Finns det nåt värde i spelkartonger typ WoW?

jbx
Medlem

Har en box med Theme Hospital från typ -97. Skulle aldrig sälja den, la många hundra timmar på de spelet.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Nemo:

Om du råkar ha en sån här box som fortfarande är oöppnad och har fungerande CD-nyckel så är det bara att säga grattis, den är värd över 4000 dollar, medan en öppnad och begagnad box är värd runt 1000 dollar:

World of Warcraft Collector's Edition (2004)

https://i.imgur.com/B8FaqIS.png

Ovanstående box samt många fler går att läsa om här: Most valuable PC games

Vad?? jag har en öppnad box. Har dock aldrig sett ngn som vill preusa 1000 dollar....

Medlem
Skrivet av Nemo:

Om du råkar ha en sån här box som fortfarande är oöppnad och har fungerande CD-nyckel så är det bara att säga grattis, den är värd över 4000 dollar, medan en öppnad och begagnad box är värd runt 1000 dollar:

World of Warcraft Collector's Edition (2004)

Har en sådan hemma. Öppnad dock, men annars komplett. Koderna använda.
Så om någon vill hosta upp 10.000:- för den så är den er direkt.

Medlem

Älskar big box, men tyvärr ingen intresse i spelen du nämnde.

Har Fallout 1 och Fallout 2 i big box, kompletta svenska utgåvorna. Tyvärr inte i oöppnat skick. För stort nostalgiskt värde för att någonsin sälja ändå.

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Vad?? jag har en öppnad box. Har dock aldrig sett ngn som vill preusa 1000 dollar....

Jag antar att det gäller att lägga ut boxen till försäljning vid rätt tidpunkt och i något forum där alla samlare finns, då kan man nog få en bra slant med lite tur.

Sedan kan man ju alltid vänta och ta det lugnt förstås. Det är ju begränsad utgåva så värdet lär bara fortsätta gå upp med tiden.

Medlem

En sak som jag verkligen ångrar är att jag slängde så många spelkartonger för PC-spel för snart 20 år sedan för dom tog så mycket plats i min lilla studentlägenhet. Hade alla möjliga guldkorn, men dom jag saknar mest är nog Deus Ex och Thief 1 & 2.

Medlem

Har sparat nästan alla bigboxar.
Som ex. Marathon 2 pc versionen, Kingdom under fire, Sacrifice, Nox.

Drakar och Demoner saknar box vilket är synd....svårt att få tag på bigboxen

Sen att psykot som Pappa tyvärr träffade för många årsen kastade Quake 2, civilization 2 med mer bigboxar i en flytt. Hon var billig då som nu


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Undrar om lådorna (inklusive disketter och manualer) till The Settlers och MS DOS 5.0 är värt nånting.
Har det liggande hos mina föräldrar.

Medlem

Kommer säkert finnas efterfrågan med tiden. Eller?
Gamla konsolspel till NES, SNES och Nintendo 64 verkar sälja bra. Kanske att PC-spel blir eftertraktade en dag och då lär det ju garanterat vara big boxen, inte nåt halvkasst dvdfodral.
Problemet är ju då såklart spelbarheten på spelen som är nästintill noll, då man måste mecka så pass mycket med uppdateringar, få det att rulla i senaste Windows m.m.

Så vem vet? Jag skulle iallafall inte kasta dom, om jag haft utrymme för kartongerna.

Medlem

Jag samlar litegrann på boxar och värdet på dom ökar, om än sakta. Skicket är likt alla samlarobjekt otroligt viktigt, inplastade boxar går för bra mycket mer än öppnade. Sedan beror det på utgåvan också, där kan det skilja ganska mycket.

Standardspel från 90-talet går för ca 100-200kr, om det är komplett och orginalutgåvan (icke inplastade). Sedan finns det spel som går för bra mycket mer. Grim Fandango ligger mellan 600-1000 kr, såg ett Wacky Wheels som såldes för 1600 etc.

Sen har vi Collector's Edition som nämnts i tråden, mest kända exemplet är ju vanilla WoW, men då ska det vara oöppnat får nå dom riktigt höga priserna. Öppnad så tingar den ca 2500-3500 kr (fortfarande bra med tanke på värdeökningen)

Medlem

Intressant att Zak McKracken är så värdefullt, den boxen har jag kvar till Amiga, dock inte i världens skick, men iaf hel...

Medlem
Skrivet av ELF:

Som sagt. Det är ren hädelse att slänga spelkartonger. De kommer förr eller senare att ha ett ganska så högt monetärt värde. Funderar man på att slänge så är det bättre att istället skänka. Finns några spel jag skulle vilja ha, varavt ett som jag sållt.

Fast de som slänger gör ju att andras går upp i värde. ^^

Skrivet av ELF:

Som sagt. Det är ren hädelse att slänga spelkartonger. De kommer förr eller senare att ha ett ganska så högt monetärt värde. Funderar man på att slänge så är det bättre att istället skänka. Finns några spel jag skulle vilja ha, varavt ett som jag sållt.

Det här är lite av samma myt som man kan uppleva om man tittar på Antikmässan på tv. De kommer dit med någon gammal grunka, värderaren säger att den på sin höjd är värd sin vikt i skit och de står som frågetecken: "Men den är ju gammal!?".

Spelkartonger kommer helt enkelt inte att bli särskilt värdefulla med tiden. Med det sagt så kommer det alltid finnas idioter med pengar (särskilt nostalgiker) men att det skulle få en så pass bred marknad att de får ett värde? Njä, i så fall blir det som med leksaker att de måste vara i "mint condition" och helst med någon form av proveniens.

Skulle spelkartonger få ett eget värde skulle snart detta skjutas i sank genom att de är oerhört lätta att förfalska.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Ero
Medlem

Har svårt att se att kartonger till PC-spel kommer öka i värde med tiden. Jag tror att det måste gå att spela spelen på något sätt för att de ska öka i värde.

Tittar man på TV-spel så har man en specifik enhet som man spelar på, på en TV (och där kommer det adaptrar).

Ska man ha ett gammalt spel så måste man ju pussla bra länge innan man får ihop en dator som ens kan köra skiten. Och än värre om det är något onlinespel.

Även om man inte öppnar och spelar, så tror jag det är möjligheten att öppna och spela som drar upp dess värde.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av Ero:

Har svårt att se att kartonger till PC-spel kommer öka i värde med tiden. Jag tror att det måste gå att spela spelen på något sätt för att de ska öka i värde.

Tittar man på TV-spel så har man en specifik enhet som man spelar på, på en TV (och där kommer det adaptrar).

Ska man ha ett gammalt spel så måste man ju pussla bra länge innan man får ihop en dator som ens kan köra skiten. Och än värre om det är något onlinespel.

Även om man inte öppnar och spelar, så tror jag det är möjligheten att öppna och spela som drar upp dess värde.

Nej fan - det finns sidor som hjälper dig få igång allt


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Bigboxar har ökat i värde. Har följt ett tag på tradera men bara på populära gamla spel som t.ex Quake 1 o 2, Duke nukem 3D,Command and Conquer, Dungeon Keeper 1 o 2 m.m

Men sport och flygsimulator spel är lågt i värde som jag sett.

Pc i dvd fodral så är det Slaget om midgård 1 och 2 som är värda och efterfrågade som jag kan se.

WoW i collectors edition har ökat även använda collectors boxar


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem
Skrivet av Ankh:

Den har jag med (dock öppnad, men i mint condition).
Har även CE av Diablo 3, D3:Reaper Of Souls, Tinbox (med t-shirt) av Halflife 2, Bards Tale, Divinity Original Sin 2, Elderscrolls Online, Wastelands 2 (signerad av hela teamet), Combat Mission: Normandy, Anno 2070.
Allt i Mint condition och kompletta. Ett par oöppnade av dom.

Vad det gäller "vanliga" spel i stora lådor är där väl runt 400 kompletta med rubbet. En del har plast kvar runt sig. Allt i topskick.. sen tror jag där är kanske ~1000 i "dvd fodral"..runt 500 i "cd fodral"..och sen kommer alla "udda" format som jag inte riktigt har räknat.

Söker dock fler lådvarianter. Fattas en del D&D som jag vill ha.

Edit: Just nu letar jag mest efter rollspel-Originalspel (helst i finfina lådor) från Amiga/Pc/C64/Atari.

Edit: Glömde ju att jag har World Of Warcraft: Wrath Of Lichking collectors edition med. Mint condition och komplett.
Edit2: Finns det något sätt att se om koderna är använda? Kommer inte ihåg om jag någonsin aktiverat WoW:WoLK.

Har 3 öppnade CE vanilla, tbc , wotlk och 3 till oöppnade inplastade vanilla, tbc, wotlk.
Tänkte hålla på dem ett tag till. Dem borde väl öka mer för varje år eller?


signatur

Skitfiske

Medlem
Skrivet av ELF:

Som sagt. Det är ren hädelse att slänga spelkartonger. De kommer förr eller senare att ha ett ganska så högt monetärt värde. Funderar man på att slänge så är det bättre att istället skänka. Finns några spel jag skulle vilja ha, varavt ett som jag sållt.

Var ligger värdet enligt din mening?
De gamla bigboxarna förstår jag att de kan ha ett värde men (semi)moderna spel där spelkoden är förbrukad … ? Vilket är fallet i denna trådstart.
Då är det bara en låda. Eller för det mesta ett omslag i ett dvd-fodral.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem
Skrivet av Leverantören:

Har 3 öppnade CE vanilla, tbc , wotlk och 3 till oöppnade inplastade vanilla, tbc, wotlk.
Tänkte hålla på dem ett tag till. Dem borde väl öka mer för varje år eller?

De går upp till en viss gräns, tror man ska passa på innan spelet börjar dala iofs.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag älskar att samla på (bra) spel. Tar gärna emot spelkartonger

Diablo 2 och Warcraft 3 eftertraktar jag, bland annat.

Så här ser min och min sambos samling ut just nu:

Gen
Medlem
Skrivet av Nemo:

Om du råkar ha en sån här box som fortfarande är oöppnad och har fungerande CD-nyckel så är det bara att säga grattis, den är värd över 4000 dollar, medan en öppnad och begagnad box är värd runt 1000 dollar:

World of Warcraft Collector's Edition (2004)

https://i.imgur.com/B8FaqIS.png

Ovanstående box samt många fler går att läsa om här: Most valuable PC games

Hade den och 4 nästkommande expansioner som jag fick sålt för 6k totalt, tycker jag gjorde en bra deal. Försökte reka den svenska marknaden innan men hittade inget Vanilla CE för 10k iaf.

Skrivet av Leverantören:

Har 3 öppnade CE vanilla, tbc , wotlk och 3 till oöppnade inplastade vanilla, tbc, wotlk.
Tänkte hålla på dem ett tag till. Dem borde väl öka mer för varje år eller?

Jag hade behållit dem ett litet tag till men inte för länge. Så fort WoW dör lär värdet sjunka.

Medlem
Skrivet av Nichegamer:

Kör på bara.
Du bränner småpengar.

De flesta spelkartonger är rätt enkla att få tag på, så de är inte heller värda särskilt mycket, säg gratis till 20-30 kr eller i värsta fall 100 kr i symbolisk summa.

Undantagen som överstiger 100 kr är kartonger till:
1. ovanliga och eftertraktade spel, och
2. om de är i mycket fint skick eller helt oöppnade

Rätt mkt som är eftertraktat idag. Flesta gamla storspel som doom, quake, ultima osv. och bl.a. spel från ssi, lucasarts, sierra.

Sitter själv på fallout 1 nordic edition boxen som går för ett par tusenlappar och ett antal sierraspel varav några fortf inplastade.

Så mitt råd är att kolla ebay innan man bränner något

Medlem

Det har ett enormt minnesvärde för mig själv, men i pengar tror jag inte de har det. Såvida man inte supit bort sin kartong och vill ha den igen för att tänka tillbaka på en härlig svunnen tid varje gång man ser just kartongen.
För mig innebär mina kartonger min egna upptäckt av spelvärldar på 90-talet och man hade sin första 166 MMX och körde Duke Nukem, Age of Empires, GTA 1, Stacraft... kanske den bästa tiden i mitt liv varje gång jag ser kartongerna och tänker tillbaka på sena nätter och tidiga mornar när man kunde äta frukost med föräldrarna innan de gick till jobbet och man gick och la sig, panpizzor och billig juice.

Mycket än bara papp iallafall

Medlem
Skrivet av Ero:

Har svårt att se att kartonger till PC-spel kommer öka i värde med tiden. Jag tror att det måste gå att spela spelen på något sätt för att de ska öka i värde.

Det är en intressant fråga. Jag vet inte om samlare riktigt tänker så. Jag skulle tro att de helst vill behålla förpackningen obruten och att den förblir i top notch mint condition-skick.

Ta till exempel det här spelet från 1988 som heter Zak McKracken and the Alien Mindbenders, ett väldigt populärt spel på sin tid och som gjordes till flera plattformar. Om man bara är ute efter att spela det så kan man köpa PC-versionen på GOG för drygt en femtiolapp (just nu rea och går loss för ca 14 kr):
https://www.gog.com/game/zak_mckracken_and_the_alien_mindbend...

Då kanske man undrar, vad är samlare beredda att betala för samma spel? PC-versionen i obruten box såldes på en auktion för 28 000 kr.

Jag skulle gissa att man inte öppnar en sån box i första hand om man vill testa spelet.

Ero
Medlem
Skrivet av Ankh:

Nej fan - det finns sidor som hjälper dig få igång allt

Tänkte mer på känslan att lira på tänkt hårdvara.


signatur

Varit medlem längre än dig.

Medlem
Skrivet av Ero:

Tänkte mer på känslan att lira på tänkt hårdvara.

Ah du tänker så


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Mikaelh:

Jag älskar att samla på (bra) spel. Tar gärna emot spelkartonger

Diablo 2 och Warcraft 3 eftertraktar jag, bland annat.

Så här ser min och min sambos samling ut just nu:

https://i.imgur.com/csnM9OL.jpg

Jävlar finns det 9 olika collectors edition till WoW?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

12
Skriv svar