Diskutera – Spelbranschens uslaste beslut

Medlem

Trenden med att "Fear of missing out" syns i fler och fler spel, saknar tiden när man kunde komma tillbaka efter några månader och inte ha missat något alls.

Medlem

Sega Dreamcast?
Anses av många som en grym konsol - trots usel försäljning. Hade ju en hel del grymma spel, och funktioner som var före sin tid (en extra skärm som man kunde sätta i handkontrollen och en tidig onlinetjänst). Dessutom var kontrollen störtskön och kändes före sin tid, trots sin saknad av en till analogspak.

Skribent
Skrivet av Espresso_Bengt:

Jag hade väntat på DC jättelänge också, men storspelen uteblev ju och prislappen uppemot väggarna. Bara hårdvara inget innehåll. Många felbeslut där bakom och det blev väl Segas död lite.

Mm, du har nog helt rätt. Jag lirade mest multiplayerspel och hade jävligt roligt. Virtua Tennis 2, Soul Caliber, Power Stone o.s.v. så mitt minne angående AAA-spelen är lite diffust. Shenmue och Phantasy Star Online vet jag att han som hade konsolen brukade spela.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag skriver under helhjärtat på båda dessa fiaskon. Jag blev dunderbesviken på båda. Älskade både The Last of Us och Xbox 360 och hade därför stora förväntningar på respektive uppföljare. Xbox One blev min primära plattform från 2015 och framåt ändå, och i slutändan köpte jag fyra Xbox One-konsoler, medan The Last of Us II ju förblir vad det var. Jag ångrar att jag lade ut totalt tretusen spänn på specialutgåvorna.

Ja 360 var min favorit. Det verkar som man ska välja förra generationens vinnare. Jag kör Xbox nu. ( Dom gör allt rätt med gamepass)

Xbox One blev ju en bra konsol till slut. (antar jag? Jag körde ps4 så har ingen större koll)

Men jag tycker synd om dig som la ut 3 lapp på den skiten. Jag tyckte synd om mig som betalade 700kr. Men det finns uppenbarligen folk som hade det värre 😂

Medlem

Hur "Ubiskit" kunde sabba både rainbow six, splinter cell och ghost recon.

Färskare i minnet är Hypen och alla lögner kring cyberpunk av CDPR, vilken virvelvind av skit.

Skrivet av PGR1985:

Sega Dreamcast?
Anses av många som en grym konsol - trots usel försäljning. Hade ju en hel del grymma spel, och funktioner som var före sin tid (en extra skärm som man kunde sätta i handkontrollen och en tidig onlinetjänst). Dessutom var kontrollen störtskön och kändes före sin tid, trots sin saknad av en till analogspak.

Absolut, den var före sin tid och hade definitivt potential att kunna bli nått men föll nog pga av en del felbeslut tror jag.

Varför satte de te.x. inte en till analogspak på den? Hade ju blivit som Xbox kontrollen men före sin tid. Varför hade den inte DVD som PS2? GD-ROM var ingen höjdare. Varför släppte dom den i övriga världen ett år efter Japan releasen, viker gjorde att den hamnade bara ett halvår från PS2 releasen, dålig planering.

Sen verkade väldigt få tredje-parts tillverkare vilja utveckla något till den, en del säger för att den var för komplicerad att utveckla till.

Medlem

Att efter älskade P.T skrota Silent Hills, och att det fortfarande inte har gjort comeback på ett eller annat sätt.

Medlem

Samtidigt så var ju John Romero bara före sin tid, nu verkar hans ord vara de flesta stora studios motto.

Medlem

Det finns flertal.

- Att sluta ge ut Demo för spelen de tänker sälja. Varför? Demo var det bästa sättet att testa ett spel för att se om man gillar spelet och kan göra ett "informed decision" innan köpet. Nu har man "betatest" för det, men det är tidsbegränsad och missar du det, ja då måste du köpa spelet om du vill se om det är något för dig.

- Embargo på recensioner. Cyberpunk 2077, Last of Us 2. Att dölja, neka och förbjuda vissa saker får komma med i recensioner är så anti-konsument som det bara går. Att recensenter inte fick testa konsol-versionen av Cyberpunk 2077 eller använda egna "captured footage" var bara dumt. Att inte låta recensenter själva bestämma om de vill dela med vissa spoiler-delar av ett kommande spel där konsumenten själva kan bestämma om de vill bli spoilade. Hade jag vetat hur TLoU2 hade utspelat sig innan jag köpte spelet så hade jag inte köpt det.

- Nintendo's beslut med NES/SNES till Switchen. Så mycket potential bortkastat. Nintendo Switchen hade varit den perfekta bärbara NES/SNES konsolen, men istället så gör det så dumt att du måste ha en prenumeration, och utbudet är så extremt litet. Wii U hade mycket bättre utbud och du kunde köpa spelen enskilt.

Medlem

Att Bioware såldes till EA och Blizzard till Activision.

Nästan imponerande hur snabbt dessa två giganter gällande anseende förstördes.

Edit: samma kan sägas om Westwood och Rare.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Shadee:

Alltså, nog för att jag aldrig hade en Dreamcast (för den var svindyr om jag kommer ihåg rätt) men jag gillar fan den konsolen alltså. Lit otympliga kontroller kanske, men ändå.

edit: Mitt eget bidrag:
Att göra CS:GO Free to play. Som tur är så är det inte så något mer, men skadan är redan skedd.

Dreamcast var inte dyr. Den kostade 2495 kr i Sverige, jag köpte den för 2595 kr på Expert, minns jag. PS2 var betydligt dyrare, och Xbox kostade ju 4995 kr när den släpptes i Sverige.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Ralf:

Ja 360 var min favorit. Det verkar som man ska välja förra generationens vinnare. Jag kör Xbox nu. ( Dom gör allt rätt med gamepass)

Xbox One blev ju en bra konsol till slut. (antar jag? Jag körde ps4 så har ingen större koll)

Men jag tycker synd om dig som la ut 3 lapp på den skiten. Jag tyckte synd om mig som betalade 700kr. Men det finns uppenbarligen folk som hade det värre 😂

Xbox One blev bättre och bättre. One X var riktigt bra. Jag har lagt ut totalt 13 000 kr på fyra Xbox One-konsoler och det är inte synd om mig.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Varje gång spel på konsol är region locked så börjar man känna sådan vrede och hopplöshet. Det är verkligen att spotta sina fans rakt i ansiktet.

Tursamt så har det mestadels försvunnit men förr var det helt hemskt.

Skribent
Skrivet av Ruffles:

Dreamcast var inte dyr. Den kostade 2495 kr i Sverige, jag köpte den för 2595 kr på Expert, minns jag. PS2 var betydligt dyrare, och Xbox kostade ju 4995 kr när den släpptes i Sverige.

Ok. Blandar jag ihop den med Sega Saturn kanske? Gällande priset alltså.

Inaktiv
Skrivet av waeress:

Det som jag nästan alltid gnäller om.

Att Bethesda fick köpa Fallout.

Skulle tro att Todd Howards plånbok har invändningar

Medlem

Battlefield och deras beslut att ha egen serverbrowser. Att ha en browser som hänger då det finns fler än 1000 servers eller vad det var, inte genialiskt. När vi ändå är inne på Battlefieldserien så kan vi även diskutera deras releaser av patchar till de gamla spelen. Installationer till roten av profilfoldern någon?


signatur

1338 - One Step Above

Medlem

Dagens nyheter från tidigare idag, att göra Wipeout till ett kortbaserat mobilspel..
De tog ALLT från wipeout som gjorde det så bra, fart, action, tighta kontroller, utmanande banor... Och skrotade det... Hur i själva helvete tänkte de nu??
Ge fans vad de vill ha? Eller ne... Ge dem långfingret istället och dansa ringdans i underkläderna.. jävla clowner!!!
Ja, jag blev ordentligt förbannad när jag såg detta.. ursäkta mitt hemska språk..

Medlem

Sega Saturns release E3

PS3 presskonferens E3

Xbox One presskonferens E3

Medlem
Skrivet av PontusT:

Dagens nyheter från tidigare idag, att göra Wipeout till ett kortbaserat mobilspel..
De tog ALLT från wipeout som gjorde det så bra, fart, action, tighta kontroller, utmanande banor... Och skrotade det... Hur i själva helvete tänkte de nu??
Ge fans vad de vill ha? Eller ne... Ge dem långfingret istället och dansa ringdans i underkläderna.. jävla clowner!!!
Ja, jag blev ordentligt förbannad när jag såg detta.. ursäkta mitt hemska språk..

Är ju en mobil utvecklare som fått tillgång till att göra ett wipeout.
Ryktet finns ju fortfarande kvar att ett nytt wipeout kommer släppas nästa år.
Samt att det är en del personer från tidigare studio som gör det.

Medlem

EAs totala härdsmälta när det kommer till Sim City. Detta måste fan toppa allt. Man förstörde serien så grovt att det kan ta 30 år innan man får se något igen. När ALLA bara ville ha ett riktigt Sim City 5 som skulle vara ett Sim City 4 II.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Beslutet att kasta ut allt som gjorde Dragon Age fantastiskt och göra en kass Mass Effect-reskin följt av offline-MMO.

Medlem

Det värsta magplasket för egen del var när Microsoft köpte upp Rare och "lät dem" göra Kinect-piss istället för att förvalta sina underbara IP'n.

Den näst värsta är MGSV som hade potential att bli världens bästa spel, men istället blev en storymässig soppa.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem
DIABLO 3

Real money auction house 😅 eller faktiskt hela jävla spelet när det släpptes.

Medlem

"Don't you guys have phones?" fiaskot.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Absolut, den var före sin tid och hade definitivt potential att kunna bli nått men föll nog pga av en del felbeslut tror jag.

Varför satte de te.x. inte en till analogspak på den? Hade ju blivit som Xbox kontrollen men före sin tid. Varför hade den inte DVD som PS2? GD-ROM var ingen höjdare. Varför släppte dom den i övriga världen ett år efter Japan releasen, viker gjorde att den hamnade bara ett halvår från PS2 releasen, dålig planering.

Sen verkade väldigt få tredje-parts tillverkare vilja utveckla något till den, en del säger för att den var för komplicerad att utveckla till.

Absolut, det fanns sannerligen saker som Sega kunde gjort annorlunda. Det fanns nog goda anledningar till varför jag fick köpa den av en vän för 300 kr - några år efter den hade pensionerats.

Dock så har jag fina minnen ifrån den, spelade mycket Sega Rally 2, Shenmue 1 & 2, Sonic, och något Tennis spel.

Medlem

När EA köpte upp DICE .. Då dog Battlefields kärna.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Shadee:

Ok. Blandar jag ihop den med Sega Saturn kanske? Gällande priset alltså.

Möjligt. Den var betydligt dyrare vid lanseringen. Kanske runt 4000 kr i Sverige? (Minns inte.) Jag köpte min först 1996, då var fiaskot ett faktum och den gick för 1600 kr, minns jag.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Är ju en mobil utvecklare som fått tillgång till att göra ett wipeout.
Ryktet finns ju fortfarande kvar att ett nytt wipeout kommer släppas nästa år.
Samt att det är en del personer från tidigare studio som gör det.

Det är ju bara hålla tummarna att det stämmer.

Skribent

Hela strategin runt Dreamcast. En så bra maskin förtjänade ett bättre öde. Minns hus sjukt imponerad jag var av grafiken jämfört med Playstation (1) och Nintendo 64. Men jävlar vad dyr den var! Jag skramlade ihop pengar, sålde mitt trumset och köpte maskinen och några spel typ ett halvår innan den hypade PS2an dundrade in på marknaden som en ångvält och plattade till Dreamcasten fullständigt. Minns jag rätt tog det bara något år innan Sega sedan avvecklade konsoltillverkningen för gott.

Vet dock inte hur de skulle gjort för att rädda situationen. Kanske fler systemsäljare till spel och ett lägre pris? Eller inte lansera den mitt emellan N64 och PS2/Gamecube..


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem
Skrivet av kebbe:

Beslutet att kasta ut allt som gjorde Dragon Age fantastiskt och göra en kass Mass Effect-reskin följt av offline-MMO.

Ja men där har vi ju varför DA3 känns som SWTOR!! Körde aldrig 3 an så började relativt nyligen. Efter massa problem med kraschar och annat tjafs (extremt bug EA aldrig fixade men som communityn snickrat ihop något åt) så återkom känslan av att jag körde något annat, att det var fel, och inte ett single player RPG. Påminde för mycket om SWTOR på något vis. Tack för att jag nu äntligen kan sätta fingret på vad som stört mig så mycket!

Skriv svar