Recension – Batalj

Sida 1 av 1
2019-03-07 13:41
Recension – Batalj

FZ:s Johan Olander krälar genom skärselden i jakt på första vinsten i denna svenska strategi.

#batalj


2019-03-07 14:17

Personligen har jag svårt att lägga ut pengar för ett multiplayer-only-spel. Hade hellre sett att spelet hade en F2P-model istället.

2019-03-07 15:23
Skrivet av uberpwnage2.0:

Personligen har jag svårt att lägga ut pengar för ett multiplayer-only-spel. Hade hellre sett att spelet hade en F2P-model istället.

Tack, fanns ingen info om det i texten och satt och undrade om han spelade mot andra eller om det var så att AI:n var övermänsklig.
Finns det något träningsläge? Är Sandbox det eller något annat? Vad var det som gjorde att du förlorade - hade motståndaren valt trupper som var taktiskt överlägsna dina? Hur går en match till? Vad är hjältens funktioner?

Sorry, men jag tycker det här var en rätt usel recension. Den sa bara att spelet var svårt och inte riktigt förklarade spelmekaniken tillräckligt pedagogiskt. Jag har fortfarande i princip ingen aning om vad spelet går ut på eller vad det var som gjorde att du oftast förlorade eller övriga saker genom att läsa texten. Det känns som recensionen baserades på tre timmars spelande och sedan skrevs på en halvtimme.

2019-03-07 16:27

Tänkte direkt på overwatch när jag såg typsnittet! 😂
Tack för recensionen! Har varit nyfiken på Batalj men kommer nog avvakta och se hur det utvecklas framöver!

2019-03-08 15:55

Håller med @trickeh2k där, känslan jag fick när jag läste recensionen var att spelet var svårt, det finns 3 typ factions att välja på och att det inte finns kampanj. Inget hur spelmekaninerna funkar, inte att det är ett renodlat multiplayer spel, inte vad som egentligen gör Batalj unikt jämfört med andra spel i genren. Kändes lite tom och ett konstaterande att Batalj är svårt, om jag ska vara helt ärlig. Efter att ha läst den är jag inte så mycket klokare på vad Batalj är och gör. Var (är) ganska trött när jag läste recensionen så är möjligt att jag missat något av det jag nämnde, var bara känslan jag fick när jag läste.

2019-03-09 07:38
Skrivet av trickeh2k:

Tack, fanns ingen info om det i texten och satt och undrade om han spelade mot andra eller om det var så att AI:n var övermänsklig.
Finns det något träningsläge? Är Sandbox det eller något annat? Vad var det som gjorde att du förlorade - hade motståndaren valt trupper som var taktiskt överlägsna dina? Hur går en match till? Vad är hjältens funktioner?

Sorry, men jag tycker det här var en rätt usel recension. Den sa bara att spelet var svårt och inte riktigt förklarade spelmekaniken tillräckligt pedagogiskt. Jag har fortfarande i princip ingen aning om vad spelet går ut på eller vad det var som gjorde att du oftast förlorade eller övriga saker genom att läsa texten. Det känns som recensionen baserades på tre timmars spelande och sedan skrevs på en halvtimme.

Skrivet av Atilaa:

Håller med @trickeh2k där, känslan jag fick när jag läste recensionen var att spelet var svårt, det finns 3 typ factions att välja på och att det inte finns kampanj. Inget hur spelmekaninerna funkar, inte att det är ett renodlat multiplayer spel, inte vad som egentligen gör Batalj unikt jämfört med andra spel i genren. Kändes lite tom och ett konstaterande att Batalj är svårt, om jag ska vara helt ärlig. Efter att ha läst den är jag inte så mycket klokare på vad Batalj är och gör. Var (är) ganska trött när jag läste recensionen så är möjligt att jag missat något av det jag nämnde, var bara känslan jag fick när jag läste.

Jag är ändå redo att hålla med. Det viktigaste för mig är hur ett spel spelas, och då Batalj är så annorlunda från något annat där ute så borde det funnits en kort genomgång om hur det fungerar. Här får man tyvärr ingen typ av information, annat än att det är svårt.

Grämer mig att kritisera en text för en sajt jag även lägger upp texter till ibland, helst när jag är långt ifrån felfri själv. Den är inte dåligt skriven på så sätt, men saknar innehåll som är viktig i mitt tycke.

2019-03-09 12:18
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag är ändå redo att hålla med. Det viktigaste för mig är hur ett spel spelas, och då Batalj är så annorlunda från något annat där ute så borde det funnits en kort genomgång om hur det fungerar. Här får man tyvärr ingen typ av information, annat än att det är svårt.

Grämer mig att kritisera en text för en sajt jag även lägger upp texter till ibland, helst när jag är långt ifrån felfri själv. Den är inte dåligt skriven på så sätt, men saknar innehåll som är viktig i mitt tycke.

Aj, då. Jag får ta med mig detta till nästa gång. Hatar att idiotförklara läsaren, men tänkte kanske inte riktigt på att detta är ett någorlunda unikt spel från vad gemene man är van vid. Det kunde jag såklart gjort betydligt bättre.

Batalj är rätt simpelt i sitt upplägg. Du börjar med att välja ut din squad beroende på vilken av de tre faktionerna du gillar bäst. Du kan såklart skapa en squad för varje faktion. Där får du, baserat på dina kunskaper om trupperna, komponera ihop något efter din spelstil. Vissa soldater är bra på närstrid, prickskytte eller erbjuda eldstöd etc.

Sedan är det bara att ge dig online och ta dig an motståndet som du möter.

När rundan börjar får du välja vilka trupper du ska slänga ut på slagfältet. Motståndaren gör detsamma. När du är klar så avslutar du din runda och väntar på att motståndaren gör det samma. Det kan vara rätt irriterande att vänta, men också en del i taktiken att stressa motståndaren genom att klicka "end turn" precis innan tiden runnit ut.

Matchen går ut på att du ska få så många poäng som möjligt genom att ta över control points. Det går även att vinna på teknisk knock out genom att döda motståndarens alla trupper. Jag vann genom att slå ut hjälten, när jag vann.

Det svåra, precis som i shack, är att läsa flera drag i taget. Du planerar dina drag för att du misstänker vad din motståndare ska göra, men sedan gör hen tvärtom och du inser att motståndaren lätt kan ta ut dig.

2019-03-09 12:57

@Johan Olander: Super! Precis sådant där som skulle funnits med tycker jag Bra genomgång (som man säkert kan korta ned lite om man vill) så man får lite hum om vad spelet går ut på och inte bara en text runtom om din upplevelse.

2019-03-10 16:51
Skrivet av uberpwnage2.0:

@Johan Olander: Super! Precis sådant där som skulle funnits med tycker jag Bra genomgång (som man säkert kan korta ned lite om man vill) så man får lite hum om vad spelet går ut på och inte bara en text runtom om din upplevelse.

Det är bara att ta med sig till nästa gång. Tack för konstruktiv feedback

2019-03-10 17:21
Skrivet av Johan Olander:

Det är bara att ta med sig till nästa gång. Tack för konstruktiv feedback

För all del! Du skriver bra i helhet ändå (även denna text) så tolka feedbacken rätt

Ha en trevlig Söndag!

2019-03-11 13:13
Skrivet av Johan Olander:

Aj, då. Jag får ta med mig detta till nästa gång. Hatar att idiotförklara läsaren, men tänkte kanske inte riktigt på att detta är ett någorlunda unikt spel från vad gemene man är van vid. Det kunde jag såklart gjort betydligt bättre.

Batalj är rätt simpelt i sitt upplägg. Du börjar med att välja ut din squad beroende på vilken av de tre faktionerna du gillar bäst. Du kan såklart skapa en squad för varje faktion. Där får du, baserat på dina kunskaper om trupperna, komponera ihop något efter din spelstil. Vissa soldater är bra på närstrid, prickskytte eller erbjuda eldstöd etc.

Sedan är det bara att ge dig online och ta dig an motståndet som du möter.

När rundan börjar får du välja vilka trupper du ska slänga ut på slagfältet. Motståndaren gör detsamma. När du är klar så avslutar du din runda och väntar på att motståndaren gör det samma. Det kan vara rätt irriterande att vänta, men också en del i taktiken att stressa motståndaren genom att klicka "end turn" precis innan tiden runnit ut.

Matchen går ut på att du ska få så många poäng som möjligt genom att ta över control points. Det går även att vinna på teknisk knock out genom att döda motståndarens alla trupper. Jag vann genom att slå ut hjälten, när jag vann.

Det svåra, precis som i shack, är att läsa flera drag i taget. Du planerar dina drag för att du misstänker vad din motståndare ska göra, men sedan gör hen tvärtom och du inser att motståndaren lätt kan ta ut dig.

Att dumförklara en läsare och att beskriva tydligt vad ett spel handlar om är lite olika saker kan jag tycka. I recensionen ser jag det ändå lite som recensentens uppgift att i skrift förklara för läsaren så att det blir så tydligt som möjligt att förstå vad det är man menar. Tycker ofta det är nästan bättre att lägga sig på nivån för att förklara det från grunden då det är bra om så många som möjligt kan läsa och förstå vad som menas.

Håller med überpwnage annars, tycker dina texter annars har varit välskrivna och bra men den här lämnade verkligen övrigt att önska. Men, även solen har sina fläckar

Sida 1 av 1