Den stora orts-tråden!

Medlem
Den stora orts-tråden!

Fick idén utifrån en annan tråd, som vi inte ska nämna här, om att göra en tråd som handlar om olika orter i Sverige. Där ni gärna får betygssätta dem, motivera betyget och diskutera betyg. Med ort räknar jag alltifrån städer (eller delar av städer), förorter, byar, eller bara ett par hus någonstans i en skog. Själv anser jag det vara ett rolig ämne eftersom min pengapung inte är djupare än att jag tar tåget runt i Sverige på sommaren.
Man kan gå efter alla möjliga kriterier:
Människorna där, bebyggelseplanering, sevärdheter, restauranger, sportevenemang med mera.

Kör i vind!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Eftersom Skövde är på tapeten.

Skövde
[score=2;l]
(Om någon undrar över min tidigare 1:a så är det främst för att det finns värre ställen.)

Skövde, en riktig landet brunsås småstad vars enda unga är studerande kårenanhängare, sjuksköterskor som pendlar till Göteborg och lumpare. De pensionerade som inte lever inom äldreomsorg bor i någon radhusliknande bebyggelse med en 3x7 meter gräsmatta framför ytterdörren, gärna en liten stentrappa upp.

Vad det gäller underhållning finns det inte mycket att hänga i julgranen. För unga som gillar att vara berusade bland andra människor, som många faktiskt gör, så är nog Skövde riktigt "läskigt" för "normala" människor. De två uteställen som finns tillgängliga, förutom studentpubbarna som fylls av människor i skitiga overaller, är till 2/5 fyllda av lumpare som skrattar med sitt luparflumpar-garv, 2/5 är de overallprydda snubbarna som för tillfället bytt om, och 1/5 delar de tidigare overallklädda tjejerna som gillar World of warcraft samt de sjuksköterskor som missade pendeln hem.

Restauranger finns, men inte är de många och inte är dem bra. Försök hitta en bra Thai, efter en helg kändes det omöjligt.

Så varför får "staden" en 2:a kanske ni undrar nu?
Jo, därför att jag på något sätt finner staden som fysisk plats tilltalande. Den är charmig på något sätt. En stadskärna och ett tågspår som skär igenom staden precis förbi.
Får väl säga att utbildningsmöjligheterna är ett plus också, även om de till största del upptas av overallmänniskor som beter sig som högstadieungdomar på fritiden.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag tänkte skriva om min "favorit"ort nummer 1.
Kungsängen.

Men sen insåg jag att den "orten" är så totalt menlös att det egentligen inte finns anledning att skriva något om den.

Finns inget intressant där alls. Uteställerna är kassa. Knappt några vettiga affärer alls. Möjligen COOP då, men det är också det enda.

Nej, bara att åka förbi om man inte under hot om dödsstraff eller likvärdig bestraffning måste dit.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Tråden verkar inte vara så populär som jag trodde. Smuttskastning av städer, stadsdelar eller orter som verkar vara så populärt...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Man får bo några månader i en annan stad innan man kan bilda sig en ordentlig uppfattning.

Jag ger Skövde 4/5 för att det är min stad jag växt upp i. Nästan varje liten plats är här full av minnen. De flesta av mina vänner bor här eller strax utanför.

Uteställena är sådär, därför är också lågt prioriterade så istället läggs det mer krut på privata fester.

Utbudet av affärer har visserligen ökat de senaste åren, men inte tillräckligt då jag fortfarande beställer hem mycket ifrån internet.

Maten på Thai House är på helgerna obeskrivligt god, helst skall du gå dit på en fredag/lördag när de har Supreme Buffé öppet. Fast jag har svårt att tro att det kan mäta sig mot något i GBG.

Personligen tycker jag att Pizzorna utanför Skövde aldrig kommer upp i samma klass. Det är speciellt på Wallermans som pizzorna kan vara hur goda som helst. Fast de flesta av mina vänner säger att pizzerian Prima har godast pizza.

Arenabadet är alldeles för bra för denna lilla stad.
Äventyrsbad och relaxavdelning. <3

Du behöver inte gå alls långt för att ta en promenad i naturen.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Avstängd

Robertsfors för 10 år sedan och nu
[score=2;l]

Jag var på ett barnkörläger i Robertsfors för 10 år sedan. Det är en ort ungefär halva vägen från Skellefteå till Umeå. Det är alltså 40-60 minuter åt båda hållen för att komma till en större ort.
När vi var där mötte jag naturligtvis infödingar och jag frågade om de hade en biograf och det hade de inte! Då kändes Robertsfors inte som något bra ställe.

I februari kom jag dit andra gången på en konferens. De har ett Folkets hus med biograf, minst en mack, ett Konsum och en bank. Lite bättre faktiskt. En skola eller två har de också. Ganska mysigt ställe. Kanske.

Medlem

Simpo: Trådens mål är inte att få en objektiv bild av orter, utan personers subjektiva åsikter om dem. Det blir bara roligare om det kommer två olika betyg och motiveringar om samma stad.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Vad händer i Sala egentligen förutom att de har en tågstation? Jag vet inte.. jag bara undrar...


signatur

thank you, come again

Medlem

De har en silvergruva vet jag.

Medlem

Svår tråd

karlskrona får jag väl nämna då eftersom jag gjorde lumpen där 92
Fanns typ 3ställen som man gick på hotellet, nån pub och så en nattklubb tror jag det skulle föreställa.
mat var det bara grillen vid kasernen som gällde typ.

Annars kiruna kan det vara mer dött nada zip att göra ,inte mycket till restauranger där inte. festa var inget jag var där för.

andra dåliga ställen har jag förträngt ,


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Man behöver ju inte enbart ta dåliga orter man besökt, utan även bra. I morgon kommer jag själv skriva om en riktig höjdare i svensk geografi.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

hmm kommer fasen inte på några bra heller hehe förutom min hemstad som är stockholm.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Eftersom Skövde är på tapeten.

Är Skövde på tapeten? Något jag missat?

När gick du ut i Skövde senast förresten? Sedan årsskiftet har det tillkommit något som i alla fall lite välvilligt tolkat kan sägas vara bra.

I övrigt håller jag med om ganska mycket. Tyvärr bor jag i Skövde.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av bjosarn:

Eftersom Skövde är på tapeten.

Är Skövde på tapeten? Något jag missat?

När gick du ut i Skövde senast förresten? Sedan årsskiftet har det tillkommit något som i alla fall lite välvilligt tolkat kan sägas vara bra.

I övrigt håller jag med om ganska mycket. Tyvärr bor jag i Skövde.

Off topic: Har vi setts på Boulogner måhända?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Off topic: Har vi setts på Boulogner måhända?

Hmm tror inte det, kan inte känna igen dig på din bild. Sen är jag inte där särskilt ofta heller så det är nog inte så konstigt.

Medlem

Var där i några perioder förra året, nu händer det knappt alls. Tyckte jag kände igen dig bara.

Medlem
Medlem
Medlem

Borås
[score=1;l]

En ort där människorna går med näsan i skyn, endast för att bli pissade på av alla regnmoln. Jag har aldrig förstått varför de är så självgoda, när de enda de kan skryta med är att de är ett av de mest deprimerade invånarna, att det regnar allt som oftast och tjötet om deras "knallar". Vad jag har hört så skuldsätter de sig också för att köpa en stuga i exempelvis Varberg. Det måste ju betyda att de egentligen inte är något som är gott i Borås?

Jag ska vara ärlig med att jag aldrig brytt mig så mycket om Borås, så jag vet inte RIKTIGT vad man skulle göra där. Men det känns som det säger mer om Borås än om mig, det finns ju inget som lockar.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Borås
[score=1;l]

En ort där människorna går med näsan i skyn, endast för att bli pissade på av alla regnmoln. Jag har aldrig förstått varför de är så självgoda, när de enda de kan skryta med är att de är ett av de mest deprimerade invånarna, att det regnar allt som oftast och tjötet om deras "knallar". Vad jag har hört så skuldsätter de sig också för att köpa en stuga i exempelvis Varberg. Det måste ju betyda att de egentligen inte är något som är gott i Borås?

Jag ska vara ärlig med att jag aldrig brytt mig så mycket om Borås, så jag vet inte RIKTIGT vad man skulle göra där. Men det känns som det säger mer om Borås än om mig, det finns ju inget som lockar.

Medlem

Det är ju bara Boråsare som håller fast vid att det är "stan som aldrig sover" och "lilla New York". Vilket endast bara bevisar det jag sa om självgoda invånare.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Eskilstuna
[score=1;l]

Vi blev fast i Eskilstuna 1 vecka under en bilsemester eftersom bilen slutade fungera. Där bodde vi i nån sunken lägenhet och det regnade varenda dag. Jag lekte med svarta myror på en, om möjligt, sunkigare innergård. Dessutom gnällde alla när dom pratade.

Ett mardrömsminne från när jag var barn.

(Ok, lite kul var det ^^)

Medlem

Jaadu, nu bryter jag lite mot reglerna, men du får väl ta det som ännu ett argument till att stanna i Sverige...

Iaf...

Frankrike
[score=0]

Det finns så mycket att säga att jag inte vet var jag ska börja... Iaf. För ett par år sedan var jag i Paris med familjen. Sista dagen hade vi lite ont om pengar och beslutade oss för att ta en lunch på McDonalds innan flyget hem, trots att vi hade undvikit det under resten av veckan.

För att göra en kort historia unset kortare gick jag fram till kassörskan, en rätt söt ung tjej. Hon rabblar ur sig nån lång harang på franska och jag håller på att sätta tungan i halsen bara av att lyssna på det. Snabbtänkt som jag är ger jag henne ett vinnande leende och klämmer fram ett.
"Oh, I'm sorry. Tourist. I can't speak french. One big mac, please."

Som svar får jag ett sånt där perfekt söt ung tjej-leende, och en tystnad på en halv sekund. Precis när jag börjar fundera på om jag borde tillägga nått häver hon ur sig ytterligare en lång fransk harang. Ungefär här nånstans inser jag att det finns tre möjligheter.
1) Hon kan seriöst inte ett ord engelska fast hon tillhör den yngre generationen och jobbar på McDonalds i ett av Paris' mer turisttäta kvarter.
2) Hon jävlas med mig.
3) Hon är lätt efterbliven.

Jag beslutar mig för att det rör sig om ett typiskt scenario 1, och med korta engelska kommandon (som om jag tilltalat en liten hund) och mycket kroppsspråk lyckas jag tillslut förmedla min beställning, även om det förekom oegentligheter när vi kom till saker som läskstorlek.

Bevis 2:

Jag och en god vän tågluffade runt Europa sommaren 2007. Allt gick galant genom alla länder; I Danmark snackade de svenska, Tyskland klarade vi på "Bitte" och ett brett leende, i Tjeckien fick vi 17 cheesburgare för 50 spänn och värdinnan på vandrarhemmet sprang över till en närliggande restaurang för att fixa en konservöppnare åt oss. I Österrike mötte vi en snäll tant som glatt visade oss vägen när vi skulle ta oss genom halva stan på 10 minuter för att inte våra bokningar skulle försvinna. Schweiz undvek vi av ekonomiska skäl, och landade istället i Italien där vi åt färska solvarma tomater på en klippa vid medelhavet. Sista etappen innan det var dags att ta sig hem var en resa från Barcelona till Culrain - ett litet paradis i skottland (slott, pub och en massa fårhagar, rekomenderas varmt!).

I Barcelona skulle vi hoppa på ett tåg till Calais för att kunna ta färjan över Engelska Kanalen - det var iaf planen. Men den vänliga damen i bakom kassan förklarade att Frankrike till skillnad från resten av Europa har ett speciellt biljett och tågsystem.

Här kanske det är dags att förklara hur man gör när man åker tåg i resten av Europa. Säg att vi hypotetiskt ska åka från Köpenhamn till Prag. Då går min in på centralstationen och säger.
"Hej, jag skulle vilja åka till Prag."
Vad man får är då en biljett till Prag, på biljetten finns information om avresetid, ankomsttid och eventuella byten under resans gång.

I Frankrike däremot är de väldigt stolta över sina höghastighetståg - TGV. Ska man åka genom Frankrike åker man inte från punkt A till punkt B, man åker från punkt A till punkt C, som är första bästa bytesplats till ett TGV, från punkt C till punkt D, som är en bytesplats där man byter tillbaks till vanliga tåg, och sedan från punkt D till punkt B.

Lagom krångligt med andra ord, men fortfarande överkomligt. Nu kommer nämligen den krångliga biten. Ni förstår, i Frankrike måste man köpa biljetter till tågen på den station man åker ifrån. D.v.s i ovan nämnda resa från punkt A till punkt B lägger de till två byten, och i varje byte måste man köa för att köpa en biljett. Det här gjorde att vi för att åka från Barcelona till Calais (det går spår mellan de två städerna) var tvungna att åka till Cerbere som ligger på gränsen mellan Spanien och Frankrike, köa i 3 timmar (tillsammans med alla andra som kom från Spanien och skulle åka in i ller vidare genom Frankrike) för att köpa en biljett till Avignon (eftersom det är närmsta TGV-station), där vi fick köa en halvtimme och vänta fyra timmar på tåget, åka till Rennes eller Lille (minns inte vilket), köa en halvtimme för att köpa biljett för tåget till Calais, och slutligen precis missa färjan (som lyckligtvis gick varje halvtimme).

Om det är någonting jag lärt mig, så är det att undvika Frankrike för allt i världen, om det så ska innebära att jag måste åka den Transsibiriska järnvägen och ta vägen över USA för att ta mig från Stockholm till London...


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Hehe. Tack för den berättelsen, Klfh. ^^

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Borås
[score=1;l]

En ort där människorna går med näsan i skyn, endast för att bli pissade på av alla regnmoln. Jag har aldrig förstått varför de är så självgoda, när de enda de kan skryta med är att de är ett av de mest deprimerade invånarna, att det regnar allt som oftast och tjötet om deras "knallar". Vad jag har hört så skuldsätter de sig också för att köpa en stuga i exempelvis Varberg. Det måste ju betyda att de egentligen inte är något som är gott i Borås?

Jag ska vara ärlig med att jag aldrig brytt mig så mycket om Borås, så jag vet inte RIKTIGT vad man skulle göra där. Men det känns som det säger mer om Borås än om mig, det finns ju inget som lockar.

Could not agree more. Bodde i borås i 2 år tack vare att farsan fick jobb där och jag kunde inte försörja mig själv. Så fort jag fick tillräckligt med pengar så flyttade jag illa kvickt.

Avstängd

Retymnon
[score=5;l]

2001 var vi i familjen på vår första utlandsresa utanför Norden. När jag tänker efter är det vår sista också, hittills. I vilket fall så blev vi och våra kusiner bjudna av vår mormor och morfar, som även de följde med, naturligtvis. Totalt var vi 11 personer.

Vi började med att ta flyget från Skellefteå ner till Arlanda och sedan direkt ner till Retymnon, om jag inte minns fel. Retymnon är en medelstor stad på (ön) Kreta i Grekland. Att Kreta hör till Grekland känner nog de flesta till, men ändå.

Vi tog en buss från flygplatsen och anlände till hotellet. Det var ett fint och ganska stort hotell. De hade det mesta där och stranden var inte långt bort. En nackdel med staden var att bilister inte hade väjningsplikt för fotgängare, så det blev rätt mycket väntan vid den vältrafikerade vägen mellan hotellet och stranden.

Stranden var väldigt fin och stor. Man gick ner för en trappa och där var man. Det var ungefär 20-30 m från trappa till vatten, tror jag. En kväll stormade det och vattnet hade stigit upp till trappan. Då var det badförbud. Mycket häftigt. ^^

Kreta är väldigt kuperat. Vi hyrde en minibuss och två EU-moppar en dag och for och utforskade lite. Skönt att pappa är kung på att hantera ratten, för bergsvägarna var VÄLDIGT smala. Det var precis som i en Kalle-tidning: en smal väg med plats för högst en bil, bergsvägg på ena sidan och stup på andra. Det är vad jag minns, men det var säkert inte så farligt. Jag minns t.ex. inga räcken, men det lär det ju ha varit.

Vi åkte över till andra sidan ön. Retymnon ligger på mitten av öns norrsida. När vi åkte där hittade vi bl.a. en trevlig liten restaurang och en pittoresk liten affär intill. Exakt som i Kalle-tidningar! ^^

Själva staden var mycket trevlig. Vi var där i mars-april någon gång, den tiden då det är som bäst. Det blommade över allt och inget hade hunnit torka ut eller nåt.
Staden var fylld till breddarna med små mysiga typ souvenirbutiker och grejer. Jag kan inte minnas att vi såg någon stor affär.

En dag var vi ute på en guidad tur runt i bersområdet runt staden. Vi besökte bl.a. ett trevligt litet fik som låg på ett litet berg. Jag minns att vi satt där på en typ terass, med ett stup/djup bergsdal till höger och ännu ett berg till höger om det. Det var en vajer som gick från där vi var till andra sidan dalen.
Det sista vi gjorde under turen var att vi cyklade tillbaka ner till staden. Det var en rätt brant asfaltsväg och det var väldigt kul. Jag minns att min kusin (som är ungefär sex år äldre än mig) trixade en massa på cykeln. ^^

I staden fanns även en massa mysiga små gränder med uterestauranger, en marknad där de sålde färska apelsiner, en liten djurpark med strutsar. Det fanns förresten eukalyptusträd runtikring strutsburen.

Sammanfattningsvis så var Retymnon en lagom stor stad, med trevligt folk och väldigt mysig stämning.

1
Skriv svar