Varje boss spelas som alltid i Dark Souls, de har fördröjda attacker som du skall timea med dina i-frames, en combo-string där han slår typ 6-10 gånger i rad och någon typ av charge/dash attack. Så när du hittat vilken utav hans attacker som gör att han står still mest väntar du bara tills hans gör den attacken, slår honom och undviker honom. Rinse and repeat.
Efter typ 10 år har dem knappt ändrat sin formula alls och hela spelet är så förutsägbar.

Visst behöver det inte vara en dålig sak att spelet är typ nästan detsamma spel som Dark Souls 3 med extremt små ändringar, men med tanke på hur alla hyllar spelet som ett mästerverk och som något underverk kan jag verkligen inte se. Spelet är mer som en expansion till Dark Soul 3 och inte mycket mer. Ett bra och underhållande spel, men 10/10 världens bästa spel? Tror det mest är hypen som snackar här som med Cyberpunk.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Har spelat spelet ett antal timmar nu och fattar verkligen inte hur folk hyllar det så mycket, det är som att spela ett moddat Dark Souls 3. Combat system är nästan identiskt, bara att du kan hoppa och små ändringar. SÅ MYCKET återanvända "assets" i form av modeller och animationer att det känns extremt billigt utav dem. Ser inte alls meningen med att spelet skulle vara open world, väldigt tomt med lite att upptäcka/hitta.
Varje boss spelas som alltid i Dark Souls, de har fördröjda attacker som du skall timea med dina i-frames, en combo-string där han slår typ 6-10 gånger i rad och någon typ av charge/dash attack. Så när du hittat vilken utav hans attacker som gör att han står still mest väntar du bara tills hans gör den attacken, slår honom och undviker honom. Rinse and repeat.
Efter typ 10 år har dem knappt ändrat sin formula alls och hela spelet är så förutsägbar.

Visst behöver det inte vara en dålig sak att spelet är typ nästan detsamma spel som Dark Souls 3 med extremt små ändringar, men med tanke på hur alla hyllar spelet som ett mästerverk och som något underverk kan jag verkligen inte se. Spelet är mer som en expansion till Dark Soul 3 och inte mycket mer. Ett bra och underhållande spel, men 10/10 världens bästa spel? Tror det mest är hypen som snackar här som med Cyberpunk.

Kul att du nämner just CyberPunk. Jag var mitt uppe i en 1.5-genomspelning som jag lade på is för Elden Ring men nu när jag har en 4-5 timmar innanför västen på ER är jag mest sugen på att ta upp CP igen. Hittills står sig ER som en monumental besvikelse för egen del, men det får väl ges lite mer av en chans innan det helt döms ut.

Skribent

Elden Ring tar längre tid på sig att visa sig från sin bästa sida, jämfört med Souls-spelen. Så även om man blir besviken på de första 10 timmarna så skulle jag säga att det är värt att fortsätta. Så länge man inte absolut hatar spelet, förstås. Men då borde man nog inte ens spela 10 timmar. Onödigt att plåga sig, liksom.

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Har spelat spelet ett antal timmar nu och fattar verkligen inte hur folk hyllar det så mycket, det är som att spela ett moddat Dark Souls 3. Combat system är nästan identiskt, bara att du kan hoppa och små ändringar. SÅ MYCKET återanvända "assets" i form av modeller och animationer att det känns extremt billigt utav dem. Ser inte alls meningen med att spelet skulle vara open world, väldigt tomt med lite att upptäcka/hitta.
Varje boss spelas som alltid i Dark Souls, de har fördröjda attacker som du skall timea med dina i-frames, en combo-string där han slår typ 6-10 gånger i rad och någon typ av charge/dash attack. Så när du hittat vilken utav hans attacker som gör att han står still mest väntar du bara tills hans gör den attacken, slår honom och undviker honom. Rinse and repeat.
Efter typ 10 år har dem knappt ändrat sin formula alls och hela spelet är så förutsägbar.

Visst behöver det inte vara en dålig sak att spelet är typ nästan detsamma spel som Dark Souls 3 med extremt små ändringar, men med tanke på hur alla hyllar spelet som ett mästerverk och som något underverk kan jag verkligen inte se. Spelet är mer som en expansion till Dark Soul 3 och inte mycket mer. Ett bra och underhållande spel, men 10/10 världens bästa spel? Tror det mest är hypen som snackar här som med Cyberpunk.

Dark souls 3 mod 😂😂
Rolig diss.
Och du har rätt i det mesta.

Men utforskningen tycker jag är riktigt kul (hittills). Sen som sagt ja du har rätt i det du skriver men det betyder ju kul gameplay, häftig värld, feta bossar mm. Så det gör inte så mycket. Riktigt bra spel

Skribent
Skrivet av Ralf:

Dark souls 3 mod 😂😂
Rolig diss.
Och du har rätt i det mesta.

Men utforskningen tycker jag är riktigt kul (hittills). Sen som sagt ja du har rätt i det du skriver men det betyder ju kul gameplay, häftig värld, feta bossar mm. Så det gör inte så mycket. Riktigt bra spel

Jo, det går ju att ta samma beskrivning, ändra några ord och få det att låta som något positivt för den som uppskattar Froms strider.
Det jag kan hålla med lite extra om, som jag tror är en kritik jag klippte ur min för långa recension, är att bossar och större fiender nu är lite för kombo-sugna, med största säkerhet för att balansera upp för den nya block-kontring-tekniken. Annars hade det varit för lätt att blocka och kontra bossarna. Men nu får man kullerbytta runt som en jävla galning ibland. Det kan vara lite segt i början, innan man börjar göra lite mer skada och lär sig hitta öppningarna bättre, så striderna inte blir fullt så långa.

The Ashen One
Skrivet av Nyhet:

En sorglig värld som gör ont att utforska, men som alltid drar dig tillbaka. Här är den avslutande delen av vår recensionsresa till Lands Between.

#betyg, #del-2, #elden-ring, #recension


Sorglig värld som ger liv! 5/5 är ju fantastiskt på denna kanal.
Tack för detta!

Medlem
Har samma fundering
Skrivet av NeoWeo:

Hur pass spelbart är det på ps4 bas?

+1 på den frågan.

Sitter på ett bas ps4 och är sugen på både Elden Ring och Horizon Forbidden West, men osäker på hur spelbara spelen är.
Är inte så känslig för lite framrate drops, men villl ju inte ha samma upplevelse som de som skaffade CP2077 fick

The Ashen One
Skrivet av Evilof:

+1 på den frågan.

Sitter på ett bas ps4 och är sugen på både Elden Ring och Horizon Forbidden West, men osäker på hur spelbara spelen är.
Är inte så känslig för lite framrate drops, men villl ju inte ha samma upplevelse som de som skaffade CP2077 fick

https://www.youtube.com/watch?v=dAELcDOjZns&ab_channel=OnosGa...
Ps4 Pro inte inräknad om du har det.

Medlem

Intressant.
Fortfarande inte spelat igenom ett Demon/Dark Souls spel, inte riktigt min grej.
Man open world är ju kul så det kanske är Elden Ring som man ska ta och testa. Det låter dock mer som du beskriver ett 4/5 spel än ett 5/5 spel (bara för att det verkar vara the topic of the day hehe).

Skribent
Skrivet av s3ng:

Intressant.
Fortfarande inte spelat igenom ett Demon/Dark Souls spel, inte riktigt min grej.
Man open world är ju kul så det kanske är Elden Ring som man ska ta och testa. Det låter dock mer som du beskriver ett 4/5 spel än ett 5/5 spel (bara för att det verkar vara the topic of the day hehe).

Vi kan hitta på en egen skala för att se om vi kan pricka in det perfekta betyget här.
Jag ger Elden Ring en getabock av en hög trädgårdstomtar.

Medlem
Skrivet av HaZe303:

Så du rekommenderar, men är det som alla rogue spel, eller finns det mer djup?

Vet inte säkert vad du menar med rouge, men de är lite som en blandad utveckling av From Softs spel där man plockat lite från de olika (ex. hoppa och smyga från Sekiro) och gjort de till ”mer flexibla val” (bygg en gubbe baserat på den stil som är kul eller passar). Har man gillat de tidigare spelen och förväntar sig en modernare och större version av dem så är det enkelt att rekommendera.

Medlem

Om Sekiro var mitt GOTY 2019 men jag har svårt för det betydligt segare, dodgigare gameplayet från Soulsspelen, är det här något för mig?


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Skribent
Skrivet av Arzei:

Om Sekiro var mitt GOTY 2019 men jag har svårt för det betydligt segare, dodgigare gameplayet från Soulsspelen, är det här något för mig?

Jag är lite tvärtom, och var inte alls förtjust i Sekiro. Men Elden Ring är väldigt likt Dark Souls, så om du inte gillar de spelen så har jag svårt att tro att du skulle bli övertygad av ER.

Medlem

Ja, vad tusan. Nog är det ett bra lir med heaps of content så att säga, men visst lite knaggligt vad gäller hur bra det flyter på peeceen + lite andra konstigheter. Jag blev utan vidare attackerad av en megabjörn på helt fel plats, den bara trillade ner från himlen och gjorde slarvsylta av mig. Sen buggar vattnet ur rätt ofta, flimrar och jävlas. En gång totalkraschade det med färgmos över hela skärmen. Det ger sig med tiden tänker jag. Kan nog spendera ett antal hundra timmar i det här jao. Värt sina stålar.

Medlem

Än så länge tycker jag nog sådär. Men jag ska absolut inte sluta spela, det är ett välgjort spel. Får nog bara lira lite mer och komma längre in i spelet! 🙂
Blir att skifta mellan detta och Horizon Forbidden West just nu.

Skribent
Skrivet av otapamo:

Ja, vad tusan. Nog är det ett bra lir med heaps of content så att säga, men visst lite knaggligt vad gäller hur bra det flyter på peeceen + lite andra konstigheter. Jag blev utan vidare attackerad av en megabjörn på helt fel plats, den bara trillade ner från himlen och gjorde slarvsylta av mig. Sen buggar vattnet ur rätt ofta, flimrar och jävlas. En gång totalkraschade det med färgmos över hela skärmen. Det ger sig med tiden tänker jag. Kan nog spendera ett antal hundra timmar i det här jao. Värt sina stålar.

Oj. Har inte haft några krascher alls och kan bara komma på en enda märkbar bugg under min tid med spelet. Den var förvisso störig, då jag fastnade i luften när jag hoppade över en sten, hängde där ett litet tag och sen dog jag när spelet inte kunde komma på nån annan lösning på problemet. Förlorade väl runt 15 000 blodekon, själar, runor eller vad det valutan heter den här gången. Blev inte glad.

Medlem

Tycker spelet ser gräsligt ut, som ett PS3-spel nästan. Inte det som tas upp i videon dock utan jämför PC-versionen med PS5-utgåvan i performance mode (främst). Men har som sagt svårt att se andra spel få fullpott trots så grova grafiska brister.

Medlem

Klämt in runt 40 timmar sedan i torsdags och fler blir det imorgon.

Världens bästa spel!

Medlem

Känns som ytterligare ett spel där kritiker och spelare inte är helt överens. Användarbetygen på metacritic pendlar nu mellan 5,3-7,7 av 10 beroende på plattform medan spelet ligger på topp-10-listan över de bästa spelen någonsin enligt kritiker.

På opencritic var det, åtminstone i går, det näst högst betygsatta spelet någonsin; högre än A Link to the Past, Ocarina of Time, The Witcher 3, Resident Evil, Super Mario 64, RDR1+2, samtliga Metal Gear Solid-, GTA-, Halo-, God of War-, Diablo-/Warcraft-/Starcraft- och Final Fantasy-spel. Av ca 5.000.000 existerande spel (enligt National Video Game Day) är detta alltså det näst bästa.

Smaken är absolut högst personlig men ibland kommer det sådana här titlar där det är en oerhörd diskrepans mellan vad proffs och alldagliga användare tycker och jag anser alltid att det är väldigt intressant. Anklagar absolut inte någon för något men när spel får den här sortens omdömen tycker jag att det motiverar en vidare diskussion och nog det hade varit väldigt intressant att få följa med på en recensionsresa på de här titlarna och se hur tankegången går vid betygsättning 🙂

Medlem
Skrivet av Esri:

Det är kul att spelet i det stora hela gör fansen glada, men även om spelet skulle vara mediokert så skulle de få max betyg av fansen oavsett.

Du har missat DS2 ser jag, ett spel som väldigt många fans avskyr. Jag älskar From Softwares men skulle inte hylla ett mediokert spel. Kolla på cyberpunk, hur många CDPR fans kritiserade inte det?

Medlem
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/5EtcrUrsl38

Tycker spelet ser gräsligt ut, som ett PS3-spel nästan. Inte det som tas upp i videon dock utan jämför PC-versionen med PS5-utgåvan i performance mode (främst). Men har som sagt svårt att se andra spel få fullpott trots så grova grafiska brister.

Spel är mer än yta.

Jämför Elden Ring med valfritt spel från PS3 sida vid sida så ser du enorm skillnad.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Vi kan hitta på en egen skala för att se om vi kan pricka in det perfekta betyget här.
Jag ger Elden Ring en getabock av en hög trädgårdstomtar.

En hel getabock?!
*Beställer 10 st exemplar*

Medlem

Jag kan inte förstå att så här fantastiska spel ens finns. Det är ren perfektion. 10/10.


signatur

Memento Mori

Skribent
Skrivet av Gertzy:

https://youtu.be/5EtcrUrsl38

Tycker spelet ser gräsligt ut, som ett PS3-spel nästan. Inte det som tas upp i videon dock utan jämför PC-versionen med PS5-utgåvan i performance mode (främst). Men har som sagt svårt att se andra spel få fullpott trots så grova grafiska brister.

Grova grafiska brister? Vi sätter inte betyg i hur avancerad grafikmotorn är. Jag älskar dessutom hur världen ser ut. Design trumfar teknik i händerna på skickliga konstnärer, designers och grafiker.

Det bästa spelet på årtionden är Disco Elysium. En självklar fullpoängare för mig, med en underbar estetik. Men det går väl inte att beskylla spelet för att vara grafiskt avancerat, antar jag.

Skribent
Skrivet av Ugly_Bob:

Känns som ytterligare ett spel där kritiker och spelare inte är helt överens. Användarbetygen på metacritic pendlar nu mellan 5,3-7,7 av 10 beroende på plattform medan spelet ligger på topp-10-listan över de bästa spelen någonsin enligt kritiker.

På opencritic var det, åtminstone i går, det näst högst betygsatta spelet någonsin; högre än A Link to the Past, Ocarina of Time, The Witcher 3, Resident Evil, Super Mario 64, RDR1+2, samtliga Metal Gear Solid-, GTA-, Halo-, God of War-, Diablo-/Warcraft-/Starcraft- och Final Fantasy-spel. Av ca 5.000.000 existerande spel (enligt National Video Game Day) är detta alltså det näst bästa.

Smaken är absolut högst personlig men ibland kommer det sådana här titlar där det är en oerhörd diskrepans mellan vad proffs och alldagliga användare tycker och jag anser alltid att det är väldigt intressant. Anklagar absolut inte någon för något men när spel får den här sortens omdömen tycker jag att det motiverar en vidare diskussion och nog det hade varit väldigt intressant att få följa med på en recensionsresa på de här titlarna och se hur tankegången går vid betygsättning 🙂

Men resan finns ju där i texten? En recension är ju mer än bara betyget. Det står ju vad jag tycker är bra och vad jag tycker är mindre bra i spelet i recensionen. En text som förklarar hur jag tänkt vore ju bara samma sak igen, fast kanske med fler tydliga referenser till den där siffran på slutet som redan får mer uppmärksamhet än vad som kanske är sunt.

Det viktiga är ju att du som läsare får ut nånting av recensionsen. Inte att du håller med om allt, eller att du hade valt en annan siffra längst ner.

Skriv svar