Diskriminering...

Medlem
Diskriminering...

...är något dåligt, speciellt, eller iallafall för den som blir utsatt för det. Men efter att ha läst en artikel i dag på den ytterst säkra källan Expressen så börjar man ifrågasätta vem som är den diskriminerade egentligen.
Betänk en situation där Du är en kvinnlig arbetsledare på en kommunal arbetsplats, Ni har bestämt att ta in en praktikant som skall visas runt på enheten och hälsa på dom anställda. När du går fram till personen för att hälsa räcker Du ut din hand för ett enkelt handslag.
Responsen blir att praktikanten inte kan ta Dig i hand för att Du är kvinna, det är emot hans religion.....
Resultatet av detta blev att kommunen fick betala 30 000 kr i skadestånd för indirekt diskriminering och en skriftlig varning till kvinnan för hennes beteende...

Jag anser att det är värre att diskriminera någon pga deras kön än deras religion, ett enkelt handslag är inte så farligt, inte ens från en kvinna, hur stark hon än må vara...

http://www.expressen.se/gt/vagrade-skaka-hand--far-30-000-i-s...

#blogg

Medlem
Diskriminering...

Skrämmande dom. Du väljer inte vilket kön du föds med men du väljer din religion.
Att bli diskriminerad för något du inte haft någon som helst kontroll över är miljontals gånger värre än att du blir "diskriminerad" för att du valt en kvinnoförtryckande religion

Medlem

Visst är det skrämmande, nu är det ju trots allt expressen som skrivit det så allt brukar inte komma fram, kan ju faktiskt ha varit något annat som ligger bakom...troligtvis inte men...

Skrämmande är hur man dessutom skiljer på olika religioner, se kristendomen som har fått ge med sig och tvingas viga homosexuella i deras kyrkor trots att det går emot deras tro.
Det tycker jag är fel, inte att homosexuella får gifta sig men att kyrkan och dess troende församling får lov att helt enkelt anpassa sin tro efter andras ord och inte efter sin Guds ord. Därmed har man ju egentligen sagt att Guds ord inget är värt och han antagligen inte finns...vilket vi normala människor redan visste men som med dom som tror på Tomten kan det kännas grymt att rycka dom ur deras drömvärld...

Det är skillnad på religion och religion, hade en kristen sagt att han inte ville ta en muslim i hand pga sin tro, vad hade hänt då?
Tror inte att den kristne fick dom 30 000 kr...

Medlem

Hela DO bör läggas ner. Varför driver dom ens såna fall? Varje sund människa förstår ju att det där inte är tal om diskriminering.

Om vi ska gå på knäna inför alla religioner, vore inget tillåtet. Jag tycker man ska åberopa sin humanism så fort någon kommer dragandes med sin religion. Man kan säga:

"Enligt min övertygelse, humanismen, är alla lika värda, och jag tolererar inte särskiljande..."

Man kan även säga att man tillhör "jediismen", och sedan gå och småle lite för sig själv.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Jag hatar religion och det här är en av anledningarna. Varför ska människor tro på sådant skit år 2013?

Medlem

Absurt och idiotiskt.

Medlem

Galenskaper.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av fall:

Jag hatar religion och det här är en av anledningarna. Varför ska människor tro på sådant skit år 2013?

Jag tycker inte du ska hata religion för det. De flesta imamer (i Sverige) säger att det inte alls finns några hinder för muslimska män att skaka hand med kvinnor. Men allt handlar såklart om tolkning...
Men det är givetvis irrelevant. En religion kan inte diktera alla villkor i samhället.

Inaktiv

Jag skrev att det var en av anledningarna, religion gynnar enbart människan som själv tror och inte någon i sin omgivning, det är helt egoistiskt samt att det bidrar bara med mer problem till samhället.

Jag ska nog börja gå från dörr till dörr för att sprida budskapet att gud inte finns.

Medlem

Eftersom jag i regel tror på ett fritt samhälle har alla rätt att tro på precis vad man vill. Utan att bli hånade för det. Däremot har man inte rätt att tvinga på sina religiösa regler mot andra människor. Problematiken här är inte religionen främst, utan människor som tolkar en religion helt vansinnigt fel.

Inaktiv

Anledningen att folk tolkar religion vansinnigt är att det bara är sinnessjuka som håller på med religion till och börja med. Människor kommer alltid tolka allt i sin egna vinning och religion ger dom en anledning att bete sig mindre utvecklat än vad vi är.

Jag blev själv uppfostrad som kristen eftersom mina föräldrar blev det, men det var när jag konfirmerade som jag märkte hur mycket skitsnack allt är med religösa texter osv.

Vi hamnar off-topic, så jag ska in på ämnet igen, alla som invandrar till Sverige bör bidra med något. Klarar dom inte av det eller utför något brott skicka iväg dom direkt, finns ingen anledning att ge människor chanser som dom verkligen inte tar vara på.

Jag är inte emot invandring, det är sättet Sverige sköter det som jag tycker är odugligt.

Därför borde det här stolpskottet bli hemskickad vi behöver inte sådant skärp som inte ens kan ta en kvinna i hand, för att han är mindre utvecklad och har valt att tro på något övernaturligt.

1
Skriv svar