Baldur's Gate 3 - Officiell tråd

Medlem
Skrivet av Molotov:

Får man höra en åsikt ang.

Är striderna roliga?
Jag tycker om rpg och när det snackas story och så men har en tendens att bli less ibland. då känns det bra om et finns upptäckarglädje och strider som är roliga.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Mm det är åt det hållet. Det enda negativa jag skulle kunna komma på är mängden attacker man faktiskt har är få till en början och efter ett tag exploderar det (och man får kanske lite för många) om man har många trollgubbar/gummor i gänget.

Ja jag tycker stiderna är roliga. Visst är det lite trögt i början, men vid ungefär akt 2 och framåt blir det lite mer fart då man får tillgång till mer grejer.
Mot slutet kunde min Fighter slå 7 slag på en runda tror jag som bäst. Medans min Ranger kunde få skjuta 3-4 gånger. Man blev nästan för OP då. Tog ut vissa bossar mot slutet av spelet på bara första rundan.. de fick inte ens göra sin tur.
Jag spelade på Balanced och tycker egentligen det var för lätt. Ska spela om med Tactician som svårighetsgrad nu

Upptäckarglädjen var alltid på topp och en av de bästa delarna med spelet.

Releasehästryttare
Skrivet av Yaarr!:

Ikväll får vi med playstation smaka på kakan som är Baldurs gate 3! Peppen!
Men apropå att smaka, vilket godis/snacks gör sig bäst ihop med spelet i fråga?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ja jag tycker stiderna är roliga. Visst är det lite trögt i början, men vid ungefär akt 2 och framåt blir det lite mer fart då man får tillgång till mer grejer.
Mot slutet kunde min Fighter slå 7 slag på en runda tror jag som bäst. Medans min Ranger kunde få skjuta 3-4 gånger. Man blev nästan för OP då. Tog ut vissa bossar mot slutet av spelet på bara första rundan.. de fick inte ens göra sin tur.
Jag spelade på Balanced och tycker egentligen det var för lätt. Ska spela om med Tactician som svårighetsgrad nu

Upptäckarglädjen var alltid på topp och en av de bästa delarna med spelet.

Tack blir nog ett köp snart.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Så taggad inför ikväll! 18:00 smäller det💪


signatur

🎮 PlayStation 5 | Xbox Series X
📺 LG C2 55" (2022 EVO)

Medlem

Tomaterna och basilikan ser god ut! Väldigt vuxen snacksmat. Poäng till det!

Medlem

Började igår på ps5an, spelet kraschar och låser hela konsolen konstant, helt ospelbart just nu-.- ngn annan som stött på problem?

Medlem
Skrivet av Thefonz:

Började igår på ps5an, spelet kraschar och låser hela konsolen konstant, helt ospelbart just nu-.- ngn annan som stött på problem?

Mitt funkar fint, inne på act 3, spelat på Steam innan på Deck och nu streamar jag från ps5 till deck…

Medlem
Skrivet av beroende:

Mitt funkar fint, inne på act 3, spelat på Steam innan på Deck och nu streamar jag från ps5 till deck…

Så du spelade först igenom det på din Deck för att sedan köpa det en gång till på PS store och spela igen? På din Deck? Tyckte du att du hade 800 för mycket på kontot eller vill du leta skillnader på versionerna?

Medlem

Spelet fungerar sämre i act2 och 3 på Steam deck därför valde jag att köpa det till PS5 också. Kommer spela om det direkt när jag är klar med första vändan.
Väl investerade pengar helt klart.
Nej jag har det ganska knapert på kontot, köper sällan nya spel men i detta fall gjorde jag ett undantag.
Har inga andra direkta laster förutom snus men det lagar jag själv.

Medlem
Skrivet av Thefonz:

Började igår på ps5an, spelet kraschar och låser hela konsolen konstant, helt ospelbart just nu-.- ngn annan som stött på problem?

Spelar också på ps5, inte stött på några problem eller krascher. Enda problemet jag stött på är att jag inte kan koppla ihop spelet med lariankonto.

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Spelar också på ps5, inte stött på några problem eller krascher. Enda problemet jag stött på är att jag inte kan koppla ihop spelet med lariankonto.

Har du connectat dina enheter på larians sida?
Sen måste du enabla cross-save både på dator och ps5, sen tar det ett tag innan det funkar, jag gjorde det igår

Medlem
Skrivet av beroende:

Mitt funkar fint, inne på act 3, spelat på Steam innan på Deck och nu streamar jag från ps5 till deck…

Lyllos dig
Mitt kraschar konstant och ljudet bara fräser så fort de skall prata...
Verkar blivit något döknäppt med min ps5a eller ngt med spelet. Ljudet har fräst ibland på God Of War med men aldrig bara på en kalan, röst, som i detta fall. Börjar luta åt att göra en factory reset och hoppas på det bästa.

Medlem
Skrivet av Thefonz:

Lyllos dig
Mitt kraschar konstant och ljudet bara fräser så fort de skall prata...
Verkar blivit något döknäppt med min ps5a eller ngt med spelet. Ljudet har fräst ibland på God Of War med men aldrig bara på en kalan, röst, som i detta fall. Börjar luta åt att göra en factory reset och hoppas på det bästa.

Låter helskumt, jo prova en reset. Annars får du reklamera den

Medlem
Skrivet av beroende:

Spelet fungerar sämre i act2 och 3 på Steam deck därför valde jag att köpa det till PS5 också. Kommer spela om det direkt när jag är klar med första vändan.
Väl investerade pengar helt klart.
Nej jag har det ganska knapert på kontot, köper sällan nya spel men i detta fall gjorde jag ett undantag.
Har inga andra direkta laster förutom snus men det lagar jag själv.

Aha. Då förstår jag.

Medlem
Skrivet av beroende:

Har du connectat dina enheter på larians sida?
Sen måste du enabla cross-save både på dator och ps5, sen tar det ett tag innan det funkar, jag gjorde det igår

Yes! Nu funkade det! Tack för tipset att gå via larians sida!

Medlem
Skrivet av Yaarr!:

Yes! Nu funkade det! Tack för tipset att gå via larians sida!

Gott!

Medlem

Tänkte börja mitt Baldur's Gate-äventyr senare idag Har någon en bra spoiler-fri guide att rekommendera innan? Eller är det bättre att bara gå in helt oförberedd och se var det tar en?

Medlem
Skrivet av Lisch:

Tänkte börja mitt Baldur's Gate-äventyr senare idag Har någon en bra spoiler-fri guide att rekommendera innan? Eller är det bättre att bara gå in helt oförberedd och se var det tar en?

Läs iaf på hur stridssystem funkar innan. Blev onödigt svårt och frustrerande i början av spelet för att jag inte förstod hur det funkade.

Medlem
Skrivet av Lisch:

Tänkte börja mitt Baldur's Gate-äventyr senare idag Har någon en bra spoiler-fri guide att rekommendera innan? Eller är det bättre att bara gå in helt oförberedd och se var det tar en?

Välj inte Dark Urge som första karaktär, annars är det mest att go with the flow. Dina beslut påverkar världen, du behöver alltså inte hjälpa onda personer om du spelar som god och vice versa

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Välj inte Dark Urge som första karaktär, annars är det mest att go with the flow. Dina beslut påverkar världen, du behöver alltså inte hjälpa onda personer om du spelar som god och vice versa

Bör man välja en annan färdig karaktär elöer skapa en egen?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bör man välja en annan färdig karaktär elöer skapa en egen?

Larian själva rekommenderar att skapa en egen karaktär första gången man spelar. Storyn för Origin karaktärerna blir intressantare om man har lärt känna dom som companions först. Men i övrigt finns ingen downside.

Medlem

Flummigt, Baldurs Gate blev sista droppen för mitt stackars PS5. Spelet kraschade sönder konsolen, förmodligen inte spelets fel men konstig timing att det började hänga sig och få ljudbuggar just i och med att jag skulle börja spela det. Pratat med playstation support och en annan firma och enligt båda har min konsol fått ett kritiskt fel som ej kan/är värd att laga. Taskigt att man skaffade deluxe edition för early access och blev 100% snuvad på konfekten , livets hårda skola 🫣 får se framemot en ny konsol och det stora äventyret snart förhoppningsvis. Hoppas ni njuter ni andra nu med era hela spelmaskiner, man vet inte vad man har förrän man förlorar det 😀

Medlem

Borde inte perception checks rullas dolt? (Gör det det på riktigt d&d?)

Om mina fyra gubbar helt plötsligt misslyckas men en perception rull så kan jag ju gissa med lilltån att det är en fälla framför mig.
När jag egentligen inte borde veta nånting och trampa rakt i den (som följeslagarna iofs tenderar att göra ändå)

Avstängd

Har den senaste patchen fixat performance i act 3?

Moderator | Testpilot
Skrivet av JohannaBjärred:

Har den senaste patchen fixat performance i act 3?

Det har generellt blivit bättre för mig i andra områden men skulle inte säga att det är "fixat".


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av caracarn:

Borde inte perception checks rullas dolt? (Gör det det på riktigt d&d?)

Om mina fyra gubbar helt plötsligt misslyckas men en perception rull så kan jag ju gissa med lilltån att det är en fälla framför mig.
När jag egentligen inte borde veta nånting och trampa rakt i den (som följeslagarna iofs tenderar att göra ändå)

Jo, det borde dom. Eller det beror på house rules. Det är en sak som Larain har valt för översättningen till datorspel. Dom väljer en väg i designen där en spelare fortfarande har en chans att undvika fällorna, istället för att straffa utan varning.

Den alternativa designen med helt dolda tärningsslag skulle få många spelare att vara försiktiga hela tiden, och spela långsamt, så långsamt att det roliga kanske försvann helt. Nu får dom en "varning" om att något inte står rätt till vid vissa tillfällen och kan vara försiktiga bara då.

Moderator | Testpilot
Skrivet av waeress:

Jo, det borde dom. Eller det beror på house rules. Det är en sak som Larain har valt för översättningen till datorspel. Dom väljer en väg i designen där en spelare fortfarande har en chans att undvika fällorna, istället för att straffa utan varning.

Den alternativa designen med helt dolda tärningsslag skulle få många spelare att vara försiktiga hela tiden, och spela långsamt, så långsamt att det roliga kanske försvann helt. Nu får dom en "varning" om att något inte står rätt till vid vissa tillfällen och kan vara försiktiga bara då.

Vilket jag föredrar. Kan likställas med magkänsla och att något inte står rätt till. Ibland har någon eller man själv svaret och ibland inte.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

En liten sammanfattning om min tid i Faerûn kommer här! Värt att nämna är att äventyret förs framåt av min trogna ps5:a och jag har inte stött på några buggar eller problem hittills.

Jag var inledningsvis övertygad om att jag skulle stanna i karaktärseditorn större delen av första speldagen, men så blev inte fallet. En halv-alv till warlock snickrades fram och jag blev nöjd (och förvånad) ganska så direkt. Introfilmen sätter en så go stämning på resten av upplevelsen och jag sögs verkligen in i världen och sammanhanget. Det är ett spel fyllt av mysterier och öppna frågor som jag längtar efter att få svar på, men trots att jag spelat relativt mycket sen i lördags så känns det inte som om jag kommit någon vart i spelet.

Alla ens companions (de som jag hittills träffat dvs.) är väldigt unika personligheter, vilket gör att det verkligen kan kännas som att du styr ett "band of misfits". Speciellt när du stöter på andra grupperingar av till synes mer normala personer skiner kontrasterna av de olika personligheterna starkt. Men jag gillar det och det fyller känslan av att det är ett bordsrollspel man spelar. För när om någonsin har någon bara skapat en Svensson som sin rollkaraktär?

Striderna är goa! Jag har alltid varit en sucker för turordningsbaserade strider och spelet gör det väldigt väl. Tycker de har löst kontrollen väldigt bra för detta också. Många hjulmenyer blir det, men efter ett tag vänjer man sig. Stort plus för de smarta färgkoderna som hjälper en att snabbt se om det är en vanlig action eller en bonus action som du är på väg att välja. Dock har jag tyckt på "trekant" alldeles för många gånger och således avslutat min tur med den karaktären, det handlar såklart mer om mina tillkortakommanden än om spelet i sig. Det tar jag på mig, men likväl är det lika snopet när det händer. Antar att det är ett personligt T20 slag som jag fumlar på.

Spelet är dock sjukt överväldigande med alla system och mekaniker som är DnD 5e och som styr allt som händer. Är fortfarande långt ifrån på det klara med hur allt fungerar och hur alla värden och förmågor hänger ihop och jobbar tillsammans.
Men! Det är roligt att spela ändå och det känns som om spelet har stora utrymmen för o-optade karaktärer.
Jag spelar på "balanced" och det bjuder upp till visst motstånd i vissa strider, jag har blivit helt utslagen en handfull gånger. Tycker det är gött att det inte är en dans rakt genom, men tycker kanske att jag är lite för stark på karisma-sidan så att de flesta situationer jag hamnar i går att snacka sig ur. Jag kör annars en strikt genomspelning där jag accepterar alla tärningsslag som sker, bra som dåliga, och tänker inte respec:a utan leva med de val jag gör. I sann rollspelsanda. Vilket också gör en omspelning troligare och roligare om jag inte respec:at om längs med den första genomspelningen.

Så mysigt med ett så omfattande rollspel att spela! Glädje rakt genom! Har dock redan börjat sörja att det någon gång kommer ta slut.

Dödgrävaren

Fullföljde spelet idag, och det var grymt från början till slut! Nära 5/5, skulle nog hålla mig till en stark 4/5 dock. Det var en del saker som börjar darra i tredje akten, vissa dialoger passar inte å vissa quests/events vart rätt meh, och spelet kraschade en del för mig på Vulcan, men var nästan ospelbart på DX11, trots ett 3080 och en rätt ok modern dator.

Favorit moment:

När man slåss mot Raphael i House of Hope och han börjar sjunga bossfight-musiken, kul touch! Annars tyckte jag väl att slut-klippen var lite väl korta och intetsägande, tycker även att mina companions var rätt ointresserade när jag heroiskt valde att offra mig och blev en mindflayer för att rädda världen. Lite "well, let's get on with it."-känsla.

Medlem

Jag stör mig så fruktansvärt på den ojämna svårighetsgraden i det här spelet. Alldeles för ofta råkar man stöta på en stor grupp fiender som fullkomligt utrotar dig. Råkar gå genom fel dörr och stöter på en arme med goblins etc.

Vet inte hur länge till jag kommer orka ladda om en sparfil för att hitta en väg runt, eller springa runt för att försöka bli starkare och bara hoppas på att man inte stöter på en annan övermäktig grupp av fiender. Sen måste man i stort sett efter varje strid gå tillbaka till camp för att sova, både för att återhämta hälsa men också för att förnya sina magier. Verkligen inte optimalt designat. Ångrar att jag inte köpte det till PC istället så jag hade kunnat åtgärda en del saker med moddar...

Skriv svar