Virtual Reality - VR Spelnyheter, tips, mm.

Medlem
Skrivet av anarfox:

Assassin's Creed käns som ett spel som verkligen skulle kunna passa i VR. Men jag vill se faktisk gameplay innan jag blir exalterad.

Tredjepersonslir gör sig inte bra i vr alls. Piratandet kämpandes i 7 meters vågor hade nog kunnat va en upplevelse där har man ju vyn av kaptenen men jag skulle nog inte orka hålla på och växla emellan.

Starfield som körs i första person ja tack gällande open world rpgs.

Medlem
Skrivet av Shodan:

Tredjepersonslir gör sig inte bra i vr alls. Piratandet kämpandes i 7 meters vågor hade nog kunnat va en upplevelse där har man ju vyn av kaptenen men jag skulle nog inte orka hålla på och växla emellan.

Starfield som körs i första person ja tack gällande open world rpgs.

AC: Nexus är inte i tredje person

Medlem
Skrivet av Shodan:

Tredjepersonslir gör sig inte bra i vr alls. Piratandet kämpandes i 7 meters vågor hade nog kunnat va en upplevelse där har man ju vyn av kaptenen men jag skulle nog inte orka hålla på och växla emellan.

Starfield som körs i första person ja tack gällande open world rpgs.

3e person fungerar alldeles utmärkt i VR.
Titta på tex Moss där du både styr karaktären men även själv interagerar med världen genom att flytta på saker på banorna mm.
Ett väldigt outforskat område imo.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

3e person fungerar alldeles utmärkt i VR.
Titta på tex Moss där du både styr karaktären men även själv interagerar med världen genom att flytta på saker på banorna mm.
Ett väldigt outforskat område imo.

Har spelat båda Moss och skulle dock argumentera för att det lika gärna hade kunnat spelas på en platt skärm. Lite novelty med att det är i 3D men inget fundamentalt som kräver VR

Medlem
Skrivet av Shodan:

Tredjepersonslir gör sig inte bra i vr alls. Piratandet kämpandes i 7 meters vågor hade nog kunnat va en upplevelse där har man ju vyn av kaptenen men jag skulle nog inte orka hålla på och växla emellan.

Starfield som körs i första person ja tack gällande open world rpgs.

Ett tredjepersonsspel som är designat för VR är kanon. Astro Bot's rescue mission är fortfarande ett av mina absoluta favorit-vr-spel.
Men jag föreslog aldrig att man skulle göra att VR Assassin's Creed i tredje person. Det går utmärkt att ändra perspektivet. Se RE4-remaken. Den kommande PSVR2-versionen kommer vara i first person.

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Har spelat båda Moss och skulle dock argumentera för att det lika gärna hade kunnat spelas på en platt skärm. Lite novelty med att det är i 3D men inget fundamentalt som kräver VR

Moss interagerar du ju själv med världen samtidigt som du styr karaktären så jag håller inte med.
Tar man bort den funktionen ja, men det är det jag menar. 3e persons spel fungerar alldeles utmärkt i VR och ger möjlighet till en annan typ av gameplay.
Sen bara att vara i världen man spelar tycker vissa är bra nog utan att ens sjäkv kunna interagera med världen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Moss interagerar du ju själv med världen samtidigt som du styr karaktären så jag håller inte med.
Tar man bort den funktionen ja, men det är det jag menar. 3e persons spel fungerar alldeles utmärkt i VR och ger möjlighet till en annan typ av gameplay.
Sen bara att vara i världen man spelar tycker vissa är bra nog utan att ens sjäkv kunna interagera med världen.

Du hade kunnat flytta på ett stenblock med muspekaren lika väl som med en VR-kontroll, ingen funktionalitet behöver tas bort. Trine-spelen är lite åt det hållet

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Du hade kunnat flytta på ett stenblock med muspekaren lika väl som med en VR-kontroll, ingen funktionalitet behöver tas bort

Ja det hade gått, svprt att se ett spel designas på det sättet. Känns mer nischat än VR

Nu var det länge sen jag spelade Moss men finns det inte dessutom gömda saker som inte syns förens mam tex lutar sig in för att försöka titta på andra sidan mm


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Du hade kunnat flytta på ett stenblock med muspekaren lika väl som med en VR-kontroll, ingen funktionalitet behöver tas bort. Trine-spelen är lite åt det hållet

Hade väl känts lite B med ett spel som gör det med muspekaren? I VR så känns det interaktivt istället.
Moss hade inte varit lika engagerande med plattskärm och mus/tangentbord helt enkelt och Astrobot rescue mission hade inte fungerat alls(hade inte varit samma spel).

Jag tror faktiskt att alla spel är bättre i VR till och med, inlevelsen ökar markant när man är inne i en datorvärld jämfört med att man kollar genom ett fönster. Det närmsta du kan komma som ändå inte ens är i närheten av att nå dit är större datorskärm eller TV med bakgrundsbelysning som skiftar beroende på vad som visas på skärmen.

VR har dock 3 svagheter just nu som hela tiden blir mindre, men som fortfarande har några år kvar innan dem blir tillräckligt bra.
-Multiplayer eller multiplayer lokalt. Vilket kan lösas genom att fler köper headset eller att priset går ner med mera.
-Kvalitén, det har hänt mycket. Pannkakslinser, trådlöst, Micro-led, see-through med mera håller på att skapa en mycket bättre upplevelse och är på väg att bli något som är välfungerande för stora massan. Användargränssnittet är också ständigt under utveckling.
-Priset. Inte så stor faktor som många vill få det till, men är ändå såklart viktig. Finns ganska stort hopp om utveckling här om vi har kvalité runt Apple vision om 5 år för emellan 10-15000Kr. Är det tillräckligt bra så kanske man till och med kan ersätta andra prylar och på så sätt motivera ett högre pris lättare.

När det kommer till beräknings kraft så tror jag dock fortfarande främst på stationär enhet som styr headsetet, hoppas att WiFi7 eller WiFi 8 alternativt någon annan trådlös standard kan ge väldigt god prestanda för ändamålet.
Vad jag hoppas på är att PSVR 3 för PS6 blir som Apple vision är nu typ och att istället för en ny Vita så körs PSVR3 dockat eller odockat. Vissa spel fungerar bara när PS6 är i närheten, vissa fungerar fast körs med lägre inställningar och 3dje kategorin körs utan problem även i ej lokalt läge. Då har de en konsol för både portabelt och lokalt spelande. Förmodligen skulle den då ha ett högre pris på runt 10k, men erbjuda fristående(om man vill) och väldigt användarvänlig VR(och AR) i hög kvalité som kan användas till mycket samt är bekväm och smidig.

Man drömmer ju lite, men framtiden för VR har stort potential i alla fall. Kul att även Apple vågar ge sig in i leken.
Jag tror att det är tekniken som varit för dålig innan, men att det hindret bara blir mindre och mindre för varje år och snart är det ute på bred front.

Edit* Namnet på de olika PSVR3 lägena skulle då kunna vara PS6 , PS6 enhanced och PSVR3. Första kräver PS6, andra fungerar på båda fast får boost av PS6 och 3dje fungerar lika bra med eller utan PS6(kan också tillexempel vara AR spel som man spelar utomhus).

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag tror faktiskt att alla spel är bättre i VR till och med, inlevelsen ökar markant när man är inne i en datorvärld jämfört med att man kollar genom ett fönster. Det närmsta du kan komma som ändå inte ens är i närheten av att nå dit är större datorskärm eller TV med bakgrundsbelysning som skiftar beroende på vad som visas på skärmen.

Håller med. Spelade RE7 på PSVR. Även om den inte gör något speciellt för VR (man spelar med vanlig handkontroll) så var upplevelsen ordentligt förhöjd.

Medlem

Framtiden är ljus.
Dom senaste veckorna har det ju utannonserats massor med spel.
Finns ingen som kan påstå att det finns inga spel att spela i VR.
Har man PCVR eller/och Quest finns det ju många vanliga spel också som har VR moddar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

3e person fungerar alldeles utmärkt i VR.
Titta på tex Moss där du både styr karaktären men även själv interagerar med världen genom att flytta på saker på banorna mm.
Ett väldigt outforskat område imo.

Problemet är nog kameravinklar. I Moss så är den statisk, i vilket MMO/Open world spel som helst så svänger kameran runt och vips så har vi motion sickness.

Medlem
Skrivet av Ichinin:

Problemet är nog kameravinklar. I Moss så är den statisk, i vilket MMO/Open world spel som helst så svänger kameran runt och vips så har vi motion sickness.

Jag tänker att i VR så följer inte kameran med utan det är bara gubben som svänger.
Man får sjäkv fysiskt vända sig, mannär dessutom inte kloss i ryggen på kraktären.
Jag har inte spelat VR moddarna till tex Horizon, Elden Ring, Returnal eller liknande spel.
Nån kanske vet hur kameran fungerar där?

Men ett spel som designas att spelas i VR så är det iaf inget problem som inte går att lösa


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Veckans Releaser 19-25 Juni

Här kommer en lista på veckans releaser.

Broken Spectre - 21 Juni - Quest

_____

Grimlord - 22 Juni - SteamVR (Early Access)

_____

Floor Plan 2: Backside Story - 22 juni - PCVR / Quest 2

_____

Hubris - 22 Juni - PSVR2 / Quest 2

_____

Stack - 22 Juni - Quest 2

_____

C-Smash VRS - 23 Juni - PSVR2

_____

Förra veckans releaser

Retropolis 2: Never Say Goodbye - 14 Juni - Quest

_____

VR Giants - 14 Juni - PCVR (Early Access)

_____

Room of Realities - 15 Juni - PCVR / Quest

_____

Sherlock Holmes: The Case of the Hung Parliament - 15 Juni - Quest

_____

Pixel Ripped 1978 - 15 Juni - PCVR / PSVR2 /Quest 2

_____

F1 23 - 16 Juni - PCVR

_____

Surv1v3 - 16 Juni - PSVR2
Gratis uppgradering om man har PSVR1 versionen

_____


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Hade väl känts lite B med ett spel som gör det med muspekaren? I VR så känns det interaktivt istället.
Moss hade inte varit lika engagerande med plattskärm och mus/tangentbord helt enkelt och Astrobot rescue mission hade inte fungerat alls(hade inte varit samma spel).

Jag tror faktiskt att alla spel är bättre i VR till och med, inlevelsen ökar markant när man är inne i en datorvärld jämfört med att man kollar genom ett fönster. Det närmsta du kan komma som ändå inte ens är i närheten av att nå dit är större datorskärm eller TV med bakgrundsbelysning som skiftar beroende på vad som visas på skärmen.

VR har dock 3 svagheter just nu som hela tiden blir mindre, men som fortfarande har några år kvar innan dem blir tillräckligt bra.
-Multiplayer eller multiplayer lokalt. Vilket kan lösas genom att fler köper headset eller att priset går ner med mera.
-Kvalitén, det har hänt mycket. Pannkakslinser, trådlöst, Micro-led, see-through med mera håller på att skapa en mycket bättre upplevelse och är på väg att bli något som är välfungerande för stora massan. Användargränssnittet är också ständigt under utveckling.
-Priset. Inte så stor faktor som många vill få det till, men är ändå såklart viktig. Finns ganska stort hopp om utveckling här om vi har kvalité runt Apple vision om 5 år för emellan 10-15000Kr. Är det tillräckligt bra så kanske man till och med kan ersätta andra prylar och på så sätt motivera ett högre pris lättare.

När det kommer till beräknings kraft så tror jag dock fortfarande främst på stationär enhet som styr headsetet, hoppas att WiFi7 eller WiFi 8 alternativt någon annan trådlös standard kan ge väldigt god prestanda för ändamålet.
Vad jag hoppas på är att PSVR 3 för PS6 blir som Apple vision är nu typ och att istället för en ny Vita så körs PSVR3 dockat eller odockat. Vissa spel fungerar bara när PS6 är i närheten, vissa fungerar fast körs med lägre inställningar och 3dje kategorin körs utan problem även i ej lokalt läge. Då har de en konsol för både portabelt och lokalt spelande. Förmodligen skulle den då ha ett högre pris på runt 10k, men erbjuda fristående(om man vill) och väldigt användarvänlig VR(och AR) i hög kvalité som kan användas till mycket samt är bekväm och smidig.

Man drömmer ju lite, men framtiden för VR har stort potential i alla fall. Kul att även Apple vågar ge sig in i leken.
Jag tror att det är tekniken som varit för dålig innan, men att det hindret bara blir mindre och mindre för varje år och snart är det ute på bred front.

Edit* Namnet på de olika PSVR3 lägena skulle då kunna vara PS6 , PS6 enhanced och PSVR3. Första kräver PS6, andra fungerar på båda fast får boost av PS6 och 3dje fungerar lika bra med eller utan PS6(kan också tillexempel vara AR spel som man spelar utomhus).

Finns massor med spel där det funkar utmärkt. Kommer spontant att tänka på Trine och Black and White, inget fel med interaktiviteten.

VR har andra inneboende problem - komfort och isolering. Man vill inte dra på sig ett VR-headset och svettas när det är varmt ute, när man är sjuk eller dylikt. Ibland vill man bara softa. Isolering funkar bra om man bor själv eller är avskärmad från sin familj, mindre bra om man t ex är småbarnsförälder. Det är möjligt att det finns en framtida teoretisk produkt som är som ett par lätta, svala solglasögon men det är långt ifrån givet.

Andra spel som funkar mindre bra är sådana som bygger på flitigt användande av mus och tangentbord, att inmatningen helt enkelt blir för meckig. Eller sådana spel där du inte vill ha en för stor skärm för att det distraherar och gör att man missar saker, typiskt spel som CS:GO och MOBAS.

Källa på detta: massor av VR headset som samlar damm. Förstår att det är nyhetens behag med att precis ha skaffat PSVR2, men återkom när du spelat den n:te reskinen av en roguelite eller generisk shooter

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Finns massor med spel där det funkar utmärkt. Kommer spontant att tänka på Trine och Black and White, inget fel med interaktiviteten.

VR har andra inneboende problem - komfort och isolering. Man vill inte dra på sig ett VR-headset och svettas när det är varmt ute, när man är sjuk eller dylikt. Ibland vill man bara softa. Isolering funkar bra om man bor själv eller är avskärmad från sin familj, mindre bra om man t ex är småbarnsförälder. Det är möjligt att det finns en framtida teoretisk produkt som är som ett par lätta, svala solglasögon men det är långt ifrån givet.

Andra spel som funkar mindre bra är sådana som bygger på flitigt användande av mus och tangentbord, att inmatningen helt enkelt blir för meckig. Eller sådana spel där du inte vill ha en för stor skärm för att det distraherar och gör att man missar saker, typiskt spel som CS:GO och MOBAS.

Källa på detta: massor av VR headset som samlar damm. Förstår att det är nyhetens behag med att precis ha skaffat PSVR2, men återkom när du spelat den n:te reskinen av en roguelite eller generisk shooter

Håller inte med.
Trine vet jag inte vad för spel det är men Black & White som du nämner är ju ett spel som skulle bli mycket bättre i VR.

Komfort ja det är högst personligt, jag kan vara i VR i 6 timmar i sträck (så länge mitt batteri håller till Quest 2) utan problem, kanske nån vätske och pisspaus
Varmt ute är man inte större sugen på att sitta framför en skärm heller, då blir det väll Steam Deck / Switch ist så det håller jag inte heller med

Du nämner CS:Go och Mobas inte skulle fungera pga man vill inte använda stör skärm och flitigt använder mus och tangentbord?
Nej man använder inte mus och tangentbord.
Finns inget CS:GO jkan erbjuda som inte fungerar i VR och som i VR dessutom blir mycket roligare och inlevelserikt.
Se bara på Pavlov vilket i princip är CS:GO i VR med extra allt.

Du drar lite väl mycket personligt tyckande som det är nå fakta
Kan säga tvärt om, jag har stort sett bara spelat VR-spel förutom Zelda den senaste månaden.
Mestadels har gått åt till spelet Ghosts of Tabor.
ett spel som beskrivs som escape from Tarkow, betydligt mer "avancerat" än CS:GO och fungerar UTMÄRKT i VR, bästa VR-spelet just nu


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Håller inte med.
Trine vet jag inte vad för spel det är men Black & White som du nämner är ju ett spel som skulle bli mycket bättre i VR.

Komfort ja det är högst personligt, jag kan vara i VR i 6 timmar i sträck (så länge mitt batteri håller till Quest 2) utan problem, kanske nån vätske och pisspaus
Varmt ute är man inte större sugen på att sitta framför en skärm heller, då blir det väll Steam Deck / Switch ist så det håller jag inte heller med

Du nämner CS:Go och Mobas inte skulle fungera pga man vill inte använda stör skärm och flitigt använder mus och tangentbord?
Nej man använder inte mus och tangentbord.
Finns inget CS:GO jkan erbjuda som inte fungerar i VR och som i VR dessutom blir mycket roligare och inlevelserikt.
Se bara på Pavlov vilket i princip är CS:GO i VR med extra allt.

Du drar lite väl mycket personligt tyckande som det är nå fakta
Kan säga tvärt om, jag har stort sett bara spelat VR-spel förutom Zelda den senaste månaden.
Mestadels har gått åt till spelet Ghosts of Tabor.
ett spel som beskrivs som escape from Tarkow, betydligt mer "avancerat" än CS:GO och fungerar UTMÄRKT i VR, bästa VR-spelet just nu

Jämför faktiskt användande och allmänintresse (typ att Xbox gaming showcase har typ 30x mer views än Metas dito) så är det nog mer att du är ett undantag, apropå personligt tyckande. Quest 2 har sålt lika bra som Xbox, men fakta är att dom samlar damm i mycket högre grad och att intresset för nya spel är mycket svalare

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Jämför faktiskt användande och allmänintresse (typ att Xbox gaming showcase har typ 30x mer views än Metas dito) så är det nog mer att du är ett undantag, apropå personligt tyckande. Quest 2 har sålt lika bra som Xbox, men fakta är att dom samlar damm i mycket högre grad och att intresset för nya spel är mycket svalare

Ja, nog vet jag allt det. Men det var inte det vi pratade om från början vi pratade ju spel vad som fungerade och inte
Hur många som använder si och som använder så har ju inget med saken att göra, vi vet alla att VR-spel och användandet växer oavsett om man tycker det är snabbt nog eller inte.
Om Quest 2 samlar damm eller inte, ja allt handlar ju om spel / appar. Personligen tycker jag att dom flesta gnäller på XBox och ingen verkar egentligen nöjd trots 30x views (vilket jag inte tror stämmer)😂
Quest 2 har ju dessutom inte enbart sålts som "spelkonsol" det är ju även många som använder det för andra användningområden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Sony jobbar på att förbättra reprojection på PSVR2 enligt Hubris utvecklarna

https://www.uploadvr.com/psvr-2-reprojection-improvements/


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Finns massor med spel där det funkar utmärkt. Kommer spontant att tänka på Trine och Black and White, inget fel med interaktiviteten.

VR har andra inneboende problem - komfort och isolering. Man vill inte dra på sig ett VR-headset och svettas när det är varmt ute, när man är sjuk eller dylikt. Ibland vill man bara softa. Isolering funkar bra om man bor själv eller är avskärmad från sin familj, mindre bra om man t ex är småbarnsförälder. Det är möjligt att det finns en framtida teoretisk produkt som är som ett par lätta, svala solglasögon men det är långt ifrån givet.

Andra spel som funkar mindre bra är sådana som bygger på flitigt användande av mus och tangentbord, att inmatningen helt enkelt blir för meckig. Eller sådana spel där du inte vill ha en för stor skärm för att det distraherar och gör att man missar saker, typiskt spel som CS:GO och MOBAS.

Källa på detta: massor av VR headset som samlar damm. Förstår att det är nyhetens behag med att precis ha skaffat PSVR2, men återkom när du spelat den n:te reskinen av en roguelite eller generisk shooter

Varken Trine eller Black and white är väl några storsäjlare och jag upplever Trines användande av mus helt klart som klumpigt.
Känns nästan som att du knappt har testat VR ifall du tycker att man lika gärna kan köra med tangentbord och mus, interaktivitet i en VR miljö är på en helt annan nivå. Visst du kan svinga ett svärd med musen eller köra racingspel med pilarna på tangentbordet, men upplevelsen går knappt att jämföra med VR kontroller eller ratt. Att få plocka upp ett vapen och sikta som man gör i verkligheten jämfört med att styra och klicka med musen är något helt annat. Pek och klicka(PC) jämfört med sikta och skjut typ.

CS:Go behöver ja knappt kommentera då det är självklart för alla som spelat i VR att det fungerar helt fantastiskt.
MOBAS beror väl på hur det anpassas, finns säkert sätt att få även MOBAS att fungera bra, dock så tror jag att utvecklarna av MOBAS främst försöker nå mainstream publik och håller till och med tillbaka systemkraven på PC för att inte jaga bort spelarbasen. MOBA kommer alltså sällan ligga framkant med vad man tekniskt sätt kan göra med hårdvara som inte är full mainstream än. Fortnite som är i liknande situation kommer säkert fungera väldigt länge till på Xbox One och PS4.

Det finns över 85 titlar till PSVR 2 just nu och den har funnits ute i 4 månader. Det släpps betydligt fler titlar än vad någon hinner med och med väldigt stor variation på gameplay. Hastigheten som spelen släpps i har ju knappast klingat av heller och det finns många titlar att se fram emot som ser riktigt bra ut. Jag känner istället en stark dipp när det kommer till plattskärmsspelande, det känns så stelt och tråkigt nu när man har VR.

Jag skulle nog också säga att det inte fungerar så bra att stirra in en vanlig monitor när man tar hand om sina barn, ganska många barn och flickvänner som blir frustrerade över det. Det är ju också ganska vanligt att man inte kan lämna spelandet mitt i en session, så man är minst lika upptagen som man är med ett VR-headset på sig. Nu så har headseten också pass-through både när det kommer till ljud(genom mikrofon) och bild(kamrer), så akuta saker i omgivningen är inte ett problem heller längre. Avskärmningen är är ju annars ett stort plus för VR, det finns ju en anledning till att PC och TV skärmar blir större och större hela tiden. Med VR har du istället en oändligt stor skärm och slipper störas av saker i din omgivning och får på så sätt en betydligt mer engagerande upplevelse.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Sony jobbar på att förbättra reprojection på PSVR2 enligt Hubris utvecklarna

https://www.uploadvr.com/psvr-2-reprojection-improvements/

Skönt att höra, hörde det på Without parole.
Ska tydligen ha fungerat bättre på PSVR1 till och med och att vissa spel körs utan reprojection är till och med en sak som spelskaparna tar upp i marknadsföringen. Det är också en del i varför jag personligen inte är så sugen på Call of the mountain. Hade gärna sett att det fanns 90FPS läge i alla titlar även om det hade dragit ner grafiken en del. Gameplay är nästan alltid viktigast och tillexempel racing spel behöver inte se så bra ut, de bör främst fokusera på känslan istället.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varken Trine eller Black and white är väl några storsäjlare och jag upplever Trines användande av mus helt klart som klumpigt.
Känns nästan som att du knappt har testat VR ifall du tycker att man lika gärna kan köra med tangentbord och mus, interaktivitet i en VR miljö är på en helt annan nivå. Visst du kan svinga ett svärd med musen eller köra racingspel med pilarna på tangentbordet, men upplevelsen går knappt att jämföra med VR kontroller eller ratt. Att få plocka upp ett vapen och sikta som man gör i verkligheten jämfört med att styra och klicka med musen är något helt annat. Pek och klicka(PC) jämfört med sikta och skjut typ.

CS:Go behöver ja knappt kommentera då det är självklart för alla som spelat i VR att det fungerar helt fantastiskt.
MOBAS beror väl på hur det anpassas, finns säkert sätt att få även MOBAS att fungera bra, dock så tror jag att utvecklarna av MOBAS främst försöker nå mainstream publik och håller till och med tillbaka systemkraven på PC för att inte jaga bort spelarbasen. MOBA kommer alltså sällan ligga framkant med vad man tekniskt sätt kan göra med hårdvara som inte är full mainstream än. Fortnite som är i liknande situation kommer säkert fungera väldigt länge till på Xbox One och PS4.

Det finns över 85 titlar till PSVR 2 just nu och den har funnits ute i 4 månader. Det släpps betydligt fler titlar än vad någon hinner med och med väldigt stor variation på gameplay. Hastigheten som spelen släpps i har ju knappast klingat av heller och det finns många titlar att se fram emot som ser riktigt bra ut. Jag känner istället en stark dipp när det kommer till plattskärmsspelande, det känns så stelt och tråkigt nu när man har VR.

Jag skulle nog också säga att det inte fungerar så bra att stirra in en vanlig monitor när man tar hand om sina barn, ganska många barn och flickvänner som blir frustrerade över det. Det är ju också ganska vanligt att man inte kan lämna spelandet mitt i en session, så man är minst lika upptagen som man är med ett VR-headset på sig. Nu så har headseten också pass-through både när det kommer till ljud(genom mikrofon) och bild(kamrer), så akuta saker i omgivningen är inte ett problem heller längre. Avskärmningen är är ju annars ett stort plus för VR, det finns ju en anledning till att PC och TV skärmar blir större och större hela tiden. Med VR har du istället en oändligt stor skärm och slipper störas av saker i din omgivning och får på så sätt en betydligt mer engagerande upplevelse.

Trine har ju fått tre uppföljare (eller är det fler?) och B&W en, så jo? Det var dock vara två snabba exempel.

Jag har spelat betydligt fler VR-spel än dig och under en längre tid, vad jag syftade på var diskussionen om tredjepersonsspel som Moss och huruvida VR är ett nödvändigt medium (eller ens överlägset) för det, vilket jag ifrågasätter. Det finns definitivt fall där 3D och VR används mer som en novelty. Där det fungerar i särklass bäst är FPS-spel, även fast det inte är givet där heller (finns definitivt FPS som skulle framkalla grav åksjuka i VR).

Andra mindre lämpliga format kan vara RTS som ställer höga krav på micromanagement, typ Starcraft. Eller isometriska hack n’ slash som Diablo, även fast något nerdummat i stil med Diablo 3 kanske skulle gå.

Jag tror det är rätt hög sannolikhet att du ändrar åsikt när du kört VR i ett par år, klart du är exalterad nu när det är nytt för dig.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Skönt att höra, hörde det på Without parole.
Ska tydligen ha fungerat bättre på PSVR1 till och med och att vissa spel körs utan reprojection är till och med en sak som spelskaparna tar upp i marknadsföringen. Det är också en del i varför jag personligen inte är så sugen på Call of the mountain. Hade gärna sett att det fanns 90FPS läge i alla titlar även om det hade dragit ner grafiken en del. Gameplay är nästan alltid viktigast och tillexempel racing spel behöver inte se så bra ut, de bör främst fokusera på känslan istället.

Ja alltså jag kan köra ett spel ASW på PC med Quest 2 utan att ens lägga märke till det förutom om ma verkligen försöker med att hålla nått framför ögonen och röra lite lite för att se nån mm/cm av ghosting.
PSVR2 är det konstant och visar sig bara som en suddig bild som i skräckexempel Hlrizon speciellt om man har smooth turning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Trine har ju fått tre uppföljare (eller är det fler?) och B&W en, så jo? Det var dock vara två snabba exempel.

Jag har spelat betydligt fler VR-spel än dig och under en längre tid, vad jag syftade på var diskussionen om tredjepersonsspel som Moss och huruvida VR är ett nödvändigt medium (eller ens överlägset) för det, vilket jag ifrågasätter. Det finns definitivt fall där 3D och VR används mer som en novelty. Där det fungerar i särklass bäst är FPS-spel, även fast det inte är givet där heller (finns definitivt FPS som skulle framkalla grav åksjuka i VR).

Andra mindre lämpliga format kan vara RTS som ställer höga krav på micromanagement, typ Starcraft. Eller isometriska hack n’ slash som Diablo, även fast något nerdummat i stil med Diablo 3 kanske skulle gå.

Jag tror det är rätt hög sannolikhet att du ändrar åsikt när du kört VR i ett par år, klart du är exalterad nu när det är nytt för dig.

Tycker du blandar lite hej vilt.
Om du kör VR så mycket borde du förstå att vissa speltyper så klart kräver mer eller mindre att det byggs upp som ett VR spel från början.
Gör de det så blir det oftast bättre än plattskärms motsvarigheten om man ör en sån som föredrar VR.

Men det går ju precis lika bra i spelen du beskriver att köra i VR med traditionella styrdon också.
Diablo 4 i VR men spelas på samma sätt som på skärm. Ja dwt skulle gå alldeles utmärkt.
Du får ett sk god view över världen ist för att titta genom ett fönster.

Sen lite snabb att påstå att nyhetens behag lägger sig.
Finns genrer jag överhuvud taget inte rört sen man började köra VR.
FPS en av dom, skjut spel dör man pekar och klickar?! Aldrig.
Jag vill hålla geväret och lita på min egna förmåga att sikta och skjuta, inte vem slm har snabbast handleder med musen


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Tycker du blandar lite hej vilt.
Om du kör VR så mycket borde du förstå att vissa speltyper så klart kräver mer eller mindre att det byggs upp som ett VR spel från början.
Gör de det så blir det oftast bättre än plattskärms motsvarigheten om man ör en sån som föredrar VR.

Men det går ju precis lika bra i spelen du beskriver att köra i VR med traditionella styrdon också.
Diablo 4 i VR men spelas på samma sätt som på skärm. Ja dwt skulle gå alldeles utmärkt.
Du får ett sk god view över världen ist för att titta genom ett fönster.

Sen lite snabb att påstå att nyhetens behag lägger sig.
Finns genrer jag överhuvud taget inte rört sen man började köra VR.
FPS en av dom, skjut spel dör man pekar och klickar?! Aldrig.
Jag vill hålla geväret och lita på min egna förmåga att sikta och skjuta, inte vem slm har snabbast handleder med musen

Njae, grunduttalandet var ” Jag tror faktiskt att alla spel är bättre i VR till och med”.

Detta är en annan sak än att bygga något i grunden för VR.

Och typ Starcraft hade t ex inte varit bättre i VR för interaktionerna hade behövt förenklas kraftigt

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Njae, grunduttalandet var ” Jag tror faktiskt att alla spel är bättre i VR till och med”.

Detta är en annan sak än att bygga något i grunden för VR.

Och typ Starcraft hade t ex inte varit bättre i VR för interaktionerna hade behövt förenklas kraftigt

Just Starcraft är ett sånt spel ja, även fast jag tror nog det skulle vara fullt möjligt.
Men då skulle nog ett "Starcraft like" spel gjort för VR passar bättre.
Men nu är vi på plocka russin nivå 😅

Går vi tillbaka till Noss exemplet. Ja det skulle fungera på skärm, men "kistan bakom" pelaren skulle vara svårare att upptäcka i 2d
Frågan borde mer vara varför skulle man överhuvud taget VILJA spela det i 2d


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Njae, grunduttalandet var ” Jag tror faktiskt att alla spel är bättre i VR till och med”.

Detta är en annan sak än att bygga något i grunden för VR.

Och typ Starcraft hade t ex inte varit bättre i VR för interaktionerna hade behövt förenklas kraftigt

Även om Starcraft hade körts med tangentbort och mus i VR-miljö så hade det varit bättre i VR. RE7 fungerar tillexempel bättre i VR även fast att kontrollerna inte har anpassats.
Kan du se dig omkring så dras du mer in i upplevelsen och även om man skulle lägga kompabilitetslager där en datorskärm som du spelar starcraft på dyker upp i din VR värld så hade det varit bättre än en riktig skärm, då du bland annat kan bestämma storleken på skärmen och kan köra tema på miljön utanför skärmen som passar spelet.

Därför tror jag att alla spel skulle fungera bättre i VR, även om det inte ens är VR spel.
Man kan anpassa upplevelsen på ett helt annat sätt som exemplen jag gav med stora skärmar och att TV tillverkare körde med bakgrundsljus för att förstärka upplevelsen. Du kan göra samma sak i VR fast mycket bättre ifall du känner för det.
Du är inte heller begränsad av att behöva köpa in en massa specialutrustning för att lösa att du vill bli mer indragen i upplevelsen heller.

Är alla spel just nu bättre i VR, svar nej. Är jag övertygad om att det går att anpassa dem för att bli betydligt bättre i VR än i några andra format, svar ja.

Det kommer också bli intressant ifall Apples Vision pro är tillräckligt bra. Då kan du genom AR slänga upp spelskärmar eller tv-apparater efter hur du känner för. Genom emulation så kan du också slänga upp en tjock-tv tillsammans med ett NES som du spelar på ifall du känner för det. Möjligheterna framöver är helt enkelt obegränsade. Tekniken måste bara nå dit och det gör den med stormsteg.

Jag tror inte heller att illamående kommer vara ett större problem ju mer tekniken utvecklar sig heller, finns snabba actionspel redan nu där man rör sig vertikalt som folk inte verkar ha problem med.

Edit* Skulle inte förvåna mig att om 10 år sitter E-sports lagen på dreamhack med VR/AR headset på sig och spelar SF6 och Starcraft med pass-through så att dem kan få upp sina traditionella skärmar i VR/AR miljön samtidigt som dem kan titta på omgivningen om/när det skulle behövas.

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Även om Starcraft hade körts med tangentbort och mus i VR-miljö så hade det varit bättre i VR. RE7 fungerar tillexempel bättre i VR även fast att kontrollerna inte har anpassats.
Kan du se dig omkring så dras du mer in i upplevelsen och även om man skulle lägga kompabilitetslager där en datorskärm som du spelar starcraft på dyker upp i din VR värld så hade det varit bättre än en riktig skärm, då du bland annat kan bestämma storleken på skärmen och kan köra tema på miljön utanför skärmen som passar spelet.

Därför tror jag att alla spel skulle fungera bättre i VR, även om det inte ens är VR spel.
Man kan anpassa upplevelsen på ett helt annat sätt som exemplen jag gav med stora skärmar och att TV tillverkare körde med bakgrundsljus för att förstärka upplevelsen. Du kan göra samma sak i VR fast mycket bättre ifall du känner för det.
Du är inte heller begränsad av att behöva köpa in en massa specialutrustning för att lösa att du vill bli mer indragen i upplevelsen heller.

Är alla spel just nu bättre i VR, svar nej. Är jag övertygad om att det går att anpassa dem för att bli betydligt bättre i VR än i några andra format, svar ja.

Det kommer också bli intressant ifall Apples Vision pro är tillräckligt bra. Då kan du genom AR slänga upp spelskärmar eller tv-apparater efter hur du känner för. Genom emulation så kan du också slänga upp en tjock-tv tillsammans med ett NES som du spelar på ifall du känner för det. Möjligheterna framöver är helt enkelt obegränsade. Tekniken måste bara nå dit och det gör den med stormsteg.

Jag tror inte heller att illamående kommer vara ett större problem ju mer tekniken utvecklar sig heller, finns snabba actionspel redan nu där man rör sig vertikalt som folk inte verkar ha problem med.

Edit* Skulle inte förvåna mig att om 10 år sitter E-sports lagen på dreamhack med VR/AR headset på sig och spelar SF6 och Starcraft med pass-through så att dem kan få upp sina traditionella skärmar i VR/AR miljön samtidigt som dem kan titta på omgivningen om/när det skulle behövas.

Det där blir väldigt hypotetiskt, för även dagens bästa headset är inte lika bra som dedikerade skärmar. Då ska du ha en teoretisk framtida produkt där du har löst vikt, värme, vergence accomodation, upplösning som är minst lika bra, att du kan se och använda ditt tangentbord och mus utan någon märkbar latens och tjugo saker till. Och allt detta bara för att konkurrera med en lösning som finns färdig redan idag

Medlem
Skrivet av Molotov:

Just Starcraft är ett sånt spel ja, även fast jag tror nog det skulle vara fullt möjligt.
Men då skulle nog ett "Starcraft like" spel gjort för VR passar bättre.
Men nu är vi på plocka russin nivå 😅

Går vi tillbaka till Noss exemplet. Ja det skulle fungera på skärm, men "kistan bakom" pelaren skulle vara svårare att upptäcka i 2d
Frågan borde mer vara varför skulle man överhuvud taget VILJA spela det i 2d

Inte alls, du hade t ex kunnat rotera kameran med höger musknapp vilket redan görs i massor av spel.

Jag har som sagt kört båda Moss och tycker dom är rätt överskattade, men den största vinsten hade varit i att slippa sitta med ett headset på sig.

Som sagt, FPS passar som handen i handsken för VR, men allt gör verkligen inte det. Moss känns lite som 2D-bio vs 3D-bio

Medlem
Skrivet av Gesturr:

Inte alls, du hade t ex kunnat rotera kameran med höger musknapp vilket redan görs i massor av spel.

Jag har som sagt kört båda Moss och tycker dom är rätt överskattade, men den största vinsten hade varit i att slippa sitta med ett headset på sig.

Som sagt, FPS passar som handen i handsken för VR, men allt gör verkligen inte det. Moss känns lite som 2D-bio vs 3D-bio

Tja men då är det mer till personligt tyckande.
Själv hade jag nog inte ens brytt mig om Moss om det inte var just ett VR -spel.
Ser inte det som en vinst att "slippa headsetet" och byta VR till att rotera kameran med musen. Det tyckte nog inte utvecklarna heller
, hela poängen försvinner


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skriv svar