Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem

Någon som testat Firewall Ultra?

Avstängd
Skrivet av Zerovahamut81:

Någon som testat Firewall Ultra?

Nej men hört och läst många blandade åsikter.
Många säger att det känns som en plattskärms-shooter med VR-mod.
Finns ingen interaktion med vapen eller omgivning, allt görs med knapptryckningar på kontrollen.
Man kan inte ens kasta granater själv så man tex skulle kunna kasta runt ett hörn.
Man behöver inte lära sig hur man laddar om vapen osv, utan knapptryckning så är det en animation.
Precis som i ett plattskärms-spel.

Så en fråga om smak skulle jag säga, inget för mig dock.
Synd för spelet ser bra ut, men gameplay går före.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej men hört och läst många blandade åsikter.
Många säger att det känns som en plattskärms-shooter med VR-mod.
Finns ingen interaktion med vapen eller omgivning, allt görs med knapptryckningar på kontrollen.
Man kan inte ens kasta granater själv så man tex skulle kunna kasta runt ett hörn.
Man behöver inte lära sig hur man laddar om vapen osv, utan knapptryckning så är det en animation.
Precis som i ett plattskärms-spel.

Så en fråga om smak skulle jag säga, inget för mig dock.
Synd för spelet ser bra ut, men gameplay går före.

Det ska komma ett spelläge som erbjuder mer interaktion av vapen och jag tror att granater också är inkluderat där.

Skulle dock vänta några månader och hoppas att spelet patchas till en bättre upplevelse överlag då jag har hört att buggar och otydliga menyer är ett problem.

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Det ska komma ett spelläge som erbjuder mer interaktion av vapen och jag tror att granater också är inkluderat där.

Skulle dock vänta några månader och hoppas att spelet patchas till en bättre upplevelse överlag då jag har hört att buggar och otydliga menyer är ett problem.

https://youtu.be/TZ5RR20xjS4?si=palBq7gd_dtj06lT

Jo det talades tidigare om ett "ultra mode".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Veckans release bjuder på vad jag hittar en till shooter

Crossfire: Sierra Squad - 29 Augusti - PCVR / PSVR2

_____

Förra veckans release

Firewall Ultra - 24 Augusti - PSVR2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Uppdatering till The Light Brigade släppt som lägger till mer content


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Vampire The Masquerade - Justice har fått releasedatum.
Spelet släpps 2a November till PSVR2 och Quest 2 (och 3)


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Veckans releaser

Månadens första vecka bjuder på några titlar.

Budget Cuts Ultimate - 7 September - PCVR

_____

Inverse -7 September- Quest

_____

Toss - 7 September- PCVR / PSVR2 / Quest

_____

Yupitergrad 2: The Lost Station - 7 Septembe - PCVR

_____

Förra veckans releaser

A Fishermans Tale - PSVR2

Crossfire: Sierra Squad - 29 Augusti - PCVR / PSVR2


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Veckans relaser

Ny vecka och mera spel-releaser.
Denna vecka.

Urbo - 13 September - PCVR

_____

Alvo - 14 September - PSVR2

_____

Behind The Frame VR - 14 September - PCVR / PSVR2 / Quest

______

Gazzlers - 14 September - PCVR / PSVR2 / Quest / Pico)

_____

Twistex - 14 September - Quest

______

Förra veckans releaser se förgående inlägg


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Flat 2 VR mods nyheter, värt att läsa 👍

VR Modding Monthly September 23 Edition: BattleBit VR, Praydog’s UEVR, Farcry VR, 7 Days 2 Die & more!
https://xrupdate.com/vr-modding-monthly-september-23/


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Portal 2 VR Mod

En första version av Portal 2 VR Mod släppt för allämnheten

https://xrupdate.com/portal-2-is-now-fully-playable-in-6dof-v...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Veckans Releaser

Ny lista på veckans releaser som jag hittat

Ruinsmagus: Complete - 18 September - PSVR2

_____

Broken Edge - 19 September - PSVR2

______

Hellsweeper VR - 21 September - PCVR / PSVR2 / Quest 2

_____

The Events at Unity Farm - 23 September - PCVR (Early access)

_____

Förra veckans releaser

Urbo - 13 September - PCVR

_____

Alvo - 14 September - PSVR2

_____

Behind The Frame VR - 14 September - PCVR / PSVR2 / Quest

______

Gazzlers - 14 September - PCVR / PSVR2 / Quest / Pico)

_____

Twistex - 14 September - Quest


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ens VR legs kommer verkligen sättas på prov av det här.

Avstängd
Skrivet av anarfox:

Ens VR legs kommer verkligen sättas på prov av det här.

Det tror jag. Men man vänjer sig


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Komma vidare i Gran Turismo 7

Måste man vara inloggad för att spela Gran Turismo 7 PSVR2 om man inte vill spela mot andra utan bara köra själv? Varje gång jag startar får jag köra Music Rallyloppen. När ett lopp klarats av låses nästa upp. Men nästa gång jag sätter på PS 5 och startar Gran Turismo får jag börja om med det första Music Rallyloppet igen då de övriga är låsta. Är det meningen att man manuellt ska spara efter varje gång man spelat? Hur går det i så fall till?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det tror jag. Men man vänjer sig

Efter att jag listade ut hur man slår på 6DOF head tracking så är det inga problem. Funkar riktigt bra.

Avstängd

BeamNG Drive har släppt uppdatering som lägger till bla stöd för VR.
Nu blir det riktigt kul att crasha bilar 😁👍

https://xrupdate.com/beamng-drives-into-the-future-with-offic...


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

En första "hands on" video på Ghost Busters - Rise of the ghost lord

Även en ny gameplay trailer på Assasins Creed Nexus


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag testade No mans sky med psvr 2 i början av sommaren. Tyckte det va supergrynigt och inte alls en bättre upplevelse än med psvr1. Nu verkar en uppdatering ha kommit, någon som testat och kan ge en bild av sin upplevelse? (Har skickat tillbaka headsettet pga defekt, men ska köpa snart igen)

Medlem
Skrivet av Davinchevo:

Jag testade No mans sky med psvr 2 i början av sommaren. Tyckte det va supergrynigt och inte alls en bättre upplevelse än med psvr1. Nu verkar en uppdatering ha kommit, någon som testat och kan ge en bild av sin upplevelse? (Har skickat tillbaka headsettet pga defekt, men ska köpa snart igen)

Jag har själv inte testat men har bara läst lovord (som det iofs alltid verkar vara när det gäller NMS).
Iom att de implementerat eye tracking och foveated rendering så kan de köra spelet i högre upplösning. Senast igår läste jag någon skriva att det såg lika bra ut som plattversionen.

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Jag har själv inte testat men har bara läst lovord (som det iofs alltid verkar vara när det gäller NMS).
Iom att de implementerat eye tracking och foveated rendering så kan de köra spelet i högre upplösning. Senast igår läste jag någon skriva att det såg lika bra ut som plattversionen.

Det låter riktigt nice! Originalet är det enda som gett mig den där åksjuke-effekten, så jag håller tummarna 😊

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Senast igår läste jag någon skriva att det såg lika bra ut som plattversionen.

Det gör det verkligen inte. Men det är en avsevärd förbättring mot hur det var innan, väldigt skarpt nu. 😊


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Avstängd

Det här med att PSVR2 spel kan se "dåliga ut".
Suddigt, lågupplöst, inte mycket skillnad mot Quest 2 etc.
Det beror på att PS5/PSVR2 är väldigt beroende ac tekniken foveated rendering.
Funkar inte det som det ska då kommer inte PS5 orka driva "snygga spel".

Tyvärr så finns det även en bugg i Unity som ger problem med foveated rendering så spel som utvecklats i den motorn har just på PSVR2 råkat ut för vussa glitchar och att foveated rendering inte fungerar. Vilket resulterar i att man måstat dra ner på detaljerna.
Senaste exemplen på spel som råkat ut för detta är Green hell och Hellsweeper.
Spelen är inte i närheten av PC motsvarigheten utan ser mer ut som bäst en lite vassare PSVR1 version.
Men allt är inte mörker. Utvecklarna jobbar på fixar men av nån anledning har man valt att släppa spelen tidigare.
Exempel på spel som fått uppdatering där resultatet har blivigt en bättre upplevelse är No man sky, The Light Brigade, Switchback.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kl 19 på onsdag ska Quest 3 äntligen avtäckas "på riktigt". Jag är taggad!
https://www.metaconnect.com/

Medlem
Skrivet av brunnlake:

Kl 19 på onsdag ska Quest 3 äntligen avtäckas "på riktigt". Jag är taggad!
https://www.metaconnect.com/

Tråkigt att den förmodligen inte får eye-tracking, annars kan det nog bli riktigt bra. Kan det dyka upp någon överraskning, eller gäller det bara mjukvaran i så fall?

Eye-tracking och foveated rendering hade passat väldigt bra nu annars, när de ska öka upplösningen på panelen. Hade också varit skönt om eye-tracking var standard för VR så det får bra stöd i mjukvaran.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Tråkigt att den förmodligen inte får eye-tracking, annars kan det nog bli riktigt bra. Kan det dyka upp någon överraskning, eller gäller det bara mjukvaran i så fall?

Eye-tracking och foveated rendering hade passat väldigt bra nu annars, när de ska öka upplösningen på panelen. Hade också varit skönt om eye-tracking var standard för VR så det får bra stöd i mjukvaran.

Ja det är trist. Förstår att det hade drivit upp priset och antagligen även vikt och energiförbrukning. När jag började fundera på vad nästa generations Quest skulle kunna innebära stod just eye-tracking plus högre FOV och DisplayPort högst på listan.
Inget av detta verkar vara inkluderat och stället är fokus Mixed Reality vilket kanske kan vara kul men stod långt ner på min priolista.

Jag är nyfiken på hur mycket bättre Link kommer vara men det lär de väl knappast ens nämna under presentationen då fokus kommer vara på standalone-upplevelsen.
Men vi kanske får lite hands-on från Youtubers kommande veckan. Hoppas!

Avstängd
Skrivet av Fearnox:

Tråkigt att den förmodligen inte får eye-tracking, annars kan det nog bli riktigt bra. Kan det dyka upp någon överraskning, eller gäller det bara mjukvaran i så fall?

Eye-tracking och foveated rendering hade passat väldigt bra nu annars, när de ska öka upplösningen på panelen. Hade också varit skönt om eye-tracking var standard för VR så det får bra stöd i mjukvaran.

Kommer nog nästa version.
Quest pro har eye-tracking men vad jag hört käkar funktionen batteri.
Även fast dom flesta gamers köper powerbank eller elite battery headstrap, så måste enheten designas utifrån sitt grundutförande.
Quest har alltid haft foveated rendering så en fråga om prestandavinst bara för att det är eyetracking finns nog inte.

Men det klart, Metas pancake linser är dom bösta på marknaden kansle finns risk för att man ser gränsen för låg och högupplöst.
Det car väldigt tydligt på Quest 1 om man kollade, på Quest 2 är det inte lika tydligt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av brunnlake:

Kl 19 på onsdag ska Quest 3 äntligen avtäckas "på riktigt". Jag är taggad!
https://www.metaconnect.com/

Det blir boka direkt det går
Det som skulle få mig tveka är Kanske om Valve utannonserar nått


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Kommer nog nästa version.
Quest pro har eye-tracking men vad jag hört käkar funktionen batteri.
Även fast dom flesta gamers köper powerbank eller elite battery headstrap, så måste enheten designas utifrån sitt grundutförande.
Quest har alltid haft foveated rendering så en fråga om prestandavinst bara för att det är eyetracking finns nog inte.

Men det klart, Metas pancake linser är dom bösta på marknaden kansle finns risk för att man ser gränsen för låg och högupplöst.
Det car väldigt tydligt på Quest 1 om man kollade, på Quest 2 är det inte lika tydligt.

Vad menar du? PSVR2 verkar få väldigt stora prestandavinster med Foveated rendering tillsammans med eye-tracking.
Det var väl bland annat det som har räddat No Mans sky för enheten?

Går upplösningen upp på Quest 3 men att det är bara en begränsad del som behöver köras med högre upplösning så borde det spara en hel del prestanda.

Skriv svar