Härmed proklamerar jag 2020 som backloggens år!

Medlem
Skrivet av whoo:

Jag löste en del problem genom att sälja PS4:an tillsammans med 22 ospelade fysiska spel. Inte ens livs bästa ekonomiska affär där precis.

Planen med PS5:an är nu helt enkelt att aldrig köpa på sig någon backlog

Jag har faktiskt haft likadana tankar kring min Nintendo Switch. Köpte den jättebilligt av en vän med några spel. Alla utom ett par är nu spelade men det är också flera spel som jag vill ha till konsolen. Om jag sålde konsolen behövde jag inte tänka på att köpa något spel alls. Men jag ser ändå fram emot att "rivstarta" 2021 med Zelda: BOTW och sen köpa spel allteftersom.

Har även tänkt på att sänka till 5/1 ratio istället för 10/1. Dvs att jag får köpa nytt per 5 bockade ur backloggen. Min backlog är verkligen inte lika enorm som den var förra året (har också varit en massa spel utöver de 30 som jag bara slängt ur backloggen) så jag känner att det blir grymt så.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Utmana er själva: kolla in i eran Steam wishlist


signatur

I'm like you, I have no name.

Backloggens befriare
Skrivet av Dohman:

Jag har faktiskt haft likadana tankar kring min Nintendo Switch. Köpte den jättebilligt av en vän med några spel. Alla utom ett par är nu spelade men det är också flera spel som jag vill ha till konsolen. Om jag sålde konsolen behövde jag inte tänka på att köpa något spel alls. Men jag ser ändå fram emot att "rivstarta" 2021 med Zelda: BOTW och sen köpa spel allteftersom.

Har även tänkt på att sänka till 5/1 ratio istället för 10/1. Dvs att jag får köpa nytt per 5 bockade ur backloggen. Min backlog är verkligen inte lika enorm som den var förra året (har också varit en massa spel utöver de 30 som jag bara slängt ur backloggen) så jag känner att det blir grymt så.

Ja, ration är inget jag någonsin tänkt följa slaviskt, men det är ändå ett mål jag har!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Hej på er! Jag har inte varit aktiv i tråden men har kört på en egen backlog-rensning i år. I och med förra årets tråd så kom jag igång lite med detta så kudos till er som driver på med det här. Fått en att reflektera lite på alla (onödiga) köp man gjort innan.

Nu när året börjar lida mot sitt slut så tänker jag att jag kan dela lite hur det har gått:

AVKLARADE - 2020
- Slay the Spire - PC (Klarat sista bossen med alla karaktärer minst en gång)
- Star Wars: Jedi Fallen Order - PS4 (Platinum Trophy)
- Ori and the Blind Forest: Definitive Edition - PC
- Hellblade: Senua's Sacrifice - PS4 (Platinum Trophy)
- What Remains of Edith Finch - PS4 (100%)
- Undertale - PC
- Call of Duty: Modern Warfare (2019) - PS4
- Astro's Playroom - PS5 (Platinum Trophy)

KÖPTA - 2020
- Hades - PC
- Astro's Playroom - PS5 (GRATIS)

RESULTAT - 2020: +6
Spel - Inköpta: 2st
Spel - Avklarade: 8st
Spel - Platinum eller 100%: 4st
Spel avklarade från backlog (inte köpta i år): 7st

Kan ju vara värt att tillägga att jag har suttit med Zelda: BotW senaste månaderna och vill inte riktigt att det ska ta slut så kommer nog spendera lite mer tid där innan jag hakar på nåt nytt. Lyckades få tag på en PS5 så blir väl att dra igång med något där då (refundade Cyberpunk 2077 tidigare). Ska väl ta och försöka klara Hades också.

God jul & Gott nytt år hörrni så tar vi nya tag nästa år!


signatur

Life is kickin'

Backloggens befriare
Skrivet av Raevburen:

Hej på er! Jag har inte varit aktiv i tråden men har kört på en egen backlog-rensning i år. I och med förra årets tråd så kom jag igång lite med detta så kudos till er som driver på med det här. Fått en att reflektera lite på alla (onödiga) köp man gjort innan.

Nu när året börjar lida mot sitt slut så tänker jag att jag kan dela lite hur det har gått:

AVKLARADE - 2020
- Slay the Spire - PC (Klarat sista bossen med alla karaktärer minst en gång)
- Star Wars: Jedi Fallen Order - PS4 (Platinum Trophy)
- Ori and the Blind Forest: Definitive Edition - PC
- Hellblade: Senua's Sacrifice - PS4 (Platinum Trophy)
- What Remains of Edith Finch - PS4 (100%)
- Undertale - PC
- Call of Duty: Modern Warfare (2019) - PS4
- Astro's Playroom - PS5 (Platinum Trophy)

KÖPTA - 2020
- Hades - PC
- Astro's Playroom - PS5 (GRATIS)

RESULTAT - 2020: +6
Spel - Inköpta: 2st
Spel - Avklarade: 8st
Spel - Platinum eller 100%: 4st
Spel avklarade från backlog (inte köpta i år): 7st

Kan ju vara värt att tillägga att jag har suttit med Zelda: BotW senaste månaderna och vill inte riktigt att det ska ta slut så kommer nog spendera lite mer tid där innan jag hakar på nåt nytt. Lyckades få tag på en PS5 så blir väl att dra igång med något där då (refundade Cyberpunk 2077 tidigare). Ska väl ta och försöka klara Hades också.

God jul & Gott nytt år hörrni så tar vi nya tag nästa år!

Kul! Bra jobbat och välkommen till tråden!


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare

Jag har lite goda uppdateringar och lite dåliga...

Blev för sugen på Anno 1800 efter att ha spelat Tropico, och så var det på kalasrea med extra rabattkupong så fick det för en hundralapp.. Så det har jag nu börjat pilla lite med.

Det som var bra som kom utav det var att jag fick tummen ur och klarade ut Anno 2070-kampanjen. De ska verkligen hålla sig till att göra historiska spel, och inte futuristiska. De går verkligen inte att jämföra. Skippar Anno 2200 helt och hållet då jag inte äger det, och inte är det minsta sugen heller.
Sedan köpte jag faktiskt Cyberpunk 2077 på releasen, men har inga planer på att spela det än på länge då det är ett klart konsol-spel för min del, så det blir när nextgen-versionen kommer och jag har lyckats haffa tag på en nextgen-konsol.
Men det är lite kul att följa patchandet och se hur det ändras på min Xbox One X.

Avklarade spel 2020: 29
Antal spel checkade från backloggen: 23
Inköpta spel 2020: 10
Värde: -8


signatur

Ad hoc addendum

NuZ
Testpilot
Skrivet av keffkebab:

Jag har lite goda uppdateringar och lite dåliga...

Blev för sugen på Anno 1800 efter att ha spelat Tropico, och så var det på kalasrea med extra rabattkupong så fick det för en hundralapp.. Så det har jag nu börjat pilla lite med.

Det som var bra som kom utav det var att jag fick tummen ur och klarade ut Anno 2070-kampanjen. De ska verkligen hålla sig till att göra historiska spel, och inte futuristiska. De går verkligen inte att jämföra. Skippar Anno 2200 helt och hållet då jag inte äger det, och inte är det minsta sugen heller.
Sedan köpte jag faktiskt Cyberpunk 2077 på releasen, men har inga planer på att spela det än på länge då det är ett klart konsol-spel för min del, så det blir när nextgen-versionen kommer och jag har lyckats haffa tag på en nextgen-konsol.
Men det är lite kul att följa patchandet och se hur det ändras på min Xbox One X.

Avklarade spel 2020: 29
Antal spel checkade från backloggen: 23
Inköpta spel 2020: 10
Värde: -8

Lägg till Immortals till din backlogg. Galet bra om man tyckte ACV var ok. Jag har svinkul när jag spelar och ”main” questerna är varierande och roliga Bedömer mig snart klar med main quests iaf.

Sjukt bra jobbat!! Har bara klarat 7st detta år

-Carrion (Mästerverk förövrigt och 100% det. Skulle f*n röstat på det som GOTY)

-Call of the Sea (Väldigt bra så drog 100% där också)

-Last of us 2, spela igenom det hetsigt och okoncentrerad, inte min typ av spel. Plågsam story och vet att ND kan bättre som t.ex Uncharted 2&3&4 som är mästerverk i äventyrsspel.

-Civ VI, klart bästa Civ spelet.

-Ghost of tsushima, WOW säger jag bara.

-Ori and the will of the wisps, snyggt som attan och otrolig gameplay

-Zombie U, Ja det var härligt men väldigt stelt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Backloggens befriare
Skrivet av NuZ:

Lägg till Immortals till din backlogg. Galet bra om man tyckte ACV var ok. Jag har svinkul när jag spelar och ”main” questerna är varierande och roliga Bedömer mig snart klar med main quests iaf.

Sjukt bra jobbat!! Har bara klarat 7st detta år

-Carrion (Mästerverk förövrigt och 100% det. Skulle f*n röstat på det som GOTY)

-Call of the Sea (Väldigt bra så drog 100% där också)

-Last of us 2, spela igenom det hetsigt och okoncentrerad, inte min typ av spel. Plågsam story och vet att ND kan bättre som t.ex Uncharted 2&3&4 som är mästerverk i äventyrsspel.

-Civ VI, klart bästa Civ spelet.

-Ghost of tsushima, WOW säger jag bara.

-Ori and the will of the wisps, snyggt som attan och otrolig gameplay

-Zombie U, Ja det var härligt men väldigt stelt

Nä, Immortals är långt ifrån att hamna i någon backlog.. Dels så har jag en bit kvar tills jag är inne på de "moderna" Assassins Creed-spelen, dels så är artworken totalt avtändande för min del.. Säger inte att jag inte kommer att ge det en chans på en rea om 3 år, men antagligen inte innan dess.

CIV VI är det enda CIV-spelet jag totalt och fullt ogillar. Ospelbart i min värld.


signatur

Ad hoc addendum

NuZ
Testpilot
Skrivet av keffkebab:

Nä, Immortals är långt ifrån att hamna i någon backlog.. Dels så har jag en bit kvar tills jag är inne på de "moderna" Assassins Creed-spelen, dels så är artworken totalt avtändande för min del.. Säger inte att jag inte kommer att ge det en chans på en rea om 3 år, men antagligen inte innan dess.

CIV VI är det enda CIV-spelet jag totalt och fullt ogillar. Ospelbart i min värld.

Haha helt olika smak alltså Du testa stadia demot (Gratis) så får du se. Sjukt härlig gameplay och otroligt vackert med alla färger. Få saker skår ju dock Carrion och i framtiden The last night men Immortals är väldigt fint


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

FM-guru
F.d. Sisyr

Årets förmodligen sista uppdatering, då det jag spelar nu är AC: Valhalla och Cyberpunk, och inget av dessa lär jag bli klar med innan nyår.

Däremot är Sunless Skies och Hades avklarade. Spel som rekommenderas, framför allt Hades som får gälla som GOTY för min del. Fenomenalt spel.

Avklarade spel, med betyg;
3/6 - Eastshade
4/6 - Darkest Dungeon
3/6 - Quantum Break
5/6 - Age of Decadence
4/6 - Underrail
3/6 - State of Decay 2
5/6 - Pathfinder: Kingmaker
5/6 - NEO Scavenger
5/6 - Red Dead Redemption 2
3/6 - Phantom Doctrine
4/6 - The Red Strings Club
5/6 - Death Stranding
4/6 - Apotheon
2/6 - Children of Morta
2/6 - Mafia 3
4/6 - Tyranny
6/6 - Papers Please
3/6 - Shadow Warrior
4/6 - The Last of Us 2
4/6 - Desperados 3
6/6 - Sunless Sea
5/6 - Battle Brothers
2/6 - VTM: Coteries of New York
4/6 - Choice of Robots
3/6 - Tin Star
4/6 - Sunless Skies
6/6 - Hades

Inköpta spel;
Planet Zoo
Mount & Blade II: Bannerlord
Death Stranding
The Last of Us 2
Desperados 3
Troubleshooter: Abandoned Children
Sunless Skies
Assassin's Creed: Valhalla
Cyberpunk 2077

27 avklarade och 9 inköpta, +18.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NuZ:

Haha helt olika smak alltså Du testa stadia demot (Gratis) så får du se. Sjukt härlig gameplay och otroligt vackert med alla färger. Få saker skår ju dock Carrion och i framtiden The last night men Immortals är väldigt fint

Immortals hamnade i min backlog nu i jul!


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Immortals hamnade i min backlog nu i jul!

Skrivet av Sisyr:

Årets förmodligen sista uppdatering, då det jag spelar nu är AC: Valhalla och Cyberpunk, och inget av dessa lär jag bli klar med innan nyår.

Däremot är Sunless Skies och Hades avklarade. Spel som rekommenderas, framför allt Hades som får gälla som GOTY för min del. Fenomenalt spel.

Avklarade spel, med betyg;
3/6 - Eastshade
4/6 - Darkest Dungeon
3/6 - Quantum Break
5/6 - Age of Decadence
4/6 - Underrail
3/6 - State of Decay 2
5/6 - Pathfinder: Kingmaker
5/6 - NEO Scavenger
5/6 - Red Dead Redemption 2
3/6 - Phantom Doctrine
4/6 - The Red Strings Club
5/6 - Death Stranding
4/6 - Apotheon
2/6 - Children of Morta
2/6 - Mafia 3
4/6 - Tyranny
6/6 - Papers Please
3/6 - Shadow Warrior
4/6 - The Last of Us 2
4/6 - Desperados 3
6/6 - Sunless Sea
5/6 - Battle Brothers
2/6 - VTM: Coteries of New York
4/6 - Choice of Robots
3/6 - Tin Star
4/6 - Sunless Skies
6/6 - Hades

Inköpta spel;
Planet Zoo
Mount & Blade II: Bannerlord
Death Stranding
The Last of Us 2
Desperados 3
Troubleshooter: Abandoned Children
Sunless Skies
Assassin's Creed: Valhalla
Cyberpunk 2077

27 avklarade och 9 inköpta, +18.

Snyggt jobbat! Ja Hades är fantastiskt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck’s Revenge avklarat. Alldeles för svårt, med flera godtyckliga pussel. Använde hints konstant. T.ex. Thimbleweed Park från 2017 är mycket roligare, med vettiga lösningar. Men ändå kul att spela ut en klassiker.

Jag packar nog ihop för i år, och spikar detta slutresultat:

2020
Avklarade spel: 30
Antal spel checkade från backloggen: 30
Inköpta spel: 8

Värde: -5

Det är bara en slump att jag fick samma antal på avklarade och checkade. Flera av de inköpta spelen finns med i avklarade. 2,5 spel i månaden, det är inte illa pinkat. 2021 kommer att bli ett ännu bättre år, rent spelmässigt. Mer högkvalitativa spel på backloggen jämfört med förra året och att jag har sorterat min wishlist på Steam, så jag vet precis vad jag vill ha mest när jag får köpa nytt.

Vi ses i 2021 års tråd!


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Resident Evil 4

The Last of Us Remastered

Uncharted 4: A Thief's End

Oj, vad mycket bra du hade framför dig. Hoppas att du gillade spelen

Testpilot
Skrivet av scaryfoot:

Oj, vad mycket bra du hade framför dig. Hoppas att du gillade spelen

Oj! Minns inte när jag skrev om dem? I början av året? Hursomhelst, absolut gjorde jag det!

Resident Evil 4 en rolig blandning av skräck och action. Uncharted 4 hade bättre balans än de tidigare spelen som mest handlade om skjutande och Last of Us hade ett väldigt bra berättande även om själva gameplay är lite mer upp och ned.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Oj! Minns inte när jag skrev om dem? I början av året? Hursomhelst, absolut gjorde jag det!

Resident Evil 4 en rolig blandning av skräck och action. Uncharted 4 hade bättre balans än de tidigare spelen som mest handlade om skjutande och Last of Us hade ett väldigt bra berättande även om själva gameplay är lite mer upp och ned.

Ja, samtliga spelen är ett måste tycker jag, brukar alltid rekommendera dom

Backloggens befriare

Sådär, satte mig och lirade igenom Ori and the Blind Forest tillslut.
En väldigt kluven upplevelse. Å ena sidan plattform, som jag hatar. Å andra sidan otroligt välgjort och gulligt. Och att det mesta blev enklare, och inte svårare, förutom möjligtvis enskilda pussel, gjorde det väldigt mycket mer njutbart än de flesta plattformare.

Avklarade spel 2020: 30
Antal spel checkade från backloggen: 24
Inköpta spel 2020: 10
Värde: -8


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Mina avklarade spel 2020
Detroit become human - PS4 PRO
Spider-Man - PS4 PRO
Days Gone - PS4 PRO
Ghost of Tsushima - PS4 PRO
The Last of Us 2 - PS4 PRO

Tycker alla vart riktigt superbra spel och Days Gone är nog det mest underskattade spelet. Men läser man kommentarerna på youtube videos om detta spel så får man en tydlig hint om att spelarna uppskattar det betydligt med än dom som skrivit recensionerna.

Ghost of Tsushima har tydligen fått match making i senaste uppdateringen så man ska tydligen kunna spela legend mode utan att behöva leta på riktiga vänner. Gillade verkligen stridssystemet som blev riktigt skoj när man lärt sig mästra det, förmodligen det bästa system som finns idag.

The Last of Us 2 var riktigt snyggt och välregisserat med bra story ljud och gameplay. Årets spel enligt mig.

Har påbörjat ca 10 andra spel men inte orkat igenom dom.

Nu är det bara att hoppas man hittar nå nytt skoj att sätta tänderna i på PS4an eller Xbox Series X under tiden man väntar på PS5an


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Uppdatering

Avklarade spel:
Bioshock Infinite
Doom (2016)
Mutant year zero
Dishonored 2
Xcom WOTC
Mass Effect Andromeda
Destiny 2 Beyond light campaign

För 2021:
Fallout 4
Doom Eternal
Horizon zero dawn
Mutant year zero DLC (sista bossen)
Prey (kanske skippar detta, jag är för räddharig)
Theme hospital
Two point hospital
Ruiner
+ några jag glömt

Backloggens befriare
Skrivet av ChalleT:

Uppdatering

Avklarade spel:
Bioshock Infinite
Doom (2016)
Mutant year zero
Dishonored 2
Xcom WOTC
Mass Effect Andromeda
Destiny 2 Beyond light campaign

För 2021:
Fallout 4
Mutant year zero DLC (sista bossen)
Prey (kanske skippar detta, jag är för räddharig)
Theme hospital
Two point hospital
Ruiner
+ några jag glömt

Najs

Missa inte år 2021's tråd!
#4084426


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Najs

Missa inte år 2021's tråd!
#4084426

Tackar! 😁🎉

Januari:
Köpta(0 st). Klarade (3 st).
Februari:
Köpta(4 st). Klarade (3 st).
Mars:
Köpta(5 st). Klarade (4 st).
April:
Köpta(0 st). Klarade (1 st).
Maj:
Köpta(2 st). Klarade (4 st).
Juni:
Köpta(8 st). Klarade (0 st).
Juni:
Köpta(0 st). Klarade (6 st).
Augusti:
Köpta(15 st). Klarade (0 st).
September:
Köpta(0 st). Klarade (1 st).
Oktober:
Köpta(2s t). Klarade (3 st).
November:
Köpta(0 st). Klarade (2 st).
December:
Köpta(3 st). Klarade (1 st).

December:

Köpta (3 st):

  • Pokemon XD: Gale of Darkness - GameCube

  • The Lord of the Rings: The Third Age - Gamecube

  • Soleil - Mega Drive

Klarade (1 st):

  • Panzer Dragoon Remake - Switch

Aktuell poäng: -14

39 köpta spel i år, 28 spelade. Verkar ha räknat fel nånstans, aktuell poäng ska vara -11. Det hade naturligtvis varit bättre om backloggen krympte istället men det känns ändå rätt bra, inte allt för många spel till backloggen i år.:)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Dags för bokslut!

Avklarade spel 2020: 24
Antal spel checkade från backloggen: 16
Inköpta spel 2020: 8
Värde: -5

Min backlog är för liten för 10 ratio (39 st kvar efter 2020). Så jag kör med 5 i ratio.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Augusti:
Köpta(15 st). Klarade (0 st).

15 köpta i Augusti!?
Summer sale? Bundle? 😯

Skrivet av ChalleT:

15 köpta i Augusti!?
Summer sale? Bundle? 😯

Yes, plocka upp mer än en tredjedel av alla inköpta spel 2020 under en månad.:D

Anledningen var att jag ville beta av de PS4 jag inte hade köpt in ännu så jag gjorde ett storköp. Brukar vara samma priser som vid black friday sådär års. Har gjort så vid några tidigare tillfällen också.

Har sen dess kommit på ytterligare drivor av ps4 spel jag vill ha...


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Yes, plocka upp mer än en tredjedel av alla inköpta spel 2020 under en månad.:D

Anledningen var att jag ville beta av de PS4 jag inte hade köpt in ännu så jag gjorde ett storköp. Brukar vara samma priser som vid black friday sådär års. Har gjort så vid några tidigare tillfällen också.

Har sen dess kommit på ytterligare drivor av ps4 spel jag vill ha...

Ah okej 🙂
Själv brukar jag vänta med att köpa tills jag faktiskt kommer att börja spela spelen, så kanske de hinner droppa lite till i pris också 🙂

Skriv svar