Arnroths krönika – Den förlegade mansrollen

Medlem

When You Go Home,
Tell Them Of Us And Say,
For Their Tomorrow,
We Gave Our Today.

300 män, Thermopylae, September 480 BC.

Redaktör
Skrivet av JVoorhees:

Väldigt trevligt om man kunde få läsa om SPEL utan att även här bli överröst med propaganda om jämställdhet, rasetnicitet eller genusfrågor. Ska det bli så här på denna sidan så är det nog dags att leta efter nått annat ställe och läsa om spel.

Räcker att svenska PC Gamer drog ner betyget på Splinter Cell: Blacklist bara för att recensenten tyckte det var opassande saker i berättelsen (Rasism och tortyr möjligheter).

Så fruktansvärt trött på Svensk Media och deras sätt att försöka tvinga på mig åsikter.
Men nu ska man inte ens kunna läsa om spel i Sverige, utan att behöva bli över röst med propaganda om hur man ska tycka och se på saker.

Jag vill veta om ett spel är bra eller dåligt utan att recensenters moraliska värderingar ska räknas in i betyget!!!

Ungefär var åttonde krönika av Arnroth har handlat om jämställdhet, mansroller och liknande. En varannan månad. FZ skriver kanske 10-20 texter per dag, eller 600-1200 på två månader. Det är inte att tvinga på någon någonting, särskilt inte när det enkelt bara är att undvika att läsa den promille av våra texter som berör ämnet.

Ämnet har en tendens att tas upp i kommentarer till nyheter, recensioner och krönikor, ofta utan någon som helst redaktionell tändvätska. Det finns uppenbarligen ett behov att att diskutera saken, i alla läger.


signatur
Medlem

Bra skrivet Thomas!

Medlem

Vad är det du vill ha sagt egentligen Thomas?

De borde...
Alla förändringar börjar hos en själv.

Kanske du skulle ta och samla in pengar till ett spel med en kvinnlig hjälte i huvudrollen?!

Uppenbarligen är majoriteten inte trött på dessa stereotyper. De köper ju dessa spel trots allt.

Kanske du ska börja skriva på någon annan sajt? En där ditt sociala patos kan få komma fram lite mer. Mmm?


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Medlem

Jag förstår Arnorths budskap och jag ska nog erkänna att jag inte ens reflekterat över hudfärgen på sin karaktär i spelet. Möjligtvis könet, men det är knappt att jag funderar över det där heller. Kanske för att jag inte ser problematiken med det, mer än något enformig huvudkaraktär möjligtvis. Men jag tycker spel är mycket mer än bara en huvudkaraktär, det är snarare personerna jag möter i spelet som får mig att reflektera över mig själv över vad som är gott eller ont osv. Och det har mycket större betydelse för mig än karaktären jag själv spelar för det ger mig en chans att känna mer som att det är jag som är huvudkaraktären och inte någon påhittad roll som jag aktivt styr, flummigt uttryckt.

Jag ska också erkänna att jag hellre ser Lara Croft i sina nuvarande former hellre, än om hon skulle vara formad som en grovt överviktig kvinna som kedjeröker och har problem med hjärtat.


signatur

Life is short , play more

Medlem

Det hade varit lite uppfriskande att se kvinnliga soldater i t.ex. Battlefield 4 för de kvinnor som faktiskt spelar dylika spel och vill spela sitt eget kön, men jag antar att Dice inte är mogna nog att våga ta det steget ännu.
Nåja, nästa CoD kanske?

Medlem

Haha, fan va fjantig du börjar bli med detta.
Fattar inte hur du ens orkar, frugan som säger till dig eller..?

Personligen får kvinnor gärna ta över världen, men fråga vilken kvinna som helst om vad för slags man hon helst skulle vilja ha vid sin sida..

En stereotyp nörd eller en stereotyp hjälte..?

Svarar hon nörd så ljuger hon, på riktigt..

Inaktiv

Kärnan i de här debatterna är ju om stereotypiska könsroller eller sexism eller VÅLD i spel är ett problem? Det kan vara tråkigt kanske i längden om alla spel har endimensionella karaktärer och alla ser ut som Marcus Fenix för då blir spelen just tråkigare. Men spelar det roll och är det värt att lägga ner så mycket debatt över? De spelen kommer fasa ut sig själv när människor tröttnar och röstar med plånboken.

Om våld i videospel inte tycks öka IRL våld, varför skulle vi anta den förmodade sexism i videospel orsakar sexism IRL heller?

Medlem
Skrivet av Harry Coma:

Haha, fan va fjantig du börjar bli med detta.
Fattar inte hur du ens orkar, frugan som säger till dig eller..?

Personligen får kvinnor gärna ta över världen, men fråga vilken kvinna som helst om vad för slags man hon helst skulle vilja ha vid sin sida..

En stereotyp nörd eller en stereotyp hjälte..?

Svarar hon nörd så ljuger hon, på riktigt..

Tror du på det där själv? Gissar på att du inte är gamml nog för att ha upplevt kärlek än.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av firefly:

Ser inget problem med dagens spel. Det finns manliga hjältar och kvinnliga hjältar, båda lika sexualiserade.

Dessutom undrar jag hur i helvete "en modern man" ska vara i ett spel?!!
Folk har kanske missat det.. men när du spelar en hjälte typ, då reflekterar den karaktären INTE en normal person.
Den som inte förstår detta borde gå till närmsta hobby butik och konstruera ihop en hjärna.
"Moderna" män och kvinnor har alltid funnits, men vem fan vill spela en sådan?
Ge mig en snubbe med muskler överallt och blont hår som motherfakking Thor eller Erik Viking.
Eller en brud med former som en gudinna.
Ge mig en MAN... eller en KVINNA istället för en jävla HEN, för Hen kan dra åt helvete, så spelar jag gladeligen.

Gay krönika!

Du verkar ju ha problem på riktigt?

Det stavas gaykrönika.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av firefly:

Ser inget problem med dagens spel. Det finns manliga hjältar och kvinnliga hjältar, båda lika sexualiserade.

Dessutom undrar jag hur i helvete "en modern man" ska vara i ett spel?!!
Folk har kanske missat det.. men när du spelar en hjälte typ, då reflekterar den karaktären INTE en normal person.
Den som inte förstår detta borde gå till närmsta hobby butik och konstruera ihop en hjärna.
"Moderna" män och kvinnor har alltid funnits, men vem fan vill spela en sådan?
Ge mig en snubbe med muskler överallt och blont hår som motherfakking Thor eller Erik Viking.
Eller en brud med former som en gudinna.
Ge mig en MAN... eller en KVINNA istället för en jävla HEN, för Hen kan dra åt helvete, så spelar jag gladeligen.

Gay krönika!

Du vet att hen inte är ett kön va? Utan bara ett ord, som för för övrigt ingen tvingar dig att använda? Får jag fråga dig varför krönikan är gay? Har jag missat att läsa något eller använder du gay för att beskriva något negativt som du inte gillar?


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem

Är det så farligt med mer nyanserade manliga karaktärer i spel? Jag älskar Clint Eastwood i spaghettiwestern och Dirty Harry-filmerna, men det innebär inte att jag skulle vilja se samma slags figur i alla andra filmer. Jag vill se en grubblande Hamlet och soldater som darrar av skräck när trumelden närmar sig.

Om man stannar all vidare utveckling med argumentet att "det är det som säljer" så kommer spelen att stagnera. Fråga istället, kommer spelet att sälja sämre om du har en karaktär som faktiskt reflekterar med viss sorg över att han måste dräpa medmänniskor för sitt land istället för att bara göra ett nytt hack i kolven?

Jag kan dessutom tillägga att det stenhårda manliga idealet där man inte visar några känslor utan istället tar till flaskan är relativt nytt. Under 1600 - 1700-talet så fanns det flera sociala situationer där man skulle gråta öppet för att vara en riktig man. Hade man undertryckt sina känslor så som man "ska göra" enligt machomallen, så hade man setts som omänsklig. Den moderna "machokillen" hör snarast hemma i 1900-talet.

Till sist och lite off topic i och med att artikeln inte handlar om kvinnor, men det är så många som nämnt dem i samband med Battlefield 4 och CoD. Varför skulle det vara så fel med kvinnliga karaktärer i dylika spel? Det finns ju kvinnliga soldater i världens arméer, varför då inte i spelen som vill emulera dem?

Inaktiv
Skrivet av Harry Coma:

Haha, fan va fjantig du börjar bli med detta.
Fattar inte hur du ens orkar, frugan som säger till dig eller..?

Personligen får kvinnor gärna ta över världen, men fråga vilken kvinna som helst om vad för slags man hon helst skulle vilja ha vid sin sida..

En stereotyp nörd eller en stereotyp hjälte..?

Svarar hon nörd så ljuger hon, på riktigt..

Har du sett partaj på kanal 5 och "en finne av det rätta virket"?
Så låter ditt inlägg, den stereotypen är något vi skämtar och skrattar åt idag.

Medlem
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av marcus8958:

Förstår inte hur Lee inte är den typiska manliga karaktären.

Han är apocalypsens robinson cursoe där han lungt och metodiskt "överlever". Han han inte varit den här starka, macho överlevaren hade han aldrig räddat Clementine och tagit med henne ur träkojan.

Hade han inte varit den här typiska manliga beskyddaren hade han nog lämnat henne i kojan och försökt överleva på egen hand.

I det att det inte går värst bra för honom och i det att han faktiskt inte kan rädda alla han vill. Men jag påstår inte att han är något radikalt annorlunda. Men lite.

Att han har andra förutsättningar förändrar inte den karaktär han är. Han har inte möjligheten som batman att dra fram en arsenal av leksaker ur bältet men han är fortfarande den där starka macho typen som löser alla problem med det han får.
Tänk också på att batman inte heller kunde rädda alla han ville rädda.[/quote]

Visst dödar Lee zombies och räddar Clem och company ett helt gäng gånger, men han är emotionellt öh.. tillgänglig?
Han förlitar sig på andra, han blir trött, arg, glad, ledsen och hela han är betydligt mer trovärdig än de vanliga tuffa killarna som man spelar.
Killarna i singelplayer-CoD kanske inte behöver så mycket mer, men många spel strävar ju efter en emotionell anknytning. Skälet till att så många spel har pappor-räddar-döttrar nu för tiden är väl att vi gamla gamers växt upp och vi har levlat upp från att rädda en fiktiv flickvän till att rädda en fiktiv motsvarighet till våra barn... och barngreppet används för att vi ska känna igen oss och använda våra egna känslor. Och vill man känna igen sig så är Lee betydligt bättre exempel än Marcus Pheonix och hans gelikar.

Som Arnroth säger så har dom spelen sin plats men om man ändå ska gå bort lite från renodlade pangpang-spel och försöka ge lite substans så kan man ju faktiskt skapa mer nyanserade mansporträtt.

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen.

Haha va? Ta det inte så personligt. Vad är det som är så radikalt?

Som vanligt behövs verkligen denna debatt, speciellt på FZ där många blir helt galna om vi nämner något om könsroller, tjejer då jävlar ska det motbekämpas, det gnälls och skriks om femnazis/hur durr vänsterkonspiration etc etc och andra dryga kommentarer, jag undrar varför?

Men fortsätt för all del, samhället förändras, och spelen, ja dom kommer dit dom med

Men skönt, det är dags för en härlig söndagsdebatt igen där en mängd forumanvändare kan avslöja sina innersta fördomar, det är bra.

"Jag säger som sagt inte att de här hjältarna inte finns, bara att de inte är särkilt många eller vanligt förekommande. "

Ingen som kan fundera över detta som Arnroth skriver på ett vettigt sätt, istället för:
"stoppa matriakartet, Thompa"
"Publicera sån här skit"

Jobbigt att komma med motargument hör jag?

Så ta det lite lugnt nu och förså att krönikan är en förklaring på hur spelen inte riktigt hänger med resten av samhället, det är alltså inget manshat eller liknande som Arnroth häver ur sig.

Ska bli kul att läsa vidare denna shitstorm om några timmar, känns dock som vi redan har diskuterat precis det här tidigare.

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/550/251/3e2....

Folk (inkl. mig själv) kanske helt enkelt är så jääääävla trött på att höra sån här skit och vill gärna filtrera. Analogi; vi vet alla att det dör 19 000 barn under 5 år varje dag i Afrika, vi vet att 80% av barnen i vissa av länderna aldrig blir äldre än 5 år. Vill jag påväg in till ICA påminnas om det genom att någon "krönikör" står och besudlar luften med ansträngda ämnen bara för att temat mat matchar? Kan jag inte selektivt gå runt denne (läs artikelfilter kopplat till användaren) så kan jag gå till en annan affär.

Medlem
Skrivet av sCaz:
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Forcie:

Arnroth fortsätter sin kulturradikala kamp mot Västerlandet och den vite mannen.

Haha va? Ta det inte så personligt. Vad är det som är så radikalt?

Som vanligt behövs verkligen denna debatt, speciellt på FZ där många blir helt galna om vi nämner något om könsroller, tjejer då jävlar ska det motbekämpas, det gnälls och skriks om femnazis/hur durr vänsterkonspiration etc etc och andra dryga kommentarer, jag undrar varför?

Men fortsätt för all del, samhället förändras, och spelen, ja dom kommer dit dom med

Men skönt, det är dags för en härlig söndagsdebatt igen där en mängd forumanvändare kan avslöja sina innersta fördomar, det är bra.

"Jag säger som sagt inte att de här hjältarna inte finns, bara att de inte är särkilt många eller vanligt förekommande. "

Ingen som kan fundera över detta som Arnroth skriver på ett vettigt sätt, istället för:
"stoppa matriakartet, Thompa"
"Publicera sån här skit"

Jobbigt att komma med motargument hör jag?

Så ta det lite lugnt nu och förså att krönikan är en förklaring på hur spelen inte riktigt hänger med resten av samhället, det är alltså inget manshat eller liknande som Arnroth häver ur sig.

Ska bli kul att läsa vidare denna shitstorm om några timmar, känns dock som vi redan har diskuterat precis det här tidigare.

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/550/251/3e2....

Folk (inkl. mig själv) kanske helt enkelt är så jääääävla trött på att höra sån här skit och vill gärna filtrera. Analogi; vi vet alla att det dör 19 000 barn under 5 år varje dag i Afrika, vi vet att 80% av barnen i vissa av länderna aldrig blir äldre än 5 år. Vill jag påväg in till ICA påminnas om det genom att någon "krönikör" står och besudlar luften med ansträngda ämnen bara för att temat mat matchar? Kan jag inte selektivt gå runt denne (läs artikelfilter kopplat till användaren) så kan jag gå till en annan affär.

Det är så himla synd om dig! Stackare som ibland får se orättvisor, fyfan för att leva i denna grymma värld du lever i.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Tror du på det där själv? Gissar på att du inte är gamml nog för att ha upplevt kärlek än.

Har mrFluffy vaknat på fel sida idag, måhända?
Dina gnälliga ovan svar tyder på det.

Ja, jag tror på det själv för det är vad kvinnor säger, dom vill ha en MAN.
Och, jag är, tro det eller ej, tillräckligt gammal för att både stå för det jag skrev samt veta att det stämmer.

Gulligt av dig att oroa dig för mitt kärleksliv dock.

Tack!

/Kram

Medlem
Skrivet av Harry Coma:
Skrivet av mrFluffy:

Tror du på det där själv? Gissar på att du inte är gamml nog för att ha upplevt kärlek än.

Har mrFluffy vaknat på fel sida idag, måhända?
Dina gnälliga ovan svar tyder på det.

Ja, jag tror på det själv för det är vad kvinnor säger, dom vill ha en MAN.
Och, jag är, tro det eller ej, tillräckligt gammal för att både stå för det jag skrev samt veta att det stämmer.

Gulligt av dig att oroa dig för mitt kärleksliv dock.

Tack!

/Kram

Jag tycker du ska definiera vad en man är som alla kvinnor söker. Är en nörd inte en man? Om de inte är män då vill jag ha svar på vad de är för något?


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Ch4rles:

Bra artikel! Även om det finns undantag är verkligen den vita, tysta heteromannen normen. Det är det som är poängen, och att försöka hitta undantag missar det.

Så länge vita småpojkar känner sig kränkta av dina artiklar hoppas jag de fortsätter på samma tema. Det bevisar att de behövs!

Varför börja snacka om hudfärg? I andra fall skulle du skrika rasistom det gjordes, men när du pratar om vita män (trots att krönikan inte nämner detta) så är det okej? Förutom att det får dig att se sjukt korkad ut så gör du debatten en otjänst genom att bara spä på hatet. Du är inte bättre än den andra sidan.

Medlem

Arnroths krönikor ligger verkligen i gränslandet mellan debattartikel och flamebait.

Men det är lite lustigt hur mycket folk blir provocerade så fort nån har en åsikt.

Medlem
Skrivet av Evilof:
Skrivet av Thomas Arnroth:
Skrivet av marcus8958:

Förstår inte hur Lee inte är den typiska manliga karaktären.

Han är apocalypsens robinson cursoe där han lungt och metodiskt "överlever". Han han inte varit den här starka, macho överlevaren hade han aldrig räddat Clementine och tagit med henne ur träkojan.

Hade han inte varit den här typiska manliga beskyddaren hade han nog lämnat henne i kojan och försökt överleva på egen hand.

I det att det inte går värst bra för honom och i det att han faktiskt inte kan rädda alla han vill. Men jag påstår inte att han är något radikalt annorlunda. Men lite.

Att han har andra förutsättningar förändrar inte den karaktär han är. Han har inte möjligheten som batman att dra fram en arsenal av leksaker ur bältet men han är fortfarande den där starka macho typen som löser alla problem med det han får.
Tänk också på att batman inte heller kunde rädda alla han ville rädda.

Visst dödar Lee zombies och räddar Clem och company ett helt gäng gånger, men han är emotionellt öh.. tillgänglig?
Han förlitar sig på andra, han blir trött, arg, glad, ledsen och hela han är betydligt mer trovärdig än de vanliga tuffa killarna som man spelar.
Killarna i singelplayer-CoD kanske inte behöver så mycket mer, men många spel strävar ju efter en emotionell anknytning. Skälet till att så många spel har pappor-räddar-döttrar nu för tiden är väl att vi gamla gamers växt upp och vi har levlat upp från att rädda en fiktiv flickvän till att rädda en fiktiv motsvarighet till våra barn... och barngreppet används för att vi ska känna igen oss och använda våra egna känslor. Och vill man känna igen sig så är Lee betydligt bättre exempel än Marcus Pheonix och hans gelikar.

Som Arnroth säger så har dom spelen sin plats men om man ändå ska gå bort lite från renodlade pangpang-spel och försöka ge lite substans så kan man ju faktiskt skapa mer nyanserade mansporträtt.[/quote]
Men nu talar vi om förutsättningar för att utveckla en karaktär.
Men när utvecklingen är klar är det ändå samma typ av hjälte.
Vi får aldrig spela sidekick eller någon som inte är vek och instabil. Vi får alltid räddaren i nöden.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Fz var bättre på John Severinsons tid


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av mrFluffy:

Jag tycker du ska definiera vad en man är som alla kvinnor söker. Är en nörd inte en man? Om de inte är män då vill jag ha svar på vad de är för något?

Så länge nörden är en han som väljer att vara man och inte en stereotyp nörd, så är han man..
Definitionen av en man som alla kvinnor vill ha är upp till kvinnan själv, men grunden måste vara just en man.

Vad vet jag, det kanske finns någon förvirrad kvinna som föredrar ett könslöst exemplar.
Hennes sexualitet skulle dock kunna ifrågasättas.

Gordon Freeman är ett bra exempel på en nörd som även är en sjuhelvetes man..

Medlem
Skrivet av hawkin:

Kan Fz fixa ett filter som man slipper se dessa krönikor.

Det finns redan. Det kallas "sunt förnuft". Du använder det för att INTE klicka på en länk som går till ett innehåll du VET du inte kommer tycka om. Att du sedan inte klarar det, det är något du får arbeta på.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Aresz:
Skrivet av Harry Coma:

Haha, fan va fjantig du börjar bli med detta.
Fattar inte hur du ens orkar, frugan som säger till dig eller..?

Personligen får kvinnor gärna ta över världen, men fråga vilken kvinna som helst om vad för slags man hon helst skulle vilja ha vid sin sida..

En stereotyp nörd eller en stereotyp hjälte..?

Svarar hon nörd så ljuger hon, på riktigt..

Har du sett partaj på kanal 5 och "en finne av det rätta virket"?
Så låter ditt inlägg, den stereotypen är något vi skämtar och skrattar åt idag.

Ja, vi skrattar åt det för kvinnor väljer inte rövhål över skötsamma, överlag. Så är det. /facepalm


signatur

I drank what?

Inaktiv
Skrivet av sCaz:

Folk (inkl. mig själv) kanske helt enkelt är så jääääävla trött på att höra sån här skit och vill gärna filtrera. Analogi; vi vet alla att det dör 19 000 barn under 5 år varje dag i Afrika, vi vet att 80% av barnen i vissa av länderna aldrig blir äldre än 5 år. Vill jag påväg in till ICA påminnas om det genom att någon "krönikör" står och besudlar luften med ansträngda ämnen bara för att temat mat matchar? Kan jag inte selektivt gå runt denne (läs artikelfilter kopplat till användaren) så kan jag gå till en annan affär.

Du kan ju låta bli att klicka och läsa om det du tycker är irriterande, du kan även låta bli att kommentera? Ditt val.
Att omvärlden rapporterar om vad som händer på denna planet är något du får leva med i denna tidsålder.

Skrivet av Mirage:

Ja, vi skrattar åt det för kvinnor väljer inte rövhål över skötsamma, överlag. Så är det. /facepalm

De kvinnor som väljer rövhål över skötsamma kan man helt enkelt låta bli att själv välja, om man nu anser sig själv vara skötsam. Dessa individer får skylla sig själva, lära sig av sina misstag och arbeta med sitt val av partner.

Annars kan man alltid själv ställa sig frågan "varför väljer alltid jag fel typ av tjej/kille/whatevs?"
Eget ansvar?
/facepalm?

Medlem
Skrivet av Harry Coma:
Skrivet av mrFluffy:

Jag tycker du ska definiera vad en man är som alla kvinnor söker. Är en nörd inte en man? Om de inte är män då vill jag ha svar på vad de är för något?

Så länge nörden är en han som väljer att vara man och inte en stereotyp nörd, så är han man..
Definitionen av en man som alla kvinnor vill ha är upp till kvinnan själv, men grunden måste vara just en man.

Vad vet jag, det kanske finns någon förvirrad kvinna som föredrar ett könslöst exemplar.
Hennes sexualitet skulle dock kunna ifrågasättas.

Gordon Freeman är ett bra exempel på en nörd som även är en sjuhelvetes man..

Vad är det som gör en MAN då enligt dig (förutom könsdelarna då)? Skulle vara lite intressant att veta. Och vad gör en man könslös?

Att man som heterosexuell kvinna attraheras av män är ju en sak, men helt ärligt så förstår jag inte riktigt vad du menar med dit andra svammel om "Så länge nörden är en han som väljer att vara man och inte en stereotyp nörd, så är han man.. Definitionen av en man som alla kvinnor vill ha är upp till kvinnan själv, men grunden måste vara just en man.Vad vet jag, det kanske finns någon förvirrad kvinna som föredrar ett könslöst exemplar. Hennes sexualitet skulle dock kunna ifrågasättas."

Du menar att t.ex. transsexuella män inte är riktiga män enligt dig? Eller vad menar du? Du är väl medveten om också att det finns fler sexuella läggningar än heterosexuell eller har du missat det?

Då måste ju typ väldigt många som är en stereotyp nörd (både män och kvinnor) vara könslösa enligt dig, fan då. Kan man inte vara en man (sitt kön) och nörd samtidigt eller måste man välja att vara av man över nörd för det är viktigare att vara man i första hand? Och ifall man som tjej väljer en stereotypisk nörd (eller någon du anser vara könslös) över din definition av man så har man en tvivelaktig sexualitet?

Du får jättegärna förklara hur du menar på ett sätt som inte är förvirrande och otydligt.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av pubisboy:

Denna kommentar och det faktum att den fått 40 tummen-upp visar mer än något att diskussionen behövs drivas vidare.

Dessutom visar det på vilken egentlig kunskap kommentatorn besitter. Det handlar inte om att jaga efter vita män, det handlar om att befria dem - lika mycket som det handlar om att befria kvinnor. Det är ett mynt med två sidor:
"For every girl who is tired of acting weak when she is strong, there is a boy tierd of appearing strong when he feels vulnerable." Nancy R. Smith

Jaså... det handlar om att "befria män". Dumma mej som varken förstår era goda avsikter eller är intresserad av att bli befriad. Är det fullkomligt omöjligt för sådana som du att inse att män faktiskt inte vill bli förvandlande till snyftande fjollbögar som prata känslor, sippar rosé och tittar på romcoms? Välmenande feministers befrielsekamp står jag gärna över. Och innan någon bölar om att "meh, det är ju inte deeeet det handlar om!!1" - jo, det tycks dessvärre vara just det som det handlar om. Det problematiska är ju uppenbarligen att idealmannen är stark, handlingskraftig, emotionellt introvert etc. så motsatsen får väl därmed antas vara en man som är svag, passiv och känslosam. Sådan vill jag inte vara och jag vill i ärlighetens namn inte spela ett spel där protagonisten är sådan heller - det låter kort och gott som ett riktigt uruselt upplägg för ett spel.

Mjauv - Vare sig Tomas krönika eller andra här som håller med honom påstår väl att det som behövs är motsatsen till den starke, tystlåtne och handlingskraftige mannen. Det som efterfrågades var en mer nyanserad bild - riktigt stor skillnad tycker iallafall jag. Det som efterfrågades var ju ett större och bredare urval och det tycker jag är en bra idé.

Medlem

Den klassiska mansrollen har varit i pandaläge det senaste decenniet och jag tror att denna tid kommer vara en fotnot i historien. Utvecklingen går åt rätt riktning.
Spelens värld är givetvis en reaktion på detta. Alla vi som är födda på 60-,70- och 80-talet har blivit levererade hinkvis med machokultur, därför är det inte heller konstigt att vi relaterar till det heller.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem
Skrivet av bleak:

Kärnan i de här debatterna är ju om stereotypiska könsroller eller sexism eller VÅLD i spel är ett problem? Det kan vara tråkigt kanske i längden om alla spel har endimensionella karaktärer och alla ser ut som Marcus Fenix för då blir spelen just tråkigare. Men spelar det roll och är det värt att lägga ner så mycket debatt över? De spelen kommer fasa ut sig själv när människor tröttnar och röstar med plånboken.

Om våld i videospel inte tycks öka IRL våld, varför skulle vi anta den förmodade sexism i videospel orsakar sexism IRL heller?

Hittade en intressant grej när jag surfade på Wikipedia igår under sektionen "Depiction of violence against women":

One investigation conducted at Lenior-Rhyne College examined the link between playing violent video games containing sexualized game characters and violence against women. Researchers hypothesized that being exposed to sexualized video game avatars (i.e. macho men, scantily-clad women) would make participants more condoning of sexual harassment and rape. Two research questions were also devised. The first of which speculated if the sex of the participants would shape their views towards sexual harassment and how they would react upon viewing the sexualized video game avatars. The second research question pondered how the sex of participants would influence their attitudes towards rape. The experiment had one hundred and eighty one participants all of which were randomly assigned to either an experimental or control group. Individuals in the experimental group were given the task of viewing a PowerPoint presentation containing images of sexualized video game characters from games such as Resident Evil, Gears of War, and so on. In the control group, students were exposed to images of highly-respected individuals (US senators and congresspersons) such as Senator Mary Landrieu. Afterwards, both groups read about an actual account of sexual harassment that happened to a female student, taken from The Silent Treatment by Naomi Wolf.

The results of the investigation supported hypothesis one, that participants would have an altered view on sexual harassment after short-term exposure to sexualized media content. Specifically, males were found to be more tolerant of the real-life case scenario of sexual harassment after they were exposed to the sexualized video game avatars. There was not sufficient evidence to support that the gender of the participants was the only significant factor in this analysis. Interestingly, as males became more tolerant of sexual harassment, females that viewed the same demeaning, stereotyped images of women became less tolerant. Even compared to the females that viewed images of respected and professional political figures, the females that viewed demeaning ones still had a lower tolerance for sexual harassment. It seems that, for these females, seeing women under-represented and overtly sexualized motivates them to advocate for the just treatment of women. In addition to these findings, a significant link between long-term exposure to violent video games and pro-violence attitudes towards women were found.

Källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Gender_representation_in_video_g...

Det säger ju dock inte att det ska vara såhär för ALLA utan är ju bara endast resultatet de fick av de som deltog i studien så det är ju knappast en särskilt bra representation av hur det är för all gamers men jag tyckte det var intressant i alla fall.


signatur

If you can't convince them, confuse them!

Skriv svar