Världens bästa skurk – semifinaler

Robot
Världens bästa skurk – semifinaler

GLaDOS i final! I kampen mellan G-Man och Bowser blev det fajt hela vägen in i mål.

#världens-bästa-skurk


Medlem

Enkla val.

Valve > Nintendo.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Semifinalen säger en del om hur stort avtryck Valve och Nintendo har lyckats göra i gamingvärlden.

Medlem

3/4 börjar på G. Slutsats, de flesta elakingar börjar på G. Däremot är nog inte alla som börjar på G elakingar!


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

Alla får ju rösta som de vill, men jag får en distinkt känsla av att många röstar mer på vilka spel de gillar än vilka skurkar som är bra skurkar.

Jag menar... Bowser? BOWSER? Skurken som har en plan som han genomför på typ samma sätt varje gång?


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

3/4 börjar på G. Slutsats, de flesta elakingar börjar på G. Däremot är nog inte alla som börjar på G elakingar!

Du är något på spåren. Inkluderar vi även Bowser får vi bokstavskombinationen GB. Innebär det stora flertalet av världens värsta skurkar tillverkar glass? 🤔


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Enkla val.

Nintendo > Valve.

Medlem

Ursäkta, Bowser vann över Arthas?

Medlem

Hur kan Bowser har vunnit över Arthas.
Jag tror hela denna tävlingen är riggad!


signatur

Konsolgamer från Helsingborg
NES, SNES, N64, 3Ds, Switch
PSP, Ps3, Ps4, Ps5
Google Stadia
MSI Katana

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Alla får ju rösta som de vill, men jag får en distinkt känsla av att många röstar mer på vilka spel de gillar än vilka skurkar som är bra skurkar.

Ja visst är det så. Vi får inte ta resultatet så allvarligt.

Om den ”riktigt” bästa skurken skulle ha utsetts skulle det ha behövts någon slags expertjury.

Medlem

Som enormt fan av både Nintendo (Mario) och Warcraft är jag också extremt chockad över hur Bowser lyckas slå Arthas. Bowser är en klassisk skurk, inte bra sådan…

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Alla får ju rösta som de vill, men jag får en distinkt känsla av att många röstar mer på vilka spel de gillar än vilka skurkar som är bra skurkar.

Så är det nog absolut. När man inte längre har några favoritskurkar kvar så blir det ganska naturligt att man röstar på spelen man gillar bäst, eller ännu troligare, röstar mot skurkarna som slog ut sina favoritskurkar 😅

Skrivet av Pihlbaoge:

Jag menar... Bowser? BOWSER? Skurken som har en plan som han genomför på typ samma sätt varje gång?

Det är därför jag röstar på G-Man även om jag inte direkt tycker han är en klar skurk, men å andra sidan är ju inte Bowser det heller, han är ju mest en rätt så tafflig softis

Medlem
Skrivet av stephan900:

Ja visst är det så. Vi får inte ta resultatet så allvarligt.

Om den ”riktigt” bästa skurken skulle ha utsetts skulle det ha behövts någon slags expertjury.

Hade haglat klagomål och "riggat" likväl
Bättre att se detta för vad det är, en kul grej.

Hoppas på bästa hjälte nästa!
EDIT: Plot twist om G-man också finns med som bästa hjälte om det kommer en sån utslagstävling

Medlem

Ganon den ända riktiga skurken att rösta på i det här fallet.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Tycker att GLaDOS förtjänar att vinna. Portal lämnade en känsla efter sig jag sällan känner i spel. Att jag varit med om något nytt och spännande.

Sen är ju den här sången värd en vinst bara den


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Nu när jag sitter här och tänker så slår det mig att ett intressant alternativ har missats.

Kratos från God of war.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Nu när jag sitter här och tänker så slår det mig att ett intressant alternativ har missats.

Kratos från God of war.

Ingen elaking eller boss. Antihjälte på sin höjd så inget missat på den fronten.

Medlem
Skrivet av Adventure Time:

Ingen elaking eller boss. Antihjälte på sin höjd så inget missat på den fronten.

Han dödar hela antikens grekland. Oskyldiga barn, kvinnor och män på de mest bestialiska sätt man kan tänka sig. Allt för det egocentriska skälet hämnd.

Långt värre än vad de flesta på listan har gjort.

Att han vänder blad i senare titlar är vad som hade gjort honom till en intressant kandidat.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Skrivet av Freakon:

Han dödar hela antikens grekland. Oskyldiga barn, kvinnor och män på de mest bestialiska sätt man kan tänka sig. Allt för det egocentriska skälet hämnd.

Långt värre än vad de flesta på listan har gjort.

Att han vänder blad i senare titlar är vad som hade gjort honom till en intressant kandidat.

Man kan göra vem som helst till "bossar" med resonemang. Mario köttar igenom fiender genom att döda dom skoningslöst, Samus skjuter ihjäl en hel levandstyp, Lara har dödat mångt fler än den värsta bossen hon mött osv. Om man drar filmer så har John Wick lämnat fler barnlösa familjer än svälten i Afrika etc. Röstningen handlar om bossar, inte moraliska val.
Hade FZ däremot gjort en omröstning om hjältar med högst dubbelmoral hade han absolut varit i toppkandidaterna tillsammans men mario, Samus, link, Ratchet, master chief, duke nukem etc

Testpilot
Skrivet av Pihlbaoge:

Alla får ju rösta som de vill, men jag får en distinkt känsla av att många röstar mer på vilka spel de gillar än vilka skurkar som är bra skurkar.

Jag menar... Bowser? BOWSER? Skurken som har en plan som han genomför på typ samma sätt varje gång?

Han är i alla fall en skurk. G-man är ingen skurk enligt mig.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Han är i alla fall en skurk. G-man är ingen skurk enligt mig.

G-man är verkligen ett skumt val som skurk, han är ju den som får Gordon att slåss mot skurkarna i HL världen.
Man får ju heller aldrig på något sätt strida emot honom. Man gör också det medvetna valet att hjälpa honom i slutet av HL1(canon slutet).

Medlem

Katastrofalt att Bowser slår ut Arthas.
Bowser kan ju vara den mest ensidiga och tråkiga elaking som finns. Kidnappa valfri prinsessa, få stryk av Mario. Rinse and repeat i 40 år.

Ikonisk? Absolut.
En bra skurk? Absolut inte.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem

Ja jag kommer översätta denna tävling från ''bästa'' till ''mest ikoniska''.
För då makear allt mer sense


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av Fearnox:

G-man är verkligen ett skumt val som skurk, han är ju den som får Gordon att slåss mot skurkarna i HL världen.
Man får ju heller aldrig på något sätt strida emot honom. Man gör också det medvetna valet att hjälpa honom i slutet av HL1(canon slutet).

Jag vill nog påstå att Gman är mer av en "skurk" än inte, utifrån vad vi sett av honom genom spelen. Visst, man gör det medvetna valet att hjälpa honom i slutet av HL1 men det är inte precis som han ger oss mycket av ett val. Ta livet av oss eller hjälp honom...jo, visst.

Medlem

Tänk bara på ångesten Peach har inför varje Mariospel, det är psykisk terror på hög nivå från Bowser, som pågått under flera decennier dessutom.

Medlem

Jag blev tvungen att klicka på "avstå röst" i båda fallen. Jag sökte desperat efter någon känsla, vad som helst. Som då man var barn och kunde heja på ett sportlag enbart baserat på färgen på dräkterna. Men ingenting väcktes inför dessa för mig intetsägande karaktärer

Medlem

Nintendo > Valve
Bowser och Ganon har färgat hela min barndom. Likaså Dr. Willy och Robotnik…

Jag minns särskilt hur skraj jag var för Ganon i Zelda II:s GAME OVER-skärm:

Hur Game Over såg ut…

… hur det kändes som 5-6 åring.

… det hände att jag stängde av NES/TV:n för att slippa se Ganon. Jag HATADE den bilden! Det kändes som han skulle komma på riktigt! Sen kunde kylskåpet börja väsnas och då jävlar sket jag på mig! Kunde springa bort till mormor och morfar i grannhuset.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Adventure Time:

Man kan göra vem som helst till "bossar" med resonemang. Mario köttar igenom fiender genom att döda dom skoningslöst, Samus skjuter ihjäl en hel levandstyp, Lara har dödat mångt fler än den värsta bossen hon mött osv. Om man drar filmer så har John Wick lämnat fler barnlösa familjer än svälten i Afrika etc. Röstningen handlar om bossar, inte moraliska val.
Hade FZ däremot gjort en omröstning om hjältar med högst dubbelmoral hade han absolut varit i toppkandidaterna tillsammans men mario, Samus, link, Ratchet, master chief, duke nukem etc

Omröstningen handlar om skurkar. Vilket Kratos är. Inget av dina exempel är i närheten av vad Kratos har gjort.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Omröstningen handlar om skurkar. Vilket Kratos är. Inget av dina exempel är i närheten av vad Kratos har gjort.

Um nej? Anti hjälte om nånting.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Vileoxe:

Um nej? Anti hjälte om nånting.

Håller inte med. Han är ett svin rakt som skiter i oskyldiga och begår massivt folkmord pågrund av sitt ego.

Det är ju inte som så att han hjälper någon med något i den första trilogin. Det är bara dåliga beslut efter varandra. Fan, han är ju värre än valfri diktator/massmördare du kan hitta i historien.

Verkar som att då man spelar karaktären så har folk en koppling som inte går att se förbi. För att man gillar karaktären.

Hans vändning i de moderna spelen är ju bra, men samtidigt så är han även där beredd att utrota allt levande för att hans känslor ska stimuleras. Oavsett om det är oskyldiga, barn, osv. Det gör han ju inte och väljer istället att vandra den goda vägen.

Men om Hitler sadlade om till läkare utan gränser i slutet av sitt liv, hade vi ignorerat hans inblandning i förintelsen då?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar