Hur häller/blandar du upp din oboy?

Medlem

Först mjölk och sedan pulver. Men inser att det borde vara mer effektivt med först pulver, men en tradition är en tradition.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Joakim Bennet:

Mjölk först, sen pudra över pulvret och röra samtidigt. MEN! Känns som om det klumpar sig mer nu än på 90-talet?

Du har blivit gammal, klen och kan inte röra om ordentligt längre. Sådant är livet.

Medlem

Mjölk först, pulver sedan. Ju fler klumpar desto bättre, är villig att dö på den kullen.

Inaktiv

En "slatt" grädde i botten, röra ut pulvret, sen mjölk, och efter mjölken....ROM!

Backloggens befriare

Det viktiga här är att man inte är en såndär som köper chokladpulver som ska blandas med vatten.


signatur

Ad hoc addendum

Skrivet av Joakim Bennet:

Mjölk först, sen pudra över pulvret och röra samtidigt. MEN! Känns som om det klumpar sig mer nu än på 90-talet?

Om det är samma paket oboj som den du hade på 90-talet så är den kanske gammal och därför den klumpar sej


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Mjölk först, sedan pulvret. Fungerar bäst helt enkelt. Men nu är det väldigt länge sedan man slutade dricka det. Kan dessutom på grund av allergi mot komjölk inte prova det igen.

Skribent

En halv matsked pulver i munnen. En redig klunk välkyld mjölk. Bakåtvollt. Done.


signatur

Din vänliga kvartersrecensent.

Medlem

Jag börjar med det som är närmst på bordet. Om jag är själv och får för mig att dricka oboy så tar jag oftast mjölken först men det blir oftast bättre med pulvret först. Det kräver ju dock att man rör ordentligt och tar tillräckligt lite mjölk först.

Medlem
Skrivet av Dragonflame:

Oj vad många som dricker oboy.. ni vet säkert hur mycket socker ni får i er.. jag drack ju oboy när jag var liten sen gick jag över till kaffe.. aldrig tittat tillbaka😁

Älskade att doppa knäckebröd med smör o ost i oboyen

Däremot har jag sett valrhona kakao och blivit sugen på testa

Doppa D:

Fy, oavsett vad som doppas och i vad man doppar, blir det ju en smulig äcklig gegga av det hela som är odrickbar...

edit:
Inser nu också hur detta kan tolkas ännu äckligare...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Doppa D:

Fy, oavsett vad som doppas och i vad man doppar, blir det ju en smulig äcklig gegga av det hela som är odrickbar...

edit:
Inser nu också hur detta kan tolkas ännu äckligare...

Den geggan är åtminstone en bra källa till protein och vitaminer.

Man ska ha ett ölglas fyllt med ”fes-ljummen” mikrovärmd mjölk som man rör om snabbt som en tornado. Då blir det ingen gegga i botten.

Det måste vara 20 år sedan jag laga en Oboy. Men när jag var liten så var jag lite av en expert på välsmakande Oboy. Alla sitter ju på hemliga trix. Några tillsätter smält Marabou och andra toppar med spraygrädde. Farliga goda grejer.

Undrar dock om inte kastrullvärmd choklad med riktigt kakao är godast? Särskilt i termos på utflykt.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Frilansare
Skrivet av Snake Plissken:

Om det är samma paket oboj som den du hade på 90-talet så är den kanske gammal och därför den klumpar sej

Fan också.

Medlem

Häller upp mjölken i en djup tallrik för att sedan blanda ut Oboy. Därefter så fyller jag på med Havre fras🙂

Medlem

Dricker mjölk så sällan så att åtminstone halva måste kastas efter att datumet har gått ut. Jag köper färdiga Oboy portioner som jag blandar ut med varmt vatten istället så det blir mindre svinn. Men vattnet går i först.

Medlem

En stor sked O'boy i munnen och sen dricker man mjölken.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Precis som inom bakning är det alltid smidigast att lösa eventuella klumpar genom att hälla i pulvret först, sedan lite mjölk. Vispa/blanda det hela tills det är klumpfritt och förhållandevis tjockt, därefter tillsätter du önskad mängd mjölk och blandar tills du är nöjd. Detta förutsätter givetvis att det inte finns några sjuka jävlar där ute som tycker om de där små klumparna som flyter upp till toppen.

woah, detta ska jag testa. Har alltid problem med klumpar.

Medlem

Häller ut oboy på köksbordet. Gör sedan en grop i mitten av oboy och häller mjölken i gropen. Blandar med gaffel.

Medlem

Det var nog minst 20 år sedan jag drack Oboy, Men då körde jag en stor sked Oboy ner i glaset, sen mjölken.


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem

Drack faktiskt Oboy för första gången på säkert 15 år häromdagen, det var ingen höjdare. Minns knappt hur jag gjorde på den tiden man drack det men gissar att jag hällde i mjölk först och sedan pulvret och rörde om som en dåre, hatade klumparna.

Älskar att alla tar det här så allvarligt. Tog annars alltid det som var först tillgängligt först. Vilket jag vill minnas var obojen. Minns många tillfällen där man stod med för lite mjölk också. Så det var kanske inte så smart...


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Om mjölken är kall så kör jag pulver först med lite mjölk. Sen rör jag i mer.
Ska jag dock ha varm choklad så löser ändå pulvret upp mycket snabbare och enklare, så då kan man köra pulver efter.
Har jag bråttom så är det skitsamma. Jag kör bara. Ibland Si, ibland så.

Vill jag ha riktigt lyxig och fluffig O'boy så kör jag mjölk och pulver i en liten mixer, sedan dricker med sugrör.
Det viktiga är att O'boy fan är det bästa som finns att dricka. Det är ljuset av varje morgon och jag blir genuint störd när jag glömt fylla på plåtburken och vaknar en morgon till en misslyckad frukost.


signatur

"Det var bättre förr!"

Medlem
Skrivet av Joakim Bennet:

Mjölk först, sen pudra över pulvret och röra samtidigt. MEN! Känns som om det klumpar sig mer nu än på 90-talet?

Läste bara igenom kommentarerna för att se om det togs upp. Har upplevt samma... vill minnas att det smälte ner av sig själv förut, hyffsat snabbt.. inte så nu.
Är kanske receptet ett "klumpförebyggande medel" fattigare? (e-nr hysteri/hälsorelaterat men nu ett aber istället).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Pulver, mjölk, pulver.


signatur

Besök oss gärna på POPKORN.nu och ha en bra dag! ;)

Frilansare
Skrivet av Tobbe:

Läste bara igenom kommentarerna för att se om det togs upp. Har upplevt samma... vill minnas att det smälte ner av sig själv förut, hyffsat snabbt.. inte så nu.
Är kanske receptet ett "klumpförebyggande medel" fattigare? (e-nr hysteri/hälsorelaterat men nu ett aber istället).

Vi får nog ta det här vidare till högre instans?

12
Skriv svar