Microsoft gör en helomvändning angående DRM

Medlem

Ingen här på FZ eller nån annanstans har något emot val, val att välja mellan always online eller skiva i spelaren, eller dylikt. Det dom flesta hade emot MS och Xbox1 var att MS försökte välja åt kunderna, eller rättare sagt, tvinga oss välja eller strunta i köpa deras produkt. Dom flesta sade att dom valde att strunta i den, därför ändrade MS sig, inte för att dom lyssnar på sina kunder. Skulle dom ha lyssnat på oss, så hade dom aldrig kommit med tvångsregler, hade dom lyssnat så hade dom redan fattat när "deal with it" skandalen hände, men dom valde att köra på ändå. Alla vill ha bra features, men dom flesta vill ha möjligheten att välja själv! Så om det är något som är bakåtsträvande här i världen, så är det när man försöker tvinga saker på folk!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Man undrar ju många av höjdarna på Xbox-avdelningen som kan sitta kvar? Här har de jobbat flera år med en ny konsol och så går det helt käpprätt åt helvete redan från första gången de visar upp den.

Don Mattrick och "Major Nelson" står på E3 och berättar hur bra allt är och att hela konsolens koncept bygger på att man ska vara online och att man inte låter sig påverkas av Sony eller några som gnäller på nätet. En vecka senare skrotar man allt. Hur ska någon kunna lita på något de säger i framtiden?

Allt detta snack om det kraftfulla molnet som kräver att man är online och ska göra spelen så mycket bättre börjar mer och mer se ut som monumentalt skitsnack.

Jag önskar att man hade fått lyssna på några möten hos Microsoft den senaste tiden. Det måste ha varit argumenterande hit och dit på episk nivå. Det måste ha varit ren panik över förbokningssiffrorna för att de ska göra en dylik vändning.

Frågan är hur mycket förtroende det finns kvar för Microsoft? Först stöter man bort mängder med kunder med "TV TV TV", DRM och online-krav - nu sviker man även de som faktiskt gillade deras onlinefunktioner och digitala koncept. Vilka är det som fortfarande litar på detta företag?

Medlem

blir ändå en PS4 för min del

Medlem
Skrivet av k3m:

Jag hoppas ni inte glömmer bort vad MS försökte göra från början och vilket de garanterat skulle fortsatt med om inte SONY, Steam, Nintendo hade funnits där som alternativ.

Alltså, MS hade gjort som de velat om de inte hade haft konkurransen. Så att stödja de är fortfarande idiotiskt.

Så enkelt är det inte. Microsoft gör samma sak med Windows 8, de lyssnar på kritiken och försöker ändra därefter. Det är mycket möjligt att de hade ändrat ändå.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av k3m:

Jag hoppas ni inte glömmer bort vad MS försökte göra från början och vilket de garanterat skulle fortsatt med om inte SONY, Steam, Nintendo hade funnits där som alternativ.

Alltså, MS hade gjort som de velat om de inte hade haft konkurransen. Så att stödja de är fortfarande idiotiskt.

Så enkelt är det inte. Microsoft gör samma sak med Windows 8, de lyssnar på kritiken och försöker ändra därefter. Det är mycket möjligt att de hade ändrat ändå.

Det måste vara trevligt att leva i din fantasivärld!?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Så, alla fick som dom ville. ÄNDÅ så hatas det. Ni är för "roliga" ibland.

Det är inte konstigt att det blir så när:
-De tog bort det negativa - vilket var bra. (DRM, Verifiering)
Och sedan även:
-De tog bort det positiva - vilket är dåligt. (Ingen delning av library och inget spel utan skiva)

Medlem
Skrivet av Pellejones:
Skrivet av Ztreek:

Varför är folk så bakåtsträvande att vilja betala 600-700 kr för ett konsolspel? när den begagnade ändå kostar 550-600?
Varför inte bara gå digital och betala 400-500 för en NY kopia som du ALLTID kommer ha till hands så länge internet är uppe.

Jag förstår att det innebär problem för dem med dåligt internet eller ostabilt internet.. som fler har skrivit innan, varför inte bara göra som steam? aktivera spelet en gång så kan du spela det offline hur mycket du vill sen.

Fan att folk ska vara så bakåtsträvande.

Microsoft gjorde ju inte som Steam. De sa klart och tydligt att du blir av med ditt spel om det inte verifieras var 24e timme. En god vän till mig har varit utan internet i två dagar nu, förstå hur sur han skulle vara om han hade blivit av med alla sina Xbone-spel pga Microsofts pissnödiga policy (som nu är borta).

Bara för att klargöra, du hade aldrig blivit av med några spel. Det handlade om att du inte kunde spela dom tills du kunde verifiera dig igen. Just saying...

Medlem

Att klaga såinihelvete spelar roll för att nå en förändring. Kom ihåg det alla ni som tycker folk har klagat för mycket. De är fortfarande fula i sinnet såklart Microsoft, det ändrar inte detta på.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Salle:

Det här var ett försök från MS att blåsa liv i en döende bransch men det fattar inte merparten av alla fjortisar som gejmar.

Och här försvann allt som gjorde ditt inlägg seriöst

Förövrigt så undrar jag hur många människor i världen som har exempelvis föräldrar som intresserar sig i spel, eller i spel som yngre generationer spelar. Dock så hade funktionen säkert funkar bra syskon imellan, Men annars verkar det inte så himla awesome.

Microsoft's "family share" funktion handlade ju inte om din biologiska familj utan om din virtuella online familj, dvs vilka tio personer som helst.

Ars technica intervjuar Microsoft Xbox Chief Marketing and Strategy Officer Yusuf Mehdi:
"For one, a family member doesn't have to be a 'blood relative,' he said, eliminating the extremely unlikely possibility that the Xbox One would include a built-in blood testing kit. For another, they don't have to live in the primary owner's house—I could name a friend that lives 3,000 miles away as one of my 'family members' Mehdi said."

http://arstechnica.com/gaming/2013/06/microsoft-defends-the-x...


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem

plats 16 får duga

Skrivet av Johan Olander:

Kära nyhetstipsare, ni var 66 stycken som skrev in ett tips och jag är extremt tacksam. Tyvärr, fanns inte tiden till att lägga in er alla i nyheten. Så ni får tacket på det här sättet istället, förutom Tli som var först då.

Medlem

Jag förstår fortfarande inte varför man skulle välja Xbone framför PS4

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Jag förstår inte varför de slopar möjligheten att sälja och dela nedladdningsbara spel på grund av det här. Är det klassiska tänket "man ska inte ha det för bra" som ligger bakom?

Jag menar, det är bra att de backar med dumheterna. Men tänk om de hade behållit den ursprungliga visionen också. Då hade de hastigt blivit konsumentens bästa vän.Och Sony? Allt de gjorde var att lägga onlinespel bakom betalvägg.

Microsoft tar ett steg i rätt riktning men hade kunnat göra mer, och golva Sony. For shame..

Knepigt att golva en konkurrent som är billigare, har bättre hårdvara och är mer spelinriktad, vad än Mircrosoft backar på. Svårt att gå från hatad till konsumentens bäste vän också. Se på EA. Allt bra de gör misstänker folk någon ond baktanke med. Uppförsbacke länge än.

Skrivet av Syahin:

Jag förstår fortfarande inte varför man skulle välja Xbone framför PS4

För att man att man är fanboy, eller vill åt de exklusiva titlarna, eller har online-vänner som man vet kommer stanna med Xbox, eller om man är Amerikan som ska se på TV.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Dagonath:
Skrivet av KoP:
Skrivet av SID 6.7:

VICTORY!

Vilken härlig dag. Skivor, offline och kunna köpa billiga spel på tradera om 10 år.

Tack Internet.

Ironin i att tacka internet då internetkravet var det som gjorde Xbone intressant tack var dess funktioner som nu skalas av.

:S

Vilka funktioner skalas av?
inga vad jag vet om du kollar deras pressmeddelande
http://news.xbox.com/2013/06/update

Hela grejje med att dela med sig av sitt spelbibliotek går väl i stöpen?

Näe

Inte enligt deras pressmeddelande:
http://news.xbox.com/2013/06/update

EDIT: läste fel.. De pratar om "disc based games"..

Medlem
Skrivet av Abbey:

Seriöst förstår jag inte paniken med att man måste ha sin konsol uppkopplad. Idag är det ju så få ställen som ligger utanför täckningszonen. Överallt där jag rör mig har jag tillgång till internet mer eller mindre. Min telefon är online hela tiden, hemma har jag fiber likaså på jobbet... Vi är konstant uppkopplade så täckningen är det inget fel på, var är problemet?

Några exempel, internet kan gå ner, tråkigt om konsollen behöver göra en online kontroll just då. I sverige har "alla" internet, visst, men det är inte så överallt. Kanske vill man ta med sig konsollen till t.ex stugan där det inte finns internet, hur gör man då?

Medlem
Skrivet av Dagonath:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Dagonath:
Skrivet av KoP:
Skrivet av SID 6.7:

VICTORY!

Vilken härlig dag. Skivor, offline och kunna köpa billiga spel på tradera om 10 år.

Tack Internet.

Ironin i att tacka internet då internetkravet var det som gjorde Xbone intressant tack var dess funktioner som nu skalas av.

:S

Vilka funktioner skalas av?
inga vad jag vet om du kollar deras pressmeddelande
http://news.xbox.com/2013/06/update

Hela grejje med att dela med sig av sitt spelbibliotek går väl i stöpen?

Näe

Inte enligt deras pressmeddelande:
http://news.xbox.com/2013/06/update

"There are some things -- the family sharing stuff is an example -- where as we move to this system, that functionality goes away," Marc Whitten - Xbox chief product officer

http://www.engadget.com/2013/06/19/xbox-one-drm-marc-whitten/


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av bjosarn:

Så, alla fick som dom ville. ÄNDÅ så hatas det. Ni är för "roliga" ibland.

Det är inte konstigt att det blir så när:
-De tog bort det negativa - vilket var bra. (DRM, Verifiering)
Och sedan även:
-De tog bort det positiva - vilket är dåligt. (Ingen delning av library och inget spel utan skiva)

men om de tar bort 24h-online-drm så är det väl självklart att de måste ersätta det med ett annat. Jag har inget emot att stoppa i en skiva, det är ju det man gör nu, men jag undrar vad folk vill ha? Tror man att man kan köra utan DRM? i så fall så bör man tänka efter en gång till.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem

Men vad händer med Microsoft's "Cloud" satsning som var helt vital för den bästa xbox one upplevelsen och som skulle göra konsollen flera gånger kraftfullare nu när den inte längre är en online konsoll?
Innebär detta att de som är anslutna kommer få en bättre spelupplevelse än de som sitter offline eller innebär det helt enkelt att allt online snack från Microsoft var skitsnack från första början?

Medlem
Skrivet av HaZe303:
Skrivet av Lolflakes:
Skrivet av k3m:

Jag hoppas ni inte glömmer bort vad MS försökte göra från början och vilket de garanterat skulle fortsatt med om inte SONY, Steam, Nintendo hade funnits där som alternativ.

Alltså, MS hade gjort som de velat om de inte hade haft konkurransen. Så att stödja de är fortfarande idiotiskt.

Så enkelt är det inte. Microsoft gör samma sak med Windows 8, de lyssnar på kritiken och försöker ändra därefter. Det är mycket möjligt att de hade ändrat ändå.

Det måste vara trevligt att leva i din fantasivärld!?

Jag gav ju ett exempel på Windows 8, där de äger stor del av marknaden. Är det min fantasivärld?

Medlem

Fast än man är en Xbx fan boy o har haft dem hela vägen till nu. så blir det klart o tydligt en PS4. förr eller senare kommer Microsoft att lägga till skit som kommer ta tillbaka DMR Systemet . litar fan o med inte längre på dem, giriga jävla som bara vill ha pengar.

Medlem

Damned if you do osv, sjukt till vilken grad det blivit poppis att hata xbox och älska sony

Tänker mig att nio av tio inte ens riktigt kollat hur dom skiljer sig utan bara hänger med den populära åsikten

Inaktiv
Skrivet av bjosarn:

Så, alla fick som dom ville. ÄNDÅ så hatas det. Ni är för "roliga" ibland.

Dom som hatar nu är ju dom som gillade idiotin som stoppades som väl är,
och fanboysen som vill se xbox läggas ner.


signatur

Lagom är aldrig för mycket eller för litet.

Medlem
Skrivet av Propy:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av bjosarn:

Så, alla fick som dom ville. ÄNDÅ så hatas det. Ni är för "roliga" ibland.

Det är inte konstigt att det blir så när:
-De tog bort det negativa - vilket var bra. (DRM, Verifiering)
Och sedan även:
-De tog bort det positiva - vilket är dåligt. (Ingen delning av library och inget spel utan skiva)

men om de tar bort 24h-online-drm så är det väl självklart att de måste ersätta det med ett annat. Jag har inget emot att stoppa i en skiva, det är ju det man gör nu, men jag undrar vad folk vill ha? Tror man att man kan köra utan DRM? i så fall så bör man tänka efter en gång till.

Det finns en drm lösning som skulle fungera utan att kräva konstant verifiering.
Registrera spelet till ditt konto. Detta skulle kräva en åtkomst till internet när du installerat och sätter igång spelet första gången.
Vill du sedan sälja ditt spel får du avregistrera ditt spel från kontot. Och för att vara säker på att butiker skall kunna sälja dem vidare (vilket skulle fungerat i deras tidigare system också) så skulle de kunna kolla så att spelet inte är registrerat till något konto.
På så sätt hade fortsatt online share med din live familj och spel utan skiva fortfarande fungera.

Att de tog bort är troligen bara för att ge en sur eftersmak på denna "vinst" för konsumenterna som nu "fick vad de ville". Det var definitivt en sur ton på deras uttalande om denna vändning så jag är inte speciellt förvånad över det heller.

Medlem
Skrivet av Winzi:
Skrivet av Propy:
Skrivet av Winzi:
Skrivet av bjosarn:

Så, alla fick som dom ville. ÄNDÅ så hatas det. Ni är för "roliga" ibland.

Det är inte konstigt att det blir så när:
-De tog bort det negativa - vilket var bra. (DRM, Verifiering)
Och sedan även:
-De tog bort det positiva - vilket är dåligt. (Ingen delning av library och inget spel utan skiva)

men om de tar bort 24h-online-drm så är det väl självklart att de måste ersätta det med ett annat. Jag har inget emot att stoppa i en skiva, det är ju det man gör nu, men jag undrar vad folk vill ha? Tror man att man kan köra utan DRM? i så fall så bör man tänka efter en gång till.

Det finns en drm lösning som skulle fungera utan att kräva konstant verifiering.
Registrera spelet till ditt konto. Detta skulle kräva en åtkomst till internet när du installerat och sätter igång spelet första gången.
Vill du sedan sälja ditt spel får du avregistrera ditt spel från kontot. Och för att vara säker på att butiker skall kunna sälja dem vidare (vilket skulle fungerat i deras tidigare system också) så skulle de kunna kolla så att spelet inte är registrerat till något konto.
På så sätt hade fortsatt online share med din live familj och spel utan skiva fortfarande fungera.

Att de tog bort är troligen bara för att ge en sur eftersmak på denna "vinst" för konsumenterna som nu "fick vad de ville". Det var definitivt en sur ton på deras uttalande om denna vändning så jag är inte speciellt förvånad över det heller.

Det kan också vara så att de väljer den här varianten därför att de redan kan den och har använt den och slipper på så sätt att skapa ett nytt system.

Din variant är inte dålig, men det enda som skiljer från att stoppa i en skiva är just att man stoppar i en skiva istället för att registrera ett spel. Fördelen med skiva är att det funkar offline...om de nu inte kräver en online-registrering första gången man spelar ett spel...


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Inaktiv

Men dom kan väl ändå ändra sig och därefter återinföra det igenx)

Medlem
Skrivet av Winzi:

Att de tog bort är troligen bara för att ge en sur eftersmak på denna "vinst" för konsumenterna som nu "fick vad de ville". Det var definitivt en sur ton på deras uttalande om denna vändning så jag är inte speciellt förvånad över det heller.

Är du allvarlig? Tror du på riktigt att globala företag med miljarder i omsättning styrs på detta sätt?
- "Dumma dumma konsumenter. Nu skall dom minsann straffas när dom inte gillade våra idéer"


signatur

Jag skriver dom eftersom dom flesta som skriver de och dem ändå inte kan göra det på korrekt sätt.

Medlem
Skrivet av Pellejones:
Skrivet av Ztreek:

Varför är folk så bakåtsträvande att vilja betala 600-700 kr för ett konsolspel? när den begagnade ändå kostar 550-600?
Varför inte bara gå digital och betala 400-500 för en NY kopia som du ALLTID kommer ha till hands så länge internet är uppe.

Jag förstår att det innebär problem för dem med dåligt internet eller ostabilt internet.. som fler har skrivit innan, varför inte bara göra som steam? aktivera spelet en gång så kan du spela det offline hur mycket du vill sen.

Fan att folk ska vara så bakåtsträvande.

Microsoft gjorde ju inte som Steam. De sa klart och tydligt att du blir av med ditt spel om det inte verifieras var 24e timme. En god vän till mig har varit utan internet i två dagar nu, förstå hur sur han skulle vara om han hade blivit av med alla sina Xbone-spel pga Microsofts pissnödiga policy (som nu är borta).

man behöver inte ha 24e timme check, man kan köra en engångs check å sedan ha tillgång till spelet offline precis som steam..

sa aldrig att Microsoft gjorde Steam, men de har tagit sina idéer där ifrån har jag hört..
Även om jag inte har internet kan jag fortfarande spela L4D, DotA, Dark Souls, och andra roliga spel offline.

Inaktiv

Blir fortfarande rädd hur folk försvarar MS med allt de har. Försöker säga att alla andra är gnällspikar och vi förstör allt.
När ska ni vakna upp ur er håla?

Medlem

mirakel händer = half life 3 confirmed!

Medlem

Xbox One Eighty. Tog mig en stund att förstå varför folk börjat kalla den det plötsligt. Tyvärr är inte tillit något jag bara plötsligt trollar fram från tomma intet sådär när någon bestämmer sig att vi inte är så lättlurade som de vill ha oss så de säger förlåt och försöker med plåster på såren.

Medlem
Skrivet av Uttern_:

Blir fortfarande rädd hur folk försvarar MS med allt de har. Försöker säga att alla andra är gnällspikar och vi förstör allt.
När ska ni vakna upp ur er håla?

Vad är det vi ska vakna upp till?

och får man inte vara glad över att en av de tre konsol-tillverkarna faktiskt ändrade sig lite innan det var försent?


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Skriv svar