Vi intervjuar Fall Damage om nyannonserade Batalj

Sida 1 av 1
2018-12-01 23:36
Vi intervjuar Fall Damage om nyannonserade Batalj

Vi snackar om utmaningen i att nischade spel, hur man balanserar strategispel och hur spel blir till.

#batalj, #fall-damage


2018-12-01 23:57

Öhm... Nej det såg inge vidare ut...

2018-12-02 00:25
Skrivet av robbis:

Öhm... Nej det såg inge vidare ut...

Förstår inte detta med alla hela tiden ska agera på feedback från sina spelare? Låter som att de inte vet vad som fungerar. Blir väldigt misstänksam att de aldrig spelar själva. Vill gärna att företagen som skapar spel ska ge mig nya visioner & utmaningar. Kan ju vara så att de inte vågar chansa längre. Det blir lite som målarbilder som barnen färglägger.

2018-12-02 00:30

Ser ut som ett mobilspel...

2018-12-02 08:35

Håller inte alls med om ovanstående kommer.! Ser riktigt intressant ut. Kommer hålla ögonen på detta

Skrivet av Maysay:

Förstår inte detta med alla hela tiden ska agera på feedback från sina spelare? Låter som att de inte vet vad som fungerar. Blir väldigt misstänksam att de aldrig spelar själva. Vill gärna att företagen som skapar spel ska ge mig nya visioner & utmaningar. Kan ju vara så att de inte vågar chansa längre. Det blir lite som målarbilder som barnen färglägger.

Inte spelar själva? Mitt intryck när jag pratade med dem, både här och i demobåset var att de kör speltester internt ofta, det är ju en del av utvecklingsprocessen.

2018-12-02 09:56

Ologiskt med robotar som "idle-gungar". Så överdrivet också...fånigt. Grafiken.. torftiga överanvända tf2 stilen.

2018-12-02 11:35

Ser väldigt generiskt ut och inget som riktigt väcker intresse. Spelet skulle kunna vara hur bra som helst men det finns verkligen inget som antyder på detta.

2018-12-02 13:40
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Inte spelar själva? Mitt intryck när jag pratade med dem, både här och i demobåset var att de kör speltester internt ofta, det är ju en del av utvecklingsprocessen.

Jag menade att de kanske inte spelar andra spel & har det som intresse. Klart de spelar sitt eget annars vore det underligt. Jag tror många stora författare har ett väldigt stort litterärt intresse. Men tänk om J.K. Rowling skulle släppa en ofärdig Harry Potter & säga att hon vill lyssna på communityn. Fyll i orden själv. Sluta lyssna på communityn hela tiden. Jag betalar för att det är de som har visionerna. Stanley Kubrick hanterade film & jag såg fram emot att få ta del av det han gjorde (varför valde han detta bildspråk m.m). Det var detta som gjorde honom unik.

Skrivet av Maysay:

Jag menade att de kanske inte spelar andra spel & har det som intresse. Klart de spelar sitt eget annars vore det underligt. Jag tror många stora författare har ett väldigt stort litterärt intresse. Men tänk om J.K. Rowling skulle släppa en ofärdig Harry Potter & säga att hon vill lyssna på communityn. Fyll i orden själv. Sluta lyssna på communityn hela tiden. Jag betalar för att det är de som har visionerna. Stanley Kubrick hanterade film & jag såg fram emot att få ta del av det han gjorde (varför valde han detta bildspråk m.m). Det var detta som gjorde honom unik.

Haha, hårt! Jag sitter inte på facit men jag är fullkomligt övertygas att alla som startar egna indiestudios är lika mycket spelnördar som du och jag. Har väldigt svårt att se att Fall Damage inte har en egen, tydlig vision när man gör något så smalt som detta. Sen måste man lyssna på sina spelare idag, inom en viss gräns. Allt annat är tondövt i dagens klimat.

2018-12-02 19:20
Skrivet av Maysay:

Jag menade att de kanske inte spelar andra spel & har det som intresse. Klart de spelar sitt eget annars vore det underligt. Jag tror många stora författare har ett väldigt stort litterärt intresse. Men tänk om J.K. Rowling skulle släppa en ofärdig Harry Potter & säga att hon vill lyssna på communityn. Fyll i orden själv. Sluta lyssna på communityn hela tiden. Jag betalar för att det är de som har visionerna. Stanley Kubrick hanterade film & jag såg fram emot att få ta del av det han gjorde (varför valde han detta bildspråk m.m). Det var detta som gjorde honom unik.

Jag vet inte... jag tycker att vi gång på gång ser det du eftersträvar i AAA-spel där de gör något helt annat mot tidigare spel som i 9 fall av 10 starkt ogillas av samtliga. Skillnaden här tycker jag är att man vill utveckla spelet med sina fans/spelare där de har grunden och konceptet, men kan ändra saker beroende på hur det utvecklar sig.

Även om de spelar sitt eget spel själva så kommer det aldrig att gå att jämföra med andra, generellt sett är utvecklare rätt kassa på sina egna spel och missar helt viktiga buggar eller saker som man enkelt kan utnyttja. Det finns ingen rimlig tid att hinna med att utveckla och speltesta helt enkelt. Även om du har dedikerade speltestare som inte gör något annat så kan dessa bara få in så många timmar, jämför med tusentals kombinerade timmar av andra.

Jag förstår vad du menar dock, men jag delar inte riktigt samma uppfattning.

2018-12-03 01:25

Kunde dom hämtat mer visuell inspiration från Overwatch om de försökte? Främst UI men också det andra och även musiken påminde om Overwatch. Spelet i sig var väl inget som lockade men alltid kul med utvecklare som vågar prova något nytt.

Sida 1 av 1