Mössa inomhus?

Releasehästryttare

Mitt A-hole till landlord sparar några tusen genom att inte sätta på värmen förens det är absolut nödvändigt så här års, så vissa dagar är mössa inomhus ett måste.

Medlem
Skrivet av Devan:

Mitt A-hole till landlord sparar några tusen genom att inte sätta på värmen förens det är absolut nödvändigt så här års, så vissa dagar är mössa inomhus ett måste.

Känner igen det. Jag bodde i ett kollektiv i fem år och två av dom funkade inte värmen alls. Andades ånga inne på rummet, så hade alltid hoodie och mössa när jag spelade.


signatur

Switch, PC och Dödsmetall.

Inaktiv
Skrivet av Devan:

Mitt A-hole till landlord sparar några tusen genom att inte sätta på värmen förens det är absolut nödvändigt så här års, så vissa dagar är mössa inomhus ett måste.

Skrivet av Managor:

Känner igen det. Jag bodde i ett kollektiv i fem år och två av dom funkade inte värmen alls. Andades ånga inne på rummet, så hade alltid hoodie och mössa när jag spelade.

Tror vi kan utesluta situationer där man fryser ihjäl utan huvudbonad
Skönt med lite comedic relief i tråden dock!

Medlem

Så länge folk har på AC blåsandes i 20 grader höst/vinter så kommer mössan följa med inomhus.

Medlem

Modeforum om klädkoder och stil.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem

Beror på i vilket sammanhang, om jag hade jobbat på kontor skulle jag inte ha på mig, och inte när jag är hemma eller besöker folk har jag inte heller. Men på jobbet har jag alltid mössa/keps på mig så jag slipper få håret i ögonen när jag drar kabel och bygger elskåp osv.
Men jag reagerar aldrig själv när andra har huvudbonader i sammanhang jag aldrig skulle ha, orkar inte direkt bry mig. Har annat att tänka på. Vissa folk kan ha en bra orsak, så varför missunna dem det med att få dem att känna sig ännu mer obekväm? Man ska aldrig klanka ner på folk innan man vet anledningen.

Medlem

Haha :')


signatur

The more I practice, the luckier I get.

phi
Medlem

Mössa har jag på vintern när det är kallt. Keps är det bara barn och tunnhåriga män som har på sig oavsett om det är inomhus eller utomhus.

Om alla tyckte som jag så hade världen varit en bättre plats.

Skrivet av kebbe:

Så länge folk har på AC blåsandes i 20 grader höst/vinter så kommer mössan följa med inomhus.

20 grader under vintern? Vilken lyx!
Andra hade försökt spara in på värmen (tusenlappar) och lagt sig på runt 18 grader.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Självklart skall man tolerera andras klädstil (i alla fall till en viss gräns), men rent generellt är det väl med kläder precis som med tatueringar, peirsing osv: 1) Man klär sig efter situationen och 2) som man klär sig blir man oftast bemött.

Personligen kom jag att tänka på en sak som hände mig i vintras. Jag var sjuk med feber och gick till vårdcentralen. När jag kom in så glömde jag att ta av mig mössan. Jag noterade efter någon minut att ett par äldre hade sett mig sitta med mössan på och det hade visst blivit ett samtalsämne. "Så nu har man mössan på inomhus." och den andre "Ja det är tydligen det nya modet."


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Haha varför ska man bry sig ifall någon har mössa eller keps inomhus? Förstår ej.

Skrivet av Kyrre:

Haha varför ska man bry sig ifall någon har mössa eller keps inomhus? Förstår ej.

Därför att ens bruk av kläder är en kommunikation till andra människor. Ytterkläder inomhus genererar en felkommunikation, vilket istället avslöjar en oförmåga att passa in i sammanhanget antingen på grund av bristande hyfs, lathet eller helt enkelt okunskap.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Förstår inte riktigt vad det är som stör folk. En del säger att de tycker det är fult. So? Jag går inte runt och stör mig på att folk har fula kläder, och skriver på forum om att folk borde ta sig i kragen och ha snyggare kläder på sig. Smaken är som baken. Andra säger att det är otrevligt/ohyfsat. Något som har noll grund. Det är nåt de fick itutat i sig av nån kyrklig person eller nåt när de var små. Exakt varför är det otrevligt? Jag har inte keps för att vara rebell, det var lite av ett skämt. Jag har det för det är mer praktiskt än att gå och klippa sig hela tiden. När håret blir för långt och bångstyrigt är det keps på. Om folk stör sig är det deras problem. Jag tycker dock på riktigt det är lite festligt att folk kan störa sig så enormt på att nånstans där ute så finns det folk som har keps på sig inomhus

Du förstår inte vad det är som stör folk, låt mig illustrera...

"Jag har alltid mössa inomhus (keps). Mest för att irritera folk som av nån anledning tycker det är så hemskt. Plus att jag slipper hålla på och fixa frisyren. Jobbar på kontor (Ålder 36)"

Sen varför ens bry sig vad folk tycker om din frisyr till att börja med?

Köper det inte.

Du vet som alla andra att man håller sig borta från ovårdade individer. De flesta sociala däggdjur har detta i ryggmärgen pga risk för sjukdommar, löss, parasiter osv. Dvs inte alls konstigt att folk ser ner på de som inte tycks bry sig om deras utstyrsel.

Finns undantag, Einstein tex såg ut som något katten släpat in. Är du Einstein? Inte? Fixa frillan och ta av dig din skabbiga keps inomhus, eller bli behandlad därefter.

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: När alla vi svettiga spelnördar sitter med gula ostbågafingrar och dricker energidricka tills hjärtat ger upp under spelsessionerna så sitter Jocke med en bit ädelost och kex på silverfat till ett gott glas vini del cardinalo.

Skrivet av conthox:

Personligen kom jag att tänka på en sak som hände mig i vintras. Jag var sjuk med feber och gick till vårdcentralen. När jag kom in så glömde jag att ta av mig mössan. Jag noterade efter någon minut att ett par äldre hade sett mig sitta med mössan på och det hade visst blivit ett samtalsämne. "Så nu har man mössan på inomhus." och den andre "Ja det är tydligen det nya modet."

För att spinna vidare på mitt tidigare inlägg om att kläderna är en form av kommunikation så är det här ett bra exempel på en annan faktor i varför det kopplas ihop med hyfs.

Det får instinktivt omgivningen att pröva sig själva om de kommunicerar korrekt. Som @Sapiens skrev så är människan en social varelse och i sammanhanget är det nästan en underdrift. Nästan allt vi gör är någon form av kommunikation till andra människor, helt i syfte att skapa starka band mellan varandra. Det gör också att vi allihopa är fenomenala mottagare av sociala budskap ner i detaljnivå, ibland utan att vi ens reflekterar över det.

När du kommer in med mössan på inomhus innebär det samtidigt att det äldre paret automatiskt kontrollerar sig själva: Är vi rätt klädda i det här sammanhanget? Ingår vi i den här gruppen?
Nu överhörde du slutsatsen och de kom i stort sett fram till att tiden börjar springa ifrån dem och att de är på väg ut ur samhället. De orkar inte längre att hänga med i hur gruppen uttrycker sig.

Det här skapar ett obehag hos människan för vi vill, omedvetet eller ej, inte hamna utanför gruppen. Vi är programmerade för att gruppen är ett skydd och står vi utanför skyddet så svävar vi i livsfara.

Därför uppstår sådana här informella regler om hur vi klär oss i olika sammanhang för att alla ska känna sig komfortabla och trygga. Därför är det ohyfsat att bryta mot reglerna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@anon_326725: någonsin funderat på att det kan bero på att en del vill dölja en flint eller tycker det är snyggt med vald huvudbonad? Ungefär som att säga att smycken har man på sig inomhus och inte utomhus.

Även om jag kan tycka att just mössa borde bli varmt inomhus, men de kanske är jäkligt frusna av sig helt enkelt?

Inaktiv
Skrivet av slacker666:

Ungefär som att säga att smycken har man på sig inomhus och inte utomhus.

Inte ens nästan samma sak:)

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Du förstår inte vad det är som stör folk, låt mig illustrera...
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/004/856/Scum...

Sen varför ens bry sig vad folk tycker om din frisyr till att börja med?

Köper det inte.

Du vet som alla andra att man håller sig borta från ovårdade individer. De flesta sociala däggdjur har detta i ryggmärgen pga risk för sjukdommar, löss, parasiter osv. Dvs inte alls konstigt att folk ser ner på de som inte tycks bry sig om deras utstyrsel.

Finns undantag, Einstein tex såg ut som något katten släpat in. Är du Einstein? Inte? Fixa frillan och ta av dig din skabbiga keps inomhus, eller bli behandlad därefter.

Hahaha så kränkt. Som jag skrev var det lite av ett skämt. Du har fortfarande inte beskrivit varför mössa är ohyfsat. Min keps är inte skitig/äcklig. Jag sprider inga löss. Lägg ner.

Medlem

Relaterat till ämnet; Folk som inte kan sluta prata i telefonen samtidigt som de betalar i kassan på affären...Snälla lägg er på järnvägsspåret och fortsätt samtalet, alla hatar er!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv
Skrivet av Sapiens:

Du förstår inte vad det är som stör folk, låt mig illustrera...
https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/004/856/Scum...

Sen varför ens bry sig vad folk tycker om din frisyr till att börja med?

Köper det inte.

Du vet som alla andra att man håller sig borta från ovårdade individer. De flesta sociala däggdjur har detta i ryggmärgen pga risk för sjukdommar, löss, parasiter osv. Dvs inte alls konstigt att folk ser ner på de som inte tycks bry sig om deras utstyrsel.

Finns undantag, Einstein tex såg ut som något katten släpat in. Är du Einstein? Inte? Fixa frillan och ta av dig din skabbiga keps inomhus, eller bli behandlad därefter.

Eller så behandlar kepspersonen dig därefter som är så bajsnödig om andras kläder.

Tror det är mer vad man själv tycker om sin frisyr som är viktigt.
Om man är tunnhårig eller håller på att tappa håret kan det vara väldigt känsligt med hur håret ser ut hela tiden. Det kan bli ett stort orosmoment. Ett alternativ är att raka skallen eller bara slicka bak håret och rocka sin stora panna men ett annat är att gömma sin begynnande flint med en keps så man slipper tänka på det. Just en keps är ju ett socialt accepterat huvudplagg inomhus på ganska många ställen, kanske mer i USA än här i Sverige. Icke i formella sammanhang såklart.

En sak om att sticka ut. Ju högre status man har desto mer kan man sticka ut. Bara döda fiskar följer strömmen.

Skrivet av anon_306295:

En sak om att sticka ut. Ju högre status man har desto mer kan man sticka ut. Bara döda fiskar följer strömmen.

Stämmer inte. Högre status, utifrån den erkände sociologen Bordieuxs teorier, tenderar att luta åt att du försöker sticka ut inom de sociala normerna. Du får status genom erkännande från andra, därför måste du spela dina kort rätt utifrån andra.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Stämmer inte. Högre status, utifrån den erkände sociologen Bordieuxs teorier, tenderar att luta åt att du försöker sticka ut inom de sociala normerna. Du får status genom erkännande från andra, därför måste du spela dina kort rätt utifrån andra.

Vad folk tenderar att göra är inte det jag pratar om.
Jag tror att om man har en stark personlighet och har hög status i gruppen på grund av det så kommer man undan med mer.
Och man kan ju också vara en trendsättare. De som är ängsligast om att passa in är inte personer som är naturliga ledargestalter utan de är "följare". En ledare sätter sina egna regler och får andra att följa dem.

Skrivet av anon_306295:

Vad folk tenderar att göra är inte det jag pratar om.
Jag tror att om man har en stark personlighet och har hög status i gruppen på grund av det så kommer man undan med mer.
Och man kan ju också vara en trendsättare. De som är ängsligast om att passa in är inte personer som är naturliga ledargestalter utan de är "följare". En ledare sätter sina egna regler och får andra att följa dem.

Vi fungerar helt enkelt inte på det sätt du vill föra fram, med trendsättande ledare och ängsliga följare. Det här är någon floskel som vissa intalar sig, kanske för att peppa sin självbild en smula, men inte mer än så. Det är till och med så att om du känner till en persons yrke, inkomst och bostad, så kan du med hög precision förutsäga personens musiksmak, fritidsintressen, vilken mat som föredras, kläder, film och liknande som inom sociologin är kopplat till det kulturella kapitalet.

En ledare sätter inte sina egna regler utan navigerar genom gruppens fastställda regler och kan på sin höjd utmana normen. Det är gruppen i sin helhet som förändrar regler över tid. Ibland i helt osannolika riktningar.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Å ena sidan så förändras klädtrender och regler för jämnan. Men jag tycker inte att man har det på arbete eller restaurang. Umgås dock inte med någon keps(eller mössa)kille sådär.
Men är väl kanske lite ålderskris eller någon typ av övergång när det gäller kepsar, och hipstergrej på mössan. Mode-statement. Eller helt obrydd, men det är väl den värsta sorten.

Skägg.
10 Chambers

signatur
Medlem

Jag tvingas ha keps på jobbet hela tiden och avskyr varje sekund. 😆 "En mans skräp är en annan mans skatt" eller nåt. Tycker för övrigt att det är löjligt med huvudbonad inne om de inte fyller någon praktisk funktion, kanske är min militärtjänstegörning som sitter kvar men tyckte det även i tonåren.

Inaktiv
Skrivet av hannes.theorell:

Vi fungerar helt enkelt inte på det sätt du vill föra fram, med trendsättande ledare och ängsliga följare. Det här är någon floskel som vissa intalar sig, kanske för att peppa sin självbild en smula, men inte mer än så. Det är till och med så att om du känner till en persons yrke, inkomst och bostad, så kan du med hög precision förutsäga personens musiksmak, fritidsintressen, vilken mat som föredras, kläder, film och liknande som inom sociologin är kopplat till det kulturella kapitalet.

En ledare sätter inte sina egna regler utan navigerar genom gruppens fastställda regler och kan på sin höjd utmana normen. Det är gruppen i sin helhet som förändrar regler över tid. Ibland i helt osannolika riktningar.

Jag tror du har fel.
En person med hög status kommer undan med mer avvikande beteende än en person med låg status. Och personer med lägre status inom en grupp är betydligt ängsligare att passa in.

Att man kan förutsäga en persons musiksmak och fritidsintressen o.s.v. genom att titta på personens yrke har inget med saken att göra. Du jämför bara olika grupper av människor där olika normer råder. Inom grupperna finns det hierarkier i sig vilka är de jag pratar om.

En ledare kan absolut sätta sina egna regler. Litar gruppen på hans överlägsna intelligens/vetande/handlingskraft tillräckligt mycket så gör de exakt som han vill och följer hans exempel. Hur tror du sekter växer fram?

Tänk typ Steve Jobs. Han gick runt super-casual i typ sandaler. En stil som ingen under honom inom Apple förmodligen kom undan med men eftersom han var avgudad så kunde han klä sig mer eller mindre hur han ville. Hela hans stil byggde i princip på att "jag är bättre än er så jag kan klä mig så här obrytt".

Medlem

signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Om jag får gissa så kommer Jocke sitta med en fin mössa på kommande Fragzone-Fredag. ;p


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skriv svar