Baldur’s Gate III-skaparen: “Boo och Minsc lever fortfarande”

Sida 1 av 1
2019-06-19 14:21
Baldur’s Gate III-skaparen: “Boo och Minsc lever fortfarande”

Trots det stora tidsspannen till föregångarna, kan vi få återse kära gamla vänner?

#baldurs-gate-3, #boo, #forgotten-realms, #misc


2019-06-19 14:57

Geeeee mig! Och snälla gör det turordnings-baserat!

2019-06-19 14:58

every hamster has his day

2019-06-19 15:02

"There be safety in numbers and I am two and three atleast" - Minsc

2019-06-19 15:12

Go for the eyes Boo!

2019-06-19 15:37

"Hamsters and rangers everywhere, REJOICE!"

(Och snälla låt det vara Real-time with pause)

2019-06-19 15:50

"You are not worthy of having a miniaturized giant space hamster scampering loose in your pants."

2019-06-19 15:56
Skrivet av Azureye:

"Hamsters and rangers everywhere, REJOICE!"

(Och snälla låt det vara Real-time with pause)

Neeeeeeej. Jag är för gammal och hänger inte med. Men visst, även om det skulle bli ”Rtwp” så kommer jag inte klaga. Mycket.

2019-06-19 17:26
Skrivet av beersgarden:

Neeeeeeej. Jag är för gammal och hänger inte med. Men visst, även om det skulle bli ”Rtwp” så kommer jag inte klaga. Mycket.

Det bästa skulle ju vara att man fick välja, som i Pillars of Eternity 2: Deadfire

2019-06-19 19:21

Hamstrar lever i ca 3år.... så sjuk immersion breaker

(Ja, jag vet det är fantasy.... men ändå...)

2019-06-19 20:32
Skrivet av Scream112:

Hamstrar lever i ca 3år.... så sjuk immersion breaker

(Ja, jag vet det är fantasy.... men ändå...)

Giant space hamster om jag får be.

2019-06-19 20:46
Skrivet av shred:

Giant space hamster om jag får be.

Minature Giant Space Hamster om jag får be.

2019-06-19 22:20
Skrivet av Claes Forsman:

Minature Giant Space Hamster om jag får be.

I stand corrected good Sir, well played!

2019-06-20 12:07

SPOILER Warning!

Baldur's Gate är spelet som gjorde mig till riktig rollspelsnörd. Mina förväntningar är skyhöga och jag hade faktiskt helt enkelt föredragit om Obsidian (Pillars of Eternity II är fantastiskt) legat bakom BGIII. Hursomhelst, ska jag ge det en chans. Varumärket i sig förtjänar det...

Alltid i spelserier försöker de oftast göra något nytt varje nytt spel men ibland känner jag när det kommer till companions/npc att det är mer intressant att följa sina trogna följeslagares utveckling också. T ex BG1 och BG2 transformationen med Minsc, Jaheira, Imoen (som nog förändrades mest). Till skillnad på Dragon Age: Origins och DA:2 samt Inqusition... usch. En styrka av storyn i Mass Effect Triologin var för mig att de flesta npcs/companions var återkommande och dess utveckling fanns med i spelet.

Men med tidshopp blir det svårt att förklara att de lever fortfarande. Ska blir skoj att följa utvecklingen! Jag hoppas att det är troget storylinen i BG1, BG2, ToB. Undrar om min och Aeries unge blev kung eller vad hände egentligen?

2019-06-20 14:03

Turbaserat tack, så som riktiga rollspel ska vara - gör det ordentligt eller gör det inte alls. Även om originalen inte var det så betyder det inte att det var perfekt, speciellt dåligt blev det med casting/magi i BG, något som istället är väldigt kul i Divinity Original Sin-spelen..

2019-06-20 15:54
Skrivet av Harmond:

Turbaserat tack, så som riktiga rollspel ska vara - gör det ordentligt eller gör det inte alls. Även om originalen inte var det så betyder det inte att det var perfekt, speciellt dåligt blev det med casting/magi i BG, något som istället är väldigt kul i Divinity Original Sin-spelen..

I originalen var det valfritt och väldigt konfigurerbart; Man valde själv i mikroskopisk detalj vilka moment som skulle pausa händelseförloppet. Det är ju faktiskt Baldur's Gate som definierade hur 'riktiga rollspel' ska vara på PC.

Dessutom är det ju just turbaserade spel som Larian har gjort sitt namn på och sannolikt deras stridssystem som är hela orsaken till att de fick licensen.

2019-06-20 16:00
Skrivet av beersgarden:

Geeeee mig! Och snälla gör det turordnings-baserat!

Nej fy, hatar sådana spel det blir ju inget flyt

2019-06-21 09:47
Skrivet av Ahris:

I originalen var det valfritt och väldigt konfigurerbart; Man valde själv i mikroskopisk detalj vilka moment som skulle pausa händelseförloppet. Det är ju faktiskt Baldur's Gate som definierade hur 'riktiga rollspel' ska vara på PC.

Dessutom är det ju just turbaserade spel som Larian har gjort sitt namn på och sannolikt deras stridssystem som är hela orsaken till att de fick licensen.

Fast det är ju inte ens turordning i BG, alla köttar ju på _på samma gång_, visserligen kan du pausa alla, men några turer är det det ju inte. Du kan pausa vid olika moment som händer förvisso, men överlag ett väldigt dåligt system.

Otal ggr dog man för att castern blev dödad av någon samtidigt som han skulle försöka hela dig, eller att man själv dog innan själva castingen var klar.

Spelsystemet i BG kallas "realtime with pause", och det är precis det det är, har inget med turbaserat att göra alls faktiskt.

2019-06-21 17:18

Hm skeptiskt till om de kan göra 3:an lika bra som de föregående. Storyn i Baldur's gate har verkligen satt ribban högt för alla andra spel i mina ögon. Har spelat flera hundra spel och det är inte mycket som ens kommer i närheten. De flesta J-rpg (final fantasy, tales of, legend of heroes osv) känns som de är skrivna av minderåriga och de andra (jade empire, mass effect, kotor osv) saknar djupet och friheten som baldurs gate erbjöd i storyn.

Visst finns det bra stunder i spel som t.ex. skies of arcadia, arc the lad, divinity, neverwinter nights osv men det är som att jämföra hallonsaft med årgångsvin.

Sida 1 av 1