15 minuter rakt gameplay från Final Fantasy VII-remaken. I 4K

Sida 1 av 1
Nyhet
2019-09-12 11:15
15 minuter rakt gameplay från Final Fantasy VII-remaken. I 4K

Med kommentarer och sprethår. Också rakt.

#demo, #final-fantasy-vii-remake, #gameplay


Lasrod
2019-09-12 12:12

Ser lovande ut

Luciphear
2019-09-12 12:36

Älskar't!
Jag får bara hoppas det kommer till PC en vacker dag, men det som vi fått se hittills glädjer mig.

DKvarn
2019-09-12 12:37

ser riktigt bra ut! Ska köras!

Loevet
2019-09-12 12:59

@DKvarn: Ta semester samtidigt som mig så hets-kör vi det i början av mars!

Iceman88
2019-09-12 13:02

Ser bättre ut än vad jag förväntade mig, ska se om det plockas upp i samband med någon passlig rea.

breahl
2019-09-12 13:05

Ser fantastiskt roligt ut och detta är ju bra mycket roligare att köra än turbaserat som vissa har velat ha.

Detta blir ett köp!

Fiigaro
2019-09-12 13:15

Gud vad jag längtar efter detta. Förstår att folk vill ha "hela" spelet men för att detta ska bli riktigt bra tror jag de måste släppa det i episoder. När allt väl är släppt kommer det vara en grym trilogi!

Pettor
2019-09-12 13:36
Skrivet av breahl:

Ser fantastiskt roligt ut och detta är ju bra mycket roligare att köra än turbaserat som vissa har velat ha.

Detta blir ett köp!

Det är nog bara smaksak, jag är utan tvekan en av dom som hellre vill se turbaserat men det är säkert fler som inte vill det och i värsta fall kan jag bara spela originalet Med andra ord är det nog helt rätt val av dom.

Jag tycker det hela ser väldigt bra ut men att i striderna hela tiden "hoppa" mellan karaktärer istället för att se dom överskådligt är nog vad jag främst ogillar. Men men, blir nog att testa och kanske ändrar mig

Belfry
2019-09-12 16:07

Jag hade gärna sett att det fanns möjlighet att välja mellan detta och turordningsbaserat. Den största anledningen till att jag inte spelade klart FFXV var just stridssystemet.

norrby89
2019-09-12 18:47

Är så otroligt taggad! Aldrig ägt ett Playstation utöver den absolut första versionen för typ 20 år sen! Men detta lär nog göra att ungarnas xbox får säga hejdå och ersätta med ett ps4 ^^

För en annan så va det just ff7 och ff8 som fick in mig i spelvärlden som tioåring i slutet på 90-talet ^^

Zainter
2019-09-12 21:26

Såg bra ut grafikmässigt, dock kommer ett men..
FF VII är turbaserat punkt. detta ser mer ut som de nyare ff spelen i ffVII fårakläder, det tappar sin charm, från sin storhetstid för att passa in nutidens adhd actionfyllda stil.
Slutade med ff serien efter 9 då square enix gått ifrån sina grunder för att "passa" västerländskt action rpgs.

Freakon
2019-09-12 21:38
Skrivet av Loevet:

@DKvarn: Ta semester samtidigt som mig så hets-kör vi det i början av mars!

Utifrån min vetskap att du är en av Sveriges nördigaste (❤️) rollspelsfantaster (är rätt säker på att jag följde dig redan på L7 tiden):

Hur ser du på att spelet är uppdelat i episoder?

Hur lång tid tror du det tar mellan första och andra episoden?

Hur många episoder tror du att slutresultatet landar på?

Har du något annat spel du idag kan använda för att peka på hur du tror att detta slutar?

Edit: hur f*n navigerar du i XC2? Jag går vilse varje kvart, fortfarande efter 70 timmar.

Loevet
2019-09-13 00:36

@Freakon: Haha, vad roligt! <3 Vad hette du på L7? Jag hade många trevliga diskussioner med communityn där, det var en myspysig samling människor

Episodformatet?
Sett till att FFVII Remake är uppdelat i episoder ser jag det nästan helt och hållet positivt. Hade Square Enix satsat på att leverera allt i en helhet hade vi fått vänta till dödagar, och jag spelar hellre en extra matig Midgar-sektion och väntar ett tag till nästa del av upplevelsen än att vänta mycket längre och får en spelupplevelse där innehåll fått kapas av produktionsskäl. Här får de möjlighet att skräddarsy Midgar-delen till att bli så komplett som bara möjligt, och det är bara positivt. Den enda risken jag ser med episodformatet är att en av de största styrkorna med FFVII kan gå förlorad, eller bli hämmad, och det är temposättningen. FFVII är det bäst temposatta spel jag någonsin spelat.

Från att du kastas in i sabotaget på Shinras reaktor, jagar efter Sephiroth ute i världen, lär dig om Red XIII:s historia i Cosmo Canyon, den hemska förlusten av Aerith och andra sektioner är det ytterst lite dötid. Alla dessa upplevelser portioneras ut så skickligt att man som spelare hela tiden har något enormt intressant och välberättat att fokusera på (ackompanjerat av besinningslöst bra musik så klart). Samtidigt som det hela tiden händer något finns det en hel del möjligheten till andrum, men nästa del i handlingen är aldrig långt borta. När spelet delas upp i flera delar kan temposättningen ändras så pass mycket att berättandes flyt ändras. Men, i slutändan kommer du fortfarande få samma suveräna berättelse, och sannolikt ytterligare berättelse som tillkommit med de olika spelen i FFVII-universumet, så jag är ändå ganska positivt inställd till hur slutresultatet blir.

Ett litet sidospår: med det extra utrymmet de får med episodformatet hoppas jag att de tar chansen och bygger in lite av det expanderade berättandet från Crisis Core: FFVII och Dirge of Cerberus. Framför allt Dirge of Cerberus berättar väldigt intressanta detaljer om Vincent, Hojo, Gast och Lucrecia. Det spelet får inte nog med cred!

Hur lång tid mellan episoderna?
Den första delen har tagit lång tid dels eftersom Square Enix skulle planera upp hur de skulle dela upp spelet (och bestämma att de skulle dela upp det) och dels eftersom de initialt lade ut utvecklingen på en extern studio, som inte gjorde ett bra jobb och Square Enix tog in utvecklingen internt igen. Där slösades en hel del utvecklingstid, så nu när de kommer ha ramverket klart med Midgar-delen kan utvecklingen av nästa del gå mycket snabbare. Hur lång tid beror på hur stor nästa del blir och hur mycket som ska vara med där, men det handlar kanske om mellan 1-2 år skulle jag tro. Storleken spelar in här, flera mindre delar kan bli klara snabbare och färre stora delar kommer ta längre tid.

Hur många delar?

Den här är svår, eftersom de kan välja att fördjupa sig i olika delar av resterande berättelse likt Midgar. Om de skulle göra sektioner som exempelvis Cosmo Canyon, sektionen med Corel och Golden Saucer, berättelsen om Cid i Rocket Town, med mera skulle efterkommande delar också kunna bli riktigt stora. Jag misstänker att de olika delarna kommer innehålla minst en sektion som är av det matigare slaget, men jag tror inte någon blir lika matig som Midgar. Samtidigt tror jag att många sektioner som är relativt små i originalet kommer vara det i Remake också. Jag kan tänka mig att 3-4 delar skulle vara görbart, fler än så skulle ta väldigt många år och det tror jag vare sig Square Enix eller FFVII-fantasterna skulle ha tålamod till. Om upplevelsen delas upp i flera delar bör den inte smetas ut över en period som snuddar på ett årtionde

Andra spel som kan agera indikation?

Hmm, en remake av ett klassiskt storspel som blir episodbaserat i en nytolkning har jag nog inget exempel på faktiskt. Ett vagt relaterat exempel är Half-Life 2, där grundspelet skulle kompletteras av en fortsatt berättelse i flera delar. Det tog relativt lång tid mellan episod 1 & 2, och episod 3 har ju som bekant lyst med sin frånvaro Men det exemplet är inte så bra då Valve inte hade en klar bild över vad slutmålet skulle vara, medan Square Enix vet exakt vilket spel de ska översätta till flera delar. Ett bättre exempel är väl kanske Telltales episodbaserade spel som The Walking Dead och Tales from the Borderlands, eller Dontnods Life is Strange.

Där berättas berättelsen över flera episoder och flera års tid, men där hade de inte en grundmall som fans av originalet är väldigt fästa vid. Om Square Enix skulle misslyckas rejält med någon viktig del i FFVII Remake, eller kapa någon del som fans är förtjusta i, skulle det bli ramaskri. Så Square Enix har en rejäl utmaning framför sig, men jag är övertygad om att de förstår exakt hur viktigt FFVII är för spelarna (och företaget själva) och att de därför kommer satsa gården på att det ska bli rätt och bra.

Ang. Xenoblade Chronicles 2: Jag lärde mig till slut att läsa beskrivningen av uppdragen för att se vilket område i vilken region det utspelar sig i, och sedan teleportera mig dit. Hamnar du i rätt område finns det en markör på kartan för ditt mål. Det blev mycket bättre, men vissa uppdrag har extremt luddig beskrivning av var du ska ta vägen. Monolith Soft brukar ha några brister i sina titlar, och navigationen är en sådan i XC2. I Xenoblade Chronicles X var det att vissa menyer och mekanismer förklarades så dåligt att jag upptäckte vissa fundamentala uppgraderingssystem 70-80 timmar in i spelet

2019-09-13 05:36

vi all vet att vi kommer gråta som bebisar under ett minst ett parti i spelet..försök inte spola det. vi fans vet och hoppas dom inte förstör den scenen

breahl
2019-09-13 09:30
Skrivet av Loevet:

@Freakon: Haha, vad roligt! <3 Vad hette du på L7? Jag hade många trevliga diskussioner med communityn där, det var en myspysig samling människor

Episodformatet?
Sett till att FFVII Remake är uppdelat i episoder ser jag det nästan helt och hållet positivt. Hade Square Enix satsat på att leverera allt i en helhet hade vi fått vänta till dödagar, och jag spelar hellre en extra matig Midgar-sektion och väntar ett tag till nästa del av upplevelsen än att vänta mycket längre och får en spelupplevelse där innehåll fått kapas av produktionsskäl. Här får de möjlighet att skräddarsy Midgar-delen till att bli så komplett som bara möjligt, och det är bara positivt. Den enda risken jag ser med episodformatet är att en av de största styrkorna med FFVII kan gå förlorad, eller bli hämmad, och det är temposättningen. FFVII är det bäst temposatta spel jag någonsin spelat.

Från att du kastas in i sabotaget på Shinras reaktor, jagar efter Sephiroth ute i världen, lär dig om Red XIII:s historia i Cosmo Canyon, den hemska förlusten av Aerith och andra sektioner är det ytterst lite dötid. Alla dessa upplevelser portioneras ut så skickligt att man som spelare hela tiden har något enormt intressant och välberättat att fokusera på (ackompanjerat av besinningslöst bra musik så klart). Samtidigt som det hela tiden händer något finns det en hel del möjligheten till andrum, men nästa del i handlingen är aldrig långt borta. När spelet delas upp i flera delar kan temposättningen ändras så pass mycket att berättandes flyt ändras. Men, i slutändan kommer du fortfarande få samma suveräna berättelse, och sannolikt ytterligare berättelse som tillkommit med de olika spelen i FFVII-universumet, så jag är ändå ganska positivt inställd till hur slutresultatet blir.

Ett litet sidospår: med det extra utrymmet de får med episodformatet hoppas jag att de tar chansen och bygger in lite av det expanderade berättandet från Crisis Core: FFVII och Dirge of Cerberus. Framför allt Dirge of Cerberus berättar väldigt intressanta detaljer om Vincent, Hojo, Gast och Lucrecia. Det spelet får inte nog med cred!

Hur lång tid mellan episoderna?
Den första delen har tagit lång tid dels eftersom Square Enix skulle planera upp hur de skulle dela upp spelet (och bestämma att de skulle dela upp det) och dels eftersom de initialt lade ut utvecklingen på en extern studio, som inte gjorde ett bra jobb och Square Enix tog in utvecklingen internt igen. Där slösades en hel del utvecklingstid, så nu när de kommer ha ramverket klart med Midgar-delen kan utvecklingen av nästa del gå mycket snabbare. Hur lång tid beror på hur stor nästa del blir och hur mycket som ska vara med där, men det handlar kanske om mellan 1-2 år skulle jag tro. Storleken spelar in här, flera mindre delar kan bli klara snabbare och färre stora delar kommer ta längre tid.

Hur många delar?

Den här är svår, eftersom de kan välja att fördjupa sig i olika delar av resterande berättelse likt Midgar. Om de skulle göra sektioner som exempelvis Cosmo Canyon, sektionen med Corel och Golden Saucer, berättelsen om Cid i Rocket Town, med mera skulle efterkommande delar också kunna bli riktigt stora. Jag misstänker att de olika delarna kommer innehålla minst en sektion som är av det matigare slaget, men jag tror inte någon blir lika matig som Midgar. Samtidigt tror jag att många sektioner som är relativt små i originalet kommer vara det i Remake också. Jag kan tänka mig att 3-4 delar skulle vara görbart, fler än så skulle ta väldigt många år och det tror jag vare sig Square Enix eller FFVII-fantasterna skulle ha tålamod till. Om upplevelsen delas upp i flera delar bör den inte smetas ut över en period som snuddar på ett årtionde

Andra spel som kan agera indikation?

Hmm, en remake av ett klassiskt storspel som blir episodbaserat i en nytolkning har jag nog inget exempel på faktiskt. Ett vagt relaterat exempel är Half-Life 2, där grundspelet skulle kompletteras av en fortsatt berättelse i flera delar. Det tog relativt lång tid mellan episod 1 & 2, och episod 3 har ju som bekant lyst med sin frånvaro Men det exemplet är inte så bra då Valve inte hade en klar bild över vad slutmålet skulle vara, medan Square Enix vet exakt vilket spel de ska översätta till flera delar. Ett bättre exempel är väl kanske Telltales episodbaserade spel som The Walking Dead och Tales from the Borderlands, eller Dontnods Life is Strange.

Där berättas berättelsen över flera episoder och flera års tid, men där hade de inte en grundmall som fans av originalet är väldigt fästa vid. Om Square Enix skulle misslyckas rejält med någon viktig del i FFVII Remake, eller kapa någon del som fans är förtjusta i, skulle det bli ramaskri. Så Square Enix har en rejäl utmaning framför sig, men jag är övertygad om att de förstår exakt hur viktigt FFVII är för spelarna (och företaget själva) och att de därför kommer satsa gården på att det ska bli rätt och bra.

Ang. Xenoblade Chronicles 2: Jag lärde mig till slut att läsa beskrivningen av uppdragen för att se vilket område i vilken region det utspelar sig i, och sedan teleportera mig dit. Hamnar du i rätt område finns det en markör på kartan för ditt mål. Det blev mycket bättre, men vissa uppdrag har extremt luddig beskrivning av var du ska ta vägen. Monolith Soft brukar ha några brister i sina titlar, och navigationen är en sådan i XC2. I Xenoblade Chronicles X var det att vissa menyer och mekanismer förklarades så dåligt att jag upptäckte vissa fundamentala uppgraderingssystem 70-80 timmar in i spelet

Frågan är om man ska vänta tills alla delar släppts, för att få bästa upplevelsen. Men då är frågan om man klarar att vänta haha

Loevet
2019-09-13 09:41

@breahl: Om man spelar det för första gången vore det egentligen bäst att vänta, eftersom upplevelsen inte blir upphackad då, men jag misstänker att nyfikenheten blir svår att motstå. För mig personligen är det helt omöjligt att vänta, men jag vet å andra sidan vad jag har att vänta Men om Square Enix har gjort ett bra jobb med temposättningen i Midgar-delen kanske folk blir så uppslukade att de sitter som på nålar inför nästa del och spelar om del ett bara för att det är så bra. En kan bara hoppas Med tanke på hur bra grundmaterialet är har jag svårt att se att FFVII Remake blir något annat än ruskigt bra. Frågan är väl snarare om det blir bra nog för att suga in en ny generation spelare som tycker att det är det bästa sedan universum skapades!

breahl
2019-09-13 10:14
Skrivet av Loevet:

@breahl: Om man spelar det för första gången vore det egentligen bäst att vänta, eftersom upplevelsen inte blir upphackad då, men jag misstänker att nyfikenheten blir svår att motstå. För mig personligen är det helt omöjligt att vänta, men jag vet å andra sidan vad jag har att vänta Men om Square Enix har gjort ett bra jobb med temposättningen i Midgar-delen kanske folk blir så uppslukade att de sitter som på nålar inför nästa del och spelar om del ett bara för att det är så bra. En kan bara hoppas Med tanke på hur bra grundmaterialet är har jag svårt att se att FFVII Remake blir något annat än ruskigt bra. Frågan är väl snarare om det blir bra nog för att suga in en ny generation spelare som tycker att det är det bästa sedan universum skapades!

Ja detta är mitt favoritspel genom alla tider, jävlar vad man nötte detta på första playstation konsolen.

powerbuoy
2019-09-13 13:29

Efter att ha sett Aoife på Eurogamer spela det är jag inte längre besviken över att det inte är turordningsbaserat. Som hon sa den största skillnaden är bara att du faktiskt kan göra saker medan du väntar på din tur. Man kommer fortfarande pausa och välja magi, items osv som back in the day.

Loevet
2019-09-13 13:46

@breahl: ja FFVII är nog utan konkurrens det spel jag spelat flest gånger. I rent antal timmar tror jag faktiskt att FFXII trumfar det, men antalet genomspelningar går lätt till FFVII. Jag och en barndomskompis spelade det parallellt back in the day (han lånade min kopia och spelade ett tag, gav tillbaks det, lånade det igen, osv). När vi båda hade klarat det bestämde vi oss för att jag skulle börja endgame-spela för att få de bästa grejerna så vi kunde göra ett försök på Emerald och Ruby Weapon.

När jag började bli klar träffades vi och körde klart det sista (levla upp alla summons, få Omnislash och Knights of the Round, Mime och så vidare). Så fort vi vaknade upp på söndagen tittade vi på varandra och stämde i kör: "ska vi försöka på Emerald?". Vi gjorde ett försök och på håret lyckades vi besegra Emerald. Det är nog den enda gången i min spelkarriär som jag hoppat upp, jublat och kramat min medspelare. Efteråt gick vi och besegrade Ruby direkt. Fan vad glada vi var! Det är nog mitt varmaste spelminne, tillsammans med spelet i sig så klart <3

Sida 1 av 1