Blizzard-personal lämnar - första tecknet på nedskärningar?

Sida 2 av 2
2018-12-26 10:07

Vet inte om jag skulle kalla ett callcenter på Irland för Blizzard-personal men visst, är det någonstans man ska dra ned på kostnader är det väl ett bra ställe att börja på.

2018-12-26 11:18

Blizzard måste ju göra något fel... WoW är utan tvekan det största MMO spelet. Trots att dom släpper skitexpansioner.
Dom sålde miljontals ex av Overwatch, Hearthstone måste ha dragit in galet mycket pengar. Även HotS måste ha dragit in en del.

Ändå har dom ont om pengar och betalar ut skitlöner till sina anstälda.
Spel som HoTs, Diablo 3 och Starcraft 2 får typ inget support längre. Trots att det finns en lojal spelarskara där.

Blizzard jagar bara stora vinster nu. Pokemon Go aktigt spel i WoW universumet ryktas till mobiler. Diabli 3 till mobiler.
Skulle inte förvåna mig om vi får en fortnite klon också...

Men detta är ju inga spel som kommer vara groundbreaking. Det är ju bara cashgrabs.

2018-12-26 11:40

Weeeeeeeel så gick det när de de blev uppköpta av Activision liksom, inte ett dugg förvånad.
Deras kvalitet har blivit sämre för varje år sen dess.

2018-12-26 11:43
Skrivet av Tarmböld:

Blizzard måste ju göra något fel... WoW är utan tvekan det största MMO spelet. Trots att dom släpper skitexpansioner.
Dom sålde miljontals ex av Overwatch, Hearthstone måste ha dragit in galet mycket pengar. Även HotS måste ha dragit in en del.

Ändå har dom ont om pengar och betalar ut skitlöner till sina anstälda.
Spel som HoTs, Diablo 3 och Starcraft 2 får typ inget support längre. Trots att det finns en lojal spelarskara där.

Blizzard jagar bara stora vinster nu. Pokemon Go aktigt spel i WoW universumet ryktas till mobiler. Diabli 3 till mobiler.
Skulle inte förvåna mig om vi får en fortnite klon också...

Men detta är ju inga spel som kommer vara groundbreaking. Det är ju bara cashgrabs.

Blizzard har levt på World of Warcraft enormt länge, men det spelet blir mindre och drar inte in de stora summorna längre. Overwatch var en succe, men jag gissar det spelet tappat många spelare till Fortnite.

Vad är Blizzards nästa stora spel? Jag har ingen aning, för de har inte visat något. Antagligen ligger det en bit fram i tiden. Därför har de just nu en för stor personalstyrka och måste banta ner den

2018-12-26 12:12
Skrivet av kebbe:

Vet inte om jag skulle kalla ett callcenter på Irland för Blizzard-personal men visst, är det någonstans man ska dra ned på kostnader är det väl ett bra ställe att börja på.

Tyvärr ett vanligt fel, callcenter (kundsupport) är oftast ansiktet utåt för att fortsätta stärka ett varumärke för det är där kunder som har problem får sin kontakt med företag. Där ska man helst jobba sjukt fort för att ge så bra service som möjligt och inte låta någon arg kund vänta eftersom en arg kund kan i dag skapa mer problem än nånsin.
Jobba själv innan som csm och var ansiktet utåt då den första kontakten med dåvarande kunder (företag) efter att säljar varit där (ev hade inte ens en säljare varit hos kund). Gjorde vi kunden nöjd så fortsatte dom handla (hög kundnöjdhet).

2018-12-26 13:04
Skrivet av Fulci:

Blizzard har levt på World of Warcraft enormt länge, men det spelet blir mindre och drar inte in de stora summorna längre. Overwatch var en succe, men jag gissar det spelet tappat många spelare till Fortnite.

Vad är Blizzards nästa stora spel? Jag har ingen aning, för de har inte visat något. Antagligen ligger det en bit fram i tiden. Därför har de just nu en för stor personalstyrka och måste banta ner den

Om vi bara ska göra lite överslagsräkning gällande WoW.

12 miljoner spelare vid toppen: 12 000 000 * 110kr = 1 320 000 000 kr (PER MÅNAD)
7 miljoner spelare vid senaste rapportering(WoD 2015): 7 000 000 * 110kr = 770 000 000 kr (PER MÅNAD)
(Antar 5 miljoner i dagsläget: 5 000 000 * 110kr = 550 000 000 kr PER MÅNAD)

Detta är alltså inte med kostnader för drift, personal, inflation, ökad eller minskad månadsavgift etc. Bara en riktigt jävla grov uppskattning över månadsprenumerationer för WoW. Eftersom de slutade rapportera sina siffror(av min kvalificerade gissning att döma) i WoD p.g.a ett allt sjunkande antal prenumeranter. Det vore inte orimligt att anta en siffra på omkring 5 miljoner eller färre i dagsläget. Bara av detta att döma blir det snabbt ganska uppenbart att det handlar om ett riktigt stort underskott av pengar som inte går att fylla med andra spel. Bara att sälja ett spel till 5 miljoner människor vore en lyckad lansering för nästan vilket spel som helst. Att (Activision)Blizzard har tappat, inte bara i sålda spel utan i prenumeranter VARJE månad är ett helt otroligt tapp som inte kommer åtgärdas med minskat antal anställda för support. Det är snarare troligt att de inte har ett lika stort behov av så pass många inom området och skär ner på en överflödig utgift snarare än att det vore något form av sparpaket.

2018-12-26 23:13
Skrivet av Belfry:

Om vi bara ska göra lite överslagsräkning gällande WoW.

12 miljoner spelare vid toppen: 12 000 000 * 110kr = 1 320 000 000 kr (PER MÅNAD)
7 miljoner spelare vid senaste rapportering(WoD 2015): 7 000 000 * 110kr = 770 000 000 kr (PER MÅNAD)
(Antar 5 miljoner i dagsläget: 5 000 000 * 110kr = 550 000 000 kr PER MÅNAD)

Detta är alltså inte med kostnader för drift, personal, inflation, ökad eller minskad månadsavgift etc. Bara en riktigt jävla grov uppskattning över månadsprenumerationer för WoW. Eftersom de slutade rapportera sina siffror(av min kvalificerade gissning att döma) i WoD p.g.a ett allt sjunkande antal prenumeranter. Det vore inte orimligt att anta en siffra på omkring 5 miljoner eller färre i dagsläget. Bara av detta att döma blir det snabbt ganska uppenbart att det handlar om ett riktigt stort underskott av pengar som inte går att fylla med andra spel. Bara att sälja ett spel till 5 miljoner människor vore en lyckad lansering för nästan vilket spel som helst. Att (Activision)Blizzard har tappat, inte bara i sålda spel utan i prenumeranter VARJE månad är ett helt otroligt tapp som inte kommer åtgärdas med minskat antal anställda för support. Det är snarare troligt att de inte har ett lika stort behov av så pass många inom området och skär ner på en överflödig utgift snarare än att det vore något form av sparpaket.

Det är klart att det fortfarande drar in mycket pengar, men det går nedåt För aktiebolag som Activision-Blizzard är tillväxt väldigt viktigt. Vilket antagligen inte Blizzard har just nu, det går åt andra hållet.

Edit: Jag kanske hade fel om Blizzard - tittade lite på finansiella rapporter. Där kan man se att det stora problemet för Activision-Blizzard är Kings sjunkande intäkter. Trots det så är King en enorm majoritet av bolagets finanser. Det är typ 7-8 gånger större än Blizzard eller Activision.

https://news.alphastreet.com/activision-blizzard-q2-2018-earn...

2018-12-27 00:12
Skrivet av Fulci:

Det är klart att det fortfarande drar in mycket pengar, men det går nedåt För aktiebolag som Activision-Blizzard är tillväxt väldigt viktigt. Vilket antagligen inte Blizzard har just nu, det går åt andra hållet.

Edit: Jag kanske hade fel om Blizzard - tittade lite på finansiella rapporter. Där kan man se att det stora problemet för Activision-Blizzard är Kings sjunkande intäkter. Trots det så är King en enorm majoritet av bolagets finanser. Det är typ 7-8 gånger större än Blizzard eller Activision.

https://news.alphastreet.com/activision-blizzard-q2-2018-earn...
https://cdn.news.alphastreet.com/wp-content/uploads/2018/08/A...

Det du visar upp är inte intäkter utan användare. Länkade du fel?

2018-12-27 08:01
Skrivet av Sillgam:

Det du visar upp är inte intäkter utan användare. Länkade du fel?

Tog bort bilden. Oavsett det så är A-B på nedgång och jag ser inget som kommer vända den trenden inom nära framtid.

2018-12-27 21:14

Att kalla dagens Blizzard fortfarande för Blizzard är som att kalla dagens Henrik Schyffert för Killing-gänget = HELT FEL!

2018-12-30 20:12

Hoppas alla mobilsatsningar floppar. Dissa allt sånt, please!

Sida 2 av 2