Den stora Death Stranding tråden

Sida 4 av 5
2019-11-08 22:25
Skrivet av mobmoben:

Kan jag fråga vad som exakt är nytänkt? Och söker du något som inte är repetetiv så är verkligen Death Stranding ingenting du borde se fram emot.

Enklare än att sitta här och försöka förklara är väl att hänvisa till Laymen gamings Review av spelet. (Välformulerad och med precisa hänvisningar och förklaringar)

Men kortfattat, som Jag ser det är många spel väldigt enkelt/oinspirerat upplagda, man ska skjuta den där, det där. Sen ska man skjuta den där och det där. Sen har Mmo genren totalpajat det som var västerländska rpg (med några få undantag). Men DS fokuserar på helt andra aspekter av spelupplevelsen, själva resan snarare än att med fradga i mungiporna försöka ta sig först i "mål".

Att du och många andra menar på att det är repetetivt med hänvisning till gameplay-videosnuttar är något jag tror är heelt fel, jag tror inte att det är särskilt repetetivt alls (iallafall inte mer än branshstandarden), om man lyssnar på vad folk som gillar det berättar så är det väldigt mycket tankeverksamhet och planering bakom varje resa i spelet. Sen är parametrar och mekanik bakom själva resandet långt mer utvecklat än vad som framgår i videosnuttarna på yt...

2019-11-08 23:15
Skrivet av Molotov:

Metal Gear solid 4 som hade nån sekvens cutscenes på 60min eller vad det mer?
Sånt är det väll inte?

Sånt är ju häftigt, synd att de inte är mer cutscenes istället. Flesta sp spel vill man ju driva storyn framåt för att få se vad som sker, iaf jag.

2019-11-08 23:32

Lirat ett par timmar, en så länge har spelet hållt högklass och driver gameplayen frammåt med nya introduktioner, funktioner och hjälpmedel. Att spelvärlden speglas online har gjort spelet allt roligare och trots att man spenderar mesta dels med att vandra runt i sin ensamhet så känner man sig inte allt för ensam, tack vare att spelare kan hjälpa varandra och lämna meddelanden samt att man kan ropa till varandra.

Liknande merge funktioner har setts tidigare i spel som Journey eller Dark souls serien, men Death stranding vill driva dessa funktioner till nästa nivå och lyckas.

2019-11-09 01:04
Skrivet av Molotov:

Ok, kan man "Pausa" i sekvenserna utan att avbryta?

Svar ja. Det går att pausa de flesta animationer och mellansekvenser för att antingen fortsätta eller skippa dem helt.

Skrivet av Mutumba:

Har nu spelat två-tre timmar och vilket spel. Det drar verkligen in en på ett speciellt sätt glömde till och med av veckans FF vilket är ett bra betyg!

Låter som ett dåligt betyg i mina öron!

2019-11-09 08:51
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Låter som ett dåligt betyg i mina öron!

Haha någon måste ju kolla på reprisen med!

2019-11-09 08:51

Också spelat några timmar igår och även jag är imponerad av berättandet, världsbygget och spelet i stort. Vill bara spela mer! Leverera fler paket och hjälpa en splittrad kontinent. Storyn berör, den är mycket mognare och har långt seriösare anslag än i mgs-serien. Jag <3 ödsligheten!

2019-11-09 09:15

Är verkligen imponerad. Spelat några timmar! De har lyckats göra gå från punkt A till punkt B spännande och engagerande! Att planera sin runt och sedan ta sig mellan olika ställen. Sitter och väntar ut regnet, inte ens det känns alldeles jobbigt. Häftig värld! Vill bara veta mer!

2019-11-09 13:10

Kommer att tänka på ett spel som man spelade "leverantör" i. PAPER BOY

Blir nog dock liteeee svårt att jämföra.😁

SoL
2019-11-09 14:01
Skrivet av mobmoben:

När jag fick veta att detta spel var en ”postnord simulator” så rasade min hypemätare men efter att ha läst några recensioner bestämde jag mig för att skaffa det ändå med inställningen att jag kommer spela ett postombud och efter mina drygt 14 timmar så kan jag säga att jag älskar spelet.

Det är inte gameplayet som fick mig att fastna, det är iofs roligar än det låter att ta sig från punkt a till b. Men för mig är det berättelsen, karaktärerna(speciellet Fragile) atmosfären och världen som får mig att stanna kvar och vilja spela vidare.

Emo musiken som får mig att vilja skära upp handlederna och tycka synd om mig själv kunde jag ha varit utan, tycker det är jävligt dumt av kojima att ha med låtar i ett spel eftersom alla har så olika musiksmak. Stämnings musiken el vad det kalls, den är grym!

Death strandning spelar man bara en gång för upplevelsen, Har du kollat lets play på tuben så har du nog sabbat din upplevelse. En varning till andra bara som funderar på att spela det.

2019-11-09 14:05

Ca 10h in och jag älskar det. Det är absolut inte för alla, men ska man dra paralleller till majoriteten av AAA spel idag så känns de som 2 veckors charter med supa och knulla på mallis medan death stranding känns som en resa genom flertalet storstäder genom Europa där man får uppleva, kultur, lokal matkonst, arkitektur och mysiga tillhåll där man möter lokalbefolkning, blir kär, träffar vänner och skapar minnen för livet.
Det har verkligen lyckats med att skapa en speciell känsla!

2019-11-09 14:16

Fett spel. Gillar musiken väldigt mycket. Tycker tyvärr att menyerna är lite förvirrande ibland. Tycker att det är helt perfekt att först spela spelet själv och sen under dagen när jag inte kan spela. Då tittar jag på vad som hände andra på samma platser i spelet som jag redan spelat. Jag måste säga att det kan bli rätt annorlunda på grund av vilka vägar mm man tar. Själv så ramlade jag i vattet i början och inte visste hur jag skulle ta mig upp. Såg rätt så komiskt ut.

2019-11-09 14:29

Kort fråga: någon som vet var man kan se bilderna man tar vid handfatet? Om det finns någon fotoalbum funktion dvs.

2019-11-09 15:58
Skrivet av Mutumba:

Kort fråga: någon som vet var man kan se bilderna man tar vid handfatet? Om det finns någon fotoalbum funktion dvs.

När du tagit fotot vid handfatet (alltså tryckt fyrkant), tryck därefter SHARE knappen på handkontrollen så kan du välja att spara det. Hamnar sedan i ditt PS4-klippgalleri

2019-11-09 16:53

Finns det något sorts fotoläge i spelet? Ungefär som i Forza Motorsport/Horizon?

2019-11-09 16:56
Skrivet av devilrat:

När du tagit fotot vid handfatet (alltså tryckt fyrkant), tryck därefter SHARE knappen på handkontrollen så kan du välja att spara det. Hamnar sedan i ditt PS4-klippgalleri

Ah såklart. Tack!

Skrivet av Freffo:

Finns det något sorts fotoläge i spelet? Ungefär som i Forza Motorsport/Horizon?

Nej tyvärr verkar det inte finnas det. Inte vad jag har sett hittills i varje fall. Lite synd för spelet är väldigt vackert men det går ju med Share funktionen som nämnt ovan också.

2019-11-09 17:14
Skrivet av Freffo:

Finns det något sorts fotoläge i spelet? Ungefär som i Forza Motorsport/Horizon?

Nej tyvärr. Inget dedikerat, enbart SHARE funktionen.
"Before we explain how to take pictures in-game, you should know that it seems like there is no dedicated photo mode in the game, as far as we know. Unlike other PS4 titles such as Spider-Man and Horizon, you’re not able to bring up any sort of photo mode while outside in the world, but there is a way to take some funny photos of Norman Reedus’ character, Sam Bridges."
Källa: https://twinfinite.net/2019/11/death-stranding-how-to-use-pho...

2019-11-09 18:16

@devilrat & @Mutumba

Synd att det inte finns idag. Förhoppningsvis så kommer det senare!

2019-11-09 18:44

Besviken jag blir på er att ingen postat detta än. är ju det enda som är bra med spelet.

2019-11-09 21:16

Dessa stegar som finns för likes samt att klättra på t.ex, hur kommer dessa dit? Andra spelare? Hur ställer jag själv. ut sådana saker?

Mycket man inte begriper känns det som men fasen så skön stämning det är i spelet ändå än så länge.

Edit: det löste sig

2019-11-09 22:35

Spelat några timmar nu och verkligen ett härligt spel för mig! Gillar hur storyn förs fram och musiken är riktigt bra!

2019-11-09 22:44
Skrivet av Devan:

Besviken jag blir på er att ingen postat detta än. är ju det enda som är bra med spelet.

Jag förmodar att du spelat spelet nu då eftersom du vet att bara musiken var bra? 😘

2019-11-09 23:03

Spelat 10+ timmar nu, level 65, men kan inte sätta fingret på om jag gillar spelet eller inte än Kör på hard, och det är lagom utmanande (har endast fastnat på ett ställe som nästan fick mig att hiva ut konsolen genom fönstret)

Det är... fascinerande.

2019-11-09 23:57
Skrivet av lerb:

Jag förmodar att du spelat spelet nu då eftersom du vet att bara musiken var bra? 😘

För mig hade spelet blivit tortyr att spela med alla micro moment som måste följas.

2019-11-10 02:05

Spelat 20-25 timmar. Spelet kan vara det bästa spelet jag någonsin spelat. Sällan jag säger detta. Sa det senast 2000 med shenmue på Dreamcast. Detta kommer verkligen inte alla gilla men om du gillar att vandra i vackera miljöer med skit bra musik kommer du nog gilla detta.

2019-11-10 08:40

Ni som nämnt lite snabbt om ni upplever storyn som bättre än i MGS på vilket sätt är det bättre? Jag formligen spydde på storyn i de senare MGS spelen då jag tyckte det 1. blev rörigt och 2. löjligt överdrivet även för o vara sci-fi.
Känns storyn i detta spelet lite mer jordat eller på vilket sätt fångar det upp er?

2019-11-10 09:06
Skrivet av SunShine:

Ni som nämnt lite snabbt om ni upplever storyn som bättre än i MGS på vilket sätt är det bättre? Jag formligen spydde på storyn i de senare MGS spelen då jag tyckte det 1. blev rörigt och 2. löjligt överdrivet även för o vara sci-fi.
Känns storyn i detta spelet lite mer jordat eller på vilket sätt fångar det upp er?

Än så länge tycker jag att storyn följer mer traditionell filmisk struktur. Mindre fokus på konspirationer och världspolitik, storymässigt, men med ett större sci-fi perspektiv ihop med ett dystopiskt världsbygge. Tänker titt som tätt på interstellar medan jag spelar, men det är mer känslomässigt förankrat än som en direkt parallell.

Men alla karaktärer hänger ihop med storyn och världen och känns inte skohornade in eller förvirrande. Det långsamma gameplayet rimmar bättre med de längre videosekvenserna och känns tacksamma efter en lång tid ute i ensamheten.

Obs. detta är väldigt initiala åsikter efter kanske ~10h speltid

2019-11-10 09:41
Skrivet av Yaarr!:

Än så länge tycker jag att storyn följer mer traditionell filmisk struktur. Mindre fokus på konspirationer och världspolitik, storymässigt, men med ett större sci-fi perspektiv ihop med ett dystopiskt världsbygge. Tänker titt som tätt på interstellar medan jag spelar, men det är mer känslomässigt förankrat än som en direkt parallell.

Men alla karaktärer hänger ihop med storyn och världen och känns inte skohornade in eller förvirrande. Det långsamma gameplayet rimmar bättre med de längre videosekvenserna och känns tacksamma efter en lång tid ute i ensamheten.

Obs. detta är väldigt initiala åsikter efter kanske ~10h speltid

Tjo!

Tack för informationen. Det låter än så länge helt klart bättre än MGS som jag tycker ballade ur totalt i de senare spelen. De var roliga o spela men storyn kunde jag inte bry mig mindre om till slut haha.
Återkom gärna när du kör lite till. Har inte råd o skaffa detta spelet nu ändå samt jag har lite annat jag måste spela först så du hinner nog en bit till och kanske kan ge ytterligare en åsikt om det håller hela vägen

2019-11-11 01:06

Blir kanske att damma av PS4an för detta. Något mysigt lir att ha i soffan nu när det börjar bli kallt och jävligt ute

2019-11-11 16:30

Kan man ställa in textstorlek? Gubben här måste gå fram till tv:n och kisa i menyerna. Som är rätt röriga, ska tilläggas, där kunde man ha jobbat mer.
Och jävlar vad spelet gör PS4 pro:n rättvisa.
(6-7 timmar in i spelet)

En stor grej jag har problem med: alla fordon som står överallt i fint skick som inte går att använda, utan förklaring. Verkar som om alla VILL göra det svårt för Norman. Eller kommer det en förklaring?

Sida 4 av 5