Förhandstitt – Judgment

Sida 1 av 1
2019-03-01 11:00
Förhandstitt – Judgment

Yakuza-skaparna fortsätter sin våldssaga med nya aktörer – Andreas Eklöv jublar.

#judgment, #yakuza


2019-03-01 11:26

Jag har så sjukt svårt att bli intresserad av ett spel, oavsett hur bra det kan verka vara när det grafiskt sett ser ut som ett spel som släpps mot slutet av PS3-eran snarare än PS4. Första bilden där du bashar någon med ett slagträ, liksom herregud?

Upplösningen på texturerna är så sjukligt låg, snudd på obefintlig kantutjämning. Klassiska blur effekter på bakgrunden för att dölja hur fult och lågupplöst det är, och kanske få upp fpsen. Enda teorin är att man använder en uråldrig spelmotor som Bethesda och helt enkelt får sminka grisen så mycket det går.

Förlåt för gnäll, men jag tycker det här är långt under vad man skulle kunna förvänta sig av ett spel som släpps Q3 2019.

2019-03-01 11:40
Skrivet av trickeh2k:

Jag har så sjukt svårt att bli intresserad av ett spel, oavsett hur bra det kan verka vara när det grafiskt sett ser ut som ett spel som släpps mot slutet av PS3-eran snarare än PS4. Första bilden där du bashar någon med ett slagträ, liksom herregud?

Upplösningen på texturerna är så sjukligt låg, snudd på obefintlig kantutjämning. Klassiska blur effekter på bakgrunden för att dölja hur fult och lågupplöst det är, och kanske få upp fpsen. Enda teorin är att man använder en uråldrig spelmotor som Bethesda och helt enkelt får sminka grisen så mycket det går.

Förlåt för gnäll, men jag tycker det här är långt under vad man skulle kunna förvänta sig av ett spel som släpps Q3 2019.

Jag tror att de definitivt jobbar med gamla verktyg. Det finns nog inga pengar till uppgraderingar och då ser det ut som det ser ut.

2019-03-01 11:41

@trickeh2k: till spelets försvar är den första bilden tagen från en videosekvens eftersom deras PR bara skickade med ett fåtal bilder, kvaliteten blir inte lika bra när det skärmdumpas från video. Men absolut, presentationen håller inte nivå med nuvarande generationens visuella flärd, men städerna och karaktärerna målas upp så pass bra att det inte är ett problem under spelandet. Dragon-motorn som används här togs fram för Yakuza Zero på PS4, så det är en modernisering för serien, men Yakuza-spelen har aldrig varit några tekniska kioskvältare.

Det är dock inte det som är den stora behållningen med spelen. Allt från berättelserna till karaktärerna och de överdrivet våldsamma striderna är det som gör Yakuza (och Judgment) så tilltalande. Den som uppskattar japansk kultur har också väldigt mycket att mysa med i utforskandet av Kamurocho. Yakuza-stilen tilltalar inte alla, men de som gillar den uppskattar spelen stort, oavsett hur de står sig tekniskt mot andra spel på konsolgenerationen som gäller för tillfället.

2019-03-01 11:47
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag tror att de definitivt jobbar med gamla verktyg. Det finns nog inga pengar till uppgraderingar och då ser det ut som det ser ut.

Jo, har man redan en studio med begränsad ekonomi så får man väl se över sina val. Har man inte kunskapen att koda i Unreal t ex så blir det ju dyrt ändå att antingen utbilda sin personal eller nyanställa. Utveckla egen, ny motor lär kosta ofantligt mycket pengar och tid.

Skrivet av Loevet:

@trickeh2k: till spelets försvar är den första bilden tagen från en videosekvens eftersom deras PR bara skickade med ett fåtal bilder, kvaliteten blir inte lika bra när det skärmdumpas från video. Men absolut, presentationen håller inte nivå med nuvarande generationens visuella flärd, men städerna och karaktärerna målas upp så pass bra att det inte är ett problem under spelandet. Dragon-motorn som används här togs fram för Yakuza Zero på PS4, så det är en modernisering för serien, men Yakuza-spelen har aldrig varit några tekniska kioskvältare.

Det är dock inte det som är den stora behållningen med spelen. Allt från berättelserna till karaktärerna och de överdrivet våldsamma striderna är det som gör Yakuza (och Judgment) så tilltalande. Den som uppskattar japansk kultur har också väldigt mycket att mysa med i utforskandet av Kamurocho. Yakuza-stilen tilltalar inte alla, men de som gillar den uppskattar spelen stort, oavsett hur de står sig tekniskt mot andra spel på konsolgenerationen som gäller för tillfället.

Well, jag finner det mesta annars tilltalande med Yakuza-spelen. Testade förra spelet men stängde av det efter ca 30-45min, det kändes som jag spelade något gammalt daterat spel. Har man inte intresset sedan tidigare är det svårt att sugas in när det grafiska är så undermåligt.

2019-03-01 11:49

hade varit intresserad av yakuza spelen och dylikt om dom kunde göra bra fighting, ge mig lite euphoria liknande ragdolls och skippa eld sparkarna.

Tycker det är under all kritik när fightingen är som den var i fighting force till ps1 som är över 20 år gammalt.

Spelade senaste demot på yakuza, stängde av skiten efter typ 15 minuter.
Även om det finns bra story och så, så går det inte att rädda ett sånt spel för mig. Intresset dör direkt.

2019-03-01 12:39

@KeyserSoze: striderna är inte de mest avancerade eller smidiga på spelhimlen, men hur mycket man stör sig på det är så klart väldigt individuellt. Jag drar på smilbanden när en roundhouse-spark får en cykel att studsa på huvudet på en ligist och sedan pingponga runt på gatan, det har en viss humoristisk charm som verkligen tilltalar mig. Just den sortens handgemäng på gatorna erbjuds inte riktigt någon annanstans, men spelmekaniken är inte helt modern nej. Det är lite det jag menar på slutet i förhandstitten, att utvecklarna hoppas på att en mer modern inramning och berättelse ska kunna locka in en ny publik, medan jag tror att det är vi som uppskattat spelstilen sedan tidigare som kommer fastna för Judgment. Om man inte gillar det spelmekaniska i Yakuza-serien lär man inte hoppa på Judgment bara för att det är ny handling och karaktärsgalleri.

2019-03-01 16:29

Jag tycker det överdrivs rätt rejält ovan om hur fula dessa spel är. Sedan Yakuza 6 och framåt med den nya spelmotorn så ser det ganska bra ut. Många miljöer är väldigt tjusiga.

Yakuza spelen har aldrig varit bäst på någonting - möjligen på att vara bra på VÄLDIGT mycket. Man får tänka på att dessa spel görs med rätt låg budget och studion brukar släppa ett spel per år.

(första klippet jag hittade på Yakuza 6)

Det ska bli intressant att se Kamurocho igen med en ny huvudperson.

2019-03-01 16:35

@Margy: absolut, just Yakuza 6 var riktigt läckert på sina håll, trots att det rent tekniskt inte är världens mest moderna spelmotor. Med design kommer man långt, jag tyckte flera vyer var riktigt bedårande när jag recenserade det. Men det är ju karaktärerna och handlingen som lockar, och inramningen är vacker nog för att man ska leva sig in i spelvärlden med stor behållning.

2019-03-01 19:47

Ser fram emot detta! Spelade precis klart Yakuza 0 som blev mitt första spel till serien. Förhoppningsvis släpps detta på PC och medan jag väntar så kommer jag köra igenom Kiwami.

2019-03-01 20:52

Underbart! Ett av mina mest hypade spel för iår!!

2019-03-03 00:27

Haha har svårt att se en PI använda sig utav en drönare för att samla bevis. Inte det mest diskretaste valet utav gadgets.

Sida 1 av 1