Digital kopiering – en erkänd religion

Medlem
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Det är så mycket enklare för vissa att stjäla någons spel och skylla på storföretagens vinster, än att välja bort något nöje för egen del =(

De flesta jag träffat på som tycker att saker och ting skall delas fritt, vara gratis etc. brukar vara högljudda så länge de har fördelar av det. När de måste dela med sig av egna alster så blir de djävligt tysta.

Medlem
Skrivet av Vorheece:

Det må ha sett ut som sarkasm eller skämt men jag var allvarlig. Jag tror inte ett ögonblick på att det inte fanns något och att ingenting hände med ingenting som fick ingenting att explodera och skapa dinosaurier. Och ja, ateism ÄR religion. Det finns inga skillnader mellan ateism och "religioner" mer än att i ateismen ska man inte tro på någon gud. I andra ska man tro på en och andra många. Men i det stora hela är det samma skit.

Big Bang-teorin är långt ifrån perfekt, men det är det bästa vi har i nuläget sett till vilka vetenskapliga bevis som finns.

Ateism är precis lika mycket en religion som det är en hobby att INTE samla frimärken. I stort sett 100% av alla troende i världen är också ateister, de har bara valt att tro på endast EN av alla de ca 200 gudarna som finns i världen.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av KoP:

Ren och skär bullshit.. som den mesta annan religion också iofs.

För att inte nämna vetenskap som Big Bang. Skapelseteori som skapelseteori. Fast värsta religionen är nog ateismen.

Ateism är ingen religion. Det är ett avståndstagande från tro på allt övernaturligt mumbojumbo som gudar, andar, jungrufödslar osv.

Det känns lite konstigt att kopimismen ens kan kallas religion när det inte tar ställning kring några existensiella frågor. Känns till och med lite pinsamt att man vill kalla sig religion i ett så sekulärt samhälle som Sverige. Men det är väl för att få lite uppmärksamhet antar jag.

dmn
Medlem
Skrivet av Manqs:

Kan ge dig tusen anledningar till varför vetenskap och religion inte är motsatser...

Nå. Låt höra då!

Medlem
Skrivet av StrongBad:

Ateism är precis lika mycket en religion som det är en hobby att INTE samla frimärken. I stort sett 100% av alla troende i världen är också ateister, de har bara valt att tro på endast EN av alla de ca 200 gudarna som finns i världen.

Jag håller med dig, men jag antar att du menar att de flesta är ateister om de flesta gudar och religioner som finns och har funnits (typ Ra, Oden, Zeus osv), förutom sin egen? Det gör dig dock inte till en ateist - en person som helt förkastar tro på gudar och övernaturliga väsen. De tror ju fortfarande på en gud. Det räcker liksom (illa nog).

Medlem

Själv är jag helt utan tro på själar å fria medvetanden jag tror att vi meniskor styr kroppen via/från hjärnan och att hjärnan är ett organ inte en fett klump med själ.För själen själen finns inte för mej. Men min typ av tro är inte samma typ av tro som någon som tror på gudar utan jag skriver det för att mitt svenska språk inte är mer utveklat........Tro och tro är två skillda saker som att hat å hat kan betyda olika saker från person till person. Därför tror jag att troende alltid kommer att tro att jag tror när jag igentligen tror

Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av StrongBad:

Ateism är precis lika mycket en religion som det är en hobby att INTE samla frimärken. I stort sett 100% av alla troende i världen är också ateister, de har bara valt att tro på endast EN av alla de ca 200 gudarna som finns i världen.

Jag håller med dig, men jag antar att du menar att de flesta är ateister om de flesta gudar och religioner som finns och har funnits (typ Ra, Oden, Zeus osv), förutom sin egen? Det gör dig dock inte till en ateist - en person som helt förkastar tro på gudar och övernaturliga väsen. De tror ju fortfarande på en gud. Det räcker liksom (illa nog).

Ja det jag menar är att de är atister vad gäller alla andra gudar utom den/de som de har valt att tro på.


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem
Skrivet av Parzec:

Jag blir lessen i ögat varje gång någon säger att ateism är en religion =(

Jag med!

Medlem
Skrivet av Lavrentivs:
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Det är så mycket enklare för vissa att stjäla någons spel och skylla på storföretagens vinster, än att välja bort något nöje för egen del =(

De flesta jag träffat på som tycker att saker och ting skall delas fritt, vara gratis etc. brukar vara högljudda så länge de har fördelar av det. När de måste dela med sig av egna alster så blir de djävligt tysta.

+1

In their face!


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Parzec:

Jag blir lessen i ögat varje gång någon säger att ateism är en religion =(

Ateism är ståndpunkten att det inte finns gudar. "ateistisk religion" är inte en motsägelse. Vissa grenar av buddismen är ateistiska. Det finns mänger av "spirituella" människor som inte har gudar men ändå har trosystem som bygger runt någon slags dogma.

"icke-religiös" är nog ordet du letar efter;)

Jag är ingen expert, men när jag läste religionskunskap så fick jag veta att buddismen inte är en religion eftersom den inte innefattar gudar. Det är en livsåskådning. Själva definitionen av en religion är att den innefattar tro på gudar, andliga väsen eller något annat övernaturligt.

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av KoP:

Ren och skär bullshit.. som den mesta annan religion också iofs.

För att inte nämna vetenskap som Big Bang. Skapelseteori som skapelseteori. Fast värsta religionen är nog ateismen.

Vetenskap och tro är INTE samma sak. För att något ska kunna defineras som vetenskap måste det följa några bestämda regler, nämnlingen (snott från wikipedia):

Define a question
Gather information and resources (observe)
Form an explanatory hypothesis
Test the hypothesis by performing an experiment and collecting data in a reproducible manner
Analyze the data
Interpret the data and draw conclusions that serve as a starting point for new hypothesis
Publish results
Retest (frequently done by other scientists)

Vetenskapens uppfattning om världen ju så klart i förändring hela tiden och det är det som är det fina.

Du kan inte applicera religion på vetenskapen, du kan försöka men det kommer inte att fungera.

Sen väljer du själv vad du tror på, naturvetenskap eller religion. Men kom inte och säg att skapelseteorin och big bang är två sidor på samma mynt.

Nu är jag inte religös men tyvärr har du fel...
Praktisk vetenskap är inte religion men att tro på "Vetenskapen" är. Du accepterar en högre makt som styr hur världen fungerar. Du tror också på vad andra säger och skriver utan att själv faktiskt veta om det är sant. Jag är ledsen men du har inte tid eller förmåga att förstå och kontrollera allt som forkare påstår. Det mesta inom högre forskning är teorier vilket baseras på en tro på hur saker funkar, inte fakta, hur logiska de än är. Vetenskapen har till och med ledare som dikterar hur du ska genomföra forskning och hur den ska appliceras som kan likställas med religösa ledare. Även om de är många fler än inom konventionella relgioner. Bara en sån sak som att många accepterade teser motsäger varandra inom samma fält av forskning är en klar indikation på att tron på "Vetenskapen" är just det. En tro.

Jag kan forsätta hela dagen med likheter och vetenskapliga sanningar som visar att "Vetenskapen" är en religion hos den stora massan idag... Skapelseteorin och Big Bang är båda teorier och är därför samma. En tro på hur saker är. Visst att Big Bang är logiskt trolig för tillfället men den motsäger varken skapelseteori eller tvärt om.

Och att kunna blanda religion och vetenskap går ypperligt. Du kan forska vetenskapligt inom området religion och många forkare är religösa och använder vetenskapliga metoder för att ta reda på hur Guds/Skaparens/whatever skapelse faktiskt fungerar. Einstein var en. Kan ge dig tusen anledningar till varför vetenskap och religion inte är motsatser... De båda är en applikation av människans förmåga att se system i verkligheten...

Min personliga favorit dock, på tal om något helt annat, är alla religonshatare som inte inser att deras inskränkta syn på religion och okunskap är exakt samma sak som den hos de som de kritiserar. Och de som påstår att religion aldrig gör något bra, då religion faktiskt har gjort mer bra för männskligheten än dåligt. Fanatiska ateister är lika korkade som alla andra fanatiker...
Problemet ligger inte i religion, vetenskap, ideologier eller pengar eller vad du än kan komma på. Problemet är människor.

Du missuppfattar mig. Jag tog aldrig ställning för/emot vetenskap/religion i mitt förra inlägg. Det är en helt annan, filosofisk, fråga.

Vad jag sa är att för att något ska få betraktas vetenskap så måste det följa vissa ramar. Jag sa aldrig att vetenskap = "sant" och religion = "falsk". Det finns vetenskap och så finns det tro på vetenskap eller religion, det är inte samma sak.

Vi kan vetenskapligt säga att päron smakar sött, men vi kan inte säga vetenskapligt att de smakar gott.

Teorin om att universum skapades av Gud på sex dagar är INTE vetenskapligt förankrad. Det är ett förbannat faktum (att teorin är ovetenskaplig alltså). Sen om det var Gud eller big bang som är upphovsmannen till universum låter jag var och en tro som de vill. Men du kan inte bända begreppet "vetenskap".

Medlem

Eh kom på att man kan ju misstänka saker istället för att tro å vips är man inte troende på något sätt längre

Medlem
Skrivet av Lavrentivs:
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Det är så mycket enklare för vissa att stjäla någons spel och skylla på storföretagens vinster, än att välja bort något nöje för egen del =(

De flesta jag träffat på som tycker att saker och ting skall delas fritt, vara gratis etc. brukar vara högljudda så länge de har fördelar av det. När de måste dela med sig av egna alster så blir de djävligt tysta.

En sak som jag hör ofta är att folk laddar ner för att testa spel innan man bestämmer sig för att köpa. Är det bra, köper man spelet. Är det dåligt så tar man bort det. Det känns för mig som ett lite "öppet köp"-stuk, vilket väl inte är helt orimligt? Är något bra och man vill behålla det så ska man helt klart köpa det. Köper man en jacka som man upptäcker var alldeles för liten eller ful, ja då lämnar man tillbaks den och får alla pengar tillbaka. Det kan du ju inte göra med ett spel eller musik som du har köpt och installerat/använt, vad jag vet.

Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Parzec:

Jag blir lessen i ögat varje gång någon säger att ateism är en religion =(

Ateism är ståndpunkten att det inte finns gudar. "ateistisk religion" är inte en motsägelse. Vissa grenar av buddismen är ateistiska. Det finns mänger av "spirituella" människor som inte har gudar men ändå har trosystem som bygger runt någon slags dogma.

"icke-religiös" är nog ordet du letar efter;)

Jag är ingen expert, men när jag läste religionskunskap så fick jag veta att buddismen inte är en religion eftersom den inte innefattar gudar. Det är en livsåskådning. Själva definitionen av en religion är att den innefattar tro på gudar, andliga väsen eller något annat övernaturligt.

Det är också vad jag har hört.

Jag tror det i detta fallet handlar om att få sin livsåskådning/religion registrerad hos staten på något sätt. Jag antar att man får vissa fördelar som registrerat trosamfund. Sen kanske kallas det lite slarvigt för "religion" även om livskådningen saknar övernaturliga väsen.

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av starboy83:
Skrivet av slartibartfast:
Skrivet av Parzec:

Jag blir lessen i ögat varje gång någon säger att ateism är en religion =(

Ateism är ståndpunkten att det inte finns gudar. "ateistisk religion" är inte en motsägelse. Vissa grenar av buddismen är ateistiska. Det finns mänger av "spirituella" människor som inte har gudar men ändå har trosystem som bygger runt någon slags dogma.

"icke-religiös" är nog ordet du letar efter;)

Jag är ingen expert, men när jag läste religionskunskap så fick jag veta att buddismen inte är en religion eftersom den inte innefattar gudar. Det är en livsåskådning. Själva definitionen av en religion är att den innefattar tro på gudar, andliga väsen eller något annat övernaturligt.

Det är också vad jag har hört.

Jag tror det i detta fallet handlar om att få sin livsåskådning/religion registrerad hos staten på något sätt. Jag antar att man får vissa fördelar som registrerat trosamfund. Sen kanske kallas det lite slarvigt för "religion" även om livskådningen saknar övernaturliga väsen.

Låter troligt!

Medlem
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Finns det någon som kan ge en BRA anledning till varför man skulle köpa ett spel som finns tillgängligt gratis? O.o

Ett nytt lågt.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Hoppas dom har krav på nikab - så man slipper se dom.

Väx upp och delta i vuxenlivet istället barnungar.
- Näääääääääääääeeeeeeeeeeeee, jag vill att det skall vara graaaaatis. Alla ska ge mig det jag vill ha annars blir jag suuuuuuuuuuuuuuuur - så har det varit hela min uppväxt sådeså.

Och vi vill ju inte att beppe skall bli sur - eller hur.

Skrivet av Exxo:
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Finns det någon som kan ge en BRA anledning till varför man skulle köpa ett spel som finns tillgängligt gratis? O.o

Kanske för att det inte är "gratis", det är "stöld".

För hur mycket folk än vrider och vänder på det, så är det i slutändan ändå stöld. Finns ingen annan skillnad på att tanka ner nya spel och stjäla matvaror från butik.
Det och nyhetens topic, att folk nu i allmänhet (ung-allmänhet utanför branchen) ser detta som ett accepterat alternativ.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Javas:

Religion...hah! Jag ser bara pirater som vill dra religionskortet om dom åker fast för fildelning...
Vad är det som är så jävla svårt med att köpa sina produkter? Jag är studerande och har en månadsinkomst strax under 3000kr, jag har aldrig haft problem att ha råd med mina spel -_-

Folk är allt snåla

Finns det någon som kan ge en BRA anledning till varför man skulle köpa ett spel som finns tillgängligt gratis? O.o

En bra anledning är väl helt enkelt att det är "rätt" sak att göra. Både rent etiskt och lagmässigt. Du ger ditt stöd till utvecklaren och följer lagen. En samvetsskäl kan man säga.

En annan anledning kan väl vara rent praktiska skäl. Du slipper hålla på med crack och sådant - allt fungerar (förhoppningsvis) utan trassel. Enklare att installera patchar och uppdateringar (hämtas ju helt automatiskt via Steam t.ex.). Är det ett online-spel så finns det oftast väldigt sällan några skäl att köra piratkopia eftersom det bara funkar med riktiga köpta kopior av spelet.

Men jag tycker fortfarande att man borde ha möjlighet att ångra sitt köpt och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd med produkten, precis som med det mesta man kan köpa. Eftersom det inte verkar funka så, så kan jag förstå att många laddar ner för att testa innan man köper.

Medlem

Så j*vla patetiskt... De som går med i den religionen gör bara en sak: bevisar för oss andra att de gilla att stjäla andras saker...

Nej, om det fortsätter så här kommer ingen längre vilja göra nya filmer och spel till slut; de tjänar ju ändå ingenting på det eftersom alla bara kopierar ett exemplar gratis!..

Riktigt idiotiskt rent ut sagt...

Skrivet av starboy83:

Men jag tycker fortfarande att man borde ha möjlighet att ångra sitt köpt och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd med produkten...

Det kan jag hålla med om. Minns när jag kunde gå tillbaka till affären och få pengarna tillbaka, "Inte nöjd med produkten" stod det på kvittot som anledning. Men allt det försvann med produktkoder och digital nedladdning. och saker ska vara mycket bättre nu...harumpf!


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av Manqs:

Nu är jag inte religös men tyvärr har du fel...
Praktisk vetenskap är inte religion men att tro på "Vetenskapen" är. Du accepterar en högre makt som styr hur världen fungerar. Du tror också på vad andra säger och skriver utan att själv faktiskt veta om det är sant. Jag är ledsen men du har inte tid eller förmåga att förstå och kontrollera allt som forkare påstår. Det mesta inom högre forskning är teorier vilket baseras på en tro på hur saker funkar, inte fakta, hur logiska de än är. Vetenskapen har till och med ledare som dikterar hur du ska genomföra forskning och hur den ska appliceras som kan likställas med religösa ledare. Även om de är många fler än inom konventionella relgioner. Bara en sån sak som att många accepterade teser motsäger varandra inom samma fält av forskning är en klar indikation på att tron på "Vetenskapen" är just det. En tro.

Jag kan forsätta hela dagen med likheter och vetenskapliga sanningar som visar att "Vetenskapen" är en religion hos den stora massan idag... Skapelseteorin och Big Bang är båda teorier och är därför samma. En tro på hur saker är. Visst att Big Bang är logiskt trolig för tillfället men den motsäger varken skapelseteori eller tvärt om.

Och att kunna blanda religion och vetenskap går ypperligt. Du kan forska vetenskapligt inom området religion och många forkare är religösa och använder vetenskapliga metoder för att ta reda på hur Guds/Skaparens/whatever skapelse faktiskt fungerar. Einstein var en. Kan ge dig tusen anledningar till varför vetenskap och religion inte är motsatser... De båda är en applikation av människans förmåga att se system i verkligheten...

Min personliga favorit dock, på tal om något helt annat, är alla religonshatare som inte inser att deras inskränkta syn på religion och okunskap är exakt samma sak som den hos de som de kritiserar. Och de som påstår att religion aldrig gör något bra, då religion faktiskt har gjort mer bra för männskligheten än dåligt. Fanatiska ateister är lika korkade som alla andra fanatiker...
Problemet ligger inte i religion, vetenskap, ideologier eller pengar eller vad du än kan komma på. Problemet är människor.

För att bemöta några av dina övriga påstående:

Religionsvetenskap är väl snarare historieforskande i så fall. Jag kan inte få en VETENSKAPLIGT förankrad teori på jordens skapelse genom att vänta mig till bibeln. Däremot kan man studera bibeln för att få en bild på hur folket såg på sin tillvaro, vilka värderingar de hade på den tiden den skrevs.

Bibelforskning handlar om hur författaren tänkte att vi ska tolka det som skrevs tusentals år sen.

Vetenskap och religion kanske inte är motsatser, det vore som att säga att päron och varmluft är varandras motsatser. Däremot är de inte samma sak, av nämnda anledningar.

Jag håller med om att man inte bör vara grundmurad i sin livsåskådning. Men vetenskapen är ständigt i rörelse och det tillåts den också vara enligt dess definition. Det ingår att man omprövar teorierna. Det är ju mer än man kan säga om de flesta religioner (framför allt de monoteistiska).

Det är klart att religion kan vara något gott och hjälpa människor. Men jag tror man ska akta sig för att ge kristendomen för mycket kred. Jag tror att etik och moral hade funnits även utan religion. Är det något som vi i Europa ska tacka för vår utveckling så är det romarrikets expansion. Gemensam kultur/språk/traditioner/historia gav bättre handelskontakter.

Religionen bidrog i så fall att folket underkastade sig en kung (av Guds nåde) och på så sätt kunde en allt större grupp i samhället leva på de övriga och därmed skapa avancerade civilisationer och styrelseskick. Om denna utveckling ledde till något "bra" eller inte är även den filosofisk.

Medlem
Medlem
Skrivet av Exxo:

Finns det någon som kan ge en BRA anledning till varför man skulle köpa ett spel som finns tillgängligt gratis? O.o

haha, touche. Det är ren och skär ekonomi(hushållande av resurser) helt enkelt.


signatur

Where are we runnin'?

Medlem
Skrivet av Traveller in time:
Skrivet av starboy83:

Men jag tycker fortfarande att man borde ha möjlighet att ångra sitt köpt och få pengarna tillbaka om man inte är nöjd med produkten...

Det kan jag hålla med om. Minns när jag kunde gå tillbaka till affären och få pengarna tillbaka, "Inte nöjd med produkten" stod det på kvittot som anledning. Men allt det försvann med produktkoder och digital nedladdning. och saker ska vara mycket bättre nu...harumpf!

Det var tider det!

Medlem

Det är löjligt att tro att ett nedladdad spel = ett spel mindre sålt. Det är inte så enkelt.

Sen står ju piratrörelsen (och den här "religionen" antar jag) för mycket mer än rätten att sprida upphovsrättskyddat material. För många handlar det om ett vilt och okontrollerat internet.

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av RiddarKatig:
Skrivet av Vorheece:
Skrivet av KoP:

Ren och skär bullshit.. som den mesta annan religion också iofs.

För att inte nämna vetenskap som Big Bang. Skapelseteori som skapelseteori. Fast värsta religionen är nog ateismen.

Vetenskap och tro är INTE samma sak. För att något ska kunna defineras som vetenskap måste det följa några bestämda regler, nämnlingen (snott från wikipedia):

Define a question
Gather information and resources (observe)
Form an explanatory hypothesis
Test the hypothesis by performing an experiment and collecting data in a reproducible manner
Analyze the data
Interpret the data and draw conclusions that serve as a starting point for new hypothesis
Publish results
Retest (frequently done by other scientists)

Vetenskapens uppfattning om världen ju så klart i förändring hela tiden och det är det som är det fina.

Du kan inte applicera religion på vetenskapen, du kan försöka men det kommer inte att fungera.

Sen väljer du själv vad du tror på, naturvetenskap eller religion. Men kom inte och säg att skapelseteorin och big bang är två sidor på samma mynt.

Nu är jag inte religös men tyvärr har du fel...
Praktisk vetenskap är inte religion men att tro på "Vetenskapen" är. Du accepterar en högre makt som styr hur världen fungerar. Du tror också på vad andra säger och skriver utan att själv faktiskt veta om det är sant. Jag är ledsen men du har inte tid eller förmåga att förstå och kontrollera allt som forkare påstår. Det mesta inom högre forskning är teorier vilket baseras på en tro på hur saker funkar, inte fakta, hur logiska de än är. Vetenskapen har till och med ledare som dikterar hur du ska genomföra forskning och hur den ska appliceras som kan likställas med religösa ledare. Även om de är många fler än inom konventionella relgioner. Bara en sån sak som att många accepterade teser motsäger varandra inom samma fält av forskning är en klar indikation på att tron på "Vetenskapen" är just det. En tro.

Jag kan forsätta hela dagen med likheter och vetenskapliga sanningar som visar att "Vetenskapen" är en religion hos den stora massan idag... Skapelseteorin och Big Bang är båda teorier och är därför samma. En tro på hur saker är. Visst att Big Bang är logiskt trolig för tillfället men den motsäger varken skapelseteori eller tvärt om.

Och att kunna blanda religion och vetenskap går ypperligt. Du kan forska vetenskapligt inom området religion och många forkare är religösa och använder vetenskapliga metoder för att ta reda på hur Guds/Skaparens/whatever skapelse faktiskt fungerar. Einstein var en. Kan ge dig tusen anledningar till varför vetenskap och religion inte är motsatser... De båda är en applikation av människans förmåga att se system i verkligheten...

Min personliga favorit dock, på tal om något helt annat, är alla religonshatare som inte inser att deras inskränkta syn på religion och okunskap är exakt samma sak som den hos de som de kritiserar. Och de som påstår att religion aldrig gör något bra, då religion faktiskt har gjort mer bra för männskligheten än dåligt. Fanatiska ateister är lika korkade som alla andra fanatiker...
Problemet ligger inte i religion, vetenskap, ideologier eller pengar eller vad du än kan komma på. Problemet är människor.

Vetenskapen är ingen tro, den är baserad på fakta och logiska teorier.
Till skillnad från religion så förändras vetenskapen hela tiden och är alltid öppen för förändring. Vetenskapen söker fakta och förståelse kring världen och hur den fungerar på ett "sant" plan medan religion säger att "såhär är det punkt".

Du kan inte bevisa att flygande hästar inte finns på jorden, men är det logiskt?

Medlem

Har ju rätt svårt att tro att det skulle bli skyddat bara för att det räknas som en religion, annars skulle vi ha folk dödade för olika anledningar till både höger och vänster för att dom läst det i någon av varianterna av fantasyboken..

Medlem
Skrivet av RiddarKatig:

Det är löjligt att tro att ett nedladdad spel = ett spel mindre sålt. Det är inte så enkelt.

Det håller jag med om. Ett nedladdat spel kan lika gärna generera ett eller flera sålda spel, t.ex. om man genom det kan övertyga sina polare att köpa spelet så man kan lira tillsammans!

Skriv svar