Recension - Xbox Series X & S

Robot
Redaktör

För er som undrar: vi recenserar även Playstation 5 inom kort.


signatur
Skägg.
10 Chambers

För er som undrar något mer om Xbox Series, hiva fram frågorna!


signatur
Dex
Medlem

Väldigt rolig läsning. Ska bli väldigt intresant och se hur det ser ut om några år då man får hoppas att alla Microsoft studiona har fått ut lite grymma spel!

En sak jag reagerarde på som känns jätte konstigt är Quick Resume. Har Microsoft verkligen inte sagt något alls om att man kan se vilka spel som ligger "sparade" i Quick Resume eller en liten varning om ett spel "puttas ut" för att du lägger in ett nytt spel.
Är ju väldigt tråkigt om man ändå måste spara spelen hela tiden då man inte kan vara säker om ens spel ligger kvar i Quick Resume.

Känns som en rätt stor miss av Microsoft där om dom inte fixar det till releasen nästa vecka, eller jag missförstår kanske?

Annars är det helt klart en imponerande maskin och tycker Microsoft gör helt rätt med det mesta annars. Framför allt Gamepass är ju en jätte bra tjänst redan nu och kommer ju bara bli ännu bättre med mer bra spel i framtiden.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dex:

Väldigt rolig läsning. Ska bli väldigt intresant och se hur det ser ut om några år då man får hoppas att alla Microsoft studiona har fått ut lite grymma spel!

En sak jag reagerarde på som känns jätte konstigt är Quick Resume. Har Microsoft verkligen inte sagt något alls om att man kan se vilka spel som ligger "sparade" i Quick Resume eller en liten varning om ett spel "puttas ut" för att du lägger in ett nytt spel.
Är ju väldigt tråkigt om man ändå måste spara spelen hela tiden då man inte kan vara säker om ens spel ligger kvar i Quick Resume.

Känns som en rätt stor miss av Microsoft där om dom inte fixar det till releasen nästa vecka, eller jag missförstår kanske?

Annars är det helt klart en imponerande maskin och tycker Microsoft gör helt rätt med det mesta annars. Framför allt Gamepass är ju en jätte bra tjänst redan nu och kommer ju bara bli ännu bättre med mer bra spel i framtiden.

Nope, det enda UI-relaterade till Quick Resume är när du får en ikon i övre högra hörnet när ett Quick Resume-lagrat spel laddas. Annars nada. Deras arkitekt, han med skägget, sa att tanken är att det bara ska ligga i bakgrunden. Och det hade ju varit fint om det fanns stöd i 99,99 procent av titlarna. Just nu finns det dock ingen indikation på det, alls. Det måste de bara fixa. Köper att det inte behöver vara "in your face" men för oss som är lite nojiga av oss kan det gott ligga i någån submeny.


signatur
NuZ
Testpilot

Bra skrivet Calle! Hur är de animerade bakgrundsbilderna? Får man välja en animerad själv man hittar eller är det fasta färger, olika mönster 10st typ? Hoppas du förstår frågan


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Dex:

En sak jag reagerarde på som känns jätte konstigt är Quick Resume. Har Microsoft verkligen inte sagt något alls om att man kan se vilka spel som ligger "sparade" i Quick Resume eller en liten varning om ett spel "puttas ut" för att du lägger in ett nytt spel.
Är ju väldigt tråkigt om man ändå måste spara spelen hela tiden då man inte kan vara säker om ens spel ligger kvar i Quick Resume.

Känns som en rätt stor miss av Microsoft där om dom inte fixar det till releasen nästa vecka, eller jag missförstår kanske?

Ärligt talat, vem sjutton har mer än fem spel igång samtidigt?

Jag är nog en av få som tycker quick resume är en gimmick. Sällan jag kör två spel åt gången, möjligtvis ett nytt spel kombinerat med Apex eller annat MP-spel, men att sitta och växla mellan 5+ spel...? Varför? Vad är grejen? Man slår ju knut på sig själv. Konsolen är ju tillräckligt snabb redan så man kan gott stänga ner spel helt och hållet istället för att växla fram och tillbaka som en tok.

Min OCD-hjärna värker av bara tanken.

Dex
Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ärligt talat, vem sjutton har mer än fem spel igång samtidigt?

Jag är nog en av få som tycker quick resume är en gimmick. Sällan jag kör två spel åt gången, möjligtvis ett nytt spel kombinerat med Apex eller annat MP-spel, men att sitta och växla mellan 5+ spel...? Varför? Vad är grejen? Man slår ju knut på sig själv. Konsolen är ju tillräckligt snabb redan så man kan gott stänga ner spel helt och hållet istället för att växla fram och tillbaka som en tok.

Min OCD-hjärna värker av bara tanken.

Men frågan är väl kanske mer varför man INTE skulle ha dom i Quick Resume? Även om man inte har spelat ett spel på ett år kan man ju ändå ha dom i Quick Resume.

Detta är ju något Microsoft har gjort mycket reklam för och då tycker jag själv att det är dåligt att spel kan plockas bort därifrån utan någon notifikation eller någon varning.

Visst kan man tycka att funktionen är onödig, men eftersom Microsoft har gjort den och marknadsfört den en hel del så tycker jag det är dåligt att den är så gömd i systemet.

Nu tror jag säkert inte det är något svårt från Microsoft att fixa detta om dom vill då det bara är en mjukvaru förändring (förhoppningsvis).

Medlem

Grymt skrivet! Synd att de inte får ut några titlar till launch, men det löser sig.

Ser fram emot mitt exemplar.

Ambassadör
Xbox

Bara 5 dagar kvar nu tills man har sin egen Series X att leka med!

Ska bli väldigt trevligt att testa på allt själv. Många spel som kommer att sparkas igång nästa vecka...


signatur

Jump in.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av r4v3nl0rd:

Ärligt talat, vem sjutton har mer än fem spel igång samtidigt?

Jag är nog en av få som tycker quick resume är en gimmick. Sällan jag kör två spel åt gången, möjligtvis ett nytt spel kombinerat med Apex eller annat MP-spel, men att sitta och växla mellan 5+ spel...? Varför? Vad är grejen? Man slår ju knut på sig själv. Konsolen är ju tillräckligt snabb redan så man kan gott stänga ner spel helt och hållet istället för att växla fram och tillbaka som en tok.

Min OCD-hjärna värker av bara tanken.

Från standby till monsterjakt på 10 sekunder i The Witcher 3 är sjukt nice. Sen är jag nyfiken på Playstation 5-systemet att istället kunna hoppa in i specifika multiplayerköer eller sparfiler direkt från startmenyn, det är något jag hoppas MS kikar på i framtiden också.


signatur
Medlem

Bra recension! 👍🤩
Jag väntar något år tills det finns:
- Ordentligt med spel
- Priset gått ner på boxen
- Hårdvara/Mjukvaran uppdaterats
...och spelen finns i reabackarna för 99:-/styck också!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NuZ:

Bra skrivet Calle! Hur är de animerade bakgrundsbilderna? Får man välja en animerad själv man hittar eller är det fasta färger, olika mönster 10st typ? Hoppas du förstår frågan

Inget jag hade kikat på men det verkar sköta sig själv, kan inte se hur jag skulle kunna styra över det. Ska grotta lite mer i det.


signatur
Medlem

Hur känns kontrollerna jämfört med Playstation 5 och tidigare Xbox kontroller?
Funkar som till PC trådlöst?
Jag har massa 360 kontroller som jag använder till PC men dom börjar nu antingen ge upp eller falla isär på ett eller annat sätt (slitna)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Dex:

Men frågan är väl kanske mer varför man INTE skulle ha dom i Quick Resume? Även om man inte har spelat ett spel på ett år kan man ju ändå ha dom i Quick Resume.

Detta är ju något Microsoft har gjort mycket reklam för och då tycker jag själv att det är dåligt att spel kan plockas bort därifrån utan någon notifikation eller någon varning.

Visst kan man tycka att funktionen är onödig, men eftersom Microsoft har gjort den och marknadsfört den en hel del så tycker jag det är dåligt att den är så gömd i systemet.

Nu tror jag säkert inte det är något svårt från Microsoft att fixa detta om dom vill då det bara är en mjukvaru förändring (förhoppningsvis).

Jag känner att jag inte litar på QR tillräckligt för att använda det fullt ut. Sitter jag och spelar random SP-spel och har precis klarat något riktigt svårt uppdrag eller liknande, finns ingen chans att jag då bara växlar till ett nytt spel bara sådär. Istället ser jag till att spara manuellt, helst få en ny checkpoint, går ut i main menu och DÅ byter jag spel. Kanske är ensam om sådant beteende, men känns säkrast så. QR kan väl krascha? Eller som du säger, att ett spel "förlorar" sin plats i kön i brist på bättre uttryck.

Är inte värt att förlora progress för att spara några sekunder av sitt liv.

Sen är så klart själva funktionen bra i sig och du har helt klart en poäng i det du skriver, men jag personligen förstår inte hysterin kring QR.

Ambassadör
Xbox

@Carl Johansson-Sundelius

Fyndigt med Todd Howard-citatet btw


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Hur känns kontrollerna jämfört med Playstation 5 och tidigare Xbox kontroller?
Funkar som till PC trådlöst?
Jag har massa 360 kontroller som jag använder till PC men dom börjar nu antingen ge upp eller falla isär på ett eller annat sätt (slitna)

Jämfört med Dualsense verkar många tycka den känns livlös och tråkig


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag känner att jag inte litar på QR tillräckligt för att använda det fullt ut. Sitter jag och spelar random SP-spel och har precis klarat något riktigt svårt uppdrag eller liknande, finns ingen chans att jag då bara växlar till ett nytt spel bara sådär. Istället ser jag till att spara manuellt, helst få en ny checkpoint, går ut i main menu och DÅ byter jag spel. Kanske är ensam om sådant beteende, men känns säkrast så. QR kan väl krascha? Eller som du säger, att ett spel "förlorar" sin plats i kön i brist på bättre uttryck.

Är inte värt att förlora progress för att spara några sekunder av sitt liv.

Sen är så klart själva funktionen bra i sig och du har helt klart en poäng i det du skriver, men jag personligen förstår inte hysterin kring QR.

Haha, du är inte ensam Jag är alldeles för paranoid för att lita på system som QR... Som för övrigt, för mig, faller inom kategorin "kul grej" och känns inte som något jag har ett jättebehov av. Spelar max ett par spel samtidigt, och växlar sällan fram och tillbaka flera gånger under samma session. Med kortare laddtider generellt så känns det inte som något nödvändigt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Checker:

Jämfört med Dualsense verkar många tycka den känns livlös och tråkig

Profile pic checks out

NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Inget jag hade kikat på men det verkar sköta sig själv, kan inte se hur jag skulle kunna styra över det. Ska grotta lite mer i det.

Under allmänt tror jag menyn heter 😅 Där kan man ju byta bakgrund, färg osv


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Molotov:

Hur känns kontrollerna jämfört med Playstation 5 och tidigare Xbox kontroller?
Funkar som till PC trådlöst?
Jag har massa 360 kontroller som jag använder till PC men dom börjar nu antingen ge upp eller falla isär på ett eller annat sätt (slitna)

De är nästintill identiska med Xbox One-kontrollerna, och de är ju korskompatibla. Undersidan och trigger-knapparna är lite strukturerade, du laddar med USB-C istället. Typ så. Samma sorts teknik som andra generationens One-kontroller, det vill säga att de har blåtand för koppling till telefoner och andra enheter som har den tekniken.

Skrivet av r4v3nl0rd:

Jag känner att jag inte litar på QR tillräckligt för att använda det fullt ut. Sitter jag och spelar random SP-spel och har precis klarat något riktigt svårt uppdrag eller liknande, finns ingen chans att jag då bara växlar till ett nytt spel bara sådär. Istället ser jag till att spara manuellt, helst få en ny checkpoint, går ut i main menu och DÅ byter jag spel. Kanske är ensam om sådant beteende, men känns säkrast så. QR kan väl krascha? Eller som du säger, att ett spel "förlorar" sin plats i kön i brist på bättre uttryck.

Är inte värt att förlora progress för att spara några sekunder av sitt liv.

Sen är så klart själva funktionen bra i sig och du har helt klart en poäng i det du skriver, men jag personligen förstår inte hysterin kring QR.

Som jag hanterat hibernation på One S har det ju blivit att man manuellt sparar, eller väntar på checkpoint. Kommer nog inte heller våga lita på QR till den grad att jag inte också sparar.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av NuZ:

Under allmänt tror jag menyn heter 😅 Där kan man ju byta bakgrund, färg osv

Ja, men när jag slår på dynamisk verkar den inte ta hänsyn till mina val.


signatur
Medlem

Sitter och hamrar F5 i väntan på ps5 recension !


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Mortaigne:

@Carl Johansson-Sundelius

Fyndigt med Todd Howard-citatet btw

Det var isf högst omedvetet! Men... tack?


signatur
NuZ
Testpilot
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Ja, men när jag slår på dynamisk verkar den inte ta hänsyn till mina val.

Hmmm 🤔 spännande


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Hur blir tempen när series x ligger ner?

Medlem

Kan bli ett köp i framtiden. Saknar just next gen-känslan pga saknaden av nya spel. Det ska bli spännande att se vad alla MS utvecklare kan producera, men fram till dess så blir det inget köp för egen del.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

För er som undrar: vi recenserar även Playstation 5 inom kort.

Hej, vet ni varför det har varit så tunt om gameplay angående bakåtkompatibelt på PS5 sidan såhär nära releasen gentemot Xbox där man har sett diverse framerate tester i massor? (Ber om ursäkt i förhand för att det är lite off-topic)

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Jämfört med Dualsense verkar många tycka den känns livlös och tråkig

Varför ändra något perfekt som Xbone dosan. DS5 har ju härmat formen nu tom. Dock med symmetriska spakar


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av Draconis:

Profile pic checks out

Javisst föredrar jag ps framför xbox. Det smyger jag inte med. Men vad jag skrev är helt riktigt tankar från personer som testat och jämfört.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Skriv svar