Sony tar bort Cyberpunk 2077 från Playstation Store

Medlem
Skrivet av Buster:

Ja, det låter kanon. Men bryts inte denna inlevelse av alla övriga brister? Jag hade själv blivit väldigt frustrerad på att i grunden ta del av en grym story som förstörs av spelmekaniken. Det är en del av inlevelsen för mig.

Ne har aldrig förlorat inlevelsen i spelet vid min spelgenomgång.

Det enda jag upplevt är någon grafisk bugg här och där.

Saknar inget viktigt i spelet som det ser ut nu.

Sen finns det mindre viktiga saker som kan implementeras. Som att man får mer kontroll över hur man ser ut i spelet.

Medlem
Skrivet av Buster:

Ja, det låter kanon. Men bryts inte denna inlevelse av alla övriga brister? Jag hade själv blivit väldigt frustrerad på att i grunden ta del av en grym story som förstörs av spelmekaniken. Det är en del av inlevelsen för mig.

Verkar som att du har extremt svårt att förstå att alla inte spelar RPGs som om det vore ett GTA/RDR2 spel. För många räcker det att huvud- och siduppdrag är bra, där världen runtomkring enbart är till för att skapa atmosfär, precis som i exempelvis Witcher 3 eller Bethesdas alster (som är relativt begränsade utanför själva uppdragen). Om man inte bryr sig om dessa, rätt ytliga, GTA/RDR2 interaktioner, kommer avsaknaden av dem inte heller att upplevas som brister. GTA och RDR2 är för övrigt mycket bra spel, men är trist nog inte RPGs.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Margy:

CDPR har själva sagt att man lovade både Sony och MS att problemen skulle vara lösta innan spelet släpptes och fick därför undantag. Man har alltså inte uppträtt ärligt där heller.

Källa på det?


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av matt76:

Verkar som att du har extremt svårt att förstå att alla inte spelar RPGs som om det vore ett GTA/RDR2 spel. För många räcker det att huvud- och siduppdrag är bra, där världen runtomkring enbart är till för att skapa atmosfär, precis som i exempelvis Witcher 3 eller Bethesdas alster (som är relativt begränsade utanför själva uppdragen). Om man inte bryr sig om dessa, rätt ytliga, GTA/RDR2 interaktioner, kommer de inte heller att upplevas som brister. GTA/RDR2 är jäkligt bra spel för övrigt, men är trist nog inte RPGs.

Och på vilket sätt är Cyberpunk mer "RPG" än dessa spel? Är det för att det inte finns något att göra i en stor "open world", och bortsett från uppdragen känns staden helt livlös och tom? Om någonting borde väl genom din förklaring GTA/RDR2 vara mer RPG-spel än cyberpunk då dessa spel har väldigt mer frihet och faktiskt tillåter dig att rollspela och leva dig in i världen mycket mer jämfört med Cyberpunk som är mer actioninriktat samt fokuserar mer på en sluten korridor upplevelse än att faktiskt skapa dina egna äventyr och upplevelser.

Medlem
Skrivet av Buster:

Du förvränger andras personers åsikter för att göra dina poänger. Om du hävdar att det inte finns interaktivet i andra spel i jämförelse med ditt favoritspel och får svar, kan du inte hänvisa till det som skrevs iaf?

Rekommenderar att inte uppmärksamma just den personen. Du kommer aldrig någonsin få respons på argument du gör.

Men för att hålla med lite, interaktiviteten och inlevelse i tex. Red Dead är ofantligt mycket mer omfattande än i Cyberpunk. Bara något som hår (som inte alls går att förändra i Cyberpunk, eller ja, det fanns någon bugg som gjorde en skallig ), eller affärer, som i Cyberpunk bara är en liten meny medan i Red Dead fanns produkterna utplacerade runt affären (delvis, fanns meny också). Polissystemet ska vi inte ens prata om... Eller exempelvis, kollektivtrafik, finns inte i Cyberpunk alls. Trafiken och fotgängarna, bara en facade på räls. Kan inte heller byta färg på bilen.

Världen är helt enkelt rätt tom och ihålig jämfört med andra öppna världar.. Inget av det här är relevant till argumentet "det här är ett RPG", det slutar inte vara ett RPG bara för att det finns mer inlevelse i världen, om något blir det bra mycket bättre. Men 'hype' kan blända, såklart. (Faktistk enligt produktbeskrivningen är det ett "open-world, action-adventure story").

Finns enormt mycket de behöver förbättra, förhoppningsvis blir det som med No Man's Sky.

Medlem
Skrivet av Theade:

Källa på det?

https://screenrant.com/cyberpunk-2077-developer-cdpr-admits-m...

Det stod på ganska många ställen häromdagen - detta var det första jag hittade.

Medlem
Skrivet av Buster:

Cherry-picking, du tar med det som styrker din tes utifrån det andra skriver och lämnar det andra oemotsagt. Det blir inte en diskussion då...

Jag skrev ju att det finns mycket mer att göra, dvs min poäng är inte "man kan äta mat". Utan jag radade upp massa exempel för att visa på skillnaden på Cyberpunk och RDR2 avseende interaktivitet, det var min poäng. Eftersom du hävdade att det inte fanns spel med interaktivitet.

CPR lovade ju dessutom interaktivitet med världen och en topp klass AI, hur ser du på det?

Ja du verkar ju inte läsa inlägget som jag skrev som svar till dig.
Så bemödar mig nog inte att besvara detta.

Har förövrigt redan förklarat min syn på "interaktivitet" i det inlägget. Så jag föreslår att du faktiskt läser det. Tycker det är helt ovidkommande när det ändå bara är en massa lönlöst strunt som inte gör någon nytta, eller ens är roligt.

Skrivet av mobmoben:

Och på vilket sätt är Cyberpunk mer "RPG" än dessa spel? Är det för att det inte finns något att göra i en stor "open world", och bortsett från uppdragen känns staden helt livlös och tom? Om någonting borde väl genom din förklaring GTA/RDR2 vara mer RPG-spel än cyberpunk då dessa spel har väldigt mer frihet och faktiskt tillåter dig att rollspela och leva dig in i världen mycket mer jämfört med Cyberpunk som är mer actioninriktat samt fokuserar mer på en sluten korridor upplevelse än att faktiskt skapa dina egna äventyr och upplevelser.

CDPR kallar det inte längre för RPG ens. På deras hemsida står det att det är ett open world, acion-äventyrsspel.

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

CDPR kallar det inte längre för RPG ens. På deras hemsida står det att det är ett open world, acion-äventyrsspel.

Precis, jag kom själv ihåg när dem slutade kalla det RPG på deras Twitter och överallt på sociala medier. Men ändå påstår alla fanboys att det är en av de bästa RPG-spelen någonsin utan någon riktigt förklaring.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Ne har aldrig förlorat inlevelsen i spelet vid min spelgenomgång.

Det enda jag upplevt är någon grafisk bugg här och där.

Saknar inget viktigt i spelet som det ser ut nu.

Sen finns det mindre viktiga saker som kan implementeras. Som att man får mer kontroll över hur man ser ut i spelet.

Ja polis systemet och wanted är ju så jävla bra gjort, känns som att någon jobbat en timme på det och gett upp.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Rekommenderar att inte uppmärksamma just den personen. Du kommer aldrig någonsin få respons på argument du gör.

Men för att hålla med lite, interaktiviteten och inlevelse i tex. Red Dead är ofantligt mycket mer omfattande än i Cyberpunk. Bara något som hår (som inte alls går att förändra i Cyberpunk, eller ja, det fanns någon bugg som gjorde en skallig ), eller affärer, som i Cyberpunk bara är en liten meny medan i Red Dead fanns produkterna utplacerade runt affären (delvis, fanns meny också). Polissystemet ska vi inte ens prata om... Eller exempelvis, kollektivtrafik, finns inte i Cyberpunk alls. Trafiken och fotgängarna, bara en facade på räls. Kan inte heller byta färg på bilen.

Världen är helt enkelt rätt tom och ihålig jämfört med andra öppna världar.. Inget av det här är relevant till argumentet "det här är ett RPG", det slutar inte vara ett RPG bara för att det finns mer inlevelse i världen, om något blir det bra mycket bättre. Men 'hype' kan blända, såklart. (Faktistk enligt produktbeskrivningen är det ett "open-world, action-adventure story").

Finns enormt mycket de behöver förbättra, förhoppningsvis blir det som med No Man's Sky.

Vad sägs om att läsa inlägg innan du hoppar på folk med förutfattade meningar? Jag har en relativt negativ bild av dig som person också, men du ser inte mig säga till folk att ignorera dina inlägg.
Inte mitt fel att han svarar på inlägg som inte är gjorda till honom istället för att läsa de som faktiskt är svar till det han skrev.

Medlem

Denna nyhet lyckades till och med vara med på SVT Texts förstasida ett tag.

Medlem

Har dom otur så blir det att konkursbelägga hela företaget, aktien har stört dykt 16 % på en dag om nu trenden fortsätter så kommer det vara en kris som cdpr aldrig kommer kunna återhämta sig ur.

Det finns ju faktiskt inga ursäkter för deras beteende, dom har missat målet kolossalt.
Även om jag har haft kul med spelet, 43 timmar kul, har gjort exakt alla sidemissions och criminal activities.
Det finns ärligt talat inte ett jota att spela om spelet för, när man börjar reflektera över spelet på riktigt så är det väldigt svårt att inte kritisera dom stora flaws som är i det.

Men hoppas såklart att dom kan fixa spelet, men det är ju frågan om dom helt går under som företag.

Att försöka jämföra det med red dead 2 tex och säga att det är lika fleshed out är inget annat än skrattretande, red deads utförande är ett mästerverk i jämförelse gällande interaktivitet och levande öppen värld.

Medlem
Skrivet av matt76:

Verkar som att du har extremt svårt att förstå att alla inte spelar RPGs som om det vore ett GTA/RDR2 spel. För många räcker det att huvud- och siduppdrag är bra, där världen runtomkring enbart är till för att skapa atmosfär, precis som i exempelvis Witcher 3 eller Bethesdas alster (som är relativt begränsade utanför själva uppdragen). Om man inte bryr sig om dessa, rätt ytliga, GTA/RDR2 interaktioner, kommer avsaknaden av dem inte heller att upplevas som brister. GTA och RDR2 är för övrigt mycket bra spel, men är trist nog inte RPGs.

Du missförstår, jag tycker inte GTA eller RDR är RPG's utan försökte ställa dem mot varandra för att tydliggöra interaktivitet i förhållande till Cyperpunk som utger sig för att vara ett RPG.
Dessa "ytliga interaktioner" inte tillför något till en spelvärld... du interagerar kanske inte med din omgivning i den riktiga världen heller? Hur kan det uppfattas som negativt med en sprudlande interaktiv värld?
Det klart att avsaknaden av interaktivitet i en öppen värld där mycket dessutom handlar om karaktärer som du inte ens kan påverka mer än kläder ser värre ut i en öppen värld??

Med tanke på hur vissa resonerar så hade detta spelet lika gärna kunnat vara en shooter istället för en öppen värld fylld med skyltdockor. Jag tror Cyberpunk hade blivit bättre som shooter och enklare för CPR att utveckla. De tog sig vatten över huvudet helt enkelt.

I mina ögon är Cyberpunk precis det du skriver att interaktivitet är för dig, bara ytligt!

Medlem
Skrivet av loerk:

Har gjorts värre saker än så som har glömts bort efter en pisskvart inom denna industri.
Folk glömmer, och detta kommer vara glömt innan de släpper sitt nästa spel.

Nä... No mans sky och Sim City 4 var 2 spel jag såg jättemycket framemot. Jag har INTE glömt!
NMS har de fixat, men för sent enligt mig. Och Sim City 4 har jag aldrig återvänt till så jag har ingen aning hur det spelet är idag, det är dessutom ersatt av Cities: Skylines.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Har dom otur så blir det att konkursbelägga hela företaget, aktien har stört dykt 16 % på en dag om nu trenden fortsätter så kommer det vara en kris som cdpr aldrig kommer kunna återhämta sig ur.

Det finns ju faktiskt inga ursäkter för deras beteende, dom har missat målet kolossalt.
Även om jag har haft kul med spelet, 43 timmar kul, har gjort exakt alla sidemissions och criminal activities.
Det finns ärligt talat inte ett jota att spela om spelet för.

De har säkert tjänat så bra på förbeställningar och försäljning att företaget kommer klara sig. Intressant blir att se hur mycket av pengarna de är beredda att lägga på att reparera spelet.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Har dom otur så blir det att konkursbelägga hela företaget, aktien har stört dykt 16 % på en dag om nu trenden fortsätter så kommer det vara en kris som cdpr aldrig kommer kunna återhämta sig ur.

Ett företag går inte i konkurs för att aktiekursen sjunker.

Troligen har man redan tjänat in utvecklingskostnaden för detta spel (även med eventuella återköp).

Medlem
Skrivet av Boogie:

De har säkert tjänat så bra på förbeställningar och försäljning att företaget kommer klara sig. Intressant blir att se hur mycket av pengarna de är beredda att lägga på att reparera spelet.

Ja man kan ju hoppas, det kan ju bli så att dom stora hjärnorna helt enkelt bryter sig ut ur företaget också och vi får ett gäng indie studios istället. Men ja, det blir intressant att se. Hoppas såklart på det bästa.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Rekommenderar att inte uppmärksamma just den personen. Du kommer aldrig någonsin få respons på argument du gör.

Men för att hålla med lite, interaktiviteten och inlevelse i tex. Red Dead är ofantligt mycket mer omfattande än i Cyberpunk. Bara något som hår (som inte alls går att förändra i Cyberpunk, eller ja, det fanns någon bugg som gjorde en skallig ), eller affärer, som i Cyberpunk bara är en liten meny medan i Red Dead fanns produkterna utplacerade runt affären (delvis, fanns meny också). Polissystemet ska vi inte ens prata om... Eller exempelvis, kollektivtrafik, finns inte i Cyberpunk alls. Trafiken och fotgängarna, bara en facade på räls. Kan inte heller byta färg på bilen.

Världen är helt enkelt rätt tom och ihålig jämfört med andra öppna världar.. Inget av det här är relevant till argumentet "det här är ett RPG", det slutar inte vara ett RPG bara för att det finns mer inlevelse i världen, om något blir det bra mycket bättre. Men 'hype' kan blända, såklart. (Faktistk enligt produktbeskrivningen är det ett "open-world, action-adventure story").

Finns enormt mycket de behöver förbättra, förhoppningsvis blir det som med No Man's Sky.

Ok, tack för tipset 👍🏻

Ja, jag tycker verkligen de skulle tagit chansen att göra Cyberpunk mer interaktivt. Just att kunna modifiera sitt utseende då spelet bygger just mycket på det där att man kan bli vem man vill, en produkt om man så vill. Att man då inte kan ändra sitt utseende under spelets gång är absurt och motsägelsefullt.

Precis, att vilja ha mindre interaktivitet är inte ett argument för ett RPG i min bok. Det är ett argument för att de skulle gjort detta till ett Deus Ex med linjär story... med en lite större hub som Night City fast fullt med content och interaktivitet.

Killgissade på att vi når beta i maj... så nästa höst kan jag tänka mig att ge detta en chans ur rea-bingen.

Medlem
Skrivet av Margy:

Ett företag går inte i konkurs för att aktiekursen sjunker.

Troligen har man redan tjänat in utvecklingskostnaden för detta spel (även med eventuella återköp).

Hehe, jo det är exakt när aktie kursen rasar totalt man konkursbelägger som företagare.
Dom kommer ha två val, reparera sitt rykte med alla resurser som krävs eller rädda dom pengar som går.

För att visa på hur kritiskt det är så har dom förlorat 3 % till nu på 10 minuter sedan jag skrev.

Medlem
Skrivet av Margy:

Ett företag går inte i konkurs för att aktiekursen sjunker.

Troligen har man redan tjänat in utvecklingskostnaden för detta spel (även med eventuella återköp).

Ja, om det stämmer att de sålde ungefär 8 miljoner förbokningar så har de alltså redan fått in $440 miljoner. Sen så har ju $132 mille av dessa miljoner gått till diverse försäljningsplattformar om man räknar väldigt grovt.
Om spelet är i ett markant bättre skick nu på måndag när patchen släpps så lär nog rätt många strunta i att lämna tillbaka sitt spel.

Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Angående "pissandet" så kan man här och där se folk som står och lättar på trycket och om man går för nära dom så vandrar dom iväg medans dom fortfarande urinerar. Ser väldigt roligt ut.

Angående interaktivitet så är väl Elder Scrolls spelen ett bra exempel: Där kan man prata med samtliga npc:er, sätta sig på varje pall och stol, ändra sitt utseende i spelet, handla i varje affär och gå till en bar och beställa en öl och sätta sig ned och dricka medans man lyssnar på en bard eller samtalen omkring. Sådana småsaker skulle vara välkommet för inlevelsen i Cyberpunk.

Dock så gör Cyberpunk massor med saker riktigt bra. Animationerna på npc:er under storysekvenserna är det bästa jag sett och handlingen är riktigt bra så här långt. Världen är en skön omväxling från alla fantasy som dominerar genren.

Älskar att köra bil eller mc genom staden och lyssna på musik.

Är bara ca 50 timmar in, men så här långt är jag som PC-spelare mycket nöjd bortsett från buggar avsaknad av ovan småsaker.
Hade förmodligen inte varit lika nöjd om jag spelat på PS4.

Elders Scrolls spelen är också kända för att var helt buggfria, ha skitbra animationer och välregisserat. Man kan inte få allt Men ja det hade varit trevligt om sådan interaktion också fanns i Cyberpunk. Men nu är det inte ett sådant spel.

Medlem
Skrivet av loerk:

Vad sägs om att läsa inlägg innan du hoppar på folk med förutfattade meningar? Jag har en relativt negativ bild av dig som person också, men du ser inte mig säga till folk att ignorera dina inlägg.
Inte mitt fel att han svarar på inlägg som inte är gjorda till honom istället för att läsa de som faktiskt är svar till det han skrev.

Jodå, har läst men kan inte se något argument för varför det skulle vara mer inlevelse i det här spelet (tydligen så "känns" det på något vis och är "stämningsfullt", utveckla). Sen har du såklart igen använt anekdotbevis för att säga att det är "inte speciellt buggigt på PC", det har vi sett att det är och CD Projekt Red har dessutom sagt det själva.

Utöver det verkar du tro att interaktivitet har med dialogval att göra, och sen att Rockstar ska skippa allt med interaktivitet och köra bara på uppdragsstruktur istället (för det är ju helt omöjligt att göra både och). Oerhört okonsekvent i ditt resonemang..

Och är bra säker på att inlägget i fråga var väldigt relevant svar till ditt relativt askassa argument (ingen har sagt att det skulle vara en Rockstarkopia, ingen har ens nämnt att man bör kunna spela poker eller slakta civila hejvilt)..

Också sjukt ironiskt att du säger till någon att läsa..

Medlem

Tänker att det är ytterst få som lämnar tillbaka/refundar spelet. Jag menar, orka göra det?

Medlem

(Nej, den är såklart inte på riktigt. )

Medlem
Skrivet av Buster:

Ok, tack för tipset 👍🏻

Ja, jag tycker verkligen de skulle tagit chansen att göra Cyberpunk mer interaktivt. Just att kunna modifiera sitt utseende då spelet bygger just mycket på det där att man kan bli vem man vill, en produkt om man så vill. Att man då inte kan ändra sitt utseende under spelets gång är absurt och motsägelsefullt.

Precis, att vilja ha mindre interaktivitet är inte ett argument för ett RPG i min bok. Det är ett argument för att de skulle gjort detta till ett Deus Ex med linjär story... med en lite större hub som Night City fast fullt med content och interaktivitet.

Killgissade på att vi når beta i maj... så nästa höst kan jag tänka mig att ge detta en chans ur rea-bingen.

Ja, det är ganska, som sagt, ihåligt. Men spelet i sig är ju fortfarande roligt att spela, tycker jag i alla fall. Men att ignorera att det finns uppenbara brister och saker det kunde gjort mycket, mycket bättre är absurt. (Och tycker att de borde hållit sina löften, vad de visat och pratat om angående spelfunktioner osv.) Hittills är det ett ganska överlag medelmåttigt spel, bra på vissa håll, dåligt på andra, långt under vad de fick det att låta som. Inget 'nästa generation' här inte..

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Hehe, jo det är exakt när aktie kursen rasar totalt man konkursbelägger som företagare.

Ett företag går i konkurs om det finns fordringar man inte klarar av att betala och fordringsägarna inte ser något annat sätt att få tillbaka (en del av) sina pengar än att företaget likvideras (eller företaget inte ser någon annan lösning).

Sedan hör det väl till att deras aktie tidigare varit rejält övervärderad och nu är på en mer "normal" nivå.

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Rekommenderar att inte uppmärksamma just den personen. Du kommer aldrig någonsin få respons på argument du gör.

Men för att hålla med lite, interaktiviteten och inlevelse i tex. Red Dead är ofantligt mycket mer omfattande än i Cyberpunk. Bara något som hår (som inte alls går att förändra i Cyberpunk, eller ja, det fanns någon bugg som gjorde en skallig ), eller affärer, som i Cyberpunk bara är en liten meny medan i Red Dead fanns produkterna utplacerade runt affären (delvis, fanns meny också). Polissystemet ska vi inte ens prata om... Eller exempelvis, kollektivtrafik, finns inte i Cyberpunk alls. Trafiken och fotgängarna, bara en facade på räls. Kan inte heller byta färg på bilen.

Världen är helt enkelt rätt tom och ihålig jämfört med andra öppna världar.. Inget av det här är relevant till argumentet "det här är ett RPG", det slutar inte vara ett RPG bara för att det finns mer inlevelse i världen, om något blir det bra mycket bättre. Men 'hype' kan blända, såklart. (Faktistk enligt produktbeskrivningen är det ett "open-world, action-adventure story").

Finns enormt mycket de behöver förbättra, förhoppningsvis blir det som med No Man's Sky.

Delar din uppfattning på alla punkter..

Medlem
Skrivet av loerk:

Förutsatt att de ens överlever.
Har inte någon koll på hur mycket cash de har, men om de misslyckas totalt med konsolerna så finns det nog en risk för att de hamnar rejält minus.
Studios har dött för mindre grejor.

Just nu känns Nvidia för kanske $500 som en säkrare långsiktig investering.

Överlever kommer dom göra, FZ skrev en nyhet om att dom tjänade 500 miljoner på tre första dagarna.

Förmodligen så kommer deras cyberpunk multiplayer ut nästa år (kanske vem vet) och då får dom in stålar där.

FZ skrev också för ett tag sen att CDPR har investerat 1 miljard där Cyberpunk är inkluderat så dom har nog en massa andra projekt.

Medlem
Skrivet av Vroomfondel:

Kör det på en PS4 Pro och visst, det har sina problem men att säga att det är ospelbart påstår jag är felaktigt. Har haft en del krascher och de verkar komma om jag satt PS4:an i viloläge och återupptar spelandet efter ett tag. Om jag stänger av helt och startar kallt varje gång verkar det fungera bättre.
Absolut är spelet långt ifrån hundra, men hyser gott hopp till utlovade patchar framöver.
Gillar verkligen spelet, en oslipad diamant.

Jag håller med, det känns som en oslipad diamant.

Jag spelar också på PS4 Pro men just nu har jag lagt spelet på is för jag vill att CDPR patchar och slipar på den där diamanten i några månader innan jag fortsätter. Jag väntar nog tills jag får min PS5 under våren, sen börjar jag på ny genomspelning och förhoppningsvis så blir det bra mycket bättre spelupplevelse då.

Skriv svar