Diskutera – De värsta logiska vurporna du (tyvärr) sprungit på i spel

Robot
Diskutera – De värsta logiska vurporna du (tyvärr) sprungit på i spel
Medlem

Alltså.. jag har klarat ett otal Mario-spel.

Jag tycker det är lite väl ofta Prinsessan blir kidnappad.
Det är som att ingen på svampslottet lärt sig någonting alls sen förra gången.

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Alltså.. jag har klarat ett otal Mario-spel.

Jag tycker det är lite väl ofta Prinsessan blir kidnappad.
Det är som att ingen på svampslottet lärt sig någonting alls sen förra gången.


signatur

I drank what?

Skribent

Måste säga att jag alltid varit lite frågande hur en vanlig grå alien i "Xcom Enemy unknown" beväpnad med en vanlig plasmapistol kan sänka en av mina gubbar med flying suit med en träff.

Samma gråa alien kan dock få in 1-2 träffar på en snubbe utan armor som överlever och kan berätta historien för sina kamrater hemma på basen.

Edit: skrev fel namn på spelet. Tänker alltså på det lastgamla spelet från MicroProse. Inte "nya" från Firaxis.

Skribent
Skrivet av Shadee:

Måste säga att jag alltid varit lite frågande hur en vanlig grå alien i "Xcom Enemy unknown" beväpnad med en vanlig plasmapistol kan sänka en av mina gubbar med flying suit med en träff.

Samma gråa alien kan dock få in 1-2 träffar på en snubbe utan armor som överlever och kan berätta historien för sina kamrater hemma på basen.

Men det handlar ju om att de ibland får in en träff rakt i plytet (som nog dödar en oavsett rustning), medan de utan rustning ibland turar och tar två skott i armen eller benet.

Det så jag ser det i alla fall!


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Hela Command & Conquer 4! Finns absolut noll logik i storyn!

Scrin kampanjen i C&C3 slutade ju med dessa ord från Scrin Overlord: "Prepare a full invasion force, earth will fall!!!"

Kane's Wrath span vidare på detta och slutade med att Kane fick åter tag på The Tacitus och integrerade den med AI'n LEGION som då snappade upp följande:

EARTH WARP GATE STATUS ACTIVE
COMMENCING PHASE II
INVASION
- Scrin transmission

Command & Conquer 4 släpps och allt är som bortblåst. Kane dyker upp och ger plötsligt The Tactius till GDI (trots att implikationen var att den förbrukades när den integrerades med LEGION) och helt plötsligt så jobbar man med att "rädda planeten" så att säga och Kane säger bara tack och hej och drar med en skara följare och Jorden är plötsligt helt återställd och man ser inte minsta röken av en Scrin Invasion.

Detta ska alltså vara samma Kane som försökte "upplyfta" hela mänskligheten genom att låta hela planeten, dess eko-system, och alla människor bli tiberium-baserade livsformer.

Jag blir arg bara jag tänker på allt som aldrig blev, men som kunde ha varit...

Medlem

Mass Effect främst, vi vet ju vilken kalabalik det blev med 3an (även om spelet i helhet var helt okej). Där är säkert något annat spel med men Mass Effect gjorde så pass starkt intryck för mig.

Edit:

Ah vänta, Recursive Ruin är väldigt undermålig, men art direction och pusslen är helt okej.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Orginalslutet till fallout 3, att man inte kan skicka i en av sina radioaktivitetresitenta kompanjoner för att fixa allt.

Medlem

Slutet på Star Wars Knights of the Old Republic II: The Sith Lords. Vad fan hände?

Medlem

Far Cry 5. Alla sitter i den där dalen med religiösa fanatiker. Ingen pratar om att det bästa vore att försöka skaffa hjälp utifrån istället för att själva dra igång ett blodigt uppror.

Medlem
Skrivet av Mirage:

<Uppladdad bildlänk>

Tack

Medlem

I princip allt i Fortnite, och en hel del i WoW...när man måste blanda in tidresor och "multiversum" så har man tappat bort tråden för länge sedan.

Skribent
Skrivet av Johan Lorentzon:

Men det handlar ju om att de ibland får in en träff rakt i plytet (som nog dödar en oavsett rustning), medan de utan rustning ibland turar och tar två skott i armen eller benet.

Det så jag ser det i alla fall!

Visserligen, men det är ändå spelets starkaste armor vs spelets sämsta vapen för utomjordingarna.

Edit: skrev fel namn på spelet. Tänker alltså på det lastgamla spelet från MicroProse. Inte "nya" från Firaxis.

Skribent

Introt till Journey to Silius försöker tappert, men förgäves, att ge någon sorts narrativ inramning till ett spel som först utvecklades som ett Terminator-spel. Resultatet är rent nonsens. En atombomb (?) slår ner i en stad. Orelaterat (?) dör huvudpersonens farsa i en olycka (är det atombomben som kallas olycka?). Sen hittar man en diskett där farsan skrivit att han "hört talas om några terrorister" och ber en att "avsluta hans uppdrag" (vad det nu ens är). Sen visar det sig, när man börjar spela, att "terroristerna" är en blandning av allsköns rymdvarelser med enorma resurser.

Skitbra spel, dock.

https://www.youtube.com/watch?v=pYmVf3GlhfY

Geeks Gaming

Jag kommer ihåg att det var en väldigt oförklarlig händelse med Ada wong i resident evil 2(?) som jag aldrig fick rätt på.

Hon föll till sin död bara för att sen vara med på slutet, helt utan förklaring 😁

Medlem
Skrivet av ohem:

Mass Effect främst, vi vet ju vilken kalabalik det blev med 3an (även om spelet i helhet var helt okej). Där är säkert något annat spel med men Mass Effect gjorde så pass starkt intryck för mig.

Edit:

Ah vänta, Recursive Ruin är väldigt undermålig, men art direction och pusslen är helt okej.

Dom ändrade väl slutet för att folk inte orkade med det väldigt coola slutet som släpptes med spelet?

Medlem

Hade skitkul när min Phalanx lyckades döda ett Battleship i Civ2. Det borde liksom inte kunna hända.

Medlem

Spel behöver verkligen inte vara logiska. Som att SF filmer eller att kalla dagens AI för AI det behöver inte heller vara logiskt. Eller när Elon Musk säger att man kan se folk med Mobiltelefoner som en sorts Cyborgs inte heller jätte logiskt. Men det låter bra....i vissa människors öron iaf.

Medlem

Hur hör storyn mellan alla Zelda spel ihop?
Är det ett multiverse?

Det är bäl enbart Zelda Breath of the wild och tears of kingdom som är direkt uppföljare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av NeoWeo:

Hade skitkul när min Phalanx lyckades döda ett Battleship i Civ2. Det borde liksom inte kunna hända.

Haha! Ja den typen av händelser var inte helt ovanliga i gamla Civ. Jag tycker det är lika ologiskt hur ett gäng hydralisks i Starcraft kan lyckas spotta ner en battlecruiser. Det borde inte ens gå i Starcrafts universum. Jag skulle vilja se en cinematic på det.

Andra ologiska saker jag kommer att tänka på:
- Trots att huvuduppdraget är bråttom så har ens karaktär ändå tid att utföra massor av sidoaktiviteter.

- I open world-spel så kommer ens karaktär alltid i rätt tid till saker och ting. Allt händer precis när ens karaktär råkar passera.

- I Bethesdas spel så är det inte helt ovanligt att ens karaktär stiger i rang väldigt fort. Det räcker bara med några få uppdrag innan ens karaktär blir chef över en guild.

Jag kan dock ha överseende med mycket. Gameplay är trots allt viktigast.

Skribent
Skrivet av lonian:

Hur hör storyn mellan alla Zelda spel ihop?
Är det ett multiverse?

Det är bäl enbart Zelda Breath of the wild och tears of kingdom som är direkt uppföljare.

Zelda 1 och 2 är också direkta uppföljare.

Zelda 3 och spelet som släpptes på 3DS är även det direkta uppföljare på varandra.

Majoras Mask utspelar sig väl direkt efter OOT?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

Introt till Journey to Silius försöker tappert, men förgäves, att ge någon sorts narrativ inramning till ett spel som först utvecklades som ett Terminator-spel. Resultatet är rent nonsens. En atombomb (?) slår ner i en stad. Orelaterat (?) dör huvudpersonens farsa i en olycka (är det atombomben som kallas olycka?). Sen hittar man en diskett där farsan skrivit att han "hört talas om några terrorister" och ber en att "avsluta hans uppdrag" (vad det nu ens är). Sen visar det sig, när man börjar spela, att "terroristerna" är en blandning av allsköns rymdvarelser med enorma resurser.

Skitbra spel, dock.

https://www.youtube.com/watch?v=pYmVf3GlhfY

Man ser ju på flera fiender att de har terminatorvibbar medans vissa är straight up Giger/aliens eller en blanding av de två. Nu ger denna designsoppa spelet sin unika touch men ja, storyn blir bara rent nonsense.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Tycker även att det kändes ologiskt när Trevor kom tillbaka i GTA V.

ZF
Medlem

The last of us.

Hur hade de plebforskare som var kvar tänkt sig att ett "vaccin" mot den mest påflugna svamp som existerat skulle kunna utvecklas när inget liknande gjorts för någon annan svamp.

Lustigt nog gör TV-serien det ännu mer långsökt genom att förklara den globala spridningen via spannmål. Vilket i sin tur också är absurt. Hade själva källprodukten, i verkligheten, kunnat vaccineras hade det sparat in många miljarder. Men ändå..

Skribent
Skrivet av Slutbossen:

Man ser ju på flera fiender att de har terminatorvibbar medans vissa är straight up Giger/aliens eller en blanding av de två. Nu ger denna designsoppa spelet sin unika touch men ja, storyn blir bara rent nonsense.

Det är en härlig röra.

Medlem
Skrivet av ZF:

Lustigt nog gör TV-serien det ännu mer långsökt genom att förklara den globala spridningen via spannmål. Vilket i sin tur också är absurt. Hade själva källprodukten, i verkligheten, kunnat vaccineras hade det sparat in många miljarder. Men ändå..

Till deras försvar så var det ju inte fastställt, var väl Joel som gissade.

De flesta rollspel när man har ett stort team att välja mellan men kan bara ha 2-3 kompanjoner med sig. Mest tydligast är det i Mass Effect-serien. Ettan är lite förlåten då man oftast landsätter i Makon och den kanske bara har 2 passagerarplatser (världens sämsta APC i så fall) men i tvåan och trean finns ingen logisk ursäkt varför man bara går in med tre soldater.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem

I spelet The Godfather så steg man inom maffian från associate till boss of the bosses. Även när man var det senare så var man tvungen att ränna runt och råna butiksägare och panga på andra gangsters. Tvivlar på att någon maffiaboss över huvud taget beblandat sig med såna saker.

Medlem

En väldigt stor logisk lucka var jag med om när jag en kompis lirade Worms när jag var liten. Han vann över mig med en kamikaze attack. Men när reprisen visades blev det fel så han dog först och jag vann istället. Vi höll på att garva ihjäl oss. Kanske mer en bugg, men oavsett väldigt bristande logik

ZF
Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Till deras försvar så var det ju inte fastställt, var väl Joel som gissade.

De flesta rollspel när man har ett stort team att välja mellan men kan bara ha 2-3 kompanjoner med sig. Mest tydligast är det i Mass Effect-serien. Ettan är lite förlåten då man oftast landsätter i Makon och den kanske bara har 2 passagerarplatser (världens sämsta APC i så fall) men i tvåan och trean finns ingen logisk ursäkt varför man bara går in med tre soldater.

"The water makes the electricity! Uhm.. gravity somehow.." -spel-Joel.

Så teorin som framfördes var nog ganska säkert andrahandsuppgifter. För såpass nära överfördes allt karaktären. Men visst, det var rimligen bara den teori han hörde eller fastnade för bland otaliga andra. Inklusive "Not saying the fungi is of alien nature. But it's aliens!"

Den logiska förklaringen kan vara att inte röka hela teamet innan sista uppdraget. Men att risken alltid är samma, eller att ledaren alltid är med oavsett, mja..

Vet inte hur korrekta de fiktiva uppgifterna gällande Makon jag sett är, men den ska kunna ta åtta passagerare. Bara två sitter bekvämt dock.

Den verkar ju onekligen oftast väldigt lätt lastad som den studsar fram för minsta lilla gupp oavsett gravitation. ;D

Skrivet av Popski:

I spelet The Godfather så steg man inom maffian från associate till boss of the bosses. Även när man var det senare så var man tvungen att ränna runt och råna butiksägare och panga på andra gangsters. Tvivlar på att någon maffiaboss över huvud taget beblandat sig med såna saker.

Ja, i ett realistiskt maffiaspel borde ju vinsten rimligen gå mot målet att få samma rondör och position (bakom skrivbordet) som Marlon.

12
Skriv svar