Diskutera Bortglömda Barnprogram

Medlem
Medlem

minns nån när baltazar gick på tv 1,
gammla tider det.


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem
Skrivet av CastorFiber:
Skrivet av BULP:

Inget problem alls, jag kommer inte ihåg ett smack om Marcel Proust utöver hans namn, men vill du diskutera honom så ska jag nog kunna svamla ihop något dussin poster ändå.

Han är ju knappast bortglömd om du kommer ihåg namnet och dessutom kan diskutera honom.

fail?:)

Google is my friend.:)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Dink - the little dinosaur. Kanske jag är ensam om här?

Älskade dinsaurier och är fortfarande facinerad av dem..

http://www.youtube.com/watch?v=R9D4FgQ29pA

Det sändes på k-tv.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Fragglarna. Jag sprang och gömde mig bakom soffan när trollen dök upp. Särskilt traumatiskt var det när ett troll fångade en fraggel under en korg och satte sig på korgen. Min bror kommer för evigt påminna mig om hur jag störttjöt medan han tvingade mig att sitta kvar i soffan och se.

Skrot Nisse. De här dockorna är något av det mest mardrömslika jag någonsin har sett. Tycker fortfarande att de är läskigare än de flesta skräckfilmer: [http://www.youtube.com/watch?v=Zn4IwxasvHM]

Inaktiv

Street Sharks, Swatcats, Goof troop, de två första sonic serierna.


signatur

The world is not going to end. It has already ended.

Medlem
Skrivet av magma:

Dink - the little dinosaur. Kanske jag är ensam om här?

Älskade dinsaurier och är fortfarande facinerad av dem..

http://www.youtube.com/watch?v=R9D4FgQ29pA

Det sändes på k-tv.

Suveränt! Helt glömt detta.

Medlem

90-talet var barnprogrammens gyllene tid.

Jag är tydligen redan alldeles för gammal. Men barnprogram var faktiskt bättre förr! ^^

Mysteriet på Greveholm. <3
Doktor Kosmos. <3

Till och med svenska barnprogram var bra på 90-talet.

Medlem

Sunes jul är den bästa Svenska julkalender, och kanske humorprogram någonsin.

Medlem

Tårtan! hahaha


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Nu jävlar blir det thread revival!

Raising the dead!

Nån som har en länk eller vet var man kan hitta namnet på en gammal ler-animerad film (claymation).

Det hela handlade om en borg eller ett slott (kan ha varit en stad också) som var byggd ovanpå en grotta där en drake höll hus. I vallgraven runtomkring fanns en massa "hemska" monster.
En dag beordrade kungen en riddare att köra iväg draken. Riddaren lyckades med detta.
När draken inte längre fanns kvar, började monstren bli modiga och terrorisera folket. Samtidigt blev de som bodde ovanför förkylda utan drakens värmande andedräkt.
Så kungen blev nödgad att kalla på riddare igen som skulle hämta tillbaka draken.
Draken ville först inte, men på nåt vis gick den med på det till slut.
Precis då hade monstren i vallgraven vällt ut bland folket. Draken dök upp i sista stund och med sin eld skrämde han tillbaka monstren ner i vallgraven. Så blev draken hjälte och fick för all framtid bo i sin grotta.

Nån som minns denna lilla lerfilm?


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem

TV serien " Abrakadabra " brukade jag kolla på ibland. Med kossan Doris och grävlingen Gösta.

http://www.youtube.com/watch?v=Sun7yshMhtI&feature=related


signatur

"De kallar sig Brown och menar det"

Medlem
Skrivet av Mellansalt:

TV serien " Abrakadabra " brukade jag kolla på ibland. Med kossan Doris och grävlingen Gösta.

http://www.youtube.com/watch?v=Sun7yshMhtI&feature=related

Åh fyfan, tittade på det, men bara för att se vad som var efteråt..

Medlem

Är det någon här som sitter på mycket material, från tv sändningar, sånt som aldrig gått till dvd / bluray. ?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av son of RAMBO:

Åh fyfan, tittade på det, men bara för att se vad som var efteråt..

Haha, introt låter ju som en snäll version av Doom-soundtracket!


signatur
Medlem

Skymningssagor hade hög mysfaktor, då som nu.

https://www.oppetarkiv.se/video/1597200/skymningssagor


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Super-Ted som gick på Sköna Söndag tyckte jag om.

En grej jag gillade men som jag inte kommer ihåg om det var en film eller serie handlade om några soldattyper och i en sekvens minns jag hur några satt i en stridsvagn som föll flera våningar ner genom en skyskrapa, alltså att de slog i golvet som sen gick sönder och gav vika m.m. Nån som känner igen?

En väldigt konstig serie var Space Angel, där det var tecknade stillbilder på figurer men inklippta riktiga munnar som rörde sig.

Medlem
Skrivet av LaserFloyd:

Dessa program har gjort mig till den jag är idag!
fan vad råa och våldsamma barnprogramen var under 80-90 talet jämnfört med hur det är nu, inte bara det, hade oftast jävligt schysst stories i dem också

Pirate of the dark water: BÄSTA BARNPROGRAMET NÅGONSIN!
http://www.youtube.com/watch?v=0pUCSsAo638

var 2 katter som typ var hemliga agenter, deras täckmantel var att dem var två mekaniker som jobbade i en sopptip, och under sopptippen hade dem deras bas och när dem skickades på uppdrag så flög dem runt i ett special flygplan, så gillade dem att tävla om vem som kunde käka mest chili

Ah yes, pirates of the dark water har jag. <3
Swat Kats är serien du undrar över, har 10 avsnitt från vhsinspelningar. Om någon annan än jag har kvar VHS-inspelninngar, så skriv gärna ett PM, gillar att bevara tecknat från förr och hoppas få säsong 1 och 2 av swat kats med svenskt tal insamlat! Finns en Swat kats till Sverige grupp på facebook som ni kan spana in.

Medlem
Skrivet av FeeAC:

Jag minns det avsnittet som jag såg det igår jag såg det:D , det var ett av de bästa avsnitten, och jag har en god nyhet, jag har hittat namnet på serien! kom över det av en 100% ren slump.
serien heter Bluffarna!
titta och njut8)

Bluffarna, har för mig att jag har lite av den serien...

Fragtjuv

The Pirates of Dark Water, eller Pirater i mörka vatten som den kallades på svenska, minns man ju som alldeles fantastisk. Tyvärr var den ju tydligen väldigt dyr att producera och avslutades aldrig ordentligt.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Moderator | Testpilot

Här är en dyrgrip från när jag växte upp. Någonstans tyckte jag det var dumt och konstigt hur de trycker ned original riddarna och tar in nya från framtiden som ska rädda alltihopa.. Men det funkar. Kul också som Power Rangers fan att de nästan förvandlas lite som dem.

Haha inte historiskt korrekt på något sätt men en kul liten serie för sin tid!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Avstängd
Medlem

Är det någon som kommer ihåg skuggornas hus (tror jag det heter) med bla Stefan Sauk? Fyfan vad läskigt det var!!!!

Gnällkuk


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av tricky:

Ika i rutan

Lika trippy som 100 kg godis och Mosquito barnprogrammen. Jag har två avsnitt 100 kg godis. X)

Medlem

Växte upp på 90-talet när tv fortfarande var bra. Så många bra program det fanns. Nästan helt omöjligt att välja och då hade jag inte ens kabel/satellit som en del vänner hade.

Va avundsjuk man var på kompisar som hade Cartoon Network. T.om. reklamen var underhållande med alla coola leksaker som man sen kunde sukta och kanske önska sig till Födelsedag/Julafton.

Lite senare på 90-talet var det iaf några jag minns väl.
Ocean Girl, Round The Twist ,The Secret world of Alex Mack och kanske Are You Afraid of the Dark?

Jättebra Svenska serier och program fanns det såklart också men det var så otroligt många så vet inte var jag skulle börja. Tycker synd om dagens barn som enligt mig får titta på mycket sämre tv. Intetsägande datoranimerade serier som nån aldrig kommer minnas.
Hur många klassiker görs det idag som man kommer minnas 20år senare.

Gnällkuk

@farenk: just fan, 100 kilo godis med den där tomas-figuren och de trippiga bakgrunderna var riktigt skevt!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Hur många klassiker görs det idag som man kommer minnas 20år senare.

Instämmer. Har du själv kvar nått på VHS? känns som mycket går förlorat. Jag skulle vilja bevara en del serier, skitsvårt bara hitta folk som har kvar vhs band.

Medlem
Skrivet av farenk:

Instämmer. Har du själv kvar nått på VHS? känns som mycket går förlorat. Jag skulle vilja bevara en del serier, skitsvårt bara hitta folk som har kvar vhs band.

Nej tyvärr inte
Svt öppet arkiv har en del intressant. Gamla Barnprogram och Julkalendrar t.ex.

https://www.oppetarkiv.se/genrer

Tråddemonen
Testpilot

Kurage den Hariga hunden vad en favorit!

Skriv svar