Blizzard bekräftar - inget offlineläge för Diablo IV

Sida 2 av 3
Raahzel
2019-11-04 10:13
Skrivet av NuZ:

Om man är offline så är det väl ännu svårare eller hur tänkte du?

Tänkte mer att om det finns ett offlineläge så ska ju datan för din karaktär lagras på din dator, du kan då fippla med den och lägga till items m.m och sen gå online med annat folk igen.
Eftersom dom vill ha tillbaka ett fungerande pvp så sätter det lite käppar i hjulen?
Jag säger inte att det är så men det känns som en tänkbart scenario.

bushkalle
2019-11-04 10:26

Skiter i vilket så antar nä spelar inte mig någon roll, vill bara ha spelet nu! Älskar grafiken och hur klasserna verkar fungera med talent tree etc etc. Hoppas det blir grymt, lite semi-mmo känsla på det, alltid tyckt Diablo hade funkat riktigt nice som MMO.

mrFluffy
2019-11-04 10:31
Skrivet av Jinxswe:

De problemet jag ser med detta är att det är Blizzard. Nog de företaget som aldrig lyckats fixa sina servrar.
Nytt spel? Förvänta dig att sitta i kö i någon timme. Om servrarna ens är tillgängliga.
Ny patch? Förvänta dig att sitta i kö i någon timme. Om servrarna ens är tillgängliga.

Spela dagen efter release, gamers och deras fomo är ju skrattretande. 🤦‍♂️

Esri
2019-11-04 10:50

I det stora hela spelar det ingen roll, spel som PoE är också always online. Det enda jag hoppas är att det inte blir något MMO stuck på det där spelare helt plötsligt dyker upp i andra games utan att det är låst till städer eller liknande. Alternativt att man åtminstone kan stänga av så ingen kan komma in i ditt game.

Mojo
2019-11-04 11:05

"Dont you guys have internets?"

fzusr
2019-11-04 11:13

Dom kan ju inte ha så högt anseende om sin produkt om dom inte tycker att den är värd att bevaras för framtida generationer. Riktig konst har inget inbyggt bäst före-datum.

Breger
2019-11-04 11:21
Skrivet av cybo:

Det är nog också för att "skydda" spelare och spelet från fusk/bottar. (Förutom det självklara att motverka piratkopiering)
Diablo 3 har inget offline läge heller och det har fungerat bra där. Förutom i hardcore där en disconnect kan leda till döden.

Tyvärr stoppar det inte fuskandet med "always online", inte mycket iaf.
Det var väldigt många fuskare i toppen på deras leaderboards för Great Rifts osv. Väldigt länge. Vet inte om det är annorlunda nu, men det var väldigt enkelt att fuska utan att bli upptäckt, har jag för mig.

Keima
2019-11-04 11:26

Om offline var tillgängligt skulle det innebära många fuskare

MEG
2019-11-04 11:44

Tråkigt men det är många år kvar innan det släpps, så mycket hinner ändras både till det bättre eller till det sämre.

Karmak
2019-11-04 11:58

Enligt dom flesta svaren här gissar jag ingen spelar online spel? Konstigt då att LoL, Overwatch, BF etc är så stora som de är eftersom många verkar ha stora problem med sitt internet

Thane
2019-11-04 12:02
Skrivet av mrFluffy:

Spela dagen efter release, gamers och deras fomo är ju skrattretande. 🤦‍♂️

Om jag köper ett spel vill jag väl kunna spela det direkt?

2019-11-04 12:25

Varför bara inte göra som From Soft (Dark Souls, Bloodborne, Sekiro etc.). Du kan köra det offline men om du vill ta del av MP-grejer måste du köra online. Hur svårt ska det vara?

ELF
2019-11-04 12:26

Att ett offline läge skulle innebära att det blir lättare att fuska stämmer inte. Finns spel som löser detta med online och offline karaktärer.

Jag köpte D3 då jag visste att jag skulle spela med andra, nu med D4 är jag inte lika säker på att det blir av. Så får se om jag köper det. Hade ett offline läge funnits så hade det varit ett givet köp.

SunShine
2019-11-04 12:26

Sådant tycker jag är väldigt störande. Har stadsnät service där jag bor och det händer ju det kan gå ner under några minuter då och då.. vore enormt störande om man blir utkickad från spelet när man kör om dessa dippar händer.

BaraShiro
2019-11-04 12:40
Skrivet av fzusr:

Dom kan ju inte ha så högt anseende om sin produkt om dom inte tycker att den är värd att bevaras för framtida generationer. Riktig konst har inget inbyggt bäst före-datum.

Allting har ett bäst före-datum, kallas entropi. Dessutom finns det hur mycket konst som helst som inte håller speciellt länge, typ skulpturer i snö och is, eller såna där bilder dom gör på risfält genom att plantera olika sorters ris, håller exakt en säsong.

BaraShiro
2019-11-04 12:44
Skrivet av PsyCor:

Det är det där som är kruxet, nu för tiden köper vi inte spel. Vi betalar endast för rättigheten att spela det tills tillverkaren beslutar att upphäva möjligheten att spela det

Så tekniskt sett så hyr vi spelen vi köper via plattformar idag. Även om köpet görs i en fysisk butik så är det ju till största del bara en kod som köps som aktiveras i Steam...

Det är inte bara nuförtiden, så har det alltid varit. Du köper inte mjukvara, du köper en licens för att använda den.

mrFluffy
2019-11-04 12:48
Skrivet av Thane:

Om jag köper ett spel vill jag väl kunna spela det direkt?

Don't care how, I want it now! Don't care how, I want it noooooooooowwwwwwwww.....

/Veruca Salt

2019-11-04 12:58

För folk som mig som bor ute i ingenstans, inte ens adsl, så är det klart att det är tråkigt men med en schysst 4G-router så fungerar det relativt smärtfritt.

Har kort och gott tillräckligt med saker att vara bitter över om jag lägger manken till. Och vid en eventuell samhällskollaps har jag nog annat att tänka på än att bry mig om mitt Diablo 4 konto.

almblad
2019-11-04 13:11

Hur blir det i framtiden, säg nu att man för skoj skull vill spela igenom Diablo 4 om 20 år? Det kanske inte är så många som gör det, men... Spelet där när de stänger av sitt online support för spelet, eller tror ni att de släpper en patch / uppdatering som gör att man kan spela det i offline senare? Att de ska hålla support för spelet i mer än 20 år känns inte troligt.

Kleptoman
2019-11-04 13:23

Varje gång Always online kommer upp bor helt plötsligt 90% av gamers ute i skogen där internetuppkoppling inte finns..

2019-11-04 13:41

Cod mw servrarna funkade inte kanon igår o då var det tråkigt att spelet är always online

Thane
2019-11-04 13:49
Skrivet av mrFluffy:

Don't care how, I want it now! Don't care how, I want it noooooooooowwwwwwwww.....

/Veruca Salt

Galet vad företag skulle kunna spara pengar på att skära ner på antalet servar och låta folk vänta.
Ah tyvärr så kan du inte använda Netflix nu för det är fullt.

mrFluffy
2019-11-04 13:57
Skrivet av Thane:

Galet vad företag skulle kunna spara pengar på att skära ner på antalet servar och låta folk vänta.
Ah tyvärr så kan du inte använda Netflix nu för det är fullt.

Tagit upp det i andra trådar men det tåls att skrivas igen. Varför ska företag bygga ut infrastruktur för att klara release-dagen? Känns ju som en väldigt onödig kostnad.

2019-11-04 14:44

Online only är ett måste i ett sånt här spel, annars fuskar folk sönder spelet. Är bara kolla på Grim Dawn.

trickeh2k
2019-11-04 14:48
Skrivet av PsyCor:

Det är det där som är kruxet, nu för tiden köper vi inte spel. Vi betalar endast för rättigheten att spela det tills tillverkaren beslutar att upphäva möjligheten att spela det

Så tekniskt sett så hyr vi spelen vi köper via plattformar idag. Även om köpet görs i en fysisk butik så är det ju till största del bara en kod som köps som aktiveras i Steam...

Skrivet av Laddemannen:

Helt enig, det är för jävligt. Att det ens är lagligt enligt konsumentlagen (är det?) är helt häpnadsväckande. Finns det nån jurist med speciallisering i konsumenträtt här på forumet som önskar att kommentera?

EDIT: Många som skriver att det inte gör nått eftersom vi bor i Skandinavien (jag bor i Norge). Men det är ju principen, att du inte äger ditt spel längre. Du betalar men du kan inte spela det när du vill.

Man har väl aldrig ägt ett spel? Du har fått en fysisk kopia och köpt en licens att få installera och spela det.

2019-11-04 15:36
Skrivet av trickeh2k:

Man har väl aldrig ägt ett spel? Du har fått en fysisk kopia och köpt en licens att få installera och spela det.

Jag har spelat i 20+ år och aldrig hört en utvecklare/utgivare säga att jag bara köper en licens. Fullt möjligt att det har flugit mig helt förbi.

Winzi
2019-11-04 17:18
Skrivet av Laddemannen:

Varför bara inte göra som From Soft (Dark Souls, Bloodborne, Sekiro etc.). Du kan köra det offline men om du vill ta del av MP-grejer måste du köra online. Hur svårt ska det vara?

Kanske för att till skillnad från de spelen så försöker Blizzard pusha mer på att träffa på andra spelare ute på kartan och köra events likt Destiny under den tiden då du inte kör dungeons. De halvt planerar att ha mest fokus på flerspelare än solo för viss balansering.

Roy Batty
2019-11-04 17:26

Att vara konstant online stör inte mig nämnvärt. Det som stör mig är att jag kommer se en massa menlösa muppar springa runt i mitt spel, troligtvis CAPS LOCK-skrikandes: "NEED SOJ!!"

fzusr
2019-11-04 18:40
Skrivet av BaraShiro:

Allting har ett bäst före-datum, kallas entropi. Dessutom finns det hur mycket konst som helst som inte håller speciellt länge, typ skulpturer i snö och is, eller såna där bilder dom gör på risfält genom att plantera olika sorters ris, håller exakt en säsong.

Allt utom just digital information (vilket ju spel är gjorda av), som kan bevaras perfekt så länge mediet det lagras på är beständigt, och datan kontinuerligt överförs till nyare medium efter hand.

Sen är ju alla exempel du ger inte heller något som någon illasinnad skapare haft för avsikt till.

trickeh2k
2019-11-04 18:43
Skrivet av Laddemannen:

Jag har spelat i 20+ år och aldrig hört en utvecklare/utgivare säga att jag bara köper en licens. Fullt möjligt att det har flugit mig helt förbi.

Jag tror snarare att det har att göra med att man inte hade möjligheten att låsa ned spel på samma sätt förr i tiden och innan internet kom så var det ingen piratkopiering att tala om. Licensen följer med spelet och det fanns inget sätt för utgivarna att hindra någon från att sälja vidare ett spel, eller ge bort det till någon. Andrahandsmarknaden är ju bara gynnsamt för konsumenter och tredjepart, det finns ju inget större värde för utgivarna på kort sikt.

Sida 2 av 3