Förhandstitt - Wolcen: Lord of Mayhem Betan

Sida 2 av 2
2019-04-21 14:07

Jag tycker man får vänta alldeles för länge på alldeles för lite jag önskade det här var en värdig diablo 3 utmanare men nej det kommer nog inte vara tills diablo 4 är ute ..

2019-04-21 14:20
Skrivet av Keima:

Jag tycker man får vänta alldeles för länge på alldeles för lite jag önskade det här var en värdig diablo 3 utmanare men nej det kommer nog inte vara tills diablo 4 är ute ..

Tyvärr blir det sådär när man är en liten studio, sedan att de samtidigt skrotade originalspelet och började om från början.

Känner samma sak för Lost Ark. Spelet såg fantastiskt ut 2014 när jag såg en ny trailer, men nu har man börjat tappa intresset tyvärr.

2019-04-21 15:58

@Sviskon: Jag håller med i allt som killen skriver. Kickstartade även detta själv och det har helt förändrats från ett unikt ARPG till en blek kopia av två redan dåliga ARPGs, Diablo 3 och POE. Extremt förenklat och extremt "dumbed down", till och med jämfört med Diablo 3 som fick enorm kritik för just detta jämfört med Diablo 2.

Sedan att de kopierar POE rakt av där deras system att få abilities via loot samt ett stelt passivt träd som slutar med att alla meta builds ser i princip likadana ut är ett system som man antingen älskar eller hatar (mest hatar). Det kan bara bli ett recept för fiasko.

Folk som av någon anledning gillar D3 kommer fortsätta spela D3. Folk som av någon anledning gillar POE kommer fortsätta spela POE, ingen av dem kommer ersätta det med en blek kopia.

Det är samma skit som fick MMO marknaden att crasha. Alla kostymnissar med MBAs såg hur Blizzard tjänade pengar på att släppa ett extremt neddummat MMO för mainstream vid namn World of Warcraft. Ett spel som skulle vara så enkelt och okomplicerat så till och med de yngsta och de äldsta teknikanalfabeterna i en familj skulle klara av det och där med spendera pengar på det. Genast skulle modellen kopieras och vi fick en mängd MMOs som höll i en månad sedan blev det kaskadfiasko för i stort sett samtliga. Folk som gillar WoW återvänder till WoW, de stannar inte och investerar i kopior.

2019-04-21 16:07
Skrivet av Aletheides:

@Sviskon: Jag håller med i allt som killen skriver. Kickstartade även detta själv och det har helt förändrats från ett unikt ARPG till en blek kopia av två redan dåliga ARPGs, Diablo 3 och POE. Extremt förenklat och extremt "dumbed down", till och med jämfört med Diablo 3 som fick enorm kritik för just detta jämfört med Diablo 2.

Sedan att de kopierar POE rakt av där deras system att få abilities via loot samt ett stelt passivt träd som slutar med att alla meta builds ser i princip likadana ut är ett system som man antingen älskar eller hatar (mest hatar). Det kan bara bli ett recept för fiasko.

Folk som av någon anledning gillar D3 kommer fortsätta spela D3. Folk som av någon anledning gillar POE kommer fortsätta spela POE, ingen av dem kommer ersätta det med en blek kopia.

Det är samma skit som fick MMO marknaden att crasha. Alla kostymnissar med MBAs såg hur Blizzard tjänade pengar på att släppa ett extremt neddummat MMO för mainstream vid namn World of Warcraft. Ett spel som skulle vara så enkelt och okomplicerat så till och med de yngsta och de äldsta teknikanalfabeterna i en familj skulle klara av det och där med spendera pengar på det. Genast skulle modellen kopieras och vi fick en mängd MMOs som höll i en månad sedan blev det kaskadfiasko för i stort sett samtliga. Folk som gillar WoW återvänder till WoW, de stannar inte och investerar i kopior.

Vad är ett spel för intelligenta och tekniskt geniala personer om jag får fråga.
På din lista av spel för korkade idioter ligger ju WoW, D3 och PoE bland annat.
Langa gärna några sjyssta tips på spel för smarta människor

2019-04-21 16:31
Skrivet av Aletheides:

@Sviskon: Jag håller med i allt som killen skriver. Kickstartade även detta själv och det har helt förändrats från ett unikt ARPG till en blek kopia av två redan dåliga ARPGs, Diablo 3 och POE. Extremt förenklat och extremt "dumbed down", till och med jämfört med Diablo 3 som fick enorm kritik för just detta jämfört med Diablo 2.

Sedan att de kopierar POE rakt av där deras system att få abilities via loot samt ett stelt passivt träd som slutar med att alla meta builds ser i princip likadana ut är ett system som man antingen älskar eller hatar (mest hatar). Det kan bara bli ett recept för fiasko.

Folk som av någon anledning gillar D3 kommer fortsätta spela D3. Folk som av någon anledning gillar POE kommer fortsätta spela POE, ingen av dem kommer ersätta det med en blek kopia.

Det är samma skit som fick MMO marknaden att crasha. Alla kostymnissar med MBAs såg hur Blizzard tjänade pengar på att släppa ett extremt neddummat MMO för mainstream vid namn World of Warcraft. Ett spel som skulle vara så enkelt och okomplicerat så till och med de yngsta och de äldsta teknikanalfabeterna i en familj skulle klara av det och där med spendera pengar på det. Genast skulle modellen kopieras och vi fick en mängd MMOs som höll i en månad sedan blev det kaskadfiasko för i stort sett samtliga. Folk som gillar WoW återvänder till WoW, de stannar inte och investerar i kopior.

Fast det kommer ju nya builds i poe hela tiden och oftast är inte spelare ense om vilken build som är bäst så jag vet inte vart du hittat den informationen ifrån?

2019-04-21 16:39
Skrivet av Aletheides:

@Sviskon: Jag håller med i allt som killen skriver. Kickstartade även detta själv och det har helt förändrats från ett unikt ARPG till en blek kopia av två redan dåliga ARPGs, Diablo 3 och POE. Extremt förenklat och extremt "dumbed down", till och med jämfört med Diablo 3 som fick enorm kritik för just detta jämfört med Diablo 2.

Sedan att de kopierar POE rakt av där deras system att få abilities via loot samt ett stelt passivt träd som slutar med att alla meta builds ser i princip likadana ut är ett system som man antingen älskar eller hatar (mest hatar). Det kan bara bli ett recept för fiasko.

Folk som av någon anledning gillar D3 kommer fortsätta spela D3. Folk som av någon anledning gillar POE kommer fortsätta spela POE, ingen av dem kommer ersätta det med en blek kopia.

Det är samma skit som fick MMO marknaden att crasha. Alla kostymnissar med MBAs såg hur Blizzard tjänade pengar på att släppa ett extremt neddummat MMO för mainstream vid namn World of Warcraft. Ett spel som skulle vara så enkelt och okomplicerat så till och med de yngsta och de äldsta teknikanalfabeterna i en familj skulle klara av det och där med spendera pengar på det. Genast skulle modellen kopieras och vi fick en mängd MMOs som höll i en månad sedan blev det kaskadfiasko för i stort sett samtliga. Folk som gillar WoW återvänder till WoW, de stannar inte och investerar i kopior.

Skrivet av SaltyApple:

Vad är ett spel för intelligenta och tekniskt geniala personer om jag får fråga.
På din lista av spel för korkade idioter ligger ju WoW, D3 och PoE bland annat.
Langa gärna några sjyssta tips på spel för smarta människor

Intressant också att man kallar PoE neddummat då det är spelet som erfarna och oerfarna spelare säger är svårast att komma in i.

2019-04-21 16:50
Skrivet av SaltyApple:

Vad är ett spel för intelligenta och tekniskt geniala personer om jag får fråga.
På din lista av spel för korkade idioter ligger ju WoW, D3 och PoE bland annat.
Langa gärna några sjyssta tips på spel för smarta människor

Vet inte var jag använt orden "korkade idioter" så vet inte vad du pratar om.

När det gäller Blizzards spel så är det ingen sensation när det gäller hur de väljer projekt och vad målet är. Det är Pengar före allt och då har mantrat varit "accessability to reach a mass market". Ett finare ord för att ta fram osthyveln och hyvla bort så mycket detaljer som man bara kan samt kapa så många features man kan för att spelet skall kunna fungera för en "mainstream" kund. Med det så menas en kund oavsett bakgrund, intressen eller erfarenhet av spel, eller ens datorer för den delen. Det blir en så kallad "lowest common denominator". Man måste lägga taket av komplexitet vid målgruppens lägst räknade förmåga för att inte missa dem och när målgruppen är ALLA så måste således taket ligga oerhört lågt. Dvs vid människor som aldrig spelat spel förr. Aldrig har hanterat teknik förr. Aldrig haft något intresse alls för RPGs eller sociala sammanhang virtuellt.

Du kanske tycker att det inte är ett problem? Men det är det faktiskt. Det dödar innovation och uppmuntrar till ett beteende av att undvika risk då man inte vill riskera att släppa en produkt som inte kvalificerar sig för en massmarknad, en produkt som inte är mainstream. Dvs en produkt som inte precis ALLA kan plocka ur butikshyllan, starta, förstå och fastna i direkt. Så WoW dödade all innovation inom spelindustrin när det gäller MMOs, istället så producerades kopior eftersom det ansågs vara mest low risk. Vilket vi vet idag var ett totalt feltänk även det.

D3 har samma tänk bakom sig. Det släpptes även det av Blizzard, efter WoW modellen redan hamrats fast i företaget och körs på samma principer. Diablo 2 var oerhört lyckat. Men det ansågs för komplext för att kvalificera sig för de massmarknads mainstream mål som Blizzard internt har haft sedan WoW. Så konceptet för Diablo 3 anpassades därefter och vi fick en blek efterföljare till D2 som har ett kraftigt nedmonterat character progression system, kraftigt förenklat skill system och gameplay som gick från eftertänksam aktion till "Push a button and something awesome happens on screen!" med totalt ointressant loot system. Och då bortser vi helt från att D3 vid launch var en Auction house simulator i princip vilket de fixat sedan dess.

PoE Lider av samma problem som ovanstående. Det skapades som en Diablo klon och har då ärvt en hel del av de problem som Diablo 3 har. De har dessutom valt en character progression modell som passar väl ihop med F2P och Pay to win. Vilket PoE i grunden bygger på. Abilities fås via loot vid sidan om ett passivt träd som artificiellt ser stort ut eftersom de spridit ut traits bakom ett hav av små stat increases. Det leder till att alla meta builds ser i princip likadana ut då alla har samma passiva träd och tillgång till samma loot och därmed vet vad som är "must haves". Men det värsta med detta är pay to win modellen som de finansierar spelet via. Det är bara att läsa på om legacy gear osv för att se hur brutet spelet är när det gäller P2W. Det är främst p2w mekaniken som gör att spelet anses svårt att komma in i. Vilket gäller för de flesta pay to win spel.

Här finns lite intressant läsning i den stora uppsjö som finns att hitta: http://www.wolfsheadonline.com/the-destructive-legacy-of-bliz...

Edit: Ett exempel av många av erfarna spelare som lagt ned PoE och beskriver hur brutet spelet är, speciellt för nya spelare pga P2W mekaniken https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/1219228

2019-04-21 16:55
Skrivet av Aletheides:

Vet inte var jag använt orden "korkade idioter" så vet inte vad du pratar om.

*wall of text*

Det var väl mest en fri tolkning av "extremt nerdummat" och "teknikanalfabeter" som iaf jag anser är nedlåtande ord

2019-04-21 16:56
Skrivet av SaltyApple:

Det var väl mest en fri tolkning av "extremt nerdummat" och "teknikanalfabeter" som i min värld är nedlåtande

Läser du texten istället för att bara citera första raden så tror jag nog att vi kan vara överens om vad det betyder i sammanhanget. Be inte om en förklaring eller anmärk på innehållet om du behöver en TL:DR eftersom du inte läst svaret

2019-04-21 16:58

@Aletheides: Jag är inte intresserad av det. Bara ge mig några sköna tips på spel som är motsatsen till extremt nerdummade och som riktas till teknikgenier

2019-04-21 17:04
Skrivet av SaltyApple:

@Aletheides: Jag är inte intresserad av det. Bara ge mig några sköna tips på spel som är motsatsen till extremt nerdummade och som riktas till teknikgenier

Jag har svårt att ta din fråga om hjälp på allvar eftersom du inte orkar sätta dig in i ämnet själv. Läser du artiklarna samt mitt inlägg i sin helhet så kommer du klara det utmärkt utan att behöva ställa Troll frågor på forumet för att avleda från ämnet

2019-04-21 17:08

@Aletheides: Inga tips alltså. Okej! Tack ändå

2019-04-21 17:16
Skrivet av SaltyApple:

@Aletheides: Inga tips alltså. Okej! Tack ändå

Ja du kan få ett tips eftersom du så snällt ber om det. "De flesta spel som inte innehåller de mekanismer jag nämner i mitt inlägg samt i de länkade artiklarna". Varsågod!

2019-04-21 17:30

Nope, för att det finns för lite content. Det early-access spel förlorar på är att dom alltid har för lite content, och när dom kommer ut med content så är det ingen som längre bryr sig, eller ja någon, men inte majoriteten, kan inte minnas någonsin där ett early-access spel som inte redan är sönderpopulärt som fortsätter gå bra, är det inte bra från början är det ingen som bryr sig.

2019-04-21 18:16
Skrivet av Prixm:

Nope, för att det finns för lite content. Det early-access spel förlorar på är att dom alltid har för lite content, och när dom kommer ut med content så är det ingen som längre bryr sig, eller ja någon, men inte majoriteten, kan inte minnas någonsin där ett early-access spel som inte redan är sönderpopulärt som fortsätter gå bra, är det inte bra från början är det ingen som bryr sig.

Det är ett av problemen med early access överlag. Att det är lite innehåll samt att spelet oftast är långt ifrån färdigt. Mycket buggar och annat strul.

2019-04-21 20:38
Skrivet av uberpwnage2.0:

Det är ett av problemen med early access överlag. Att det är lite innehåll samt att spelet oftast är långt ifrån färdigt. Mycket buggar och annat strul.

Och det kanske hade varit konstigt annars?

2019-04-21 21:48
Skrivet av Hipshot:

Och det kanske hade varit konstigt annars?

Givet. Ändrar ju inte nackdelen med ea-spel i vilket fall.

2019-04-22 10:17

Såg fram emot setta som tusan då de presenterades som Umbra, nu vet jag inte. Som nämnts så ser det lite mer alldagligt nu än tidigare.. Den som lever får se dock!

2019-04-22 13:16
Skrivet av Jonkan:

Såg fram emot setta som tusan då de presenterades som Umbra, nu vet jag inte. Som nämnts så ser det lite mer alldagligt nu än tidigare.. Den som lever får se dock!

Jo de har ju tyvärr gått i en helt annan riktning. Ska ändå ge det ett vettigt försök vid släpp

FtN
2019-04-22 21:22

Allt är väl bättre än d3
D3 är och kommer förbli den största besvikelsen i spel historien.
Mulle meck bygger bilar är mer avancerat men visst har man en hjärnkapacitet som en någon som går på dagis så är väl säkerligen d3 kul.

2019-04-22 21:39
Skrivet av FtN:

Allt är väl bättre än d3
D3 är och kommer förbli den största besvikelsen i spel historien.
Mulle meck bygger bilar är mer avancerat men visst har man en hjärnkapacitet som en någon som går på dagis så är väl säkerligen d3 kul.

Det är att ta i. Spelet var ingen höjdare när det släpptes men med Reaper of Souls expansionen, och andra uppdateringar sedan launch, har gjort spelet riktigt kul. Köttiga och härliga strider och ett enkelt och vänligt sätt att bygga sin karaktär.

2019-04-22 21:58
Skrivet av FtN:

Allt är väl bättre än d3
D3 är och kommer förbli den största besvikelsen i spel historien.
Mulle meck bygger bilar är mer avancerat men visst har man en hjärnkapacitet som en någon som går på dagis så är väl säkerligen d3 kul.

Skulle PoE vara för folk med större "hjärnkapacitet" då eller? Låt mig gissa. Skill-trädet är triumfkortet?
Förstår inte varför folk inbillar sig att det skulle vara det bästa som någonsin hänt för att man kan specca "exakt hur man vill" osv.

Ja.. du kan specca precis hur du vill i teorin. Men vill du optimera din gubbe så finns det cookie-cutter builds som alla följer som spelar den specifika builden och om man inte följer dessa guider så spelar man inte optimalt helt enkelt.

Att folk sedan inbillar sig att detta är valfrihet att spela spelet hur man vill är ju bara skrattretande.

Sen vad gäller att D3 är den "största besvikelsen i spelhistorien" kan nog vara det sjukaste jag läst på forumet hittills.

2019-04-22 22:01
Skrivet av Aletheides:

Vet inte var jag använt orden "korkade idioter" så vet inte vad du pratar om.

När det gäller Blizzards spel så är det ingen sensation när det gäller hur de väljer projekt och vad målet är. Det är Pengar före allt och då har mantrat varit "accessability to reach a mass market". Ett finare ord för att ta fram osthyveln och hyvla bort så mycket detaljer som man bara kan samt kapa så många features man kan för att spelet skall kunna fungera för en "mainstream" kund. Med det så menas en kund oavsett bakgrund, intressen eller erfarenhet av spel, eller ens datorer för den delen. Det blir en så kallad "lowest common denominator". Man måste lägga taket av komplexitet vid målgruppens lägst räknade förmåga för att inte missa dem och när målgruppen är ALLA så måste således taket ligga oerhört lågt. Dvs vid människor som aldrig spelat spel förr. Aldrig har hanterat teknik förr. Aldrig haft något intresse alls för RPGs eller sociala sammanhang virtuellt.

Du kanske tycker att det inte är ett problem? Men det är det faktiskt. Det dödar innovation och uppmuntrar till ett beteende av att undvika risk då man inte vill riskera att släppa en produkt som inte kvalificerar sig för en massmarknad, en produkt som inte är mainstream. Dvs en produkt som inte precis ALLA kan plocka ur butikshyllan, starta, förstå och fastna i direkt. Så WoW dödade all innovation inom spelindustrin när det gäller MMOs, istället så producerades kopior eftersom det ansågs vara mest low risk. Vilket vi vet idag var ett totalt feltänk även det.

D3 har samma tänk bakom sig. Det släpptes även det av Blizzard, efter WoW modellen redan hamrats fast i företaget och körs på samma principer. Diablo 2 var oerhört lyckat. Men det ansågs för komplext för att kvalificera sig för de massmarknads mainstream mål som Blizzard internt har haft sedan WoW. Så konceptet för Diablo 3 anpassades därefter och vi fick en blek efterföljare till D2 som har ett kraftigt nedmonterat character progression system, kraftigt förenklat skill system och gameplay som gick från eftertänksam aktion till "Push a button and something awesome happens on screen!" med totalt ointressant loot system. Och då bortser vi helt från att D3 vid launch var en Auction house simulator i princip vilket de fixat sedan dess.

PoE Lider av samma problem som ovanstående. Det skapades som en Diablo klon och har då ärvt en hel del av de problem som Diablo 3 har. De har dessutom valt en character progression modell som passar väl ihop med F2P och Pay to win. Vilket PoE i grunden bygger på. Abilities fås via loot vid sidan om ett passivt träd som artificiellt ser stort ut eftersom de spridit ut traits bakom ett hav av små stat increases. Det leder till att alla meta builds ser i princip likadana ut då alla har samma passiva träd och tillgång till samma loot och därmed vet vad som är "must haves". Men det värsta med detta är pay to win modellen som de finansierar spelet via. Det är bara att läsa på om legacy gear osv för att se hur brutet spelet är när det gäller P2W. Det är främst p2w mekaniken som gör att spelet anses svårt att komma in i. Vilket gäller för de flesta pay to win spel.

Här finns lite intressant läsning i den stora uppsjö som finns att hitta: http://www.wolfsheadonline.com/the-destructive-legacy-of-bliz...

Edit: Ett exempel av många av erfarna spelare som lagt ned PoE och beskriver hur brutet spelet är, speciellt för nya spelare pga P2W mekaniken https://www.pathofexile.com/forum/view-thread/1219228

Pay 2 Win i ett PVE spel?
OK.

2019-04-23 06:28
Skrivet av Scream112:

Pay 2 Win i ett PVE spel?
OK.

Klart att det kan finnas Pay 2 Win i ett PVE-spel. Allt det betyder är att du betalar för att "vinna". Även om det för det mesta bara har med dig själv att göra så ändrar det ändå inte faktumet att du betalar för att "bli bäst".

I samma veva är tråden gammal, och jag tycker inte inte riktigt att Pay 2 Win i ett sådant här spel är så farligt, helst POE där det knappt märks. Det är inte som att du kan köpa bättre gear direkt i spelets butik utan det är något folk gör utanför spelet.

2019-04-23 10:18

Problemet heter D2....

D3 och Poe i all ära, men de är bleka kopior. Precis som Wolcen.

Håller med några av er som skrivit tidigare.
;Förenklat, "konsolifierat" (läs fördummat), osv.

Blizzard skulle få tummen ur och göra ett nysläpp av D2, och bygga vidare på det med ny lore och platser.

Se det som hjulet. Det har inte ändrats fundamentalt sedan det kom. Endast förfinats.
D2 är det enda Arpg vi behöver.

MEG
2019-04-23 11:23

Wolcen: Lord of Mayhem kan bli riktigt bra, bara att vänta och se, kanske en recention här på FZ?

2019-04-23 11:49
Skrivet av MEG:

Wolcen: Lord of Mayhem kan bli riktigt bra, bara att vänta och se, kanske en recention här på FZ?

Vi får väl pinga chefen @Carl Johansson-Sundelius: och be honom ha det i åtanke.

2019-05-15 14:18
Skrivet av MEG:

Wolcen: Lord of Mayhem kan bli riktigt bra, bara att vänta och se, kanske en recention här på FZ?

Jag har väntat i över fem år... Det stora problemet med detta spel är att de inte riktigt verkar veta vad de vll göra, tror det är sex år sedan de släpptes kickstartern. Det har gjorts om ett så många gånger och folk har känt sig sura över att spelet de backade helt försvunnit.

En ny stor uppdatering för betan är på gång, skulle ha kommit nu 30:e maj men blev uppskjuten till 13:e juni istället. Med uppdateringen kommer hela Act 1 finnas spelbar, men kikar man på framtiden så är fullskalig release minst ett år bort. Tveksamt om ens det räcker till.

2019-05-15 16:00
Skrivet av trickeh2k:

Jag har väntat i över fem år... Det stora problemet med detta spel är att de inte riktigt verkar veta vad de vll göra, tror det är sex år sedan de släpptes kickstartern. Det har gjorts om ett så många gånger och folk har känt sig sura över att spelet de backade helt försvunnit.

En ny stor uppdatering för betan är på gång, skulle ha kommit nu 30:e maj men blev uppskjuten till 13:e juni istället. Med uppdateringen kommer hela Act 1 finnas spelbar, men kikar man på framtiden så är fullskalig release minst ett år bort. Tveksamt om ens det räcker till.

Härligt! Blir att testa och se hur det känns då med andra ord

2019-05-15 16:42
Skrivet av uberpwnage2.0:

Härligt! Blir att testa och se hur det känns då med andra ord

Jag tycker att det känns lovande annars, det är ett mycket bättre flyt överlag i spelet och animationerna än hur det var för tre-fyra månader sedan. Däremot var det ju extremt irriterande med buggade bossar som inte gick att attackera och som var osynliga och gjorde extra skada på dig. Tappade suget rätt rejält när man fick fyra buggade instanser i rad.

Sida 2 av 2