CRT-skärmar - fortfarande bäst

Medlem

Är verkligen CRT bättre än en riktigt bra modern skärm? I början, när plattskärmar var nya var de bättre i många år på ett antal punkter, men fortfarande? I så fall har det inte hänt någonting på LED/OLED-fronten.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är verkligen CRT bättre än en riktigt bra modern skärm? I början, när plattskärmar var nya var de bättre i många år på ett antal punkter, men fortfarande? I så fall har det inte hänt någonting på LED/OLED-fronten.

Beror lite vad man är ute efter.

(4:30-5:16)

Eller vad man jämför med.

Det har hänt väldigt mycket på LED/OLED-fronten men det är fortfarande vissa saker som motion clarity CRT är bättre på. Sedan vissa saker som reponstid och svärta enbart OLED är lika bra på. +Då hur CRT ritar upp saker som många gånger gör dem mer lämpliga till retrospel.

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är verkligen CRT bättre än en riktigt bra modern skärm? I början, när plattskärmar var nya var de bättre i många år på ett antal punkter, men fortfarande? I så fall har det inte hänt någonting på LED/OLED-fronten.

Jo men för att spela gamla spel så är dom ju bättre. Fick en chock när jag drog igång Half Life 1 på min CRT. Mycket snyggare där än på min moderna gamingskärm.


signatur

Windows 11 - Windows 10 - Windows 7 - Windows XP - Windows 2000 - Windows 98SE - Windows 3.11 - Windows 3.1 - Ubuntu - Dos 6.22 - Roland MT-32 - Soundblaster 16 - FreeDOS - Amiga 1200 kickstart 3.2.2 - Amiga 600HD kickstart 2.0.4 - Amiga 500 kickstart 3.1 - Apollo Vampire 4+ StandAlone - Switch Oled - Wii - N64 - Snes - Nes - Master System - Megadrive - Playstation 1 - Playstation 3 - Playstation 5 - Xbox 360 - Xbox One S - Xbox Series X - Steam Deck 256 - Commodore A1084S - 5 st CRT - 5 st LCD - 4 st Tac-2 - Oculust Quest

Medlem
Skrivet av Aftonstjaerna:

Jo men för att spela gamla spel så är dom ju bättre. Fick en chock när jag drog igång Half Life 1 på min CRT. Mycket snyggare där än på min moderna gamingskärm.

Tror många som dissar gammal spelgrafik och påstår det bara är nostalgi, har glömt bort eller aldrig upplevt hur mycket bättre det kan se ut på en CRT.

Och det här var ju inte ens en speciellt bra CRT. Fanns ju riktigt bra Dell och Sony CRT med sjukt bra skärpa, svarta, färger osv, där man även kunde få relativt hög upplösning och hz, tillsammans med nästan omedelbar responstid men framför allt då oslagbar motion clarity, som dagens topend-skärmar fortfarande inte kommer i närheten av.

Man får hoppas tech likt G-sync Pulsar äntligen kan fixa motion clarity problemet men vi får se.

123
Skriv svar