Forza Horizon 5, Officiella speltråden

Medlem

Toppar 350km/h


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Är folket på att samlas någon gång imorgon em och bara glida runt på vägarna en stund?
Ta ett race eller två kanske?
Sen en gruppbild på folks favoritbilar?


signatur

Halo kompis!

Medlem

Gick med i klubben för några dagar sedan, har nött FH4 rätt så långt tidigare men slutade när jag kört alla vägar typ. FH5 och samtidigt att se era nicknames när man kört en drift eller ett hopp etc. ger en till dimension, stort tack för att du startade klubben och insläpp!

Någon som vet om man har samma progress på PC som på Xbox? Sambons ungar spelar gärna när de bor hos oss varannan vecka så det är krig om att få spela, haha. Men min PC får jag ha för mig själv än så länge...

Gen
Medlem

Känner mig dum men hur fn kommer man vidare i kampanjen? Jag valde att låsa upp alla festivalspots och börjar nu låsa upp steg 2 per festival. Men när jag försöker köra dit upplåsningen skett på kartan så hittar jag nada. Tex den längst söderut vid flygplatsen - finns ju ingenting på kartan vad jag kan se men ändå har jag låst upp något där. (Det är alltså festivalaktiviteten jag är ute efter)

Tyckte att det fungerade bra i början och flera aktiviteter finns ju kvar på kartan som "Complete".

Gnällkuk
Skrivet av Bussovic:

Är folket på att samlas någon gång imorgon em och bara glida runt på vägarna en stund?
Ta ett race eller två kanske?
Sen en gruppbild på folks favoritbilar?

Jag är på! Jag säger att vi siktar på 14:00.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Är väl svårt att beskriva exakt då det finns många olika lägen men vilken vy har ni valt när ni kör?
Kör ni så man ser inifrån eller eller utifrån så man ser hela bilen?:D

Medlem

Tack för sessionen i kväll! Grymt kul och sjukt mycket börnande

Medlem

Jag förhandsbokade, men körde refund på steam då buggar, prestanda och texturproblem gav en sur eftersmak då jag köpte versionen för 999 kronor. Men efter att ha läst forumet här är jag sugen på att köpa igen


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag förhandsbokade, men körde refund på steam då buggar, prestanda och texturproblem gav en sur eftersmak då jag köpte versionen för 999 kronor. Men efter att ha läst forumet här är jag sugen på att köpa igen

Inte sett några buggar alls eller grafikproblem, bara kört ca 10-15timmar dock. Spelar på Xbox SX

Medlem
Skrivet av marsson90:

Jag förhandsbokade, men körde refund på steam då buggar, prestanda och texturproblem gav en sur eftersmak då jag köpte versionen för 999 kronor. Men efter att ha läst forumet här är jag sugen på att köpa igen

Ingen aning om det här hjälper för dina problem men jag fick iaf ställa ner max fps till 72 fps från 144 fps. Innan dess så fick jag mängder av slowdowns, som att spelet går i slowmotion i några sekunder för att sedan hitta tillbaka igen. Spelet flyter på bra nu för mig iaf.

Medlem

18timmar (fast en hel del av det i menyer och inställningar) och har inte haft några större problem.
En krasch och vid några tillfällen en bil som fastnat på något osynligt vid något tillfälle men annars har allt rullat på bara bra!
Vanligtvis söker jag mig till simracing, men det är faktiskt riktigt kul att bara få köra ohämmat också

Kör med G29 och nvidia eyefinity över tre skärmar, fått ställa ned grafiken en del men flyter nu riktigt bra!

Hur gör man då för att "spela tillsammans" i klubben?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Frågar igen här då... Bara jag som upplever att så fort jag ska köra dirt racing/hamnar ute i terräng så blir det så sjukt jäkla svårt o köra - med ratt då. Plockar jag upp handkontrollen där så funkar det galant.

Det är som att bilen beter sig konstigt i terräng när jag kör med ratt o jag funderar på om det har med inställningarna att göra eller bara ska vara så helt enkelt?


signatur

Xbox Series X | Nintendo Switch | Xbox One X | Xbox 360
Fanatec CSL DD 8nm | McLaren GT3 V2-ratt | CSL Elite V2-pedaler

Medlem

Kompisen har bekymmer, spelet vägrar starta, hamnar bara i Windows Store hela tiden (han har spelet på Game Pass i Xbox appen).
Några tips?


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av socialarbetaren:

Frågar igen här då... Bara jag som upplever att så fort jag ska köra dirt racing/hamnar ute i terräng så blir det så sjukt jäkla svårt o köra - med ratt då. Plockar jag upp handkontrollen där så funkar det galant.

Det är som att bilen beter sig konstigt i terräng när jag kör med ratt o jag funderar på om det har med inställningarna att göra eller bara ska vara så helt enkelt?

Jag har också problem, speciellt i terräng, med ratt o pedaler. Jag har haft svårt att hitta bra inställningar, verkar vara konstigheter med rattutslaget på olika bilar också.
Men lek med inställningarna för svårighetsgraden, har testat både simulation och standard, samt de olika hjälpmedel på/av, t.ex. klarade jag inte Volkswagen rallydelen förens jag testade stänga av allt och byta till simulation.
Men andra events har varit helt omöjliga om jag inte slår på hjälpmedlen.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Gnällkuk
Skrivet av pskjonte:

Kompisen har bekymmer, spelet vägrar starta, hamnar bara i Windows Store hela tiden (han har spelet på Game Pass i Xbox appen).
Några tips?

Svårt att säga men steg ett är senaste drivrutinerna för grafikkort, två är att stänga av antivirus. Steg tre är andra tredjepartsapplikationer. Skulle testa avinstallation och ominstallation av spelet också.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Gen:

Känner mig dum men hur fn kommer man vidare i kampanjen? Jag valde att låsa upp alla festivalspots och börjar nu låsa upp steg 2 per festival. Men när jag försöker köra dit upplåsningen skett på kartan så hittar jag nada. Tex den längst söderut vid flygplatsen - finns ju ingenting på kartan vad jag kan se men ändå har jag låst upp något där. (Det är alltså festivalaktiviteten jag är ute efter)

Tyckte att det fungerade bra i början och flera aktiviteter finns ju kvar på kartan som "Complete".

Du har inte tagit bort dem i filtret?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Svårt att säga men steg ett är senaste drivrutinerna för grafikkort, två är att stänga av antivirus. Steg tre är andra tredjepartsapplikationer. Skulle testa avinstallation och ominstallation av spelet också.

Tack tester detta!


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Brukar inte köpa grejer till mina spel, men äsch, köpte VIP och skattkartan. Får väl vara värt 😀


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Måste säga att det är förvånande beroendeframkallande att åka runt och klara av olika seasonals m.m.
Riktigt trevligt spel! Men hittills har jag inte sett något vidare imponerande väder. Lite regn vid nått tillfälle. Är det något som kommer och går i större tidsaspekter eller har jag uppfattat fel att vädret skulle vara något utöver det vanliga?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag har också problem, speciellt i terräng, med ratt o pedaler. Jag har haft svårt att hitta bra inställningar, verkar vara konstigheter med rattutslaget på olika bilar också.
Men lek med inställningarna för svårighetsgraden, har testat både simulation och standard, samt de olika hjälpmedel på/av, t.ex. klarade jag inte Volkswagen rallydelen förens jag testade stänga av allt och byta till simulation.
Men andra events har varit helt omöjliga om jag inte slår på hjälpmedlen.

Jag kör med ratt, pedaler, koppling, växellåda, alla hjälpmedel av förutom ABS, Simulation inställningar, o jag vinner över alla!
Så det låter märkligt. jag har inte märkt att det ska vara något svårt. Men det kan däremot skilja mycket på svårighet mellan olika events, beroende på vad för bil man har osv. Men omöjligt har det aldrig varit. Kör mot Highly Skilled o oftast försvinner motståndet ur backspegeln efter ett tag.

EDIT: Jag kom på något. Att kolla rattinställningarna så ni inte kör på typ 900 graders utslag. då blir det riktigt svårt enligt min mening. Det ska vara ungefär 360-500 grader i racingspel tycker jag. jag kör på 460 grader o det tycker jag känns bra.

Medlem
Skrivet av I am Grööt:

Jag hann testa lite smått igår via Game pass. Kul med ny karta med det känns verkligen som FH4? Verkar ju i princip vara samma aktiviteter etc. Jag hann ju visserligen inte spela särskilt länge så någon får gärna upplysa mig hur detta skiljer sig ifrån FH4 (förutom ny karta, fler bilar och lite flashigare grafik).

Det skiljer sig inte så mycket från FH4, och det är iofs det jag som spelat FH4 tills 5:an släpptes vill ha. 4an förändrades mycket under sina år, och alla nyheter är med från FH5 från början, jag antar att de kommer testa nytt osv med tiden. TLDL don't fix what ain't broken XD Finnare grafik, nya bilar och karta räcker gött för mig ovanpå allt som FH4 hade.

Medlem
Skrivet av DillChips:

Gick med i klubben för några dagar sedan, har nött FH4 rätt så långt tidigare men slutade när jag kört alla vägar typ. FH5 och samtidigt att se era nicknames när man kört en drift eller ett hopp etc. ger en till dimension, stort tack för att du startade klubben och insläpp!

Någon som vet om man har samma progress på PC som på Xbox? Sambons ungar spelar gärna när de bor hos oss varannan vecka så det är krig om att få spela, haha. Men min PC får jag ha för mig själv än så länge...

Ja man delar progress mellan PC och Xbox, så länge du använder samma konto så sköts det automatiskt. Byter ofta mellan de två hemma. Tillkommer en lite störig "synchronization" laddningstid när man startar spelet.

Medlem
Skrivet av Gen:

Känner mig dum men hur fn kommer man vidare i kampanjen? Jag valde att låsa upp alla festivalspots och börjar nu låsa upp steg 2 per festival. Men när jag försöker köra dit upplåsningen skett på kartan så hittar jag nada. Tex den längst söderut vid flygplatsen - finns ju ingenting på kartan vad jag kan se men ändå har jag låst upp något där. (Det är alltså festivalaktiviteten jag är ute efter)

Tyckte att det fungerade bra i början och flera aktiviteter finns ju kvar på kartan som "Complete".

När du öppnar menyn så bor du kunna hitta nånting som heter Accolades, det är vad som ger och trackar din progression i festivalen. Events knutna till de nya festivalen finns överallt på kartan, tex har du låst upp Apex så har du tillgång till många fler Road Races över hela Mexico.

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Tack för sessionen i kväll! Grymt kul och sjukt mycket börnande

Tack själv kveldulver!

Vi var ett gäng som körde lite tävlingar, väldigt enkelt att bjuda in spelare från klubben i convoy. Riktigt trevligt med gemenskapen! Jag har mic och kan gärna snacka lite om någon känner för det. Har dock lite begränsat med speltid just nu då jag har en 3 veckor gammal dotter här hemma.


signatur

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216b| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Soulless:

Måste säga att det är förvånande beroendeframkallande att åka runt och klara av olika seasonals m.m.
Riktigt trevligt spel! Men hittills har jag inte sett något vidare imponerande väder. Lite regn vid nått tillfälle. Är det något som kommer och går i större tidsaspekter eller har jag uppfattat fel att vädret skulle vara något utöver det vanliga?

Vädret är både säsongs- och platsbaserat. Jag har haft mest regn i sydöstra delen, och du kan se hur de olika vattendragen har stigit nu när det är Wet season bl.a.

De stora stormarna upptstår inte jätteofta, det hade ju varit lite jobbigt men även de är så klart vanligare i rätt säsong och miljö. Tropiska stormar i syd, sandstorm i öknen etc.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Tack själv kveldulver!

Vi var ett gäng som körde lite tävlingar, väldigt enkelt att bjuda in spelare från klubben i convoy. Riktigt trevligt med gemenskapen! Jag har mic och kan gärna snacka lite om någon känner för det. Har dock lite begränsat med speltid just nu då jag har en 3 veckor gammal dotter här hemma.

Bara jag som har problem med online? Dcar stup i kvarten.. tack föe inbjudan iaf !

Testpilot

Pimpade min Volvo 240 lite! Credit till @lowaim för dekalerna

Medlem
Skrivet av bulleboss:

Bara jag som har problem med online? Dcar stup i kvarten.. tack föe inbjudan iaf !

Nej det är ett vanligt problem tyvärr, det ska komma en patch under kommande vecka som ska lösa de flesta problemen.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Riktigt häftigt att köra med bildförhållande 32:9 men det är lite synd att det är så dåligt anpassat för det (jo jag vet, lär ju vara löjligt få som spelar med 32:9).
Men det är ändå synd att det växlar mellan 16:9, 21:9 och 32:9.

När ska vi förövrigt slippa videos i 30fps?
Det känns bara skumt att gå från 100+fps till en cut scene i 30 fps.

I övrigt har jag haft trevligt med spelet och kommer fortsätta lira framöver. Blir nästan sugen på att införskaffa ratt, pedaler och en riktig stol samt kaross för bilspel men har inte plats 😔

Medlem
Skrivet av Gregermeister:

Tack själv kveldulver!

Vi var ett gäng som körde lite tävlingar, väldigt enkelt att bjuda in spelare från klubben i convoy. Riktigt trevligt med gemenskapen! Jag har mic och kan gärna snacka lite om någon känner för det. Har dock lite begränsat med speltid just nu då jag har en 3 veckor gammal dotter här hemma.

Väldigt trevligt indeed. Tack för inviten.

Tycker absolut att vi kör Party nästa gång. Hade några ord att utbyta med någon av er igår när jag blev plöjd åt sidan och missade flaggan och fick köra rewind.

Skriv svar