Vad äter FZ? Mat-tråden!

Medlem

Igår var det så dags för Aglio e Olio, ett tag sen jag lagade denna rätt som kördes flitigt i våras.

Receptet hittas här:

Skrivet av 4liv3:

En återkommande rätt för mig och sambon som alltid slinker ner.

Aglio e olio

2 portioner
1 pkt färsk spaghetti (250g)
1 dl olivolja
1 nypa chilipulver
6 st tunt skivade vitlöksklyftor
1 dl färsk persilja
Parmesanost
Citronsaft
(100g tärnad halloumi)

Koka pastan
Fritera vitlöksskivor i olivoljan med chilipulver tills de blir lätt gyllene, bränns de blir det bittert.
Lägg över kokt pasta i pannan tillsammans med finhackad persilja, en halv dl pastavatten och några droppar citronsaft. Blanda rejält.
Servera med nyriven parmesan, salt och peppar.

Jag brukar vilja ha lite mer sälta och en extra konstistens så brukar steka 100g tärnad halloumi ihop med vitlöken, blir sjukt gott.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Skribent

Han är i ugnen nu!

Halvfabrikat på deg och tomatsås, men riktig ost åtminstone. Chorizosalami, lök, skinka och ananas på det.

Medlem
Skrivet av Shadee:

https://i.imgur.com/mATOCUq.jpg

Han är i ugnen nu!

Halvfabrikat på deg och tomatsås, men riktig ost åtminstone. Chorizosalami, lök, skinka och ananas på det.

Du hade mig tills du skrev ananas. Kom igen.

Skämt åsido, jag brukar också slänga in en sån här rackare i ugnen då och då. De färdiga pizzakiten är rätt nice ändå, bara man ger toppingen lite kärlek!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skribent
Skrivet av smuts:

Du hade mig tills du skrev ananas. Kom igen.

Skämt åsido, jag brukar också slänga in en sån här rackare i ugnen då och då. De färdiga pizzakiten är rätt nice ändå, bara man ger toppingen lite kärlek!

Pizza utan ananas är som en dator utan ett dedikerat grafikkort. Det kan fungera, men varför ens bry sig?

Jag brukar försöka göra egen tomatsås för det förhöjer smaken rejält, men tycker inte det är värt det att stå och kriga med egen deg när man bara ska göra en unkismiddag en vanlig fredagskväll.

Gårdagens färdiga middag:

Skribent

Nu kör vi igång med mat 2021! Jag börjar med att lägga med en bild på en eminent enkel, men ack så god rätt. Korv med bröd med hemmagjort potatismos, Heinz ketchup och rikligt med rostad lök. Självfallet ackompanjerat av ett glas kall mjölk med ytspänning!

Sedan en tid tillbaka, bara nyttigt, sockerdoxar allt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Shadee:

Nu kör vi igång med mat 2021! Jag börjar med att lägga med en bild på en eminent enkel, men ack så god rätt. Korv med bröd med hemmagjort potatismos, Heinz ketchup och rikligt med rostad lök. Självfallet ackompanjerat av ett glas kall mjölk med ytspänning!

https://i.imgur.com/kUmq0QI.jpg

I find your lack of senap disturbing.

Skribent
Skrivet av G4ruda:

I find your lack of senap disturbing.

Skulle aldrig få för mig att förstöra någon maträtt med senap. 🤢🤮

Medlem
Skrivet av Shadee:

Skulle aldrig få för mig att förstöra någon maträtt med senap. 🤢🤮

Sjukaste jag läst på länge...

Medlem

Noob som inte begriper hur man lägger in bilder i sitt meddelande.

Medlem
Skrivet av mondobiz:

Noob som inte begriper hur man lägger in bilder i sitt meddelande.

Du måste ladda upp skiten på någon tjänst online sen kopiera in bildlänk i ditt inlägg.

Jag vägrar mecka med sån skit och det borde fler så kanske Fz fixar en inbyggd funktion så småningom

Medlem

Marknadsundersökning: Skulle en kokbok för singlar funka?, då inriktad på singlar i dejtingsvängen t.ex:
titelförslag:
20 snabba middagar - för att Tinderdejten ska stanna
20 snabba middagar - garanterat pantydrop
20 snabba middagar - snubben kommer renovera din lägenhet
20 snabba middagar - garanterad förlovning
20 snabba middagar - du kan deleta tinderappen


signatur

i7-7800X|Asus Prime X-299|32Gb DDR4|2060FE
Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|Gigabyte 1660 OC
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense 2.5 VM|4 Windows VM|Windows 7 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS3|PS4 |PS5 |Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X

Medlem

helgens middag
slätvar med vitlöksfrästa kräftstjärtar och smörkokt morot med stekt babyspenat och ångkokt broccoli med färskpotatis och dill och citronsås

Medlem

Torsk o fänkålsgryta med ris är en av få maträtter jag behärskar, definitivt en av mina favoriter 👍


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Idag lagade jag 1,5 kilo kött med 3 minuters handpåläggning. Det blev hur gutt som helst!

Tre steg

1. Sätt ugnen på 180 grader
2. Fyll stekgryta med rapsolja, 1,5 kg fläskkarré, salt, socker, peppar. Bonus: en överbliven lime-halva. Släng in allt i ugnen med lock på.
3. Spela Nintendo med sonen i 2 timmar.

Klart!

Helt klart det
enklaste, och godaste storkoket som jag lagat!

Och sedan
som grädde på moset…

…får man beröm ifrån familjen!

It’s super effective!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Längtar redan efter lunchen, en ordentlig portion älggryta ska avnjutas idag!


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Inaktiv
Skrivet av adfactory:

Marknadsundersökning: Skulle en kokbok för singlar funka?, då inriktad på singlar i dejtingsvängen t.ex:
titelförslag:
20 snabba middagar - för att Tinderdejten ska stanna
20 snabba middagar - garanterat pantydrop
20 snabba middagar - snubben kommer renovera din lägenhet
20 snabba middagar - garanterad förlovning
20 snabba middagar - du kan deleta tinderappen

20 snabba middagar - det blir f*tta till efterrätt

Hypotetiskt skulle nog något sånt här kunna funka men jag har ingen auktoritet i det här ämnet så min hypotes är lite värd. Beror väl lite på mer exakt vilken åldersgrupp man riktar in sig på också. Känns inte som att t ex män i 20-årsåldern främst vänder sig till böcker för att hitta recept till tinderdejten.

Skägg.
10 Chambers

Igår blev det svamppasta! Egenplockade gula kantareller, trattisar och några mindre Karl Johan. Långsamt stekta, först i lite olja tills de vätskat ur, sedan i med smör och finhackad gul lök. Stek varsamt tills löken är sådär gott söt och svampen fått färg. Dunka i grädde, puttra ihop och vänd i spaghetti. Parmesan och bra svartpeppar på bordet, ett litet glas rött till.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Igår blev det svamppasta! Egenplockade gula kantareller, trattisar och några mindre Karl Johan. Långsamt stekta, först i lite olja tills de vätskat ur, sedan i med smör och finhackad gul lök. Stek varsamt tills löken är sådär gott söt och svampen fått färg. Dunka i grädde, puttra ihop och vänd i spaghetti. Parmesan och bra svartpeppar på bordet, ett litet glas rött till.

Jag är inte särskilt förtjust i svamp, men det där lät himla gott!


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Igår blev det svamppasta! Egenplockade gula kantareller, trattisar och några mindre Karl Johan. Långsamt stekta, först i lite olja tills de vätskat ur, sedan i med smör och finhackad gul lök. Stek varsamt tills löken är sådär gott söt och svampen fått färg. Dunka i grädde, puttra ihop och vänd i spaghetti. Parmesan och bra svartpeppar på bordet, ett litet glas rött till.

Åt du din far?!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Aesoprock:

Åt du din far?!

Han är död och bor i en låda! Tyvärr 48 mil ifrån där svampen hittades så förmodligen har han inte gett näring till den.


signatur
Medlem

Idag blir det Darfgårds Farfars deliktatesköttbullar, japp micromat. Perfekt så man inte slösar tid i köket, tid som man använder framför tv:n istället

Medlem
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

[…] några mindre Karl Johan.

En sån här?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hanzo:

Första gången jag ser en förförisk svamp!


signatur
Medlem

Har lyckats komma igång med LCHF igen så idag blir det äggröra på 5 ägg till frukost och en stor portion kyckling curry med blomkålsris. Ikväll vet jag inte vad det blir. En kanna te och en low carb proteinshake kanske.
Och kanske lite ölkorv. Bra med protein och nästan inga kolhydrater


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Oakenborn:

Och kanske lite ölkorv. Bra med protein och nästan inga kolhydrater

Tror du har nästa miljardidé där, ölkorvsdieten är det som kan få 50 plussare med ölmage att ta dieten på allvar!

Medlem
Skrivet av superlim:

Tror du har nästa miljardidé där, ölkorvsdieten är det som kan få 50 plussare med ölmage att ta dieten på allvar!

Haha! Det kan du ha rätt i. Och man behöver ju inte ens kunna laga mat för att köra den 👍


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Dagens lunch blev en stor portion nostalgi.

Bakgrund: jag bodde nästan granne med min grundskola och då jag inte var överdrivet förtjust i skolmaten åkte jag hem nästan varje lunch under mellan- och högstadiet. Dessa dagar bestod min lunch av antingen

1. Ett par nutellamackor eller
2. En skål snabbnudlar - den där sorten man köper 5 av för 20:- på ICA eller Coop (på den tiden var det 10 st för 30:- har jag för mig).

Både jag och min syster älskade de här nudlarna och jag har nog kommit upp i ett fyrsiffrigt antal portioner genom åren. Nu är jag ca 35 år och det var nog åtminstone 15 sedan jag åt dem senast. Häromveckan pratade jag med en bekant och vi diskuterade luncher nu när vi båda arbetar hemifrån under pandemin. Jag har själv blivit en snabb-/hämtmatskille och blev förvånad när han nämnde att han ofta åt just snabbnudlar de dagar han hade slut på matlådor och inte orkade lämna bostaden - detta eftersom hans dotter älskar dem och de därför alltid finns tillgängliga.

Jag hade mer eller mindre glömt bort att de ens existerar men beslutade mig nu för att testa och se hur de skulle smaka nuförtiden. Nu fuskade jag visserligen lite genom köpa ”riktiga” snabbnudlar i en asiatisk matvarubutik (vet inte om det är någon större skillnad men det kändes bättre att köpa dessa för 12:- än de andra på Coop) samt att addera lite strimlad grillad fläskytterfilé från helgen samt lite chiliolja, salladslök och sesamfrön. Resultatet: jag skäms nästan över att jag gillade det och frågan är om jag inte framöver kommer att ha ett par förpackningar undangömda här hemma som ett guilty pleasure…

Medlem

Du tar ramen på allvar! Det ser riktigt gott ut!
Vårlöken och köttet ger en härlig touch! :9

När jag ser folk som tar ramen på allvar kommer jag alltid att tänka på det här klippet.

Skrivet av Oakenborn:

Har lyckats komma igång med LCHF igen så idag blir det äggröra på 5 ägg till frukost och en stor portion kyckling curry med blomkålsris. Ikväll vet jag inte vad det blir. En kanna te och en low carb proteinshake kanske.
Och kanske lite ölkorv. Bra med protein och nästan inga kolhydrater

Jag kör själv LCHF ibland. Som variation till ölkorv, ost och jordnötsmör vill jag varmt rekommendera en stor sked Tahini.

Det är riktigt gutt att ha en burk stående i kylskåpet ifall man blir vrålhungrig och behöver något för att dämpa hungern nån timma till.

Tahini kostar 36 kr på ICA
Hittas vid jordnötsmötet eller vid hyllan för österländsk mat.

Produktinfo


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skriv svar