Datorbygge, gummiarmband nödvändigt ?

Inaktiv
Datorbygge, gummiarmband nödvändigt ?

Hej !

Har nyss fått hem mina nya datordelar. Det är första gången jag sätter ihopp en dator. Min kompis säger att man måste ha ett gummiliknande band för att jorda sig så man inte förstår kretsarna.

Är det nödvändigt och vart köper man ett sånt ?

Inaktiv

Tack !

Fäster man armbanded på datorn eller bara på nåt säkert jordat ställe ?

Medlem

ett element funkar bra

Skrivet av Zlampan:

ett element funkar bra

jag satt det i chassit :$:D men det funkar väll lika bra


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Det går nog lika bra med en avskalad kopparkabel.

Inaktiv

Relativt onödigt att använda ett sådant armband. Om du bara låter bli att gnugga dig i håret eller på kläderna och tar i ett element eller i dator chassit (om det är gjort av stål) så slipper du förstöra kretsarna.


signatur

قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس قنبلة إلى رئيس

Medlem

Köpte ett sådant när jag byggde datorn men brydde mig inte ens om att öppna förpackningen, helt onödigt enligt mig.


signatur

Wune - "jo jag klarar crysis på high på allt för jag har 4 gig i ram minne. och dom är på 800 Mhz." - I lol'ed

Medlem

Jag håller med helt och hållet. Sätte ihop en datorn nu ihelgen hade inte ens en tanke på att använda ESD-armband, det räcker gott och väl med att enkelt jorda av sig med ett element. tips kan ju va att inte smeka katten allt för mycket medans man bygger


signatur

"du, hur känns det att vara en skitgubbe?"

Medlem

Eller ha på sig ett dött får(ull).

Medlem

Även om du har smekt en katt eller ligger på ett får när du bygger är risken inte särskilt stor att du ska kortsluta en krets, du måste peta på själva kretsarna då iaf

Inaktiv

Sant sant, element is tha real thing va jag lärde mig i skolan iaf om jordning

Köpte ett jag med men använde det faktiskt. Hade läst om nån som brände sina ram minnen precis innan men det är knappt nån risk alls alltså?


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem
Skrivet av mr speed:

Köpte ett jag med men använde det faktiskt. Hade läst om nån som brände sina ram minnen precis innan men det är knappt nån risk alls alltså?

Självklart är det en risk!

Dom som sitter här och säger att det är onödigt har nog inte gjort sin läxa riktigt.

Visst, ser man till att jorda sej innan man börjar, bara har kläder som innehåller 100% bomull på sej och hanterar komponentera varsamt (såsom att bara hålla kretskorten på kanterna, eller på jordplanet) så är väl risken att något skulle bli ESD-skadat inte så stor.

En koppartråd är heller inte lika bra som ett armband som är gjort för ändamålet att skydda mot elektriska urladdningar. Dessa har ett inbyggt motstånd, på 1megaohm eller nåt, som gör att urladdningar inte blir så häftiga.

Slutligen så kan man inte ropa hej och säga att allt gått bra utan antistat-armbandet, för ESD-skador kan visa sej mycket senare.
Det kan vara ex. vara en ledare inne i moderkortet som "brunnit" av till hälften, och något år senare när något gör att lite mer ström än vanligt flyter genom den ledningsbanan så brinner den av.

Okej, jag kanske har fått det att låta värre än var det är, men jag har jobbat 12 år i en elektronikindustri och blir ständigt påmind om att inte utsätta elektronik för statisk elektricitet.

1
Skriv svar