Epic: pc-spelandet har kört förbi konsolerna

Medlem

Folk kallar oss pc-anhängare för bakåtsträvare.....

Jag kallar konsol-folk för bakåtsträvare med inställningen "det duger för mig" när kontentan av det blir en stangerad utveckling av såväl spelfysik, kartstorlek, spelinnehåll osv just pga att konsolen ÄR så utdaterad.
Dock förstår jag spelutvecklarna då konsolerna har en större marknad totalt globalt vilket gör att de gör spelen för dem först och sedan portar. Just för att marknaden finns där i första hand. Mkt pga "silverskedsmentaliteten" "jag vill bara spela, det skall bara funka, jag vill inte krångla" osv osv..... Ren lättja IMO.
Jäkla 90-talister vars föräldrar inte har uppfostrat ungarna vettigt (Ta det sista med en STOR nypa salt då jag är förr på 70-talet uppvuxen och formad på 80-talet och generationen före mig sade detsamma om oss )

Inaktiv
Skrivet av Lonefox:

Folk kallar oss pc-anhängare för bakåtsträvare.....

Jag kallar konsol-folk för bakåtsträvare med inställningen "det duger för mig" när kontentan av det blir en stangerad utveckling av såväl spelfysik, kartstorlek, spelinnehåll osv just pga att konsolen ÄR så utdaterad.
Dock förstår jag spelutvecklarna då konsolerna har en större marknad totalt globalt vilket gör att de gör spelen för dem först och sedan portar. Just för att marknaden finns där i första hand. Mkt pga "silverskedsmentaliteten" "jag vill bara spela, det skall bara funka, jag vill inte krångla" osv osv..... Ren lättja IMO.
Jäkla 90-talister vars föräldrar inte har uppfostrat ungarna vettigt (Ta det sista med en STOR nypa salt då jag är förr på 70-talet uppvuxen och formad på 80-talet och generationen före mig sade detsamma om oss )

Vi har haft en stagnerad prisutveckling på spelen som hållt i sig långt mycket längre än krysslådan. Är du beredd att pynta ut en tusenlapp för varje spel du gillar?

Medlem

Duuh?

Orsaken att konsoller får så mycket publicitet och hypeas till skyarna är att pressen i Usa skriver mycket om konsoller och tror att Usa är hela världen, medan i Europa så finns en annan kultur där vi som spelar hög medelålder (ca 30+), har lön och är inte beroende av att mamma och pappa ska köpa oss en spelplattform och istället bygger våra datorer med ordentlig hårdvara som dessutom kan uppdateras.

Inaktiv
Skrivet av Ichinin:

Duuh?

Orsaken att konsoller får så mycket publicitet och hypeas till skyarna är att pressen i Usa skriver mycket om konsoller och tror att Usa är hela världen, medan i Europa så finns en annan kultur där vi som spelar hög medelålder (ca 30+), har lön och är inte beroende av att mamma och pappa ska köpa oss en spelplattform och istället bygger våra datorer med ordentlig hårdvara som dessutom kan uppdateras.

Du tror väl inte på allvar att 30-plussare med god ekonomi och high-end datorer utgör majoriteten av spelarna här i Sverige?

Medlem

...
Vadå nu? Datorerna körde utan problem om konsolerna rejält bara något år efter att de släppts. :-/


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag föredrar konsoler av en anledning. Det är en maskin dedikerad till spelande, det märks inte minst på tjänsterna som de har. När jag startar upp min 360 känns det verkligen som "välkommen till spelland" medan en dator fortfarande känns som en arbetsdator. Det finns ingenting som distraherar mig i bakgrunden heller (jag menar inte ljud eller så utan själva vetskapen om att det finns andra saker jag kan göra på en dator).

Jag spelar på min PC också men känslorna är helt annorlunda när jag sitter vid min 360 än vid PC:n.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

spelen till konsolerna kommer aldrig att vara bättre pga att spelen är gjorda på en dator och man kan inte göra spel bättre än datorn man gör spelen på tillåter.
Om jag skulle se ett spel som är bättre till konsol så undrar jag hur dem skulle lyckas med det eftersom man gör spelen på en dator.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Lite sent att uttala sej om de nu, de e väl ändå allmänt känt sen ett par år tillbaka?
Och självklart är PC verktyget för tillverkning av spel men ända så tillhör konsolerna framtiden pga att det är där pengarna finns och lätt-tillgängligheten för konsumenterna. Sen blir det oftast en fråga om grafik gällande PC och konsol, Själv föredrar jag ett spel med bra spelbarhet med medium genomsnittlig grafik än ett grafiskt monster med medium genomsnittlig spelbarhet. Sen vilken plattform spelet hamnar på skiter jag blankt i.

Medlem

Roligt att Wii ens nämns i sammanhanget.

Medlem

Om ni PC-fanboys vill lägga alla era pengar på ny hårdvara varje halvår så fine för mig. Jag, och de flesta som spelar, lägger hellre pengarna på en konsol som kostar 2-4000 en gång var 5e år istället. Sen om det inte är den absolut snyggaste grafiken och nyaste hårdvaran i slutet av konsolgenerationen får man leva med det. Konsoler är så mycket mer prisvärt vilket gör att de alltid kommer tilltala den större massan.

Det finns viktigare saker att lägga pengarna på än hårdvara som genererar några extra detaljerade texturer och lite högre upplösning.

Inaktiv

ett tag sen


signatur

a"C"RED -

Medlem

pc-spelandet har kört förbi konsolerna för länge sedan. Tekniken i denna generations konsoller är för tusan över fem år gamal.

Medlem
Skrivet av Sergey:

Det tråkiga är ju att det är konsolerna som begränsar allt som heter grafik och teknologin inom spel.

Just nu t.ex kan du ha flera år gammal hårdvara och ändå kunna maxa majoriteten av spelen som släpps just på grund av att de är anpassade till konsoler och det är inte direkt höga krav.

Fattar knappt varför man ens släpper nya grafikkort på marknaden, de behövs knappt inte då spel är i princip uråldriga och varje generation av grafikkort är inte ens speciellt mycket bättre än det förra, just för att det inte ens behövs (endast om man vill med 3 skärmar kanske).

Först när next-gen konsolerna släpps kommer man antagligen göra större hopp i prestanda när man släpper nya grafikkort för att PCn ska komma ikapp konsolerna, sedan 1 år senare är PC bättre än konsoler igen och konsolerna kommer vara med utdaterad grafik kommande 9 åren eller så.

Samtidigt finns det knappt någon poäng för konsoler att ta ett stort kliv med hårdvaran eller litet. Gör de konsolerna lite starkare än PC så blir konsolen utdaterad snabbt, gör de konsolerna 10 gånger mer kraftfullare än PC, så tar bara PC ett större kliv och kommer ikapp konsolerna lika snabbt (finns hårdvaran till konsolerna så finns den ju till PC också). Oavsett hur kraftiga man än gör konsolerna så kommer PCn vara på samma ruta direkt efter.

Enda sättet att putta fram grafiken är att släppa nya konsoler vartannat år, och det skulle inte konsol-gamers vara speciellt förtjusta över att behöva köpa nya maskiner för 8k vartannat år, speciellt när man inte ens kan sälja sin gamla konsol då det antagligen inte ens skulle släppas nya spel till den, inte så många som hade velat köpa dem.

Sedan hade det krävts att alla nya konsoler är 100% bakåtkompatibla, annars blir det 50 speltitlar per konsol totalt eller så och man måste ha 5 konsoler under TVn för att spela alla sina spel.

Enda lösningen är att skrota konsoler eller leva så som det är nu, alternativt skapa uppgraderingsbara konsoler där man kan uppgradera sina konsoler för en billig slant, dock hade det krävts olika kravspecifikationer för varje spel vilket 90% av konsolägare hade varit för noob för att hålla koll på eller fatta något av.

Slutsats: Man kan inte släppa ny konsol vartannat år, man kan inte göra dem uppgraderingsbara, man kan inte skrota dem helt och hur kraftfulla de än skapas så kommer PCn vara lika kraftfull direkt efter och man börjar whinea på att konsolerna håller tillbaka spelutvecklingen.

tl;dr Konsoler suger.

True true : )


signatur

Retro.

Medlem
Skrivet av AW8:
Skrivet av PcKaffe:

whatever. ändå bara grafik.

Inte då. Jämför PC-exklusiva Crysis' öppna banor med multiplattformsspelet Crysis 2's trånga korridorer.

Om konsolerna bara varit i samma liga som dagens datorer...

Oblivion. nuff said.


signatur

// Bacon <3

Inaktiv
Skrivet av Konung:

Om ni PC-fanboys vill lägga alla era pengar på ny hårdvara varje halvår så fine för mig. Jag, och de flesta som spelar, lägger hellre pengarna på en konsol som kostar 2-4000 en gång var 5e år istället. Sen om det inte är den absolut snyggaste grafiken och nyaste hårdvaran i slutet av konsolgenerationen får man leva med det. Konsoler är så mycket mer prisvärt vilket gör att de alltid kommer tilltala den större massan.

Det finns viktigare saker att lägga pengarna på än hårdvara som genererar några extra detaljerade texturer och lite högre upplösning.

Nu är det ju däremot så att majoriteten av PC-fanboysen inte uppgraderar sin dator varje halvår utan på sin höjd en gång om året om ens det. Själv uppgraderade jag vart tredje år med det fetaste som gick att få vid tillfället.

Om man faktiskt räknar på det lite så tycker jag inte alls att det blir så stor skillnad ekonomiskt sett mellan PC vs konsol.

Säg att du i snitt köper ett nytt spel varannan månad till konsol för 600 kr/st. Det blir 18 000 kr på fem år. Majoriteten av konsolspelarna köper sina spel - försäljningssiffror ljuger inte. Lägg sedan till xbox, handkontroller, xbox live, i värsta fall en ny xbox pga RRoD. Den gamla 42"-tvn kanske inte duger längre så man köper en ny efter något år. Säg 10 000kr lågt räknat bara där.

Vad lägger en random PC-spelare ut på fem år? En komplett gamingdator för 15 000 kr + skärm, mus och tangentbord. Säg 20 000 kr högt räknat. Spelen då? Ärligt talat och med handen på hjärtat, hur många spel köper en PC-spelare normalt sett under ett år? Majoriteten av dom tankar hem spel som inte kräver online autentisering av något slag för att spela och köper resten. Vad kan det bli? 5 st? Det var ungefär vad jag köpte när jag endast spelade på PC och då tyckte ändå många kompisar att jag la ner på mycket pengar på spel. Säg 10 000 kr (400 kr/st) på fem år. Personligen tycker jag att det låter extremt mycket för PC-spel så det är förmodligen betydligt lägre.

Säg att dom uppgraderar datorn en gång under dessa fem år med det fetaste som går att få när det gäller ny processor, nytt grafikkort, moderkort och minnen. Vad kan det gå på? Vi säger ca 10 000 kr, väldigt högt räknat. Alla köper inte det fetaste som finns.

Vad har vi så här långt?

PC: 40 000 kr om vi drar till med den otroliga summan på 10 000 kr för bara spel under samma fem år och att personen uppgraderar datorn för 10 000 kr under dessa år.
Konsol: Ca 25 000 kr för fem år om man räknar med att konsolspelaren inte har köpt någon ny tv under den perioden.

Högst individuellt så klart men jag tvivlar starkt på att en PC-spelare lägger så mycket som 10 000 kr på bara spel under en femårsperiod och jag tvivlar även starkt på att en konsolspelare sitter med samma tv under fem års tid.

Så vad vi egentligen har är ungefär samma kostnad för båda "sidorna". Men som sagt det är högst individuellt och jag t.ex har köpt fler än 6 st spel till xbox redan i år samt köpt en ny xbox eftersom att den gamla dog pga RRoD för andra gången. Skitkvalitet är vad det är.

Så att påstå att det är mycket billigare att vara konsolspelare är ganska fel i mina ögon. Nu har jag inte räknat med att jag själv har lagt ut närmare 40 000 kr för min 60" Pioneer Kuro men folk är inte lika korkade som jag.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Gah vad jag är trött på alla dessa seglivade myter, lögner och felaktigheter om PC-spelande som upprepas gång på gång. Kommer tillbaka för att se vad folk har skrivigt och så ser man det här… suck… it never ends...

Skrivet av Konung:

Om ni PC-fanboys vill lägga alla era pengar på ny hårdvara varje halvår så fine för mig. Jag, och de flesta som spelar, lägger hellre pengarna på en konsol som kostar 2-4000 en gång var 5e år istället. Sen om det inte är den absolut snyggaste grafiken och nyaste hårdvaran i slutet av konsolgenerationen får man leva med det. Konsoler är så mycket mer prisvärt vilket gör att de alltid kommer tilltala den större massan.

Det finns viktigare saker att lägga pengarna på än hårdvara som genererar några extra detaljerade texturer och lite högre upplösning.

Varje halvår yeah det gör ju verkligen alla PC spelare för det är ju ett måste om man ska spela spel på en dator... suck...

Seriöst när du köper spel för 5-600kr kommer inte ens tanken upp någon gång att dem oftast finns att köpa för typ 100-200kr billigare på PC och att det i längden blir rätt mycket pengar man sparar på det?

Ibland är ju skillnaden ännu större tack vare digitala marknaden och det blir ju också oftast väldigt stor pris skillnad på äldre spel. Jag har köpt hela paket för några hundralappar som hade kostat mig tusenlappar på konsol. Se tex bara på senaste steam summer sale som nyss var http://store.steampowered.com/sale/Summer2011Packs

Jag har för övrig heller inte känt behov av att uppgradera min dator även fast den har typ 3-4år gammal billig hårdvara i sig, eftersom jag fortfarande kan köra dem flesta spel på bra inställningar, upplösning och framerate.

Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av AW8:
Skrivet av PcKaffe:

whatever. ändå bara grafik.

Inte då. Jämför PC-exklusiva Crysis' öppna banor med multiplattformsspelet Crysis 2's trånga korridorer.

Om konsolerna bara varit i samma liga som dagens datorer...

Oblivion. nuff said.

Lite kul att du väljer att ta upp ett spel som åldrats lika bra som brödlimpa i en möglig källare, ett spel som utan moddar ser förjävlig ut där 90% av alla quest går ut på att springa ner i en tråkig gråbrun grotta/kloak/ruin ;D.

Medlem

Visst, PC har potentialen till bättre grafik, men så länge majoriteten av alla "gamers" på PC fortfarande sitter med "skit under huven" så blir spelen lidande i alla fall, på konsol "sorteras" liknande gamers bort till ex. Wii. Stora "PC utvecklare", som Valve och Blizzard, släpper spel vars grafik och systemkrav är långt under dagens konsoler.
När ett företag (CD Project) bryr sig om att göra ett Pc spel, för hardcore med systemkrav, klagar folk på att det kräver för mycket... PC gamers skryter gärna om potentiell prestanda och sin nya i9, när de lika gärna kan sitta på pappas arbetsdator med en Pentium 4 under huven XD

Nå, man kan ju vara glad att PC spelare ständigt köper ny (dyr) hårdvara med mariginell prestandaskillnad då de betalar för utvecklingen av hårdvaran till nästa generations konsoler ^^

Medlem
Skrivet av anon_98854:

Vi har haft en stagnerad prisutveckling på spelen som hållt i sig långt mycket längre än krysslådan. Är du beredd att pynta ut en tusenlapp för varje spel du gillar?

Nej....
För det finns inget spel överlag som är värt att köpa idag....var det ngt mer?

Inaktiv

Oh? Ännu ett PC vs Konsolkrig...

Mitt störa problem med konsoler är så fort konsolen sparkas ut dör de flesta spel också... Dvs, för er, konsolspelare är det omöjligt att spela en del spel på grund av att ni inte äger konsolen som spelet släpptes för.

Jag menar, folk spelar fortfarande gamla spel på PC för att det fortfarande går... Och, även om operativsystemet skulle neka dig att spela ett gammalt spel är det bara att skaffa en ny hårddisk och dual boota, eller kanske en virtuell maskin (i värsta fall) - men det är ingenting som egentligen hindrar dig.

På min dator finns fortfarande Age of Empires II (1999) och det släpptes också på Ps2. Ni kan ju kolla ifall det går på er PS3:a... Jag vet att nyare spel, som Kotor 2 (~2004), fungerar dåligt på Xbox 360 - massor med konstigheter... Och det var förra generationen!

Ett annat problem är att ni missar alla roliga moddar som släpps!


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem

Konsol är ett B-alternativ om man vill spela spel. Även om det kan ifrågasättas om om köper tillbehör och många spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av PcKaffe:
Skrivet av AW8:
Skrivet av PcKaffe:

whatever. ändå bara grafik.

Inte då. Jämför PC-exklusiva Crysis' öppna banor med multiplattformsspelet Crysis 2's trånga korridorer.

Om konsolerna bara varit i samma liga som dagens datorer...

Oblivion. nuff said.

Det första jag gjorde på min förra (uråldriga) dator var att modda Oblivion med mer NPC's, quests, bättre texturer, mer gräs och objekt, längre 'view distance', realistisk ekonomi, realistiska stats på vapen och rustningar, 'smartare' fiender, fler ljusefekter, ändrat gränssnitt, fler vädereffekter, fler formler, fler vapen, fler rustningar, fler ingredienser, fler dungeons och byggnader, fler monster, fler fraktioner, mer avancerat stridssystem och en hel del annat.

"Oblivion. nuff said."


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Roligt att Wii ens nämns i sammanhanget.

Wii är en bra konsol


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Apministern:
Skrivet av kebbe:

Roligt att Wii ens nämns i sammanhanget.

Wii är en bra konsol

Min femåriga samsungtelefon är en bra telefon. Det går att telefonera på den.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Skrivet av Sapiens:

Bla bla bla PC är dyrare än konsol suck... och handkontroller, HDTV, plastgitarrer och all motion gimmick crap är det gratis eller? Hur mycket brukar du lägga ut på spel?

Du vet egentligen inte vad du snackar om va, förutom att du någon dag bestämde dig för att PC var allt och du skulle hata konsoller trots du inte riktigt visste varför? Alla konsoller är emot dig va, dom smyger runt huset på natten och är out to get you?

Att du säger "Plastgitarrer och all motion gimmick crap är det gratis eller?" borde väl vara klart tecken på det. Detta om något borde väl vara emot PC, som då helt logiskt har ett mer begränsat utbud av underhållning?

HDTV? Nice, jag kan se TV också! Konsollen är gjord för att passa in på en produkt som redan finns i dom flesta hemmen, det är ju helt genialiskt!

Så, det du säger kort och gott är - för en mindre summa pengar får du en konsoll som du kan koppla in i en vardagsprodukt du förmodligen redan har, annars måste du köpa en sådan till fördel att du får större bild jämfört med en datorskärm. Utöver detta får du dessutom en större variation av underhållning... Och du behöver inte gå köpa en HDTV för att du vill se film med din PC, för en sådan är konsollen ju redan kopplad till! Helt fantastiskt, kanonbra att du promotar konsollerna!

(ps. Jag spelar PC, 360 och PS3. Fattar inte varför folk ska ta sida, när man kan spela allt. Fattiga kanske?)

Medlem

Jag tycker det är rätt skönt att konsolerna begränsar grafiken just nu, det hjälper till att få fler som kan spela. t.ex. så kan jag spela med mitt något äldre grafikkort (som var bäst för 3 år sedan) och ändå Maxa allt så att det ser bra ut.

Jag behöver inte lägga dyra pengar på att uppgradera något som jag använder till en handfull spel...

Att hårdvaran begränsar kreativiteten är bara bullshit. Du behöver inte göra ett spel som är top-notch grafiskt, om du vill kan du lägga dig på en mycket acceptabel nivå och ändå få med bra AI och andra funktioner.

Medlem

Tack tack epic!

Medlem

Det kallas för utveckling!!
Stora steg för PC, små steg för konsoller. Men ändå steg framåt...även om det sker vart 5e år.

PC har alltid pushat fronten annars hade alla suttit och lallat med sin Playstation än och sagt...grafik graschmiik, who neeeds!!

Är eg ingen "hater" och ser behovet av båda. Den ena gör framsteg i utvecklingen och den andra stärker marknaden. Båda är underhållande på sitt sätt och lever i en liten äcklig symbios.

Det är bara tråkigt att se attityden hos storbolagen som drar i trådarna. "Varför laga något som inte är trasigt, folk köper ändå!"

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Jag tycker det är rätt skönt att konsolerna begränsar grafiken just nu, det hjälper till att få fler som kan spela. t.ex. så kan jag spela med mitt något äldre grafikkort (som var bäst för 3 år sedan) och ändå Maxa allt så att det ser bra ut.

Jag behöver inte lägga dyra pengar på att uppgradera något som jag använder till en handfull spel...

Att hårdvaran begränsar kreativiteten är bara bullshit. Du behöver inte göra ett spel som är top-notch grafiskt, om du vill kan du lägga dig på en mycket acceptabel nivå och ändå få med bra AI och andra funktioner.

Vänta?...

Först säger du att eftersom konsoler begränsar utveckling så kan du spela med ditt gamla grafikkort. Sen säger du att det är utvecklarna som gör fel för att de vill göra snygga spel?

Äger både en PC och xbox360 och de fyller två helt olika behov. Så kan det vara, men det blir alltid trisst när de går ihop sig så någon av de två blir lidande.

För övrigt låter det som ett genuint trollstatement...

Medlem

Enda anledningen att PC inte är den enda spelenheten är att piratkopieringen är så
omfattande där, det ta rju lite längre tid och krävs inte sällan hårdvarumodifiering
för att kunna piratkopiering till konsoll.

Medlem

Börjar bli duktigt trött på fps-drops och tearing i nysläppta spel till PS3:an. Klen hårdvara och dåligt optimerade spel...

Skriv svar