Robot
Mass Effect 3

När Bioware avslutar sitt galaktiska epos sparar de inte på krutet – men blir samtidigt mer jordnära. Det här är Mass Effect 3.

#bioware, #baldurs-gate, #star-wars-knights-of-the-old-republic, #mass-effect, #neverwinter-nights, #dragon-age-ii, #mass-effect-3, #mass-effect-2


Mass Effect 3

Mmm, ja, det blir kanske bra, men det är bästa att inte ha för höga förväntingar. Och det där med att varje beslut räknas har väl inte alltid så där stora skillnader, det finns ett X-antal slut, och varje beslut, mer eller mindre, för en till det ena eller det andra.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Meh. I'll pass.


signatur

Imperator

Medlem

fi fi fi fi fan kommer bli så underbart! min uber ME2 sparfil är redo att laddas upp bioware!

Medlem

Min kärlek till Bioware har alltid varit absolut men på senare tid har jag blivit tveksam. DAII var en besvikelse, ettan kändes också ganska själlös men jag litar på Bioware, fast finns inte möjligheten till ett lyckligt slut för min Shepard och hans Tali ja då är det slut. Då låter jag kärleken till Bioware dö ut samtidigt som jag börjar dubbeldejta CD Projekt och Reality Pump.

Medlem

"holografisk kniv" förstår fortfarande inte hur detta funkar.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Boomer:

"holografisk kniv" förstår fortfarande inte hur detta funkar.

De kör väl antagligen Star Treks holodäck-stil. Hologram omslutna av kraftiga magnetfält som ger fast form åt dom.

Inaktiv

Gears of war: mass effect? Den här förhandstitten gjorde mig skeptisk.

Medlem
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Boomer:

"holografisk kniv" förstår fortfarande inte hur detta funkar.

De kör väl antagligen Star Treks holodäck-stil. Hologram omslutna av kraftiga magnetfält som ger fast form åt dom.

Aaaah, som i First Contact då?


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Avstängd

Detta kommer inte vara det sista Mass Effect spelet.
Det kommer säkert komma ett Mass Effect: The Journey eller Mass Effect: Begins.

Ni vet vart ni läste det först!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av jiwn:

Detta kommer inte vara det sista Mass Effect spelet.
Det kommer säkert komma ett Mass Effect: The Journey eller Mass Effect: Begins.

Ni vet vart ni läste det först!

Du menar väl Mass Effect: Origins?


signatur
Medlem

spelet jag överlägset ser mest fram emot

Avstängd
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av jiwn:

Detta kommer inte vara det sista Mass Effect spelet.
Det kommer säkert komma ett Mass Effect: The Journey eller Mass Effect: Begins.

Ni vet vart ni läste det först!

Du menar väl Mass Effect: Origins?

Precis
eller varför inte MMORPG variant.

Medlem

Jag har höga förväntningar och ser fram emot detta som tusan. Jag hoppas att inte Bioware gör mig besviken. Tycker att ettan är ett av de bästa spel som finns och tvåan ligger inte långt efter.

Det som mest oroar mig med trean nu är att det ska vara mer actionbetonat. Det gillar jag inte. Men jag hoppa jag har fel och jag hoppas på ett episkt avsluta av Mas effect serien. Och så hoppas jag verkligen att det inte kommer några fler Mass effect spel. Sluta på topp Bioware!
Jag vill komma ihåg mass effect som ett episkt spel och inte som nån urvattnad (typ call of duty) historia.

Inaktiv

rollspelsmomenten kommer likt tvåan att tonas ned till existensminimum till fördel åt en massa aptråkiga (utfyllnad) korridorsekvenser...

...inte för att det kommer att stoppa mig från att köpa skiten... jag kommer bara att gnälla mig till vansinne över hurpass mycket sämre det var än föregångaren - precis som jag gjorde med tvåan...

Medlem

Jag kan erkänna att jag är lite orolig över det här med ökad action men det kommer inte hindra mig från att förbeställa collectors ed. så fort jag får chansen. Sista delen i sagan, oavsett hur mycket action de pumpar in kommer juh storyn finnas kvar


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem

Vi får se. Håller fortfarande Mass Effect som min främsta spelupplevelse någonsin, men 2:an introducerade en rad med förändringar som jag inte var så speciellt förtjust i.

Medlem
Skrivet av Höglund:

Vi får se. Håller fortfarande Mass Effect som min främsta spelupplevelse någonsin, men 2:an introducerade en rad med förändringar som jag inte var så speciellt förtjust i.

Kan hålla med, vissa saker var kanske inte en dröm som gick i uppfyllelse men jag tycker ändå att tvåan har bättre story, berättelseteknik, karaktärsutveckling och framförallt djupare karaktärer. På det hela ett bättre spel...


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem

Kommer bli VÄRLDENS BÄSTA SPEL.

Detta och BF3 kommer ta upp all min speltid dom kommande 5 åren!


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

kommer blir så jävla grymt!


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av jiwn:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av jiwn:

Detta kommer inte vara det sista Mass Effect spelet.
Det kommer säkert komma ett Mass Effect: The Journey eller Mass Effect: Begins.

Ni vet vart ni läste det först!

Du menar väl Mass Effect: Origins?

Precis
eller varför inte MMORPG variant.

Ett Mass Effect-MMO är nog det sämsta de kan göra eftersom det inte går att få med karaktärerna och storyn och utan dem är Mass Effect inget

Medlem

Givet köp! Dock gillar jag inte som många andra att Bioware verkar gå ifrån det som de är kända för, att göra riktigt bra ROLLSPEL, inte actionspel.

Håller med ovanstående att det låter mer som Gears of war: Mass Effect edition.

Medlem
Skrivet av Sernert:
Skrivet av Höglund:

Vi får se. Håller fortfarande Mass Effect som min främsta spelupplevelse någonsin, men 2:an introducerade en rad med förändringar som jag inte var så speciellt förtjust i.

Kan hålla med, vissa saker var kanske inte en dröm som gick i uppfyllelse men jag tycker ändå att tvåan har bättre story, berättelseteknik, karaktärsutveckling och framförallt djupare karaktärer. På det hela ett bättre spel...

Själv tycker jag att det var den något blekare handlingen

(de kunde ha struntat helt i Collector-twisten, löjliga fiender]

i 2:an som gjorde mig mest illa till mods. Det + avsaknaden av regelrätt loot och en något ostigare Shephard gör att jag inte vill hoppas lika mycket som jag borde.

Medlem
Skrivet av Höglund:

Själv tycker jag att det var den något blekare handlingen

(de kunde ha struntat helt i Collector-twisten, löjliga fiender]

i 2:an som gjorde mig mest illa till mods. Det + avsaknaden av regelrätt loot och en något ostigare Shephard gör att jag inte vill hoppas lika mycket som jag borde.

Gillade båda ettan och tvåan, men jag saknade faktiskt inte lootandet i tvåan. För det första så kändes det inte direkt storymässigt korrekt. Liksom, plockar verkligen framtidsrymdkommandosoldater sina fiender rena? "Åh, de här byxorna skulle preeeeecis passa mig!"

För det andra, så blev det för mycket loot i ettan helt enkelt. Mot slutet var mitt inventory helt knökat med dussintals olika vapen med oerhört snarlika attribut, och ännu fler dussintal vapenmoddar med oerhört snarlika effekter. Det var ett jävla ok att sortera och skilja ut de bra grejerna, när det ändu gjorde så minimal effekt i slutändan.

Medlem
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Höglund:

Själv tycker jag att det var den något blekare handlingen

(de kunde ha struntat helt i Collector-twisten, löjliga fiender]

i 2:an som gjorde mig mest illa till mods. Det + avsaknaden av regelrätt loot och en något ostigare Shephard gör att jag inte vill hoppas lika mycket som jag borde.

Gillade båda ettan och tvåan, men jag saknade faktiskt inte lootandet i tvåan. För det första så kändes det inte direkt storymässigt korrekt. Liksom, plockar verkligen framtidsrymdkommandosoldater sina fiender rena? "Åh, de här byxorna skulle preeeeecis passa mig!"

För det andra, så blev det för mycket loot i ettan helt enkelt. Mot slutet var mitt inventory helt knökat med dussintals olika vapen med oerhört snarlika attribut, och ännu fler dussintal vapenmoddar med oerhört snarlika effekter. Det var ett jävla ok att sortera och skilja ut de bra grejerna, när det ändu gjorde så minimal effekt i slutändan.

Själv tyckte jag att det var gutt. All in all så tycker jag att hanteringen av loot och pengar sköttes på ett mysigare sätt i Mass Effect.

Medlem
Skrivet av Höglund:
Skrivet av Erenthal:
Skrivet av Höglund:

Själv tycker jag att det var den något blekare handlingen

(de kunde ha struntat helt i Collector-twisten, löjliga fiender]

i 2:an som gjorde mig mest illa till mods. Det + avsaknaden av regelrätt loot och en något ostigare Shephard gör att jag inte vill hoppas lika mycket som jag borde.

Gillade båda ettan och tvåan, men jag saknade faktiskt inte lootandet i tvåan. För det första så kändes det inte direkt storymässigt korrekt. Liksom, plockar verkligen framtidsrymdkommandosoldater sina fiender rena? "Åh, de här byxorna skulle preeeeecis passa mig!"

För det andra, så blev det för mycket loot i ettan helt enkelt. Mot slutet var mitt inventory helt knökat med dussintals olika vapen med oerhört snarlika attribut, och ännu fler dussintal vapenmoddar med oerhört snarlika effekter. Det var ett jävla ok att sortera och skilja ut de bra grejerna, när det ändu gjorde så minimal effekt i slutändan.

Själv tyckte jag att det var gutt. All in all så tycker jag att hanteringen av loot och pengar sköttes på ett mysigare sätt i Mass Effect.

Får nog hålla med Erenthal, i slutet hade man konstant full inventory och det mesta sålde man av trots att man redan hade maxat sina bankkonton...

Hade varit coolt om man kunde fått hjälp av den där Volos Shadowbroker agenten (vad nu han heter) på Citadel och investerat alla pengar i något skojigt


signatur

A curse on humanity. A curse of life. A curse on me. A curse on you.

Medlem

Tyvärr kommer ju Bioware aldrig lyckas klå The Witcher 2 story mässigt, speciellt inte med sina "val" som knappt har någon som helst påverkan på själva spelet förutom eftertexterna, eller eventuellt just för stunden. Som pojken i förhandstitten, antingen låter man han dö på transporten eller så räddar man honom och sen försvinenr han. Sen är det inte mer med det. Dvs valet har egentligen noll och inga konsekvenser för spelet och storyn i sig.

The Witcher 2 satte verkligen ribban för hur spelarens val kan påverka storyn och hur spelet utspelar sig, med helt skiljda storylines och anledningar för huvudkaraktären att befinna sig där den befinner sig.

Men man kommer ju ändå köpa spelet vid release för de är ändå helt ok action äventyr, samt man vill ju se hur det slutar, men hoppas lite av looten kommer tillbaka från 1:an. Fast med mer unika prylar att hitta eller som rewards. Det måste ju finnas något att leta efter, inte som i 2:an där det fanns typ 2 vapen av varje typ förutom pre-order bonusarna (vilket även var typ den bästa hagelbössan i spelet, lite trist o spela med samma vapen hela vägen...)


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

Medlem
Skrivet av Wardancer:

Tyvärr kommer ju Bioware aldrig lyckas klå The Witcher 2 story mässigt, speciellt inte med sina "val" som knappt har någon som helst påverkan på själva spelet förutom eftertexterna, eller eventuellt just för stunden. Som pojken i förhandstitten, antingen låter man han dö på transporten eller så räddar man honom och sen försvinenr han. Sen är det inte mer med det. Dvs valet har egentligen noll och inga konsekvenser för spelet och storyn i sig.

The Witcher 2 satte verkligen ribban för hur spelarens val kan påverka storyn och hur spelet utspelar sig, med helt skiljda storylines och anledningar för huvudkaraktären att befinna sig där den befinner sig.

Men man kommer ju ändå köpa spelet vid release för de är ändå helt ok action äventyr, samt man vill ju se hur det slutar, men hoppas lite av looten kommer tillbaka från 1:an. Fast med mer unika prylar att hitta eller som rewards. Det måste ju finnas något att leta efter, inte som i 2:an där det fanns typ 2 vapen av varje typ förutom pre-order bonusarna (vilket även var typ den bästa hagelbössan i spelet, lite trist o spela med samma vapen hela vägen...)

Valen i Mass Effect har ju visst varit ganska stora(rädda eller döda Rachni, rädda eller döda rådet, rädda eller döda heretikerna, spränga eller spara Collectorbasen). Påminn mig om ett sådant val i The Witcher 2 som påverkar allt och alla och kan avgöra vilka raser som överlever

Inaktiv

Längtar så extremt jävla mycket efter detta spel. Spenderade säkert över 100 timmar på 2an som förövrigt är ett av de bästa spelen jag nånsin lirat.

Medlem

Rädda eller döda rachni (den stora insektsgrejjen på isplaneten om jag minns rätt?) hade ju noll och ingen påverkan på spelet i sig. Förutom lite text där det stor att den var glad och hitta en ny planet. Woopiedoo. Rädda eller döda rådet, samma sak egentligen. Även om det påverkade lite i 2:an iaf, men där är det svårt att se exakt vad det påverkar för det är rätt omständigt att få uppleva båda sakerna.

Men för att ta ett simpel exempel i Witcher 2

Stora spoilers om witcher 2!

I slutet på act 1 så väljer man mellan att stöda Roche(människa) eller Alverna (rebeller). (detta dessutom mitt i en fight mellan dom så man har inte massa betänke tid utan man får göra vad som faller en naturligt). Detta har som effekt att om du väljer att stöda alverna så bränns hela flotsam ner och man får fly genom dess brinnande gator för att ta sig norrut till en stad med rebeller (dvärgar,alver etc). Väljer du Roche, så avrättas alvernas ledare, det är fest i staden och man åker norrut till armé som är påväg att anfalla staden med rebeller och får på så sätt en helt annan story, helt andra val, andra quests och till slut en helt annan anledning till att du åker vidare sen i act 3. Man missar t.ex. all information om draken som dykit upp under prolog och sen i slutet på spelet

Och det är bara ett exempel, men förmodligen även det största, sen i act 2 av spelet finns fler små val som gör stor skillnad senare i spelet.

Men där har du skillnaden mellan ett val som "påverkar" saker (i.e. någon dör eller någon överlever, men det spelar ingen roll, netto resultat, du får lite exp och märker sen aldrig av det igen) och saker som påverkar hela storyn och gör drastiska saker med hur spelet fortlöper.


signatur

Varning, ovanstående text kan innehålla särskrivning.

12
Skriv svar