Stora Anime-tråden

Moderator | Testpilot
Skrivet av CliQue-SinneD:

Vart tittar du nånstans?

Kika PM


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Antar det är Crunchyroll som kör Attack on titan fortfarande. Sade upp min sub där för två år sen efter att ha varit med från start. Så less på hur dåligt de blivit efter uppköpet och vad det verkar så har det bara blivit ännu sämre.

Får väl säga som så, old habits die hard

Quake-konnässsör

@deezel

Är ganska positivt överraskad att Netflix har börjat med rätt så mycket Anime, inte i närheten med att konkurrera med Crunchyroll, men ändå, det är ett positivt inlägg av utbud hur som helst.

Saiki K, Kuroko's Basketball, Kakegurui några som man kanske inte skulle ha sätt annars.

Lite irriterande att de inte har alla säsonger av serierna dock, när de ändå lägger in dem, exempelvis Kuroko där det finns 3 säsonger, men netflix har enbart lagt / köpt in en säsong.

@dTexN

Kan ta och titta på Dorohedoro kanske.

Monogatari serien kan jag eventuellt rekommendera, är kanske inte riktigt vad du letar efter men.
Finns några säsonger.
Första säsongen (30 ep)

  • Bakemonogatari (15 ep)

  • Nisemonogatari (11 ep)

  • Nekomonogatari Black (4 ep)

Andra säsongen (28 ep)

  • Nekomonogatari White (5 ep)

  • Kabukimonogatari (4 ep)

  • Otorimonogatari (4 ep)

  • Onimonogatari (4 ep)

  • Koimonogatari (6 ep)

  • Hanamonogatari (5 ep)

Tredje säsongen (42 avsnitt)

  • Tsukimonogatari (4 episodes)

  • Owarimonogatari I (13 episodes)

  • Koyomimonogatari (12 episodes)

  • Owarimonogatari II (7 episodes)

  • Zoku Owarimonogatari (6 episodes)

Dragons Dogma var väl helt OK och se över en helg. Tror de som har spelat spelet och tyckte det var roligt, uppskattar serien bäst dock.

Devilman Crybaby, kan man ta och checka in.

Shigurui: Death Frenzy, finns också. Mörk, dyster, samurai, kanske lite segare än vad de flesta tycker om när det kommer till anime, men själv uppskattar jag det i den här serien.

Medlem

@almblad: Jo jag vet, har netflix också, vilket jag gav som svart till crunchy jag annullerade och de undrade hur man skulle konsumera sin anime framöver. Men som sagt, deras bibliotek är väldigt begränsat och större delen intresserar mig inte

Medlem

@uberpwnage2.0 (ditt namn går inte tagga?) @almblad

Tack så mycket för svar, ska kika på dessa!


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Quake-konnässsör

@dTexN
Tror du får skriva enligt följande, "uberpwnage2.0"

För att få det att fungera.

Gäller alla namn med mellanslag och andra hemligheter i dem

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Sitter och ser om Attack on Titan nu då jag och en polare ska dra igenom fjärde säsongen tillsammans Himla fin serie!

Jag drog igenom någon recap på Youtube hehe, och ja, det är en riktigt trevlig anime.

Skrivet av dTexN:

Finns det nyare animeserier som inte är så klyschigt och/eller mer "vuxet" som Castlevania? Gillar den serien skarpt, lite Witcher vibes i tonläget😁

Det finns en hel del "vuxet" inom animevärlden. Kan väl vara lite problematiskt att hitta just nya serier som är bra dock.

Rekommenderar alltid Berserk, en av dom bästa som gjorts. Helst serien från 1997, men vill du ha lite modernare tappning finns det 3 långfilmer att se från 2012-2013 istället. Undvik serien från 2016.

Annars har du som nämnts Vinland Saga, riktigt bra ny serie.

Lite nytt, lite äldre:
Attack on Titan
Monster
Dororo
Elfen Lied
Death Note
Blade of the Immortal

Finns som sagt en hel del, bara att hitta något som passar ens smak.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Berserk är najs, speciellt den första. Inte så förtjust i CGI:n på de "nyare" släppen.

Vill man ha mer så är det mangan som gäller, synd bara att Miura varit "lite långsam" de senaste åren, mangan snittar väl knappt ett kapitel per kvartal de senaste åren. Men det kom iaf ett nytt i januari ^^

Medlem
Skrivet av deezel:

Berserk är najs, speciellt den första. Inte så förtjust i CGI:n på de "nyare" släppen.

Vill man ha mer så är det mangan som gäller, synd bara att Miura varit "lite långsam" de senaste åren, mangan snittar väl knappt ett kapitel per kvartal de senaste åren. Men det kom iaf ett nytt i januari ^^

Ja ne, CGIn är ingen höjdare. Den funkar väl hyfsat i filmerna, men ibland ser det tveksamt ut. Den nya serien ser horribel ut dock, usch vad dom pissade på Berserk, minst sagt. Serien förtjänar så mycket bättre.

Har inte kommit ikapp mangan och inte hunnit läsa på senare tid, blir skärpning på det, dags att börja läsa igen. Fantastisk manga förövrigt, men är inte så förtjust i att det börja bli mer "high-fantasy" snarare än "dark fantasy" där jag läser just nu, fortfarande jävligt bra, men föredrar det mörkare.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Hajime no ippo - Riktigt bra om boxning. Det vanliga, från mobbad till mästare.
One punch man- Har väl alla sett? Roligast by far.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Har inte kommit ikapp mangan och inte hunnit läsa på senare tid, blir skärpning på det, dags att börja läsa igen. Fantastisk manga förövrigt, men är inte så förtjust i att det börja bli mer "high-fantasy" snarare än "dark fantasy" där jag läser just nu, fortfarande jävligt bra, men föredrar det mörkare.

Jo, det har ju lite att göra med handlingen i senare delen. Det jag gillar nu är att man börjar få svar på en del frågetecken ^^ Just nu är det inte så svårt att hänga med, läsa ett kapitel i kvartalet borde de flesta hinna med

Förut gjorde jag så att jag inte läste på ett par år så det förhoppningsvis fanns en eller två nya volymer ute, men det är länge sen det hände nu =/

Medlem

Har ganska nyligen börjat titta på Maison Ikkoku.
Otroligt charmig, rolig, berörande och framförallt väldigt snyggt animerad. Självklart med Japanskt tal.

Quake-konnässsör

https://mobile.twitter.com/berserk_project/status/1395212918040391680

Google Translate: [Kentaro Miuras dödsrapport]
Dr Kentaro Miura, författaren till "Berserk", dog den 6 maj 2021 på grund av akut aortadissektion. Vi vill uttrycka vår största respekt och tacksamhet för Dr Miuras målningsarbete och be för hans själ.
20 maj 2021 Hakusensha Co., Ltd. Young Animal Editorial Department

Tråkiga nyheter minst sagt att Kentaro inte fick se sitt eget slut på sin berättelse som han har hållit på med i snart 30 år. Enligt rykten så har han under den tiden som han har varit dålig lärt upp nya lärjungar för att se till att Berserk berättelsen ska få det slut som serien verkligen förtjänar.

Kentaro Miura blev 54 år.

Berserk - Complete Timeline story (so far)

Berserk - TV (1997)

Berserk - Golden Age I - Trailer

Berserk - Golden Age II - Trailer

Berserk - Golden Age III - Trailer

Berserk 2016 - Trailer

Berserk Trailer (PS2)

Ett av de bättre spelen baserad på Berserk

Medlem
Skrivet av almblad:

https://mobile.twitter.com/berserk_project/status/1395212918040391680

https://pbs.twimg.com/media/E1zHeLKUUAEF8JD?format=jpg&name=4...

Google Translate: [Kentaro Miuras dödsrapport]
Dr Kentaro Miura, författaren till "Berserk", dog den 6 maj 2021 på grund av akut aortadissektion. Vi vill uttrycka vår största respekt och tacksamhet för Dr Miuras målningsarbete och be för hans själ.
20 maj 2021 Hakusensha Co., Ltd. Young Animal Editorial Department

Tråkiga nyheter minst sagt att Kentaro inte fick se sitt eget slut på sin berättelse som han har hållit på med i snart 30 år. Enligt rykten så har han under den tiden som han har varit dålig lärt upp nya lärjungar för att se till att Berserk berättelsen ska få det slut som serien verkligen förtjänar.

Kentaro Miura blev 54 år.

Fy fan, hemskt sorgligt. Han hade ju varit dålig ett par gånger tidigare om jag inte missminner mig. Har varit ett stort fan av Berserk och Miura sedan man såg animen från 97' i tidig ungdom. Det kommer nog aldrig komma någon i närheten av hans fantastiska manga och dess berättelse. 54 bast är alldeles för tidigt, ta hand om kroppen gott folk.

Kan ju även tillägga att utan Berserk hade vi med största sannolikhet inte fått spelen Demon's Souls och Dark Souls(åtminstone inte så som dom är idag), Miyazaki tog väldigt mycket inspiration från Miuras arbete. Miura och Berserk har givit mycket inspiration till spel, film och serier.

Taget från Berserks reddit-sida:

"I can still remember shaking his hand right after I joined the company. It was the hand that had given us Berserk! After that, I became responsible for Berserk, and in every meeting he would always say something like "well I had an idea..." and share things that were unbelievably interesting, and I had to work hard to keep up with him. Experiencing the way that the things he saw daily, like manga, films, and news, influenced his own manga was the greatest lesson of all. He said it would take him at least 30 more years to get all of his ideas on paper, which makes it even sadder to have lost him so suddenly. Having worked on Berserk is a great pride of mine. Thank you, Mr. Miura, for everything.

Young Animals Editing Division
Work Supervisor Takamura Ryo"

https://www.reddit.com/r/Berserk/comments/ngqibi/berserks_aut...


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

De e trist som fan. Hade inte väntat mig att få ett slut på Berserk, men som sagt 54 är ingen ålder idag. Har följt mangan i så många år att jag tappat räkningen.

R.I.P Miura.

Medlem

Grinat hela dagen över Kentaru Miura och jag gråter inte ofta.. Och nu gör jag det över en man jag knappt sett på bild ens. Har läst Berserk sedan 2000 så det känns tufft.

Medlem

Tråkigt att läsa. Han var en av de bästa mangakas i världen. Få har gjort genomslag med en så mörk manga som Miura.

Vila i frid.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Är det någon som har koll på ifall Dragon Ball Super har svenska undertexter på Netflix?

Min son på 8 bast har precis plöjt igenom hela Dragon Ball-mangan och har nu kollat 6-7 avsnitt på Super. Drömmen vore att kombinera japanskt tal med svensk text.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Började läsa Berserk i början av året, väldigt tråkig nyhet.
RIP Kentaro Miura.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Sveriges Television skriver om det
https://www.svt.se/kultur/kentaro-miura-skapare-av-bastsaljan...

Den fanskapade minnesstunden till Miura i Final Fantasy (video)
https://twitter.com/localhyurzen/status/1395249433076449286


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Är det någon som har koll på ifall Dragon Ball Super har svenska undertexter på Netflix?

Min son på 8 bast har precis plöjt igenom hela Dragon Ball-mangan och har nu kollat 6-7 avsnitt på Super. Drömmen vore att kombinera japanskt tal med svensk text.

Osäker, men ni borde försöka se filmerna Battle of Gods och Resurrection F istället för att se super till att börja med. Början av Super följer filmerna fast är sämre animerade och mer utdragna. Börja sedan på Super avsnitt 28.

Klart, finns inte filmerna med svensk sub kan det bli svårt antar jag. Men det är bästa sättet att se det på.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Osäker, men ni borde försöka se filmerna Battle of Gods och Resurrection F istället för att se super till att börja med. Början av Super följer filmerna fast är sämre animerade och mer utdragna. Börja sedan på Super avsnitt 28.

Klart, finns inte filmerna med svensk sub kan det bli svårt antar jag. Men det är bästa sättet att se det på.

Vi kollade på Battle of Gods. Den är riktigt bra!
Ska se om vi kan få tag på Resurrection F nånstans då.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Moderator | Testpilot
Skrivet av Hanzo:

Vi kollade på Battle of Gods. Den är riktigt bra!
Ska se om vi kan få tag på Resurrection F nånstans då.

Och när ni är klar med Super får ni kolla på Dragon Ball Super: Broly. Den tar vid efter Dragon Ball Super-animen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Och när ni är klar med Super får ni kolla på Dragon Ball Super: Broly. Den tar vid efter Dragon Ball Super-animen.

När det står (import) på en Blu-ray...
är det risk för krångel med Region då, eller går det att köra som vanligt i PS4:an?
https://www.discshop.se/filmer/bluray/dragon_ball_z_the_movie...


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Såg klart The Promised Neverland säsong 2 som var den sista.

Vilket jäkla haveri till avslutande säsong. Kan inte rekommendera, tyvärr.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fezk:

Såg klart The Promised Neverland säsong 2 som var den sista.

Vilket jäkla haveri till avslutande säsong. Kan inte rekommendera, tyvärr.

Mangan, som också har ett kasst slut, är faktiskt bättre. De skippar så mycket i animen att det blir riktigt konstigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Mangan, som också har ett kasst slut, är faktiskt bättre. De skippar så mycket i animen att det blir riktigt konstigt.

Jo förstod att något måste ha skett i animen efter man fick se stillbild-montaget i slutet av säsongen, så var tvungen att kolla upp det. Har inte läst mangan som tur är, men för er som läst den kan jag förstå att avslutningen sög ännu mer efter ha läst vad som skippats och ändrats, det var många arga inlägg på diverse forum och Reddit hehe.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

One-punch man är ju riktigt bra tycker mainstream jag! Nån som vet vad som sker med säsong 3 där?

AoT är jag helt uppdaterad på, fantastiskt!

Läst färdigt Berserk så kanske ser igenom animen där också. Nu läser jag Claymore och Blade of the immortal.

Jag letar dock efter en manga/anime som påminner om Cyberpunk 2020 (inte 77). Diggar artworken i sourceböckerna och settingen är fenomenal! Edgerunners kommer ju inte förens 2022, så behöver nått cyberpunk-aktigt tills dess!

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

One-punch man är ju riktigt bra tycker mainstream jag! Nån som vet vad som sker med säsong 3 där?

AoT är jag helt uppdaterad på, fantastiskt!

Läst färdigt Berserk så kanske ser igenom animen där också. Nu läser jag Claymore och Blade of the immortal.

Jag letar dock efter en manga/anime som påminner om Cyberpunk 2020 (inte 77). Diggar artworken i sourceböckerna och settingen är fenomenal! Edgerunners kommer ju inte förens 2022, så behöver nått cyberpunk-aktigt tills dess!

Ghost in the Shell går väl inte att undvika om du gillar cyberpunk

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Ghost in the Shell går väl inte att undvika om du gillar cyberpunk

Har Akira liggandes på blue-ray men inte startat med den! Ja många som säger ghost in the shell! Ska nog ge det en chans!

Skriv svar