EA stänger Simcity-utvecklaren Maxis

Medlem
Skrivet av Nercis:
Skrivet av employed:
Skrivet av Winzi:

Ja, för att det inte skulle fungera med EA's restriktioner.
Tror du på allvar att de inte skulle kunna gjort större kartor när alla utom SimCity till Snes har haft större.
Spelet var definitivt inte speciellt avancerat när allt kom till kritan jämfört med till exempel sin föregångare, bara uppdaterad grafik.

EAs restriktioner? Källa på de. Det är ju Maxis som skapat sina egna förutsättningar. Jag säger bara vad maxis själva sagt. Tror själv att sim city skulle kunna ha större kartor. Dock så vet jag att sc4 laggade som fan på om man byggde en stad på största kartan.

Senast sim city 4 var mer avancerat. På många sett som tex att varje fordon hämtade lämnade av resurser och simmar mm.

Statistik och fakta talar väl för sej själv? Playfish, Pandemic, Black box, Danger close, Origin systems, Bullfrog, Westwood, Mythic enertainment och nu Maxis. Samtliga studios blev uppköpta av EA och sedan har nyckelpersoner hoppat av och slutligen stängs hela studion. Fd anställda från dessa studios har anklagat EA för dålig arbetsledning och orättvisa restriktioner. Kolla på NHL och Fifa spelen som idag saknar nästan allt som gjorde spelen värda att spela. Be-a-pro är borta, OTP kan endast spelas med fixade NHL spelare, Online ligorna är borta. Deras spel ska bli tunnare och innehålls fattigare i framtiden. Finns en vis röd tråd här om du inte har missat den?

Dom släpper Be a pro i NHL 16 som en ny feature.

Medlem
Skrivet av Propy:

Tror du att detta enbart händer i spelindustrin?

Nej. Märklig fråga, varför skulle jag tro det? Det vore tämligen korkat.

Det har däremot varit ett extremt vanligt mönster hos de stora bjässarna i just spelindustrin att man köper upp kompetens i form av mindre utvecklare, hårdstyr spelserierna på ett sätt man tror vinstmaximerar men gör att närmast inget av det som ursprungligen gjorde spelen bra återstår. De utvecklare från originalstudion som följt med har vid det här laget blivit helt modstulna och tappat sin glöd och lust att vara kreativa. Därefter lägger man ned studion, ibland tillsammans med de urvattnade spelen.

Sedan känner man sig hotad av någon annan utvecklare med små resurser som understår sig att göra mycket innovativare och bättre spel än den dussinskit man prånglar ut, och cirkeln fortsätter.

I detta fallet lär EA bajsa ut Sims-skräp under en överskådlig framtid, men det är inget som gör mig glad direkt.

Medlem
Skrivet av Forcie:
Skrivet av Propy:

Tror du att detta enbart händer i spelindustrin?

Nej. Märklig fråga, varför skulle jag tro det? Det vore tämligen korkat.

Det har däremot varit ett extremt vanligt mönster hos de stora bjässarna i just spelindustrin att man köper upp kompetens i form av mindre utvecklare, hårdstyr spelserierna på ett sätt man tror vinstmaximerar men gör att närmast inget av det som ursprungligen gjorde spelen bra återstår. De utvecklare från originalstudion som följt med har vid det här laget blivit helt modstulna och tappat sin glöd och lust att vara kreativa. Därefter lägger man ned studion, ibland tillsammans med de urvattnade spelen.

Sedan känner man sig hotad av någon annan utvecklare med små resurser som understår sig att göra mycket innovativare och bättre spel än den dussinskit man prånglar ut, och cirkeln fortsätter.

I detta fallet lär EA bajsa ut Sims-skräp under en överskådlig framtid, men det är inget som gör mig glad direkt.

Vad jag menar är att detta händer överallt. Det är så det funkar, varför skulle spelindustrin vara annorlunda.

Förr ville alla att spel skulle tas på "allvar" och nu när utvecklarna är stora så gnäller alla om att de beter sig som företag. Det handlar om pengar.

Visst är det tråkigt, men det lär inte ändras eller bli bättre. Strunta i att köpa EA:s spel om man inte gillar deras stil. Jag bryr mig inte om vad de gör, så länge spelen blir bra.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

12
Skriv svar