Stora Anime-tråden

Medlem
Skrivet av Akronym:

Record of Ragnarok

Såg första avsnittet på Netflix, och tyckte det var ohyggligt dåligt. Så till den grad att bara tanken på att fortsätta titta ger mig viss ångest.

Bör jag ge serien en chans, eller är resten lika dåligt som första avsnittet?

https://www.youtube.com/watch?v=_9HxsIYORyE

Jag delar den uppfattningen. Gav några avsnitt men den barnsliga humorn och överdrivet sexualiserande dödade den för mig.

Synd för potentialen finns där.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Elfen Lied är riktigt trevlig, även Death Note.

Attack on Titan finns på Crunchyroll och jag tror bara den nya Berserk serien finns där. Jag skulle verkligen avråda att kolla på Berserk från 2016, fruktansvärd animering och regi.(Personlig åsikt då, självfallet hehe)

Serien från 97 är att rekommendera alternativt dom 3 långfilmerna(fanns på Netflix sist jag kolla).

Tack för info, då blir det att jaga fatt i Berserk från 97


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Quake-konnässsör

Tittat igenom första säsongen av Mushoku Tensei: Jobless Reincarnation, ännu en Isekai.

Det har ju också nämnt i denna tråd att Isekai har blivit väldigt populärt och göra på de senaste åren. Men power fantasy i all sin ära så tyckte jag faktiskt om Mushoku Tensei, bra animationer, bra miljöer, bra karaktärsbyggande, bra värld. Serien kanske inte är anpassad för mindre då det är lite vuxet innehåll i serien, och mycket antydande till de nattliga aktiviteter som vuxna gör i bland på nätterna Men det är bra gjort och inte rakt i ansiktet på en, eller ja ibland kanske...

Något som jag uppskattar i dessa populära Isekai anime är just världsskapandet, något som Muskoku Tensei verkar ha en bra potential att göra. Får hoppas att de fortsätter och bygger på världen i de senare säsongerna.

Säsong 2 och säsong 3 är blivit bekräftade, första säsongen är på 11 avsnitt och andra ska vara på 12 enligt rykten.

Finns också en manga för de som är intresserade, kommer ut ett nytt kapitel varje / varannan månad.

Mushoku Tensei: Isekai Ittara Honki Dasu (MyAnimeList)

När vi ändå är inne på Isekai, så kan jag också rekommendera Honzuki no Gekokujou (Ascendance of a Bookworm), som var en friskvind från de mera "vanligare" serierna i den här genren.

Finns två säsonger (14 och 12 episoder), med en tredje säsong som är på väg, slutet på 2021 / början av 2022.

Medlem

Har börjat titta på Black Clover, helt ok hittills, underhållande och en del sköna/intressanta karaktärer.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Idag släpps det mer anime än vad någon människa har tid att se. Jag skulle vilja se en lista på de allra bästa eller viktigaste serierna de fem senaste åren.

Problem
Ifrån 2016 och framåt. Vilka är de tre viktigaste serierna som man inte får missa?

Jag skulle säga att en av dem är One-punch man, men finns det fler i samma kaliber?


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Idag släpps det mer anime än vad någon människa har tid att se. Jag skulle vilja se en lista på de allra bästa eller viktigaste serierna de fem senaste åren.

Problem
Ifrån 2016 och framåt. Vilka är de tre viktigaste serierna som man inte får missa?

Jag skulle säga att en av dem är One-punch man, men finns det fler i samma kaliber?

Kan hålla med om att det släppts mycket anime, men tycker majoriteten är oftast skräp eller väldigt medelmåttiga.

Skulle jag enbart säga 3 animes utöver One-Punch så är det, Attack on Titan(från 2013 dock, första halvan av sista säsongen släpptes 2020, tyvärr uppehåll nu), Mob Psycho 100 och Vinland Saga.

Sen finns det en hel del annat som är bra och sevärt helt klart.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Quake-konnässsör
Skrivet av Hanzo:

Idag släpps det mer anime än vad någon människa har tid att se. Jag skulle vilja se en lista på de allra bästa eller viktigaste serierna de fem senaste åren.

Problem
Ifrån 2016 och framåt. Vilka är de tre viktigaste serierna som man inte får missa?

Jag skulle säga att en av dem är One-punch man, men finns det fler i samma kaliber?

Kimi no Na wa

Made in Abyss

Dorohedoro

Är några som jag kommer ihåg som har lämnat intryck hos mig.

Medlem

Tackar för tipsen!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Idag släpps det mer anime än vad någon människa har tid att se. Jag skulle vilja se en lista på de allra bästa eller viktigaste serierna de fem senaste åren.

Problem
Ifrån 2016 och framåt. Vilka är de tre viktigaste serierna som man inte får missa?

Jag skulle säga att en av dem är One-punch man, men finns det fler i samma kaliber?

Attack on titan

One Punch Man

Slänger väl med One Piece också, även om det har formsvackor och en del fillers så är det helt klart en fångande serie med roligt världsbyggande.

Medlem

Någon som vet vad som händer med Orbital Era? Man har inte hört så mycket. Trailern kom ju 2019.

Avstängd

Det hade varit guld! Hade blivit ännu bättre om man sluppit använda VPN för att se allt i deras utbud men känns som det är lite väl optimistiskt…

Quake-konnässsör

Well RIP crunchyroll

Vad tror ni om denna anime inspirerade Star Wars serien då:


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av almblad:

Kimi no Na wa
https://www.youtube.com/watch?v=xU47nhruN-Q

Made in Abyss
https://www.youtube.com/watch?v=kqBNQEUI8dM

Dorohedoro
https://www.youtube.com/watch?v=ry-jzv18fOY

Är några som jag kommer ihåg som har lämnat intryck hos mig.

Har införskaffat blu-rayen till Kimi mo na wa. Har bara småtittat lite än så länge. Den är sjukt vackert ritad / animerad! Det blir att titta på hela i helgen!

Finns för 99 kr här:
https://cdon.se/film/your-name-blu-ray-40091422?gclid=CjwKCAj...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Vad tror ni om denna anime inspirerade Star Wars serien då:

https://www.youtube.com/watch?v=lle0NNmvIyU

Litar inte på något från Disney's Star Wars längre, tyvärr, men jag hoppas på det bästa. Det såg onekligen intressant ut iallafall. Allt beror ju lite på hur mycket frihet dom fått.

Bättre än ep 7-9 lär det ju vara. ^^


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Litar inte på något från Disney's Star Wars längre, tyvärr, men jag hoppas på det bästa. Det såg onekligen intressant ut iallafall. Allt beror ju lite på hur mycket frihet dom fått.

Bättre än ep 7-9 lär det ju vara. ^^

Personligen har jag gillat allt från Disneys Star Wars, förutom nya trilogin. Så detta kan bli intressant!

Skrivet av Fezk:

Litar inte på något från Disney's Star Wars längre, tyvärr, men jag hoppas på det bästa. Det såg onekligen intressant ut iallafall. Allt beror ju lite på hur mycket frihet dom fått.

Bättre än ep 7-9 lär det ju vara. ^^

Krävs ju inte mycket för att det ska bli bättre än dom 😋
Men som du säger det beror nog mycket på hur mycket frihet dessa Anime studiorna har fått, vi kan ju hoppas på mycket


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Krävs ju inte mycket för att det ska bli bättre än dom 😋
Men som du säger det beror nog mycket på hur mycket frihet dessa Anime studiorna har fått, vi kan ju hoppas på mycket

Hehe, det är förvisso sant. ^^

Jag tycker Ep 7 var ganska bra när den släpptes dock kan jag väl nämna, men den blev ganska värdelös tack vare 8-9, sorgligt hur det blev.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Skrivet av Fezk:

Hehe, det är förvisso sant. ^^

Jag tycker Ep 7 var ganska bra när den släpptes dock kan jag väl nämna, men den blev ganska värdelös tack vare 8-9, sorgligt hur det blev.

Typ så känner jag åxå.. kändes så extra mycket efter man gick ut ur bion efter episode 9.. bara jaha det här blev ju en stor besvikelse totalt nu


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Litar inte på något från Disney's Star Wars längre, tyvärr, men jag hoppas på det bästa. Det såg onekligen intressant ut iallafall. Allt beror ju lite på hur mycket frihet dom fått.

Bättre än ep 7-9 lär det ju vara. ^^

Med undantag för The Rise of Skywalker tycker jag själv att i princip allt Lucasfilm pumpat ut under Disney har varit fenomenalt.

Men även om man avskyr senaste trilogin som pesten så förstår jag inte riktigt negativiteten. Senaste åren har ju också bjussat på saker som Rebels, The Bad Batch, Rogue One, Solo, en sjunde säsong av The Clone Wars och sist men inte minst två säsonger av The Mandalorian.

För mig personligen har det nog aldrig varit trevligare att vara förtjust i Star Wars.

Ska bli kul att se vad det blir av detta.

Medlem
Skrivet av Snaggletooth:

Med undantag för The Rise of Skywalker tycker jag själv att i princip allt Lucasfilm pumpat ut under Disney har varit fenomenalt.

Men även om man avskyr senaste trilogin som pesten så förstår jag inte riktigt negativiteten. Senaste åren har ju också bjussat på saker som Rebels, The Bad Batch, Rogue One, Solo, en sjunde säsong av The Clone Wars och sist men inte minst två säsonger av The Mandalorian.

För mig personligen har det nog aldrig varit trevligare att vara förtjust i Star Wars.

Ska bli kul att se vad det blir av detta.

Negativiteten beror på ja, att dom förstörde "main"-Star Wars med den senaste trilogin, för mig då(och väldigt många andra).

Har bara sett delar av Rebels / Clone Wars så kan inte säga om det är bra eller dåligt i sin helhet. Rogue One var OK, främst mot slutet, Solo var ingen höjdare. Mandalorian har sina toppar och dalar, är inte lika frälst som många verkar vara, stundtals underhållande helt klart.

The Bad Batch vet jag inget om.

Helt OK att gilla det dom släpper, jag är personligen inte överförtjust. Älskade Star Wars innan den nya trilogin, men luften tog liksom slut för en efter hur slaktad 7-8-9 blev, även om vissa saker dom ger ut är bra eller inte. ^^

Men denna anime ska jag ge en chans och hoppas självfallet på det bästa.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Varför får jag en känsla av att den nya live-action serien på Cowboy Bebop kommer suga? Hoppas jag har fel, men av bilderna att döma och dom inblandade så har jag mina tvivel. Den 19 november får man se hur den blir.

https://collider.com/cowboy-bebop-netflix-series-images-live-...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Avstängd
Skrivet av Fezk:

Varför får jag en känsla av att den nya live-action serien på Cowboy Bebop kommer suga?

Blir live-action baserad på anime någonsin bra?
Allt jag sett är ren och skär smörja som inte går att titta på…

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Blir live-action baserad på anime någonsin bra?
Allt jag sett är ren och skär smörja som inte går att titta på…

Vette tusan, inte sett någon själv ännu.

Vad jag har läst så ska väl Blade of the Immortal, Rurouni Kenshin och Alita: Battle Angel vara helt OK/ganska bra.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem
Skrivet av almblad:

Tittat igenom första säsongen av Mushoku Tensei: Jobless Reincarnation, ännu en Isekai.

Det har ju också nämnt i denna tråd att Isekai har blivit väldigt populärt och göra på de senaste åren. Men power fantasy i all sin ära så tyckte jag faktiskt om Mushoku Tensei, bra animationer, bra miljöer, bra karaktärsbyggande, bra värld. Serien kanske inte är anpassad för mindre då det är lite vuxet innehåll i serien, och mycket antydande till de nattliga aktiviteter som vuxna gör i bland på nätterna Men det är bra gjort och inte rakt i ansiktet på en, eller ja ibland kanske...

Något som jag uppskattar i dessa populära Isekai anime är just världsskapandet, något som Muskoku Tensei verkar ha en bra potential att göra. Får hoppas att de fortsätter och bygger på världen i de senare säsongerna.

Säsong 2 och säsong 3 är blivit bekräftade, första säsongen är på 11 avsnitt och andra ska vara på 12 enligt rykten.

Finns också en manga för de som är intresserade, kommer ut ett nytt kapitel varje / varannan månad.

https://www.youtube.com/watch?v=OS6KeVt1Ve0

Mushoku Tensei: Isekai Ittara Honki Dasu (MyAnimeList)

Måste flika in och tacka för det här tipset.
Brukar hålla mig undan för nya animes då jag ofta tycker att animationen är väldigt platt eller har för mycket uppenbara 3D inslag, men Mushoku Tensei nailar det mesta med väldigt bra animation och är otroligt läcker i vissa scener.

Serien känns nästan som en callback till äldre animes från 1970-85, då många av dem handlade om det enklare livet på landsbygden osv.

Har nu plöjt lite över halva säsongen och den är riktigt välgjord med allt ifrån handling till karaktärer.
Och precis som du nämnde så är det kanske inget man visar för yngre då en del scener nästan gränsar till mjukis-hentai. 😅

Medlem

Kollade klart på Kimi no na wa idag. Väldigt vacker film, men bitvis går den lite fort. Kanske lite oklart slut. Kändes inte som de knöt ihop det jättebra där.

Storyn får 3 av 5
Skådespel, röster och animationer 4.5 av 5
Landskap och vyer 5 av 5

Totalt
4 av 5


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Quake-konnässsör
Skrivet av Razken:

Måste flika in och tacka för det här tipset.
Brukar hålla mig undan för nya animes då jag ofta tycker att animationen är väldigt platt eller har för mycket uppenbara 3D inslag, men Mushoku Tensei nailar det mesta med väldigt bra animation och är otroligt läcker i vissa scener.

Serien känns nästan som en callback till äldre animes från 1970-85, då många av dem handlade om det enklare livet på landsbygden osv.

Har nu plöjt lite över halva säsongen och den är riktigt välgjord med allt ifrån handling till karaktärer.
Och precis som du nämnde så är det kanske inget man visar för yngre då en del scener nästan gränsar till mjukis-hentai. 😅

Har läst igenom majoriteten av mangan också, efter jag såg klart på animen blev jag sugen på mer, skulle säga att de håller samma kvalité på berättelsen. Nu får vi se om den här animen blir som många andra, en inkörningsport till mangan, eller om de verkligen slutföljer serien ihop med mangan. Det som är lite synd är att kapitlen kommer ut för sällan, dock så brukar de vara ganska långa, mellan 30 - 50 sidor, men är väl en av höjdpunkterna i den japanska manga tidningen Monthly Comic Flapper.

Men de ska minst ha material till en till två säsonger, om man ser det ur mangans perspektiv. Började väl egenlitgen som en light novel (text).

Men som du säger, gillade animationerna och känns som det ligger lite kärlek bakom skapandet av serien.

Medlem
Skrivet av FryinRyan:

Blir live-action baserad på anime någonsin bra?
Allt jag sett är ren och skär smörja som inte går att titta på…

Det är väldigt sällsynt.
Jag kan komma på två.

Den ena är Bleach. Jag skulle bara starta den på Netflix för att se om den är lika cringe som Full Metal Alchemist. Det slutade i att jag såg klart hela. Rejält förvånad över att det kan finnas helt okej Live-action!

Bleach (2018)

En annan är Nintama Rantarou. Det är drama, action och komedi med excentriska ninjor. Just den här filmen är regisserad av Takashi Miike (Ichi the Killer) och är ifrån 11 år. Tyvärr är just denna film hyfsat svår att komma över idag. Jag satt i en timma och letade. Det kostar 400 kr att importera DVD:n.

Nintama Rantarou (2011)

Annars är själva animeserien inte så svår att hitta. Nintama Rantarou är en väldigt känd och älskad animeserie i Japan. Serien startade 1993 och går regelbundet varje vecka än idag. Serien är minst lika populär som Doraemon i Japan. Fast båda serier är kanske först och främst riktade åt barn ifrån 10 och upp.

De flesta episoder är helt oberoende av varandra (likt Simpsons och Futurama), så det spelar inte så stor roll vilken episod eller serie som man börjar titta på.


Det skrivs fler tips på potentiellt bra live action ovanför. Exempelvis Rurouni Kenshin som är uppe i minst 4 filmer, alla finns på Netflix. Dessa ligger i backloggen.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av Hanzo:

Det är väldigt sällsynt.

Inga av exemplen hittills har varit något jag kan kalla bra.
Jag tycker det är så extremcringe att jag inte orkar kolla på det. Håller mig till animen helt enkelt 😅

Uppskattar tipsen dock. En vacker dag hittar jag nog en bra!

Skriv svar