Analytiker: 3,6 miljarder dollar för Bungie är "alldeles för mycket"

Robot
Analytiker: 3,6 miljarder dollar för Bungie är "alldeles för mycket"

"En affär som inte låter särskilt vettig för mig."

#activision-blizzard, #bungie, #microsoft, #playstation, #sony, #take-two, #zynga


Medlem

Pachter, denne Pachter..

Medlem

Hade glömt bort att han ens fanns. Jag minns honom som en pajas när det gäller allt han säger/skriver. Rätta mig gärna om jag har fel.

Medlem

Jag förstår det inte heller. Microsoft betalade dubbelt så mycket för Zenimax och fick då en drös med spelstudios och spelserier. Sony betalade hälften och fick en spelstudio och en spelserie. Helt klart för mycket i mina ögon.

Medlem

Kände likadant när jag läste om det, Bungie är inget längre och har inget värdefullt. De hade kunnat lägga pengarna på någon vettigare studio.

Medlem

Fast de skall ju utveckla en streamingtjänst där man kan spela marathon...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Birchoff:

Hade glömt bort att han ens fanns. Jag minns honom som en pajas när det gäller allt han säger/skriver. Rätta mig gärna om jag har fel.

Han har ofta väldigt skeva analyser.

Medlem
Skrivet av Birchoff:

Hade glömt bort att han ens fanns. Jag minns honom som en pajas när det gäller allt han säger/skriver. Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja han är en pajas.
Han är proffestioner xbox fanboy. Han har varit blind att Sony "vinner" varje generation mot Xbox. Han har kommit med floskler att Nintendo är dödsdömda och kommer lägga ner och att PC-gaming kommer dö ut.
Det här är länge sen så jag trodde han var "out of the picture" vid det här laget.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Dessa analytiker tycks sällan förstå särskilt mycket om hur spelindustrin faktiskt fungerar. Han verkar fokusera på bolagets intäkter, och bortser totalt från den kompetens som finns. Om Sony själva vill ta sig in i onlinespel på allvar, så skulle det kosta otroliga mängder tid och resurser att ordna med den personal och erfarenhet som Bungie har. Sony betalar ett högre pris för att hoppa över det, genom att istället köpa sig kompetens och erfarenhet.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Dessa analytiker tycks sällan förstå särskilt mycket om hur spelindustrin faktiskt fungerar. Han verkar fokusera på bolagets intäkter, och bortser totalt från den kompetens som finns. Om Sony själva vill ta sig in i onlinespel på allvar, så skulle det kosta otroliga mängder tid och resurser att ordna med den personal och erfarenhet som Bungie har. Sony betalar ett högre pris för att hoppa över det, genom att istället köpa sig kompetens och erfarenhet.

Min första spontana tanke också.

Likaså: ”Finns ingen tydlig plan”. Sony själva har sagt att det är kopplat till deras strategi till att växa inom live-service.

Sedan finns det säkerligen anledningar till att de ännu inte visat alla kort de har på handen.

Inaktiv

Jaha, då var Pachter i farten igen...

Medlem

Visst låter det mycket om man bara tittar på IP:n och vinst. Men syftet i detta fallet var ju att kickstarta sin satstning på live service spel. Något som Sony inte har mycket kunskap om. Alternativet hade då varit att försöka rekrytera 100-tals kanske 1000-tals personer som har kunskap i området och bygga något från grunden, man kan ju bara gissa hur lång tid det hade tagit.... Här får man trots allt erfarenheter, teknik och kunskap på ett bräde. Oerhört svårt att värdera, speciellt för lekmän som vi.

Medlem

Folk säger att Sony köper Bungie för kompetens. Köper man de anställda också då eller hur fungerar det? Äger studion personalen eller? Tänk om man köper en studio för kompetensen och sedan väljer kompetensen att sluta?

Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Folk säger att Sony köper Bungie för kompetens. Köper man de anställda också då eller hur fungerar det? Äger studion personalen eller? Tänk om man köper en studio för kompetensen och sedan väljer kompetensen att sluta?

Därför en tredjedel av köpesumman går till bonusar för att hålla personalen kvar. Vanligt att man gör så. Personalen får en rejäl bonus som faller ut efter X antal år om de stannat kvar i företaget. Men visst, garantier finns det ju inte.

Medlem

Säga vad man vill om analytikern, men på papper är affären bra överbetald.

Redaktör
Skrivet av Ejziponken:

Folk säger att Sony köper Bungie för kompetens. Köper man de anställda också då eller hur fungerar det? Äger studion personalen eller? Tänk om man köper en studio för kompetensen och sedan väljer kompetensen att sluta?

Just det där kom det en nyhet om nyligen, att Sony lägger undan pengar för att behålla Bungie-personalen.


signatur
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Säga vad man vill om analytikern, men på papper är affären bra överbetald.

Håller helt med.

Såvida det inte finns någon information Sony ligger inne på som inte vi vet om så kan jag inte förstå hur denna affären kan vara värd så mycket. Visst att Destiny skapar intäkter men inga sinnesjuka mängder, utöver det så gör dom ju ingenting annat.

Medlem
Skrivet av Ejziponken:

Folk säger att Sony köper Bungie för kompetens. Köper man de anställda också då eller hur fungerar det? Äger studion personalen eller? Tänk om man köper en studio för kompetensen och sedan väljer kompetensen att sluta?

Sony betalar personalen en fet bonus om de stannar till datum-X, vilket de flesta säkert går med på. Sedan kan de sluta om de vill, men då har Sony genom Bungie redan börjat hantera ett sådant bortfall sedan dag-1 genom att nyanställa och lära upp folk som då kommer in i "en ny studio" kan man säga.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Microsoft har vid ett par tillfällen försökt förvärva Bungie (bjöd de ut sig sjäva också?), men de har inte kunnat komma överens om priset.
Det att Sony "kan" betala detta överpris beror på att de behöver täcka en uppenbar brist (Live services), något Microsoft givetvis inte är i akut behov av.

Medlem

Jag håller faktiskt med. Bungie är inte värda så mycket pengar.

Medlem

Jag har inte hört något om Pachter på flera år så jag trodde att de flesta spelsajter insett att det han säger oftast är rejäl rappakalja.

Han är på den nivån att om han säger något så är det troligt att motsatsen sannolikt är närmare sanningen.

Skrivet av Lirilesh:

Säga vad man vill om analytikern, men på papper är affären bra överbetald.

Enligt vilka siffror? Bungie har inte redovisat sina resultat.

Jämfört med Activision-affären där man vid samma vinst som nu behöver drygt 30 år för att börja tjäna pengar så ser Bungie-affären ut att (enligt uppskattningar) kunna gå med vinst efter 10-15 år.

Sedan vill Bungie in i annan media än spel vilket kan påverka vinsten rejält och då är Sony en ideal partner.

Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Säga vad man vill om analytikern, men på papper är affären bra överbetald.

Ring Sony och försök stoppa affären. Jag kan se tidningsrubriken framför mig.

"SVENSK FORUMMEDLEM RÄDDADE SONY
- Jag visste bättre än Sonys investerare"

Medlem

Så Sony skulle ha hunnit inleda diskussioner, genomföra due diligence och komma överens om och ingå transaktionsavtal på ca en vecka då, om man räknar datumet från offentliggörandet av Microsofts affär till offentliggörandet av Sonys affär 😂 jag ställer mig något skeptisk till hans analys, om jag uttrycker mig försiktigt.

Medlem
Skrivet av nicbex:

Så Sony skulle ha hunnit inleda diskussioner, genomföra due diligence och komma överens om och ingå transaktionsavtal på ca en vecka då, om man räknar datumet från offentliggörandet av Microsofts affär till offentliggörandet av Sonys affär 😂 jag ställer mig något skeptisk till hans analys, om jag uttrycker mig försiktigt.

Sedan får man nog tänka på att Sony garanterat visste att detta var på väg långt innan nyheten kom. En sån här sak går sällan helt under radarn för dom i branschen.

Lite som våran Geoff har sagt, han har hört från fler källor att fler stora affärer är på gång. På samma sätt hörde garanterat även Sony vad som var på väg.

Have heard from multiple people: As you might suspect, there are a few other big video game deals in final stages of negotiations. It's going to be an interesting year!

Nu säger jag inte att detta var Sonys svar på den affären, men dom visste garanterat om att det var på väg lååååångt före affären offentliggjordes


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Issue:

Sedan får man nog tänka på att Sony garanterat visste att detta var på väg långt innan nyheten kom. En sån här sak går sällan helt under radarn för dom i branschen.

Lite som våran Geoff har sagt, han har hört från fler källor att fler stora affärer är på gång. På samma sätt hörde garanterat även Sony vad som var på väg.

Have heard from multiple people: As you might suspect, there are a few other big video game deals in final stages of negotiations. It's going to be an interesting year!

Nu säger jag inte att detta var Sonys svar på den affären, men dom visste garanterat om att det var på väg lååååångt före affären offentliggjordes

Det betvivlar jag, eftersom insiderbrott är ett allvarligt brott även i USA. Skulle man läcka insiderinformation skulle det nog finns bättre användning än att skvallra till konkurrenter.

Medlem

Jag är beredd att hålla med. Halo är en döende franchise och jag känner ingen som spelat något av Destiny-spelen. Förutom dem så har de absolut ingenting av värde. Bungie är inte ens bra på live-services som sägs vara en stor orsak till köpet.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Jag är beredd att hålla med. Halo är en döende franchise och jag känner ingen som spelat något av Destiny-spelen. Förutom dem så har de absolut ingenting av värde. Bungie är inte ens bra på live-services som sägs vara en stor orsak till köpet.

Och din bekantskapskrets är en bra benchmark? Länka källa till något annat än kompisgänget som enligt dig skulle döma ut Bungies kunskap om Live Service eller värdet på deras tillgångar.

När det gäller OP: Att kalla Pachter för analytiker är nog snarare detsamma som att kalla Donald Trump vetenskapsman.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Jag är beredd att hålla med. Halo är en döende franchise och jag känner ingen som spelat något av Destiny-spelen. Förutom dem så har de absolut ingenting av värde. Bungie är inte ens bra på live-services som sägs vara en stor orsak till köpet.

Halo ägs inte av Bungie.

Medlem

Behövde bara läsa Michael Pachter

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ring Sony och försök stoppa affären. Jag kan se tidningsrubriken framför mig.

"SVENSK FORUMMEDLEM RÄDDADE SONY
- Jag visste bättre än Sonys investerare"

Fast om vi på FZ-forumen aldrig skall ha andra åsikter än företagen, och skall som standard acceptera alla deras beslut som alltid 100% riktiga (vilket faller historiskt på sin orimlighet), så blir det ju inte mycket kvar att diskutera?

Då kan vi ju lika gärna lägga ner forumet, eller låta bli att läsa och kommentera sådana här nyheter.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar