Arnroths krönika – Den förlegade mansrollen

Inaktiv
Skrivet av Nowly:
Skrivet av bleak:

Kärnan i de här debatterna är ju om stereotypiska könsroller eller sexism eller VÅLD i spel är ett problem? Det kan vara tråkigt kanske i längden om alla spel har endimensionella karaktärer och alla ser ut som Marcus Fenix för då blir spelen just tråkigare. Men spelar det roll och är det värt att lägga ner så mycket debatt över? De spelen kommer fasa ut sig själv när människor tröttnar och röstar med plånboken.

Om våld i videospel inte tycks öka IRL våld, varför skulle vi anta den förmodade sexism i videospel orsakar sexism IRL heller?

Hittade en intressant grej när jag surfade på Wikipedia igår under sektionen "Depiction of violence against women":

One investigation conducted at Lenior-Rhyne College examined the link between playing violent video games containing sexualized game characters and violence against women. Researchers hypothesized that being exposed to sexualized video game avatars (i.e. macho men, scantily-clad women) would make participants more condoning of sexual harassment and rape. Two research questions were also devised. The first of which speculated if the sex of the participants would shape their views towards sexual harassment and how they would react upon viewing the sexualized video game avatars. The second research question pondered how the sex of participants would influence their attitudes towards rape. The experiment had one hundred and eighty one participants all of which were randomly assigned to either an experimental or control group. Individuals in the experimental group were given the task of viewing a PowerPoint presentation containing images of sexualized video game characters from games such as Resident Evil, Gears of War, and so on. In the control group, students were exposed to images of highly-respected individuals (US senators and congresspersons) such as Senator Mary Landrieu. Afterwards, both groups read about an actual account of sexual harassment that happened to a female student, taken from The Silent Treatment by Naomi Wolf.

The results of the investigation supported hypothesis one, that participants would have an altered view on sexual harassment after short-term exposure to sexualized media content. Specifically, males were found to be more tolerant of the real-life case scenario of sexual harassment after they were exposed to the sexualized video game avatars. There was not sufficient evidence to support that the gender of the participants was the only significant factor in this analysis. Interestingly, as males became more tolerant of sexual harassment, females that viewed the same demeaning, stereotyped images of women became less tolerant. Even compared to the females that viewed images of respected and professional political figures, the females that viewed demeaning ones still had a lower tolerance for sexual harassment. It seems that, for these females, seeing women under-represented and overtly sexualized motivates them to advocate for the just treatment of women. In addition to these findings, a significant link between long-term exposure to violent video games and pro-violence attitudes towards women were found.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_representation_in_video_g...

Det säger ju dock inte att det ska vara såhär för ALLA utan är ju bara endast resultatet de fick av de som deltog i studien så det är ju knappast en särskilt bra representation av hur det är för all gamers men jag tyckte det var intressant i alla fall.

Var en intressant artikel må jag säga men detta motsägs ju i fler vetenskapliga undersökningar:

"In addition to these findings, a significant link between long-term exposure to violent video games and pro-violence attitudes towards women were found."

Så jag vet inte vad man ska tro om den där undersökningen sen är 100 studenter inte mycket till underlag.

Medlem

Granska vad spelmediet erbjuder, passar det inte så är du fri att konsumera andra medier. Alternativ - och detta gäller alla radikala feminister som strävar efter omvänd situation snarare än jämställdhet - så kan ni faktiskt arbeta lite själva och göra spel innehållandes de karaktärer ni söker. Precis som dagens utvecklare gjort, det kan väl aldrig vara mer än ett sammanträffande att majoriteten där består av män?

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Mirage:

Ja, vi skrattar åt det för kvinnor väljer inte rövhål över skötsamma, överlag. Så är det. /facepalm

De kvinnor som väljer rövhål över skötsamma kan man helt enkelt låta bli att själv välja, om man nu anser sig själv vara skötsam. Dessa individer får skylla sig själva, lära sig av sina misstag och arbeta med sitt val av partner.

Annars kan man alltid själv ställa sig frågan "varför väljer alltid jag fel typ av tjej/kille/whatevs?"
Eget ansvar?
/facepalm?

Problemet då för många skötsamma som man kan kalla det aldrig blir valda, för de är inte "farliga" eller "häftiga" eller "spännande". Detta skapar dock ofta en väldigt komisk spiral, när dessa människor väljer kvinnor från utlandet vilket i sin tur leder till dessa kvinnor som vill a de "spännande" männen antingen blir fast med rövhål eller bittra singlar på senare dagar då de skötsamma tagit slut


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av Nowly:
Skrivet av bleak:

Kärnan i de här debatterna är ju om stereotypiska könsroller eller sexism eller VÅLD i spel är ett problem? Det kan vara tråkigt kanske i längden om alla spel har endimensionella karaktärer och alla ser ut som Marcus Fenix för då blir spelen just tråkigare. Men spelar det roll och är det värt att lägga ner så mycket debatt över? De spelen kommer fasa ut sig själv när människor tröttnar och röstar med plånboken.

Om våld i videospel inte tycks öka IRL våld, varför skulle vi anta den förmodade sexism i videospel orsakar sexism IRL heller?

Hittade en intressant grej när jag surfade på Wikipedia igår under sektionen "Depiction of violence against women":

One investigation conducted at Lenior-Rhyne College examined the link between playing violent video games containing sexualized game characters and violence against women. Researchers hypothesized that being exposed to sexualized video game avatars (i.e. macho men, scantily-clad women) would make participants more condoning of sexual harassment and rape. Two research questions were also devised. The first of which speculated if the sex of the participants would shape their views towards sexual harassment and how they would react upon viewing the sexualized video game avatars. The second research question pondered how the sex of participants would influence their attitudes towards rape. The experiment had one hundred and eighty one participants all of which were randomly assigned to either an experimental or control group. Individuals in the experimental group were given the task of viewing a PowerPoint presentation containing images of sexualized video game characters from games such as Resident Evil, Gears of War, and so on. In the control group, students were exposed to images of highly-respected individuals (US senators and congresspersons) such as Senator Mary Landrieu. Afterwards, both groups read about an actual account of sexual harassment that happened to a female student, taken from The Silent Treatment by Naomi Wolf.

The results of the investigation supported hypothesis one, that participants would have an altered view on sexual harassment after short-term exposure to sexualized media content. Specifically, males were found to be more tolerant of the real-life case scenario of sexual harassment after they were exposed to the sexualized video game avatars. There was not sufficient evidence to support that the gender of the participants was the only significant factor in this analysis. Interestingly, as males became more tolerant of sexual harassment, females that viewed the same demeaning, stereotyped images of women became less tolerant. Even compared to the females that viewed images of respected and professional political figures, the females that viewed demeaning ones still had a lower tolerance for sexual harassment. It seems that, for these females, seeing women under-represented and overtly sexualized motivates them to advocate for the just treatment of women. In addition to these findings, a significant link between long-term exposure to violent video games and pro-violence attitudes towards women were found.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_representation_in_video_g...

Det säger ju dock inte att det ska vara såhär för ALLA utan är ju bara endast resultatet de fick av de som deltog i studien så det är ju knappast en särskilt bra representation av hur det är för all gamers men jag tyckte det var intressant i alla fall.

Var en intressant artikel må jag säga men detta motsägs ju i fler vetenskapliga undersökningar:

"In addition to these findings, a significant link between long-term exposure to violent video games and pro-violence attitudes towards women were found."

Så jag vet inte vad man ska tro om den där undersökningen sen är 100 studenter inte mycket till underlag.

Jo, det var ju det jag påpekade också i slutet av mitt inlägg Jag vet att det inte är så mycket till underlag eller ens representativt för människor som spelar och att det finns andra studier som säger tvärtemot, tyckte bara det var intressant att läsa.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av fisktjuven:

Om vi slipper olaga hot från regeringsanställda, låter det som en kanonidé. Tummen upp!

Du kanske har någon länk till informationen där denne presstaleskvinna offentligt uppmanar sina militanta medkvinnor till att skära ballen av män? Om det dessutom var det farligaste du kunde hitta som en kvinna gjort, som dessutom ska ligga till grund för dina åsikter angående förtroende för kvinnor i allmänhet så tror jag inte att vi behöver säga så mycket mer till varandra.

Medlem
Skrivet av firefly:

Ser inget problem med dagens spel. Det finns manliga hjältar och kvinnliga hjältar, båda lika sexualiserade.

Dessutom undrar jag hur i helvete "en modern man" ska vara i ett spel?!!
Folk har kanske missat det.. men när du spelar en hjälte typ, då reflekterar den karaktären INTE en normal person.
Den som inte förstår detta borde gå till närmsta hobby butik och konstruera ihop en hjärna.
"Moderna" män och kvinnor har alltid funnits, men vem fan vill spela en sådan?
Ge mig en snubbe med muskler överallt och blont hår som motherfakking Thor eller Erik Viking.
Eller en brud med former som en gudinna.
Ge mig en MAN... eller en KVINNA istället för en jävla HEN, för Hen kan dra åt helvete, så spelar jag gladeligen.

Gay krönika!

Kudos för att du räcker upp handen

Medlem
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Mirage:

Ja, vi skrattar åt det för kvinnor väljer inte rövhål över skötsamma, överlag. Så är det. /facepalm

De kvinnor som väljer rövhål över skötsamma kan man helt enkelt låta bli att själv välja, om man nu anser sig själv vara skötsam. Dessa individer får skylla sig själva, lära sig av sina misstag och arbeta med sitt val av partner.

Annars kan man alltid själv ställa sig frågan "varför väljer alltid jag fel typ av tjej/kille/whatevs?"
Eget ansvar?
/facepalm?

Problemet då för många skötsamma som man kan kalla det aldrig blir valda, för de är inte "farliga" eller "häftiga" eller "spännande". Detta skapar dock ofta en väldigt komisk spiral, när dessa människor väljer kvinnor från utlandet vilket i sin tur leder till dessa kvinnor som vill a de "spännande" männen antingen blir fast med rövhål eller bittra singlar på senare dagar då de skötsamma tagit slut

Personligen så anser jag att tjejer som väljer rövhål över skötsamma kanske inte är så mycket att ha ändå. För det finns ju så mycket mer viktiga egenskaper än att ha en kille som är "farlig", "häftig" och spännande". En skötsam kille kan ju vara hur häftig som helst och spännande ändå. Dessutom så är det inte så roligt i längden att vara med någon som är ett rövhål och beter sig illa även om det kanske kan vara "spännande" först så tröttnar nog ganska många fort (kan man hoppas i alla fall). Sen tror jag det handlar om mognad också och att en del växer ifrån det där och inser att de kanske vill vara med någon som inte är ett rövhål.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av wishpishh:

Finns det några som helst studier som visar på ett samband mellan sexistiska spel och sexism hos spelarna? Skulle inte tro det. Det är bara rent populistisk fotöljsfilosofi (http://en.wikipedia.org/wiki/Armchair_theorizing) från ett gäng självutnämnda journalister som inte skulle spendera så mycket som en förmiddag åt att faktiskt undersöka fakta och analys.
e

Ska man använda retoriska frågor är det rätt värt om man inte ger självsäkra och felaktiga svar på dem. Protip.

Läser du en gnutta psykologi kommer du märka att det finns tusentals studier som påvisar hur priming av ett stimuli inverkar på hur du reagerar på ett annat stimuli. Det är inget omdebatterat. Det är etablerat. Det finns därutöver studier (varav jag deltog i att utforma en nyligen) som visar hur exponeringen för ett könsstereotypt stimuli kommer påverka dina könsstereotypa associationsbanor. Att spel skulle vara befriat från det är ett fett konstigt antagande.

Så skippa attityden, snälla. Annars har Sisyr skrivit årets inlägg: Anroth är inte ens nära på att vara radikal. Inte extrem. Gör inga utmanande uttalanden, och har en haltande maktanalys (och ta inte illa upp Thomas: jag håller bara inte med dig, och jag förstår även att själva forumet du skriver i kan vara begränsande). Ändå skapar det sådana kontroverser. Vafan.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av fisktjuven:

Om vi slipper olaga hot från regeringsanställda, låter det som en kanonidé. Tummen upp!

Du kanske har någon länk till informationen där denne presstaleskvinna offentligt uppmanar sina militanta medkvinnor till att skära ballen av män? Om det dessutom var det farligaste du kunde hitta som en kvinna gjort, som dessutom ska ligga till grund för dina åsikter angående förtroende för kvinnor i allmänhet så tror jag inte att vi behöver säga så mycket mer till varandra.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldts-presschef-anklag...

Om man nu inte läst nyheterna på 10 år så har du länken ovan.

I övrigt är generalisering något man som Man bemöts av hela tiden från feminister, så varför inte besvara kärleken med lite uppenbarligen berättigad generalisering tillbaka.

Utöver detta är det allmänt känt att feministiska organisationer ofta gör uttalanden som aldrig skulle vara godtagbara från män mot kvinnor. Kan vara värt att ägna sånt lite eftertanke innan man drar på sig den vita rustningen och skyddar de "förtryckta" från de farliga mansgrisarna som förespråkar JÄMSTÄLLDHET, inte feminism.

Medlem

Spel är den sista bastionen för fantasi och verklighet, där män kan fly sin trista och grå vardag.

Ändra inte på detta, gör istället kvinnliga och feminina spel för dem som uppskattar det, där, han, hen och hon kan umgås i sin lilla digitala utopi och kasta blommor på varann seglandes på skära rosa moln.

Vi andra vi fly från allvarets vardag, där det inte finns en enda positiv tanke eller handling, utan där allting handlar om att lura din nästa på så mkt som möjligt på kortast möjliga tid.

Tro ni mig inte, titta då bara inom politiken. 500 miljoner i statligt bidrag till Terrorism!

Och innan sades Sverige att vara neutrala, det är vi absolut inte längre.

Så nej, det finns inget som är glatt, positivt eller generöst.

Så spel är den enda tillflyktsort där män kan vara män.

Förstör inte denna frizonen också!

Medlem
Skrivet av bleak:

Kärnan i de här debatterna är ju om stereotypiska könsroller eller sexism eller VÅLD i spel är ett problem? Det kan vara tråkigt kanske i längden om alla spel har endimensionella karaktärer och alla ser ut som Marcus Fenix för då blir spelen just tråkigare. Men spelar det roll och är det värt att lägga ner så mycket debatt över? De spelen kommer fasa ut sig själv när människor tröttnar och röstar med plånboken.

Om våld i videospel inte tycks öka IRL våld, varför skulle vi anta den förmodade sexism i videospel orsakar sexism IRL heller?

Du använder egentligen samma argument på två olika saker. När man pratar om sexism i spel så är frågan inte huruvida män kommer förvandlas till sexistiska grisar om dom spelar spelen, utan snarare konstaterar att män ÄR sexistiska grisar som tydligen inte kan tänka sig att konstruera eller konsumera sina spel om inte kvinnorna i dom sexualiseras

Det kanske inte är världens viktigaste argument, och mans-stereotypen känns om något ännu mindre viktig, men är tanken verkligen så besvärande att man skulle göra ett spel med realistiska karaktärsporträtt? Kolla på BF4 till exempel, även om du inte spelar en kvinna (kunde gott ha varit ett alternativ) så påverkar det inte handlingen nämnvärt, då du egentligen aldrig ser dig själv (har spelat kanske halva SP-kampanjen), vilket inte tvingar på spelaren en karaktär. Däremot finns det kvinnor i kampanjen som känns både realistiska i sina karaktärer och starka i sina roller, UTAN att ha en sexuell gudinnas kropp ELLER vara klädd i en disktrasa.

Nu kan man ju undra hur många som inte köper/köpte BF4 av just denna anledning, någon som räcker upp handen?

Inaktiv
Skrivet av Mirage:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Mirage:

Ja, vi skrattar åt det för kvinnor väljer inte rövhål över skötsamma, överlag. Så är det. /facepalm

De kvinnor som väljer rövhål över skötsamma kan man helt enkelt låta bli att själv välja, om man nu anser sig själv vara skötsam. Dessa individer får skylla sig själva, lära sig av sina misstag och arbeta med sitt val av partner.

Annars kan man alltid själv ställa sig frågan "varför väljer alltid jag fel typ av tjej/kille/whatevs?"
Eget ansvar?
/facepalm?

Problemet då för många skötsamma som man kan kalla det aldrig blir valda, för de är inte "farliga" eller "häftiga" eller "spännande". Detta skapar dock ofta en väldigt komisk spiral, när dessa människor väljer kvinnor från utlandet vilket i sin tur leder till dessa kvinnor som vill a de "spännande" männen antingen blir fast med rövhål eller bittra singlar på senare dagar då de skötsamma tagit slut

Stämmer det du säger så är det bara tragiskt. Men då kan dom få vara bittra singlar istället.
Många växer ifrån detta, det är inte lika kul med någon playerlooser som inte har någon framtid när man är 35 som när man är 14. Sen finns det ju dom som aldrig lär sig, jag vet en i min "närhet", hon får skylla sig själv helt enkelt. Finns å andra sidan massor med fina människor också.

Medlem

Alltså det där med Edward Kenway stämmer ju in i beskrivningen på hur många manliga spelkaraktärer ser ut, men grejen är ju att det är ju på 1700-talet precis som du skriver. Det skulle bli konstig handlar om det inte var så att frun väntade och Edward gick runt och var orolig; han är ju pirat och lönnmördare. Det blir lite av grejen liksom.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

"Personangrepp hör inte hemma på FZ:a. Vill ni kritisera något eller någon gör det då sakligt. Varningar kommer att utdelas. "

Ni menar regelrätt Censur, tack för att ni underblåser folks åsikter och bygger eller snarare ökar mängden vatten på kvarnhjulet så att rasism, förtryck och extremistiska tankar ökar

FZ är inte ett dugg bättre än KIna, istället för en öppen debatt så stänger man av allt vad oliktänkande och rätten att tycka olika heter.

Fortsätt bara så ser ni snart vart det barkar hän!

Medlem
Skrivet av Zpartan:

Spel är den sista bastionen för fantasi och verklighet, där män kan fly sin trista och grå vardag.

Ändra inte på detta, gör istället kvinnliga och feminina spel för dem som uppskattar det, där, han, hen och hon kan umgås i sin lilla digitala utopi och kasta blommor på varann seglandes på skära rosa moln.

Vi andra vi fly från allvarets vardag, där det inte finns en enda positiv tanke eller handling, utan där allting handlar om att lura din nästa på så mkt som möjligt på kortast möjliga tid.

Tro ni mig inte, titta då bara inom politiken. 500 miljoner i statligt bidrag till Terrorism!

Och innan sades Sverige att vara neutrala, det är vi absolut inte längre.

Så nej, det finns inget som är glatt, positivt eller generöst.

Så spel är den enda tillflyktsort där män kan vara män.

Förstör inte denna frizonen också!

Så ett kvinnligt spel skulle vara där han, hen (som för övrigt INTE är ett kön UTAN ett ord återigen) och hon kan umgås i sin digitala utopi och kasta blommor på varandra seglandes på skära rosa moln? XD
Du får ursäkta mig men det är inte den typen av spel som jag (och många av mina tjejkompisar) och andra kvinnor som spelar är intresserade av att spela Är du så rädd för att folk diskuterar och har andra åsikter än dig själv? Ingen har sagt något om att ändra på spel utan det som har diskuterats är att många som skrivit i tråden skulle vilja ha en större variation på spelkaraktärer även manliga och kvinnliga.

Kan meddela att spel också är ett sätt för mig att fly min trista och gråa vardag och jag är kvinna så det är inget unikt för just män 500 miljoner i bidrag till terrorism? Vad svamlar du om? Så du påstår helt seriöst att spel är den enda tillflyktsort där män kan vara män? Hm, jag som trodde man kunde vara man och kvinna varenda dag i de riktiga livet också. Eller är man inte en riktig man om man inte får springa runt med automatvapen och panga folk i huvudet?


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Ender:
Skrivet av fisktjuven:

Om vi slipper olaga hot från regeringsanställda, låter det som en kanonidé. Tummen upp!

Du kanske har någon länk till informationen där denne presstaleskvinna offentligt uppmanar sina militanta medkvinnor till att skära ballen av män? Om det dessutom var det farligaste du kunde hitta som en kvinna gjort, som dessutom ska ligga till grund för dina åsikter angående förtroende för kvinnor i allmänhet så tror jag inte att vi behöver säga så mycket mer till varandra.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldts-presschef-anklag...

Om man nu inte läst nyheterna på 10 år så har du länken ovan.

I övrigt är generalisering något man som Man bemöts av hela tiden från feminister, så varför inte besvara kärleken med lite uppenbarligen berättigad generalisering tillbaka.

Utöver detta är det allmänt känt att feministiska organisationer ofta gör uttalanden som aldrig skulle vara godtagbara från män mot kvinnor. Kan vara värt att ägna sånt lite eftertanke innan man drar på sig den vita rustningen och skyddar de "förtryckta" från de farliga mansgrisarna som förespråkar JÄMSTÄLLDHET, inte feminism.

Så ditt främsta vapen i kriget mot kvinnor är alltså en SvD-artikel (konstigt att det inte var AB faktiskt) där vi har ett muntligt påstående om att Roberta Alenius vid ett privat telefonsamtal med Fredrik Furtenbach sagt att "hon ska skära ballarna av Radiotjänst och att hon ska mörda någon på Radiotjänst".
Usch, så otäckt! Jag springer efter burkan på direkten!

PS, själv anser jag Radiotjänst vara jämställt med "the spawn of Satan", så jag antar att ställningen "Män vs. Kvinnor är 1-1 nu då

Redaktör
Skrivet av Zpartan:

"Personangrepp hör inte hemma på FZ:a. Vill ni kritisera något eller någon gör det då sakligt. Varningar kommer att utdelas. "

Ni menar regelrätt Censur, tack för att ni underblåser folks åsikter och bygger eller snarare ökar mängden vatten på kvarnhjulet så att rasism, förtryck och extremistiska tankar ökar

FZ är inte ett dugg bättre än KIna, istället för en öppen debatt så stänger man av allt vad oliktänkande och rätten att tycka olika heter.

Fortsätt bara så ser ni snart vart det barkar hän!

Det handlar inte om censur, utan om en civiliserad debatt. Vi vill slippa diskussioner som tar stopp när folk kastar skit på varandra istället för att hålla sig till ämnet. Tyck vad du vill i frågan, så länge du håller dig inom lagens råmärken och kritiserar åsikter istället för personerna bakom åsikterna lär dina inlägg få stå kvar.


signatur
Medlem
Skrivet av Zpartan:

"Personangrepp hör inte hemma på FZ:a. Vill ni kritisera något eller någon gör det då sakligt. Varningar kommer att utdelas. "

Ni menar regelrätt Censur, tack för att ni underblåser folks åsikter och bygger eller snarare ökar mängden vatten på kvarnhjulet så att rasism, förtryck och extremistiska tankar ökar

FZ är inte ett dugg bättre än KIna, istället för en öppen debatt så stänger man av allt vad oliktänkande och rätten att tycka olika heter.

Fortsätt bara så ser ni snart vart det barkar hän!

Jag förstår inte varför ni ska envisas med att skrika censur så fort inlägg som innehåller diverse glåpord och personangrepp tas bort? Är det så svårt att framföra sina åsikter på ett sakligt sätt utan att det för den sakens skull ska bli en otrevlig stämning. Ingen har sagt att du INTE får tycka som du gör eller inte uttrycka dina åsikter. Det är sättet folk uttrycker sina åsikter och ibland går till personangrepp på andra som inte håller med som är ett problem, INTE åsikterna i sig.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av Zpartan:

"Personangrepp hör inte hemma på FZ:a. Vill ni kritisera något eller någon gör det då sakligt. Varningar kommer att utdelas. "

Ni menar regelrätt Censur, tack för att ni underblåser folks åsikter och bygger eller snarare ökar mängden vatten på kvarnhjulet så att rasism, förtryck och extremistiska tankar ökar

FZ är inte ett dugg bättre än KIna, istället för en öppen debatt så stänger man av allt vad oliktänkande och rätten att tycka olika heter.

Fortsätt bara så ser ni snart vart det barkar hän!

Du kanske inte känner till skillnad mellan sakliga åsikter och personangrepp samt hot?

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av pubisboy:

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Dessutom visar det på vilken egentlig kunskap kommentatorn besitter. Det handlar inte om att jaga efter vita män, det handlar om att befria dem - lika mycket som det handlar om att befria kvinnor. Det är ett mynt med två sidor:
"For every girl who is tired of acting weak when she is strong, there is a boy tierd of appearing strong when he feels vulnerable." Nancy R. Smith

Shit vilket bra citat; det kommer nog följa med mig livet ut.
Tack!

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Ender:
Skrivet av fisktjuven:

Om vi slipper olaga hot från regeringsanställda, låter det som en kanonidé. Tummen upp!

Du kanske har någon länk till informationen där denne presstaleskvinna offentligt uppmanar sina militanta medkvinnor till att skära ballen av män? Om det dessutom var det farligaste du kunde hitta som en kvinna gjort, som dessutom ska ligga till grund för dina åsikter angående förtroende för kvinnor i allmänhet så tror jag inte att vi behöver säga så mycket mer till varandra.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldts-presschef-anklag...

Om man nu inte läst nyheterna på 10 år så har du länken ovan.

I övrigt är generalisering något man som Man bemöts av hela tiden från feminister, så varför inte besvara kärleken med lite uppenbarligen berättigad generalisering tillbaka.

Utöver detta är det allmänt känt att feministiska organisationer ofta gör uttalanden som aldrig skulle vara godtagbara från män mot kvinnor. Kan vara värt att ägna sånt lite eftertanke innan man drar på sig den vita rustningen och skyddar de "förtryckta" från de farliga mansgrisarna som förespråkar JÄMSTÄLLDHET, inte feminism.

Så ditt främsta vapen i kriget mot kvinnor är alltså en SvD-artikel (konstigt att det inte var AB faktiskt) där vi har ett muntligt påstående om att Roberta Alenius vid ett privat telefonsamtal med Fredrik Furtenbach sagt att "hon ska skära ballarna av Radiotjänst och att hon ska mörda någon på Radiotjänst".
Usch, så otäckt! Jag springer efter burkan på direkten!

PS, själv anser jag Radiotjänst vara jämställt med "the spawn of Satan", så jag antar att ställningen "Män vs. Kvinnor är 1-1 nu då

Ja nu sitter du och skämtar, men eftersom att du ber mig släpa det i ansiktet på dig så tar vi det ett steg längre:
"Jag ska döda och skära pattarna av kvinna 1 och kvinna 2 på företag X". Lika roligt när man vänt på det? Spring efter burkan då. Om inte kanske det är dags att börja tänka på vilket beteende du bagatelliserar.

P.S Om så radiotjänst kom ur arslet på djävulen själv är det aldrig ett godtagbart beteende från en person som ska representera statsministern.

Redaktör
Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Ender:

Så ditt främsta vapen i kriget mot kvinnor är alltså en SvD-artikel (konstigt att det inte var AB faktiskt) där vi har ett muntligt påstående om att Roberta Alenius vid ett privat telefonsamtal med Fredrik Furtenbach sagt att "hon ska skära ballarna av Radiotjänst och att hon ska mörda någon på Radiotjänst".
Usch, så otäckt! Jag springer efter burkan på direkten!

PS, själv anser jag Radiotjänst vara jämställt med "the spawn of Satan", så jag antar att ställningen "Män vs. Kvinnor är 1-1 nu då

Ja nu sitter du och skämtar, men eftersom att du ber mig släpa det i ansiktet på dig så tar vi det ett steg längre:
"Jag ska döda och skära pattarna av kvinna 1 och kvinna 2 på företag X". Lika roligt när man vänt på det? Spring efter burkan då. Om inte kanske det är dags att börja tänka på vilket beteende du bagatelliserar.

P.S Om så radiotjänst kom ur arslet på djävulen själv är det aldrig ett godtagbart beteende från en person som ska representera statsministern.

Hur är detta kopplat till Arnroths krönika, vars kärna är att han vill ha mer nyanserade manliga huvudpersoner i stora spel?


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Ender:
Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Ender:
Skrivet av fisktjuven:

Om vi slipper olaga hot från regeringsanställda, låter det som en kanonidé. Tummen upp!

Du kanske har någon länk till informationen där denne presstaleskvinna offentligt uppmanar sina militanta medkvinnor till att skära ballen av män? Om det dessutom var det farligaste du kunde hitta som en kvinna gjort, som dessutom ska ligga till grund för dina åsikter angående förtroende för kvinnor i allmänhet så tror jag inte att vi behöver säga så mycket mer till varandra.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/reinfeldts-presschef-anklag...

Om man nu inte läst nyheterna på 10 år så har du länken ovan.

I övrigt är generalisering något man som Man bemöts av hela tiden från feminister, så varför inte besvara kärleken med lite uppenbarligen berättigad generalisering tillbaka.

Utöver detta är det allmänt känt att feministiska organisationer ofta gör uttalanden som aldrig skulle vara godtagbara från män mot kvinnor. Kan vara värt att ägna sånt lite eftertanke innan man drar på sig den vita rustningen och skyddar de "förtryckta" från de farliga mansgrisarna som förespråkar JÄMSTÄLLDHET, inte feminism.

Så ditt främsta vapen i kriget mot kvinnor är alltså en SvD-artikel (konstigt att det inte var AB faktiskt) där vi har ett muntligt påstående om att Roberta Alenius vid ett privat telefonsamtal med Fredrik Furtenbach sagt att "hon ska skära ballarna av Radiotjänst och att hon ska mörda någon på Radiotjänst".
Usch, så otäckt! Jag springer efter burkan på direkten!

PS, själv anser jag Radiotjänst vara jämställt med "the spawn of Satan", så jag antar att ställningen "Män vs. Kvinnor är 1-1 nu då

Ja nu sitter du och skämtar, men eftersom att du ber mig släpa det i ansiktet på dig så tar vi det ett steg längre:
"Jag ska döda och skära pattarna av kvinna 1 och kvinna 2 på företag X". Lika roligt när man vänt på det? Spring efter burkan då. Om inte kanske det är dags att börja tänka på vilket beteende du bagatelliserar.

P.S Om så radiotjänst kom ur arslet på djävulen själv är det aldrig ett godtagbart beteende från en person som ska representera statsministern.

Hur är detta kopplat till Arnroths krönika, vars kärna är att han vill ha mer nyanserade manliga huvudpersoner i stora spel?

Inte alls, det ballade ur fullständigt..

Medlem

Låt killar vara killar och tjejer tjejer, varför ska allting vara så himla harmoniskt och rättvist?


signatur

Wasted.White.Boys

Inaktiv

Bra krönika och ser framemot nästa. Kommentarerna till varje bevisar ju att dessa behövs.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Ender:

Så ditt främsta vapen i kriget mot kvinnor är alltså en SvD-artikel (konstigt att det inte var AB faktiskt) där vi har ett muntligt påstående om att Roberta Alenius vid ett privat telefonsamtal med Fredrik Furtenbach sagt att "hon ska skära ballarna av Radiotjänst och att hon ska mörda någon på Radiotjänst".
Usch, så otäckt! Jag springer efter burkan på direkten!

PS, själv anser jag Radiotjänst vara jämställt med "the spawn of Satan", så jag antar att ställningen "Män vs. Kvinnor är 1-1 nu då

Ja nu sitter du och skämtar, men eftersom att du ber mig släpa det i ansiktet på dig så tar vi det ett steg längre:
"Jag ska döda och skära pattarna av kvinna 1 och kvinna 2 på företag X". Lika roligt när man vänt på det? Spring efter burkan då. Om inte kanske det är dags att börja tänka på vilket beteende du bagatelliserar.

P.S Om så radiotjänst kom ur arslet på djävulen själv är det aldrig ett godtagbart beteende från en person som ska representera statsministern.

Hur är detta kopplat till Arnroths krönika, vars kärna är att han vill ha mer nyanserade manliga huvudpersoner i stora spel?

Svar på svar på svar tills relevansen blev som bortblåst, tyvärr. Anledningen till att jag följde med ända hit var mest det här inlägget:

Skrivet av fisktjuven:
Skrivet av Ender:
Skrivet av fisktjuven:

Suck, ja strö lite magiskt feministpulver på min underhållning också. Mansroller kanske beror på att män utkämpat de allra flesta av historiens krig? Food for thought..

Och när vi ändå spekulerar vilt så kanske man till och med skulle kunna påstå att krig överhuvudtaget utspelats genom historien på grund av dessa mansroller? Food for thought..

Nja mja, spekulerat vilt? Om vi ska citera Reinfeldts presstaleskvinna är det ju ok att "skära ballen" av män.. pröva att genusmässigt vända på meningen och föreställ dig aftonbladets rubriker..

Att påstå att män är orsaken till allt världens krigande och lidande kanske är faktamässigt korrekt, men så fort man låter kvinnor öppna käften är det då sällan något vackert man hör..

Enligt länken så ger artikel inte ens intryck av att citatet var riktat till just män specifikt, utan Radiotjänst, vilket gör att det blir ett ganska dåligt använt "nyhetsstoff" i sammanhanget. Dessutom kliar det alltid lite i mig när man läser om hur fel det blir när "man låter kvinnor öppna käften".

Så länge folk har en sådan inställning så känns Arnroths krönikor oerhört relevanta, speciellt när diskussionen slutar såhär när den började med att ifrågasätta mansbilden istället för kvinnobilden.

PS. @fisktjuven. Naturligtvis spelar det ingen roll ifall det är en man eller kvinna som ligger bakom generella köns/person -angrepp, det är fel hur som helst. Ditt exempel var bara så pyttigt och irrelevant som generalisering för vad som händer ifall kvinnor tillåts att ha fria åsikter att jag inte gärna kunde skriva på annat sätt.

Medlem
Skrivet av kzar:

Kommentarerna till varje bevisar ju att dessa behövs.

jawohl! dom otrogna måste konverteras till den rätta läran!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Inaktiv
Skrivet av Ender:
Skrivet av bleak:

Kärnan i de här debatterna är ju om stereotypiska könsroller eller sexism eller VÅLD i spel är ett problem? Det kan vara tråkigt kanske i längden om alla spel har endimensionella karaktärer och alla ser ut som Marcus Fenix för då blir spelen just tråkigare. Men spelar det roll och är det värt att lägga ner så mycket debatt över? De spelen kommer fasa ut sig själv när människor tröttnar och röstar med plånboken.

Om våld i videospel inte tycks öka IRL våld, varför skulle vi anta den förmodade sexism i videospel orsakar sexism IRL heller?

Du använder egentligen samma argument på två olika saker. När man pratar om sexism i spel så är frågan inte huruvida män kommer förvandlas till sexistiska grisar om dom spelar spelen, utan snarare konstaterar att män ÄR sexistiska grisar som tydligen inte kan tänka sig att konstruera eller konsumera sina spel om inte kvinnorna i dom sexualiseras

Det kanske inte är världens viktigaste argument, och mans-stereotypen känns om något ännu mindre viktig, men är tanken verkligen så besvärande att man skulle göra ett spel med realistiska karaktärsporträtt? Kolla på BF4 till exempel, även om du inte spelar en kvinna (kunde gott ha varit ett alternativ) så påverkar det inte handlingen nämnvärt, då du egentligen aldrig ser dig själv (har spelat kanske halva SP-kampanjen), vilket inte tvingar på spelaren en karaktär. Däremot finns det kvinnor i kampanjen som känns både realistiska i sina karaktärer och starka i sina roller, UTAN att ha en sexuell gudinnas kropp ELLER vara klädd i en disktrasa.

Nu kan man ju undra hur många som inte köper/köpte BF4 av just denna anledning, någon som räcker upp handen?

Härligt sätt att dra alla män över samma kam. Så du säger att jag är en mansgris med andra ord:)

Jag säger inte att det inte får finnas kvinnor i spel eller något sådant, det är du som drar väldigt konstiga slutsatser. Jag säger endast att problemet löser sig själv när spelföretagen märker att spelförsäljningen minskar pga deras tråkiga och stereotypiska roller. Då måste de tänka några varv extra och försöka utveckla sina karaktärer.

Bara karaktärerna i ett spel är välutvecklade eller om gameplay är roligt nog så spelar det ingen roll om det är en kvinna eller man för mig. Jag spelar ofta som kvinna i rollspel t,ex samtidigt som jag inte har problem att spela en pumpad köttbiff i Gears of War.

Och ja kvinnan i BF4-kampanjen var den klart intressantaste karaktären i en rätt kass SP-upplevelse.

Tror du att killar bara vill spela som kvinnor som endast är våp och lättklädda? Lightning i FF13 var bland de bästa karaktärerna någonsin i ett FF-spel för mig och det hade inte med hennes utklädnad att göra.

Skrivet av Skäggbiffen:

Den klassiska mansrollen har varit i pandaläge det senaste decenniet och jag tror att denna tid kommer vara en fotnot i historien. Utvecklingen går åt rätt riktning.
Spelens värld är givetvis en reaktion på detta. Alla vi som är födda på 60-,70- och 80-talet har blivit levererade hinkvis med machokultur, därför är det inte heller konstigt att vi relaterar till det heller.

Eller att somliga av oss börjar tröttna på det. Enough is enough eller nåt?

Medlem
Skrivet av Banditen:

Låt killar vara killar och tjejer tjejer, varför ska allting vara så himla harmoniskt och rättvist?

Därför att killar inte får vara killar och tjejer får inte vara tjejer. Allt de får vara är konstlade stereotyper som har mycket lite att göra med killar och tjejer.

Skriv svar