Recension - Xbox Series X & S

Medlem

Bra recension och kul läsning. Får min series X nästa vecka men är inte så jättetaggad faktiskt. Hade velat ha ett open world-Halo dag ett, eller något liknande som fick det att kännas som något helt nytt.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Den allmänna uppfattningen är att PS5:ans launch-lineup är stark, och betydligt starkare än PS4:ans. MEN det hänger väl på om man gillar soulsborne spel eller inte. Gör man inte det så har man ju i princip bara Spiderman-expansionen, som iofs ser bra ut.

Så..om man gillar remakes så är deras lineup stark, men annars inte? Med tanke på att det är en remake så är den redan där inte stark.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Inaktiv

Än så länge ligger styrkan i game pass tycker jag. Finns sjukt mycket att spela från start.

Medlem

Jag vill nog påstå att Demons souls inte är en "vanlig" remake. Spelet var ganska obskyrt när det kom och många har nog inte ens spelat det även om man senare upptäckte soulsborne spelen. Ser det som en så rejäl remake att det är i klass med RE:2 remaken i hype-nivå.

Sekiro har sålt i över 5 miljoner ex, så ganska mainstream har genren blivit ändå.

Spiderman sålde över 13 miljoner ex och är det fjärde mest sålda spelet till ps4 genom tiderna, så en upphottad 10-12 timmars expansion till det får nog ses som en rätt bra release-titel också.

Jag gillar att man har slopat allt rizzy-bizzy och skapat ett chassi som kan passa in precis var som helst. Där har Sony överskattat sina kunder, men alla kommer ändå köpa konsolen i vilket fall som helst. Jag tror nog många kommer skaffa båda konsolerna, det kommer jag göra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

NuZ
Testpilot
Skrivet av lasselason:

Det har väl varit så men From Software har väl etablerat sig rätt rejält med D.S 3 , Bloodborne och Sekiro? Det känns så iallafall.

Nu är ju DS något annorlunda och mer hardcore än alle de 3 spelen men jag håller med Calle. Vi frälsta är frälsta och spelen är inte för alla


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Vilka spel nu under 2020 kan tänkas att man får "wow" känslan av till Xbox Series X?

Redaktör
Skrivet av Checker:

du blinkade ju trots allt åtminstone 2 gånger förra fragzone-fredag vilket skulle bekräfta det jag frågade om i en tidigare tråd... Intressant

Och jag som inte ens medverkar i Fragzone-fredag – DET kallar jag ett starkt tecken!

(Det är Jocke och Calle som gör FF, jag har lite kameraallergi.)


signatur
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ärligt talat, vem sjutton har mer än fem spel igång samtidigt?

Jag är nog en av få som tycker quick resume är en gimmick. Sällan jag kör två spel åt gången, möjligtvis ett nytt spel kombinerat med Apex eller annat MP-spel, men att sitta och växla mellan 5+ spel...? Varför? Vad är grejen? Man slår ju knut på sig själv. Konsolen är ju tillräckligt snabb redan så man kan gott stänga ner spel helt och hållet istället för att växla fram och tillbaka som en tok.

Min OCD-hjärna värker av bara tanken.

Skrivet av Mortaigne:

Haha, du är inte ensam Jag är alldeles för paranoid för att lita på system som QR... Som för övrigt, för mig, faller inom kategorin "kul grej" och känns inte som något jag har ett jättebehov av. Spelar max ett par spel samtidigt, och växlar sällan fram och tillbaka flera gånger under samma session. Med kortare laddtider generellt så känns det inte som något nödvändigt.

Tanken är inte bara att man ska ha tillgång till samma spel under en session, utan att quick resume ska räcka till de spelen som man spelar under till exempel en månad.

Nu för tiden så brukar många spel också spara vid checkpoint, så man behöver inte vara rädd för att bli av med mycket ifall spelet hoppar ur QR.

Men jag tycker ändå att man skulle kunna låsa spel så dom ligger kvar och inte kan petas bort(favoriter lista typ), och jag tycker att det känns lite beta att man inte kan få information om vad som ligger i QR(gör det till en inställning ifall ni inte tror att det uppskattas av alla).

Det skulle också vara trevligt ifall Series S/X får stöd för att snabbare komma in i lobby, då kan man switcha emellan ett single player spel och sin/sina kompisars lobby medans man väntar på någon(som är på G eller käkar lite fort etc).

Jag antar att ni också vet att QR spel inte upptar prestanda, det lagrar typ savestate(eller VRAM dump)som är inaktiv på SSDn.

För övrigt så kanske recensionen skulle vara lite tydligare med att spelen spelas i upp till 4K och upp till 1440P.
I vissa fall så sjunker ju Series X ner till 1080P och Series S 720P(och/eller kan tappa features som Ray tracing).
Själv så tycker jag att Series X verkar bra, men litar inte på prestandan eller lagringen när det kommer till Series S.
Även om någon bara har 1080P TV så skulle jag starkt rekommendera X istället.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fearnox:

Tanken är inte bara att man ska ha tillgång till samma spel under en session, utan att quick resume ska räcka till de spelen som man spelar under till exempel en månad.

Nu för tiden så brukar många spel också spara vid checkpoint, så man behöver inte vara rädd för att bli av med mycket ifall spelet hoppar ur QR.

Men jag tycker ändå att man skulle kunna låsa spel så dom ligger kvar och inte kan buffras bort(favoriter lista typ), och jag tycker att det känns lite beta att man inte kan få information om vad som ligger i QR(gör det till en inställning ifall ni inte tror att det uppskattas av alla).

Det skulle också vara trevligt ifall Series S får stöd för att snabbare komma in i lobby, då kan man switcha emellan ett single player spel och sin/sina kompisars lobby medans man väntar på någon(som är på G eller käkar lite fort etc).

Jag antar att ni också vet att QR spel inte upptar prestanda, det lagrar typ savestate(eller VRAM dump)som är inaktiv på SSDn.

För övrigt så kanske recensionen skulle vara lite tydligare med att spelen spelas i upp till 4K och upp till 1440P.
I vissa fall så sjunker ju Series X ner till 1080P och Series S 720P(och/eller kan tappa features som Ray tracing).
Själv så tycker jag att Series X verkar bra, men litar inte på prestandan eller lagringen när det kommer till Series S.
Även om någon bara har 1080P TV så skulle jag starkt rekommendera X istället.

Enig gällande Quick Resume. Någon form av favoritmarkering eller liknande hade uppskattas, men framförallt tydlighet i vilka titlar som stöder det.

Gällande prestandan så kommer det vara väldigt baserat på titel, och ska bli intressant att se hur rena nextgen-titlar hanteras. För har ju flera utvecklare redan flaggat för att Series S känns klen.


signatur
Medlem

Nice får se om ett tag om jag bryr mig om MS nästa generation. Just nu känner jag tyvärr inte super mkt sug. Tappade lite lusten för dem den här generationen när min Xbox mest stått o dammat.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Lolflakes:

Vilka spel nu under 2020 kan tänkas att man får "wow" känslan av till Xbox Series X?

Kan tänka mig att Valhalla kommer se bra ut, där har de säkert lagt lite krut.

Skrivet av Kavakava83:

Hur blir tempen när series x ligger ner?

Något varmare faktiskt!


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan tänka mig att Valhalla kommer se bra ut, där har de säkert lagt lite krut.

Tror du de lagt mer tid på Valhalla än vad The Coalition lagt på Gears 5? Känns konstigt.


signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

För er som undrar något mer om Xbox Series, hiva fram frågorna!

Har ni något att säga om ljudet?
Har försökt att googla, men det känns lite luddigt.

När det kommer till Atmos(är det det som behövs för 3D ljud?), så verkar ett fåtal spel ha stöd för det.
"Current titles which support the technology include Gears 5, Call of Duty: Warzone, F1 2020, and Ori and the Will of the Wisps."

Har ni/kan ni prova detta på något sätt och säga vad ni tycker?
3D ljud är en av flera saker som jag ser fram emot framöver.

Om ni inte har möjlighet att prova detta, märker ni någon annan skillnad när det kommer till ljud?

Sonys lista verkar ju lite längre och dom lanserar ju även ett headset tillsammans med konsolen som dom även verkar skicka med till recensenter, skulle vara intressant att veta om eller vad Xbox svar på detta är.

Redaktör
Skrivet av Fearnox:

Sonys lista verkar ju lite längre och dom lanserar ju även ett headset tillsammans med konsolen som dom även verkar skicka med till recensenter, skulle vara intressant att veta om eller vad Xbox svar på detta är.

Ähum. Var har du sett att de skickar med headset? Frågar åt en kompis som inte är under embargo.


signatur
Dex
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ähum. Var har du sett att de skickar med headset? Frågar åt en kompis som inte är under embargo.

Väldigt många på Youtube har fått alla tillbehören också samtidigt som dom fick PS5:an.

T.ex:

Men även många andra. Har inte ni fått?

Medlem

Hur är det med dolby vision? Stöds det av typ bara av netflix-appen, eller även av spel? Sas ju att det INTE stöds via diskläsaren, stämmer det?

Avstängd
Skrivet av Tomas Helenius:

Och jag som inte ens medverkar i Fragzone-fredag – DET kallar jag ett starkt tecken!

(Det är Jocke och Calle som gör FF, jag har lite kameraallergi.)

Ojsan. Kollade inte riktigt vem av er det var jag citerade. Gick av bara farten


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Issue:

Tror du de lagt mer tid på Valhalla än vad The Coalition lagt på Gears 5? Känns konstigt.

Tänker mer att det är en ny titel vi inte lirat förut.

Skrivet av Fearnox:

Har ni något att säga om ljudet?
Har försökt att googla, men det känns lite luddigt.

När det kommer till Atmos(är det det som behövs för 3D ljud?), så verkar ett fåtal spel ha stöd för det.
"Current titles which support the technology include Gears 5, Call of Duty: Warzone, F1 2020, and Ori and the Will of the Wisps."

Har ni/kan ni prova detta på något sätt och säga vad ni tycker?
3D ljud är en av flera saker som jag ser fram emot framöver.

Om ni inte har möjlighet att prova detta, märker ni någon annan skillnad när det kommer till ljud?

Sonys lista verkar ju lite längre och dom lanserar ju även ett headset tillsammans med konsolen som dom även verkar skicka med till recensenter, skulle vara intressant att veta om eller vad Xbox svar på detta är.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet men tyvärr är jag vilse i pannkakan på den fronten.


signatur
Redaktör
Skrivet av Dex:

Väldigt många på Youtube har fått alla tillbehören också samtidigt som dom fick PS5:an.

T.ex:

https://www.youtube.com/watch?v=QtMzV73NAgk&t=9s

Men även många andra. Har inte ni fått?

Se där. Det svarar jag på när embargot lyfter.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kan tänka mig att Valhalla kommer se bra ut, där har de säkert lagt lite krut.

Något varmare faktiskt!

//cdn.fz.se/artikel/fil/1425278?key=df2dd4e59775bc4c9f964bed3...

Kalla mig blind men kolla I en tv möbel om det inte blir för varmt eller om den måste stå fritt 👍

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Ähum. Var har du sett att de skickar med headset? Frågar åt en kompis som inte är under embargo.

Skrivet av Dex:

Väldigt många på Youtube har fått alla tillbehören också samtidigt som dom fick PS5:an.

T.ex:

https://www.youtube.com/watch?v=QtMzV73NAgk&t=9s

Men även många andra. Har inte ni fått?

Geoff K

Twitter

Och sen Andrea Rene
Twitter

Medlem

Apropå brist på next gen-spel. Phil Spencer flaggade för detta redan i april

"New Xbox on schedule but game production may be slowed by coronavirus, Microsoft exec says"

https://www.cnbc.com/2020/04/30/xbox-series-x-on-schedule-xbo...

Verkar som att strategin blev att istället för att stressa fram nya spel från de nu rätt många nyinköpta studiosarna - så lade de istället krut på att förbättra de spel som redan fanns och låta nya spel ta den tid de behöver.

Tråkigt givetvis, men jag som fortfarande sitter med min vaniljiga X-One och hackar fram som en diabildsprojektor i potatisupplösning i flera spel ser ju självklart ett värde i att få uppleva de spel jag fortfarande spelar i en krispigt följsamt variant istället. Jag tycker nog de valde rätt strategi.

(Förutom Halo Infinity - där finns det fan ingen ursäkt till varför de lät 343 bränna den mastodontbudgeten under flera år och allt vi fick var en sketen Craig..)


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Kavakava83:

Kalla mig blind men kolla I en tv möbel om det inte blir för varmt eller om den måste stå fritt 👍

Precis som med alla andra konsoler lär den må bra av lite space.


signatur
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tack för recensionen!

Tycker också Xbox Series lanseringen har varit svintråkig. Visst, kul med ny grym hårdvara, men....var tusan är "next-gen"? För alla som inte är bilmekaniker och står och "meckar" under huven så ser vi INGET nytt alls typ? Mycket tråkig lansering av en "next-gen" konsol Microsoft. Mycket tråkigt.

Får hoppas PS5:an får till den dära känslan bättre.

Tycker du är rätt hård och orättvis här faktiskt. Det finns mycket som känns nextgen med SX, tycker jag. Hastigheten SSD-tekniken levererar, grafiken, hårdvaran i stort, QR, Auto HDR. Kontrollen kanske lämnar mer att önska. UI:t likaså.

Tror inte heller vi ska underskatta antalet personer som sitter på en original Xbox One (VHS-spelaren) eller en nästan lika trött One S idag. Tänk vilket enormt kliv man tar då. Blir ju som natt och dag.

Jag har suttit med One X i ett par år och Series X känns väl ungefär som "One X 2.0" så visst förstår jag din poäng till viss del men kan inte påstå att jag håller med om man försöker se till den större bilden.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tanken är inte bara att man ska ha tillgång till samma spel under en session, utan att quick resume ska räcka till de spelen som man spelar under till exempel en månad.

Nu för tiden så brukar många spel också spara vid checkpoint, så man behöver inte vara rädd för att bli av med mycket ifall spelet hoppar ur QR.

Men jag tycker ändå att man skulle kunna låsa spel så dom ligger kvar och inte kan petas bort(favoriter lista typ), och jag tycker att det känns lite beta att man inte kan få information om vad som ligger i QR(gör det till en inställning ifall ni inte tror att det uppskattas av alla).

Trots QR kommer jag förmodligen fortsätta med min ritual jag gör varje gång jag avslutar ett spel:

-Utför svårt uppdrag
-Sparar manuellt om det är möjligt
-Får checkpoint
-Sparar manuellt igen
-Exit to main menu
-Byter spel eller stänger av min Xbox

Jag kan absolut se fördelarna med QR men det finns inte direkt något egenvärde i det då konsolen kommer vara tillräckligt snabb ändå för att växla mellan spel. Givetvis en kul och "bra att ha"-funktion dock. Jag är ingen QR-motståndare per se.

I övrigt håller jag med dig. "Favoritlista" låter som en bra idé. Finns nog utrymme för förbättringar med QR som säkert implementeras allteftersom och kanske kommer jag använda det mer än vad jag tror.

Vi får se.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Precis som med alla andra konsoler lär den må bra av lite space.

Kan ni testa att utsätta dom (series s/x och PS5) för "dåliga" men ändå rimliga placeringar ex inuti ett skåp och spela någon timme. Och se hur de hanterar det, om de överhettar eller bara låter mer.
Jag har ex min One S i ett skåp så den inte syns. Och det är inga problem men både Series X och ps5 drar ju mer energi och ingen av dom vill man ju ha synlig om det går undvika
Inte exakt rätt skåp men liknande. https://www.ikea.com/se/sv/p/liatorp-bokhylla-med-glasdoerrar...

Att en konsol klarar av att ha låg ljudnivå och temperatur när den står fritt borde man kunna räkna med speciellt när de är fabriksnya.

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Trots QR kommer jag förmodligen fortsätta med min ritual jag gör varje gång jag avslutar ett spel:

-Utför svårt uppdrag
-Sparar manuellt om det är möjligt
-Får checkpoint
-Sparar manuellt igen
-Exit to main menu
-Byter spel eller stänger av min Xbox

Lärt mig den hårda vägen att göra liknande. Kört igenom AC: Odyssey nyss, märkte runt 72de timmen att mina sparfiler plötsligt visade 2 timmar mindre spelad tid än filerna innan när jag bara hade laddat från senaste Quick save. Så efter det blev det alltid först en ordentlig manuell save i ny slot tills alla slots var fulla och sen skriva över äldsta, följt av ett quick save och sen stänga av. Auto saves eller quick saves ska man fan inte lita enbart på!

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Lärt mig den hårda vägen att göra liknande. Kört igenom AC: Odyssey nyss, märkte runt 72de timmen att mina sparfiler plötsligt visade 2 timmar mindre spelad tid än filerna innan när jag bara hade laddat från senaste Quick save. Så efter det blev det alltid först en ordentlig manuell save i ny slot tills alla slots var fulla och sen skriva över äldsta, följt av ett quick save och sen stänga av. Auto saves eller quick saves ska man fan inte lita enbart på!

Håller med. Ju fler slots man kan spara i, desto bättre.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Varför ändra något perfekt som Xbone dosan. DS5 har ju härmat formen nu tom. Dock med symmetriska spakar

Jag håller med om att xbox kontrollerna är "perfektion" i sin utformning, den absolut skönaste kontrollen sedan Gamecube. Men om PS5 kontrollerns haptiska feedback gör så mycket för känslan så är den delen något MS borde tänka på.

D.v.s formen är det inte något fel på, men jag tror inte heller att det den nya formen på PS5 som gör att den då skall kännas mer livlig/rolig att spela med.

Har själv aldrig gillat PS kontrollernas symetriska spakar då det känns otympligt och obekvämt, men med den nyare formen och dess nya funktioner kan det blir riktigt bra.

Skriv svar