Chilla med Doomguy? Doom Eternal får en hub där vi ska få veta mer om ikonen

Sida 1 av 1
2019-07-29 09:47
Chilla med Doomguy? Doom Eternal får en hub där vi ska få veta mer om ikonen
2019-07-29 10:05

Jag är inte så impad av multiplayer-delen de visat, visserligen är det är kul att de innoverar och gör nytt men samtidigt utlovade de ju klassisk multiplayer till skillnad mot 2016 som hade loadouts osv. (dock helt ok mp med köttande)

Men att det inte ens finns deathmatch ?!

2019-07-29 10:25

Finns en viss rädsla för att de skall följa senaste Wolfenstein i spåren och försöka göra en RPG/FPS hybrid. Ibland vill man bara ha en actionrökare utan inklämd story.

2019-07-29 11:01

Det är ju en ättling från Blazkowicz från Wolfenstein? Är väl inget nytt?

2019-07-29 12:31

Själv så gillar jag att han mer eller mindre är anonym. Alltid gillat det med Id Softwares spel.

2019-07-29 13:08

Personligen så tycker jag nästan att det går emot hela konceptet med Doomguy att veta personliga detaljer om honom.

2019-07-29 13:08

Jag bryr mig om vem han är men låt det vara hemligt.

2019-07-29 13:20

Gillar inte att man ser hans ansikte mycket bättre i Eternal... Han skall vara mystisk och anonym som sin son, Masterchief.

Hub, är det typ som i Starcraft 2 + dess expansioner eller Mass Effect spelen där man tillbringar tid emellan banorna/uppdragen?

2019-07-29 13:28

känns som det här är nåt som bethesda tvingar på id. nu ska doomguy också quirkas till och få en personlighet och en hub med "lustiga" easter eggs. säkert en kanin som skuttar omkring, en arkadmaskin där man kan spela doom 1993, UAC propaganda-afficher på väggarna osv.

kan han inte bara få vara en anonym mördarmaskin som inte lever för något annat än att slakta demoner? vafan. allt ska vara så jävla quirky och meme-ifierat hela tiden. som att vissa saker dom lägger in i spelet har som enda ändamål att få ett billigt skratt från E3 publiken varje år.

ja jag är bitter.

2019-07-29 14:11

I det absolut första Doom så hade Doomguy en tamkanin. Han kanske tar hand om kaninen på fritiden.

2019-07-29 14:33
Skrivet av Ravenknight:

Finns en viss rädsla för att de skall följa senaste Wolfenstein i spåren och försöka göra en RPG/FPS hybrid. Ibland vill man bara ha en actionrökare utan inklämd story.

Inge fel på story, vad har det med rpg att göra förövrigt. Wolf är ju knappast annat än köttande 95% av tiden, måste inte vara 100% no context action imo.

2019-07-29 14:44
Skrivet av heady89:

måste inte vara 100% no context action imo.

fast i doom's fall så är det ju just det som är kontexten. ultravåld / action.

2019-07-29 15:10
Skrivet av Arcadia:

Det är ju en ättling från Blazkowicz från Wolfenstein? Är väl inget nytt?

https://doom.fandom.com/wiki/B.J._Blazkowicz_III

2019-07-29 15:42
Skrivet av quadratis:

fast i doom's fall så är det ju just det som är kontexten. ultravåld / action.

Ja älska ultravåld men orka om allt bara är det, 2016 hade story och de är min poäng.. vissa klagar över den lilla kvarstående storyn som finns men ja ser den som otroligt värdefull och spännande, samt en drivkraft. Älskar lore oavsett om de är mgs4 eller doom, därav uppskattade ja även d3.

2016 hade ju inte någon story som stog ivägen för gameplayet och även om wolfenstein har betydligt mer story så är de ju ändå nästan bara köttande, så ser inte problemet. Jag vill ta mig till nästa cutscene och se vad som händer och villken boss som dyker upp.

Eternal blir det spännande att besöka nya platser och så när de byggt upp mer lore.

2019-07-29 16:24
Skrivet av heady89:

Ja älska ultravåld men orka om allt bara är det, 2016 hade story och de är min poäng.. vissa klagar över den lilla kvarstående storyn som finns men ja ser den som otroligt värdefull och spännande, samt en drivkraft. Älskar lore oavsett om de är mgs4 eller doom, därav uppskattade ja även d3.

2016 hade ju inte någon story som stog ivägen för gameplayet och även om wolfenstein har betydligt mer story så är de ju ändå nästan bara köttande, så ser inte problemet. Jag vill ta mig till nästa cutscene och se vad som händer och villken boss som dyker upp.

Eternal blir det spännande att besöka nya platser och så när de byggt upp mer lore.

fast lore är ju en sak, story en annan. doom 2016 hade massor av intressant lore man kunde läsa om man ville. däremot gjorde ju spelet t.o.m. narr av storybaserade shooters.

kort sagt vill jag inte ha någon karaktärsutveckling eller plot i just doom. doomguy ska i min mening vara en eternal force of nature som bara har ett enda syfte. doom 2016 hade minimal story, som ju mer handlade om andra karaktärer / UAC. doomguy var ju så anonym man kan vara, förutom som sagt en del lore där han omnämndes.

just därför tycker jag att en hub där han vistas "på fritiden" känns helt fel. som att han nånsin skulle ta en paus från att döda demoner.

2019-07-29 18:53

Skapa konto bara för att ge mina 2 ören. Det är ett stort nej på det här. Jag var rädd för att dom skulle göra exakt samma misstag som många föregångare. Dom får en strike med första spelet sen så mjölkar dom så mycket dom kan. Får eufori och vill skapa MASSA saker i spelet. Så många gånger man missar vad som gjorde spelet/filmen så bra till att börja med. En hubb? Som någon sa, vi behöver inte det. Vi behöver inte customiza med gulliga japanska emojis. Vi behöver INGEN story utv. Anledningen till att DoomGuy är så stor än idag är pga av anonymiseringen. Story kring alla andra får bara honom att bli mer intressant. Fokusera på det! Men nej. Dom kommer få storhetsvansinne som så många ggr tidigare och skjuta sig själva i foten

2019-07-29 19:53
Skrivet av Fuzzball:

Skapa konto bara för att ge mina 2 ören. Det är ett stort nej på det här. Jag var rädd för att dom skulle göra exakt samma misstag som många föregångare. Dom får en strike med första spelet sen så mjölkar dom så mycket som kan. Får eufori och vill skapa MASSA saker i spelet. Så många gånger har man missat vad som gjorde spelet/filmen så bra till att börja med. En hubb? Som någon sa, vi behöver inte det. Vi behöver inte customiza med gulliga japanska emojis. Vi behöver INGEN story utv. Anledningen till att DoomGuy är så stor än idag är pga av anomyseringen. Story kring alla andra får bara honom att bli mer intressant. Fokusera på det! Men nej. Dom kommer få storhetsvansinne som så många ggr tidigare och skjuta sig själva i foten

Håller med om att det bör finnas en viss mystik kring doomguy, men någon slags story bör det finnas. "customiza med gulliga japanska emojis" låter som en enorm överdrift, det är ungefär lika dumt som uttalandet om "rosa darth vader" (som ju var ursäkten till att inte ha customization i SW Battlefront 2).

Sen tror knappast att det är anonymisering av Doomguy som gjort spelen så populära, utan gameplayet. Men gameplayet måste komma i första hand (och där var Doom 2016 spot on. Det var röj av rang) och storyelement i andra hand.

2019-07-29 20:23

Ok jag överdriver. Men en liten hubb där doom guy hänger "privat" känns bara märkligt av karaktären.
Story kan det få finnas. Men för att citera skaparen av Doom:

"Story in a game is like a story in a porn movie. It's expected to be there, but it's not that important."

Samma sak gjorde dom i Doom2016. Jag sa inte heller att spelen var populära pga av anonymisering. Utan att doomguy blev en ikon i årtionden. Stor del pga att det var ett oskrivet blad. VI var doomguy. Vapnen var en förlängning av honom. Han var bara en bulldozer genom demoner.
Ingen hämnd för "dom tog mitt barn" eller dylikt. Gäsp.

2019-07-29 21:44

@Fuzzball: Dåligt citat. Säg det till t ex Naughty Dog och hör vad de har att säga om det.

Edit: Okej nu slog det mig lite vad citatet betyder så är mer benägen att hålla med.

2019-07-30 05:58

Som om Doom Guy har någon fritid...

2019-07-30 10:32

Karaktären fungerar bäst som en levande myt. Ju mindre vi egentligen vet, ju bättre i min mening.

Efter att ha sett hela deras presentation av spelet har jag endast blivet mer tveksam till det. Istället för att behålla grunderna som gjorde Doom 2016 så bra verkar de ju vilja uppfinna hjulet ännu en gång... mer av allting som fungerade i förra spelet hade räckt gott och väl.

2019-07-30 18:30
Skrivet av Fletchett:

Karaktären fungerar bäst som en levande myt. Ju mindre vi egentligen vet, ju bättre i min mening.

Efter att ha sett hela deras presentation av spelet har jag endast blivet mer tveksam till det. Istället för att behålla grunderna som gjorde Doom 2016 så bra verkar de ju vilja uppfinna hjulet ännu en gång... mer av allting som fungerade i förra spelet hade räckt gott och väl.

Precis. Ser samma sak. Genom att "utveckla" och "lägga till" saker så tappat man det som gör Doom till Doom. Helt plötsligt har man Doom 3 på händerna och undrar var det gick fel. Jag vet isf precis vart det gick fel

Shoulder cannon, dash rörelser, parkour, stålmannen superkrafter, 1 ups.

Smaken är olika och jag är lätt tjurig av mig. Tycker bara att alla ingredienser på en pizza sällan gör en bra pizza

2019-08-11 02:06

Och nu har man gett honom en shield wall som han kan skydda sig bakom? Hur är det här Doom??

Sida 1 av 1