Duke Nukem Forever

Medlem
Skrivet av Friamannen:
Skrivet av Izig:

Visst att det var roligt kan jag helt klart hålla med om, men samtidigt tycker jag alltid det är skrämmande med så tydliga logiska luckor

Jag fortsatte reflektera över detta fenomen, och insåg att man kanske är lite för hård. kaem79 kan uppenbarligen aldrig genomgått någon undervisning på någon nivå. För jag vill minnas att man flera gånger fick skriva bokrecensioner i grundskolan. Personligen förlorade jag nog recensions-oskulden så tidigt som i klass 4. Jag minns att läraren framför allt ville att man INTE skulle skriva objektivt, utan det som belönades var personliga reflektioner och åsikter.

Helt klart hade min lärare gett FZ-skribenterna riktigt höga betyg (men fan vet om det skulle varit en helt objektiv bedömning).

Visserligen kan det ju faktiskt vara så att kaem79 fortfarande går i grundskolan. Men visst mycket möjligt att det är ett tydligt problem med den svenska skolan som lyser igenom, är omöjligt att säga med den lilla informationen. Samma sak med att lärare säkert skulle ge FZ-skribenterna höga betyg - att lärare sällan kan vara helt objektiva är rätt självklart och är ju ett av problemen med betygssystemet. Men det är en helt annan diskussion

MFC
Medlem

"Brudar, bröst och bajs"

+++++ av Aftonbladet!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av Izig:

Vänta nu här! En recensent ska alltså återge betyget som spelet objektivt förtjänar? Enligt vilka premisser då? Finns det någon universell lag jag har missat om hur man ska bedöma spel? Finns det någon betygsmatris man borde fylla i? Finns det vissa kriterier som måste uppfyllas för ett högre betyg?

Nej men självklart är det inte acceptabelt att en recensent avviker från den av gud redan förutbestämda betygssiffran, det blir ju rent ut sagt farligt!!! Det är alltså alltid fakta hur bra ett spel är, alla avvikande åsikter är subjektivt trams?

En recension är per definition inte objektiv. Saxat från allsmäktiga Wikipedia t.ex. "En recension är en redogörelse för t.ex intrycken från en kulturprodukt, en vara eller en tjänst, och dess kvalitet i jämförelse med andra produkter i samma klass. "

Förklara hur recensenten ska sätta betyg så det blir rättvist, annars är bara diskussionen löjlig

du har tydligen stått o predikat o lekt smart o sagt att recensioner endast är subjektiva. sen så kommer jag o skakar om hela ditt tankesätt o gör dig osäker gällande recensioner o kanske annat oxå. för så ser det ut, med din offensiva stil. o varför drar du in gud i det här? du borde skämmas. att sedan kalla diskussionen löjlig av rädsla för att göra bort dig är patetiskt. farfar ska recensera spelet X. farfar har aldrig spelat ett spel tidigare. men enligt dig går det alldeles utmärkt. eftersom recensioner är baserade på tycke o smak. låter det vettigt i dina öron? det är en retorisk fråga, jag vill inte snacka mer med dig pga av din respektlöshet mot gud, bl.a.

Medlem

Hmm... Känns som du är väldigt anti-duke, men ni har väl säkert rätt ändå

Moderator | Testpilot
Skrivet av kaem79:
Skrivet av Izig:

Vänta nu här! En recensent ska alltså återge betyget som spelet objektivt förtjänar? Enligt vilka premisser då? Finns det någon universell lag jag har missat om hur man ska bedöma spel? Finns det någon betygsmatris man borde fylla i? Finns det vissa kriterier som måste uppfyllas för ett högre betyg?

Nej men självklart är det inte acceptabelt att en recensent avviker från den av gud redan förutbestämda betygssiffran, det blir ju rent ut sagt farligt!!! Det är alltså alltid fakta hur bra ett spel är, alla avvikande åsikter är subjektivt trams?

En recension är per definition inte objektiv. Saxat från allsmäktiga Wikipedia t.ex. "En recension är en redogörelse för t.ex intrycken från en kulturprodukt, en vara eller en tjänst, och dess kvalitet i jämförelse med andra produkter i samma klass. "

Förklara hur recensenten ska sätta betyg så det blir rättvist, annars är bara diskussionen löjlig

du har tydligen stått o predikat o lekt smart o sagt att recensioner endast är subjektiva. sen så kommer jag o skakar om hela ditt tankesätt o gör dig osäker gällande recensioner o kanske annat oxå. för så ser det ut, med din offensiva stil. o varför drar du in gud i det här? du borde skämmas. att sedan kalla diskussionen löjlig av rädsla för att göra bort dig är patetiskt. farfar ska recensera spelet X. farfar har aldrig spelat ett spel tidigare. men enligt dig går det alldeles utmärkt. eftersom recensioner är baserade på tycke o smak. låter det vettigt i dina öron? det är en retorisk fråga, jag vill inte snacka mer med dig pga av din respektlöshet mot gud, bl.a.

Är du troende?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Svårt att tåla att DN fick dåligt betyg? Skit i det då och köp det ändå!

Inaktiv
Skrivet av Friamannen:
Skrivet av kaem79:

precis som du skriver. era betyg påverkas av era personliga åsikter, vilket inte ska påverka betyget. sen, man kan också vara mer objektiv elr mer subjektiv i saker o ting. helt åt det ena elr andra går det kanske inte att vara. här kommer ett exempel. läraren ger kalle g i matematik pga av att läraren inte tycker om kalle, fast kalle förtjänar ett vg. kalle får ta konsekvenserna pga en känslostyrd lärare. kalle uppfattas inte längre som smart elr logisk o han får en dålig start i livet. alltså, man kan skriva vad man själv tycker om spelet o så, det är okej. men förtjänar ett spel en 1 i betyg. ja, då ska det ha en 1. inte en 5 bara för att recensenten tycker det. när jag sj betygsätter mina spel så gör jag det riktigt subjektivt o varför jag gör det, är bland annat pga att ingen bryr sig om vad jag sätter för betyg. men FZ har ett ansvar gentemot läsarna (tycker jag) att ge en så sanningsenlig bild av ett spel som möjligt.

Hahahaha vänta nu. Hur ska recensenten objektivt ta reda på vad spelet "förtjänar" för betyg? Beställa en SIFO-undersökning och ta fram snittet? Ditt resonemang bjuder dock på extremt underhållande läsning.

Din skol-metafor, herregud. Jag måste upplysa dig om något: Du VET inte vad en recension är. Du FÖRSTÅR inte innebörden av ordet. Ta fram din ordbok och kolla upp ordet "recension", eller googla det!

Tack kaem79, för trådens hittills roligaste inlägg.

läs om, läs rätt o tänk efter innan du slänger ur dig nåt bara för att "synas". suck! därför brukar jag undvika såna här diskussioner pga av såna som dig. detta är tröttsamt.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Det verkar råda väldigt splittrade åsikter angående spelet iaf.

http://www.pcgamer.com/2011/06/10/duke-nukem-forever-review/

De gav spelet 80/100 så vi kanske inte ska anta att spelet är skit bara för att FZ säger de, ja visst de kan ha rätt men det är bättre att testa spelet själv först.

Jag tror ändå spelet är helt ok. Annars ska man se det för vad det är. Jag får min Balls of Steel på måndag och har inte haft någon tanke på att avboka. Visst, jag är mer kräsen idag och kanske faller inte spelet mig i smaken men en liten "staty" på Duke är det värt

Edit: Hade de dock kört på samma linje som trailern 2001 så hade det garanterat varit en vinnare då titeln verkade mer seriös! Mycket bra trailer!


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem
Skrivet av kaem79:
Skrivet av Izig:

Vänta nu här! En recensent ska alltså återge betyget som spelet objektivt förtjänar? Enligt vilka premisser då? Finns det någon universell lag jag har missat om hur man ska bedöma spel? Finns det någon betygsmatris man borde fylla i? Finns det vissa kriterier som måste uppfyllas för ett högre betyg?

Nej men självklart är det inte acceptabelt att en recensent avviker från den av gud redan förutbestämda betygssiffran, det blir ju rent ut sagt farligt!!! Det är alltså alltid fakta hur bra ett spel är, alla avvikande åsikter är subjektivt trams?

En recension är per definition inte objektiv. Saxat från allsmäktiga Wikipedia t.ex. "En recension är en redogörelse för t.ex intrycken från en kulturprodukt, en vara eller en tjänst, och dess kvalitet i jämförelse med andra produkter i samma klass. "

Förklara hur recensenten ska sätta betyg så det blir rättvist, annars är bara diskussionen löjlig

du har tydligen stått o predikat o lekt smart o sagt att recensioner endast är subjektiva. sen så kommer jag o skakar om hela ditt tankesätt o gör dig osäker gällande recensioner o kanske annat oxå. för så ser det ut, med din offensiva stil. o varför drar du in gud i det här? du borde skämmas. att sedan kalla diskussionen löjlig av rädsla för att göra bort dig är patetiskt. farfar ska recensera spelet X. farfar har aldrig spelat ett spel tidigare. men enligt dig går det alldeles utmärkt. eftersom recensioner är baserade på tycke o smak. låter det vettigt i dina öron? det är en retorisk fråga, jag vill inte snacka mer med dig pga av din respektlöshet mot gud, bl.a.

Att jag var respektlös mot gud är visserligen lite gulligt, men stämmer inte enligt mig. Du anser ju uppenbarligen att det finns något förutbestämt för vilket betyg ett spel ska ha. En högre makt borde ju då rimligen vara ett av de få logiska alternativen för vem som bestämmer dessa universella regler kring recensioner, eller hur? (förutsatt att några sådana i huvud taget existerar vilket jag ställer mig väldigt tveksam till.....)

Att du tycker jag ska skämmas och är patetisk är dina åsikter och du bör få ha de även om det självklart kan vara trevligt att bli omtalad på annat sätt. I alla fall angående "farfar" (då du inte ville svara på min fråga) så ska han självklart få recensera ett spel om han vill och göra det utifrån sina egna premisser. Det är inte rimligt att han ska behöva recensera spelet efter din eller min smak, då blir det ju inte hans egen recension. Det går inte att skriva en objektiv recension för då är det ingen recension. Om du inte förstår det är det väl tråkigt, men inget jag kan göra någonting åt.

Inaktiv
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av kaem79:
Skrivet av Izig:

Vänta nu här! En recensent ska alltså återge betyget som spelet objektivt förtjänar? Enligt vilka premisser då? Finns det någon universell lag jag har missat om hur man ska bedöma spel? Finns det någon betygsmatris man borde fylla i? Finns det vissa kriterier som måste uppfyllas för ett högre betyg?

Nej men självklart är det inte acceptabelt att en recensent avviker från den av gud redan förutbestämda betygssiffran, det blir ju rent ut sagt farligt!!! Det är alltså alltid fakta hur bra ett spel är, alla avvikande åsikter är subjektivt trams?

En recension är per definition inte objektiv. Saxat från allsmäktiga Wikipedia t.ex. "En recension är en redogörelse för t.ex intrycken från en kulturprodukt, en vara eller en tjänst, och dess kvalitet i jämförelse med andra produkter i samma klass. "

Förklara hur recensenten ska sätta betyg så det blir rättvist, annars är bara diskussionen löjlig

du har tydligen stått o predikat o lekt smart o sagt att recensioner endast är subjektiva. sen så kommer jag o skakar om hela ditt tankesätt o gör dig osäker gällande recensioner o kanske annat oxå. för så ser det ut, med din offensiva stil. o varför drar du in gud i det här? du borde skämmas. att sedan kalla diskussionen löjlig av rädsla för att göra bort dig är patetiskt. farfar ska recensera spelet X. farfar har aldrig spelat ett spel tidigare. men enligt dig går det alldeles utmärkt. eftersom recensioner är baserade på tycke o smak. låter det vettigt i dina öron? det är en retorisk fråga, jag vill inte snacka mer med dig pga av din respektlöshet mot gud, bl.a.

Är du troende?

suck! nå, det är kanske något du inte behöver veta.

Medlem

Skit i de, lär ändå sälja som smör

Medlem
Skrivet av kaem79:

läs om, läs rätt o tänk efter innan du slänger ur dig nåt bara för att "synas". suck! därför brukar jag undvika såna här diskussioner pga av såna som dig. detta är tröttsamt.

Det finns intressantare forum för att synas än denna tråd, och i sådana forum kan det vara bra att exempelvis veta vad en recension är. Tycker du ska läsa om och läsa rätt och försöka lära dig något.

För övrigt går det alldeles utmärkt att farfar X skulle skriva en recension, oavsett hur lite gamer han är. Det låter helt vansinnigt vettigt.

Och det här är inte en diskussion. Det här är du som påstår att recension är något annat än vad det är. Ungefär som att jag skulle påstå att en vattenmelon är en cykel.

Medlem
Skrivet av Friamannen:

Och det här är inte en diskussion. Det här är du som påstår att recension är något annat än vad det är. Ungefär som att jag skulle påstå att en vattenmelon är en cykel.

Bra sammanfattning! Även om jag ofta blandar ihop meloner och cyklar....

Medlem

Tyvärr Duke, men spelare och recenseter är överrens,
CoD är bevisligen sjukt mycket bättre än oneliners.

Bättre lycka nästa gång? ^^

Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Tyvärr Duke, men spelare och recenseter är överrens,
CoD är bevisligen sjukt mycket bättre än oneliners.

Bättre lycka nästa gång? ^^

Då har du tydligen missat att så inte är fallet alls, långt ifrån.

Medlem

inte bästa spelet jag spelat, men jag tyckte faktiskt de va rätt kul.
jag kanske bara har dålig humor

Medlem

Tycker bara det känns rätt fint att detta äntligen fått ett slut, oavsett var resultatet hamnade tillochmed. Hade ju känts rätt snopet om det slutade som det var på väg att göra. Lär nog bli ett köp från rea-lådan framöver. DNF är ju som sagt en historia av sitt eget slag och såna gillar jag.

Redaktör
Ponny

Ack Duke, vi kommer alltid ha Vegas.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Grumbledock:

Tyvärr Duke, men spelare och recenseter är överrens,
CoD är bevisligen sjukt mycket bättre än oneliners.

Bättre lycka nästa gång? ^^

Då har du tydligen missat att så inte är fallet alls, långt ifrån.

Försäljning? Spelare online? Vinst? Snittbetyg?
Cod är ju beisligen det bästa som finsn enligt en tydlig majoritet gamers, ja efter Wii fit som toppar alla listor ^^

Ska jag vara ärlig skämtade jag om att ett betyg bara är en personlig åsikt, och att även om Duke får lågt betyg kan man ha mycket roligare med honom än CoD, och tvärt om. Fol bryr sig mer om betyget än recensionen, CoD kan få högt betyg men en bra recensionen säger mig att det inte är ett spel för mig ändå, och tvärt om kan gälla med Duke.

folk måste se bortom betyg, bortom vad som är "inne" och populärt, våga testa ett spel och spela det för att du tycker det är kul, inte för att Aftonbladet och fjortiskören hyllar det

Medlem

Angående denna recension: Efter "Carmac-intervju"-falsariumet tar jag vad som skrivs på FZ med en ENORMT STOR GODSVAGN salt - Det var ju ren humor! Dom så felaktiga tolkningarna, med en hel del egna tillägg, en del blev även tryckta i skrift, och att sen "tro" på dom och lyckas lura andra.. Brrrr,. Så, jag testar detta spelet slälv i alla fall

Angående Duke Nukem Forever:

För det första, sluta tjut om "bajset". Det ligger i toaletten och man väljer själv om man vill "utveckla det".

Vad jag tycker efter att ha spelat halva:

Det har sina svagheter, men på det stora hela har jag kul när jag spelar det - Och det är det viktiga!

Som många andra klagat på, på olika forum, så är 2 weapon-systemet inte riktigt värdigt Hertigen ( han borde kunna orka bära alla vapen, men mest för spelbarheten ), samt "health regen", känns lite för modernt i ett spel man "borde leta HP i". Men det är ändå bara små skitsaker man kan bortse ifrån.

Jag har inte kommit så långt än, jag spelar ofta ganska "analt", och där är mitt största problem: Man kan inte göra en quicksave, utan får förlita sig på spelets autosaves. Ofta tror man man explorerar, men plötsligt gör man något som tar en vidare, och iom att man inte kunde spara där man ville kan man inte kolla det området man ville kolla, spelet bestämmer att man är vidare...( det går naturligtvis inte att gå tillbaka )

Känns även som man är ledd genom en nosring till "lysande" galler alá "Deaus ex 3-klagomålen" emellanåt, men det är mest i början.

Spelet har ju "några år på nacken", och det märks verkligen - man kan ställa allt på max och ändå flyter det på bra ( har en 120Hz skärm och kör med Vsynk på så det är på 120 FPS man landar på cappad, bara i 1080p förvisso ), laddtiderna är obefintliga om man spelar på en hyffsat modern maskin med SSD. Dock har dom klumpat ihop en del inställningar, som man skulle vilja konfigurera separat, T.ex. Tone mapping, bloom, depth of field and ambient occlusion - som alla hamnar under "Post special effects" ( en kryssruta ), hade man kunnat ta bort "depth of field" enbart, eller tona ner effekten, hade man sluppit den extrema blurreffekten. Och spelet hade sett mycket snyggare ut.

Det känns lite som Gearbox lyckades konsolifiera spelet på den lilla tiden dom hadde ( På 3Drealms forumen hette det att man skulle kunna spara när man vill, och jag minns även en post där dom sade att man skulle få en varning innan man gick vidare till ett nytt område/autosave, men det är inget som finns i slutprodukten )

Men trots bristerna finner jag de kul att spela ändå, jag skulle ge det en stark 3:a möjligen en 4 ( men jag är inte klar än dock, det kan ändras ) Men tycker det är ett spel värt att spela så långt. Humorn är underbar emellanåt, det är det som lyfter spelet. Men det är definitivt inget spel för alla.

Onekligen har det blivit en aning "konsolifierat" sedan Gearbox tog över, men dom har inte lyckats förstöra spelet helt och hållet


signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Skägg.
10 Chambers

Kul att åsikterna går så pass isär, och ni är såklart välkomna att kalla mig en idiot men pajkastningen på varandra slutar nu. Punkt.


signatur
Medlem

Bra skriven artikel. Bra med två åsikter från FZ.
Skönt att se att hype inte alltid påverkar omdömet.

Hoppas vi slipper se en massa Duke-nyheter framöver nu. Må det vara spiken i kistan. Låt oss istället titta framåt mot nya koncept och roliga spel.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

What? Antingen spelade recensenterna ett helt annat spel eller så trollar dom. En tvåa? Okej?! Jo ja uppenbart troll, jag går tillbaka och spelar igenom Duke Nukem Forever igen istället för att mata dessa troll.

Synd bara att så många kommer missa detta spel enbart på grund av denna recension, GG WP..

Medlem

Lirade lite igår, 2 timmar ca, det som jag störde mig mest på var karaktärsanimationerna (Människorna framförallt), stela rörelser o inga mer avancerade ansiktsanimationer förutom munnen som rör sig när dom pratar.. :/

Annars verkar det helt OK, gillar sådana här spel ^^


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Det borde vara ännu mera tuttar


signatur

R.I.P Fragzone 2006

Medlem

Bra skriven artikel igen Calle, man förstår varför det inte är bra, tyvärr vill nostalgin i mig att jag endå provar skiten endå.. fan ska jag klara stå imot!?


signatur

Dear Developers. Rock is overpowered, please nerf.
Paper is fine. Yours truly, ~ Scissors

Medlem

du får ursäkta men vad e fel på Brudar och Bröst E du en Homosexual eller?

Medlem

Sitter på balkongen med min Android och läser detta, jag är inte förvånad.
Men så många påpekar, spelet kom äntligen ut. Jag tror inte det är sista gången vi ser duke, tvärtom. Forever har alltid gnagigt i bakgrunden. Men nu öppnar nya dörrar för nya spel med duke med mindre press

Medlem

Spelat lite mer än 2h nu och är nog rädd att jag får hålla med Calle på de flesta punkterna, hade jag inte betalat bara 199kr för det hade jag nog börjat ångra mig lite nu...

För er som är intresserad så kostar det bara 199kr på games download tjänst till och med måndag (tror jag)

Medlem

jag måste bara delta i detta!! ska precis pröva liret men behöver skriva av mig lite, såg betyget och vet ej vad jag ska säga, lirade dn3d när jag var 4 bast och det var första spelet på pc jag spelade
det som jag märker och tror kan vara en bov i det hela är ni säger att det är "enformigt" men ska inte säga att duke nukem direkt har haft någon story förutom att skjuta allt som rör sig.
eller ja, save the girls.
tror ärligt talat att om detta skulle släppas på 90 talet med "dåtidens" grafik så skulle det kanske slå igenom för nu verkar alla spel behöva en "bra story" för att räknas som bra.
kan inte ett spel bara vara skjuta det du vill??? återkommer själv med betyg och säkert lever det inte upp till förväntningarna men 5 chanser förtjänar spelet


signatur

Blessed by father Nurgle this one has been!

Skriv svar