Ubisoft-spel kräver ständig uppkoppling

Medlem

ja ställer mig på utvecklarnas sida. förstår dom 100% varför dom gör så o de för att nästa alla som har en dator i äga laddar ner spel osv. visst spelen blir sämre o folk vill inte köpa, jo då laddar alla ner. o den som tror att spelutvecklarna kommer lägga mer tid på spel för de så får ni tänka om.

är de lagligt o sno från en affär? nej
är de lagligt o sno fån en spelutvecklare? nej skulle inte tro de va. ju mer man laddar ner ju sämre blir produkten i mina ögon, då man tappar intresset för o utveckla ifall ingen betalar.

att bojkotta dom för att man måste va uppkopplad vilket ni som klagar tydligen är tycker jag är barnsligt. dom kan ju inte tillfredsställa alla.

första steget är väll att hindra alla småbarn som sitter o laddar ner spelet istället för att köpa de o stödja uvecklarna. sen en fråga, hur ofta dör erat internet bara sådär längrestunder?

om de är rätt sätt att gå tillväga vet jag inte men dom kan ju inte få svar förens dom testar eller hur?
de tar tid o hitta nån lösning om de inte funkar lär dom ta bort de och om dom inte gör de så kan man börja gnälla.
men bara för att de finns nolifers som aldrig sett solljus sen dom var 10 år så ser datorvärlden ut som den gör idag och åtgärder behövs för att rädda pc spelen. detta är ett försök. funkar de så kommer fler göra så för folk kommer köpa ändå.

se bara på MW2 som var så dåligt o bla bla o alla skrev på listor att inte spela de men hur många pc exemplar såldes inte ändå?

Medlem
Skrivet av Newguy:

ja ställer mig på utvecklarnas sida. förstår dom 100% varför dom gör så o de för att nästa alla som har en dator i äga laddar ner spel osv. visst spelen blir sämre o folk vill inte köpa, jo då laddar alla ner. o den som tror att spelutvecklarna kommer lägga mer tid på spel för de så får ni tänka om.

är de lagligt o sno från en affär? nej
är de lagligt o sno fån en spelutvecklare? nej skulle inte tro de va. ju mer man laddar ner ju sämre blir produkten i mina ögon, då man tappar intresset för o utveckla ifall ingen betalar.

att bojkotta dom för att man måste va uppkopplad vilket ni som klagar tydligen är tycker jag är barnsligt. dom kan ju inte tillfredsställa alla.

första steget är väll att hindra alla småbarn som sitter o laddar ner spelet istället för att köpa de o stödja uvecklarna. sen en fråga, hur ofta dör erat internet bara sådär längrestunder?

Det handlar inte om det. Jag är rätt så säker på att de flesta här tycker att utvecklare ska få betalt för spelen.

Det handlar om att det här bara drabbar de som verkligen köper spelen. Piraterna slipper allt sånt här eftersom det plockas bort när spelet "knäcks". Att något enstaka spel har sånt här skydd är för mig inget problem; när förlag börjar göra sånt här i stor skala är det ett hot mot datorspelsindustrin i stort.

Medlem
Skrivet av robineng:

Piraterna kommer spela dom här spelen offline hur mycket dom vill... Vi som köper spelen kommer tvingas vara konstant uppkopplade.

Indeed :C

Medlem

Smart drag ubi, buss på dom betalande kunderna! Slit huvudet av dem!

....

Helt vansinnig lösning på piratproblemet... Jag har nästan helt slutat köpa spel till PC pga. alla galna kopieringsskydd. Blir ett och annat spel från gog.com.

Medlem

Finns ingen chans jag köper Assassin's Creed II då, och då köpte jag det första spelet och gillade det.

Medlem
Skrivet av PingviN:

Låter som en bra lösning tycker jag. Det är Ubisofts uppgift att skydda sin egendom, ni som tycker att spel ska vara en rättighet man inte behöver betala för kan dra åt helvete.

Word.

Alla ni som säger att "det ändå kommer knäckas"... Det är ju bara att vänta och se, tänk om det inte händer direkt? Om piratversionerna försenas minst 2 veckor är det ju nästintill succé.

Medlem

Enligt vad jag hört från kotaku/destructoid är det även så att du blir utkickad ur ditt spel om du eller ubisoft-servarna går ner. Allt du inte sparat går förlorat...

Man kan tänka sig att detta skulle kunna funka och ska bli intressant att se OM det knäcks. Kan ju vara system med primtal i likhet med bankdosor och blizzards authenticator... Ett sådant system som inte går att genomskåde skulle potentiellt kunna stoppa förmåga att kunna knäcka spelet. Detta då denna kod skulle behöva verifieras genom shiffer med jämna mellanrum....

I vilket fall som helst avskräckte detta mig från detta spel. Men dock intressant att se vart det tar vägen.

Inaktiv
Skrivet av Rincewind:

De gör helt rätt. Deras spel, deras regler. Varför vill man spela ett spel offline? Det dog väl ut för en sisådär 10-15 år sen?

Varför man vill spela ett spel offline? Ptja, det finns ju titlar som Dragon Age, Crysis och Mass Effect som körs i offlineläge. Så vitt jag vet är dom inte 10-15 år gamla.

Ditt tankesätt är nog ganska utdött dock, om inte annat så är det väl uttjatat?

Medlem

Helt otroligt, detta är ju som att be folk att piratkopiera spelet! Det är en sak med onlineaktivering när man har installerat spelet, men nu har det gått överstyr.

Det värsta är ju att det är en enda stor ond cirkel med piratkopiering. Det är ju sånt här som får mig (och troligen många andra) att vägra köpa spelet. Jag hade gärna köpt AC2 till PC så länge man slipper sån här skit.

AW8
Medlem

Vilken tur att inte Ubisoft utvecklar något spel som jag har "på önskelistan". Men om t.ex. Rockstar eller Valve skulle börja med sånt här... då vet jag inte vad jag skulle göra.

Varför kan de inte göra som Rocksteady med Batman Arkham Asylum? Det är ospelbart efter en viss punkt i spelet(?) på en piratkopierad version, men min köpta funkar utmärkt.

Sen, spel med multiplayer, fixa vanliga servrar och rolig multiplayer så köper jag skiten. Gör man ett riktigt bra spel så köper ett riktigt fan spelet hursomhelst, eftersom man vill ha en riktig version. Sen så funkar ju nedladdningsbart material väldigt bra; bara det inte blir under tidspress t.ex. man får ett speciellt vapen, men bara om man köper innan veckan är slut. Sånt stressigt gillar jag inte. Men det är iallafall bättre än Ubisofts system. Det är klart, man har perfekt internetuppkoppling ca 97% av all tid man sitter vid datorn - men ända lär man ju inte vilja betala för ett spel som man inte kommer att kunna spela de där 3 procenten av tiden, eller på laptop under resa. Det skulle iallafall inte jag vilja göra, så jag hoppas att detta beteénde stannar hos Ubisoft.


signatur

PC gamer 'til I die.

Medlem

Suck.. att dom ännu inte lärt sig.

Ta Settlers 7 till exempel, det kommer säkerligen finnas tillgängligt för nerladdning på nån torrentsida någon dag INNAN spelet ens kommit ut officiellt i butikerna. Om inte så kommer det bara några dagar efter.

Vad ger det skyddet då? piraterna som tankar spelet kommer slippa allt vad online verifiering och cd-checks, etc heter helt så dom kommer inte ens märka av att det existerade.

Medans dom som istället köper spelet får stå ut med extra dumheter för att utgivare/utvecklare ÄNNU inte fått in i skallen att det inte går att förhindra piratkopiering med kopieringsskydd.

Enda sättet att se till så att pirater köper spelet är (förutsatt att spelet är bra då givetvis..) att göra den köpta versionen av spelet MER attraktiv än den nerladdade.

Med en vettig online del samt exempelvis achivements, gratis patchar, gratis dlc, lång support (lär av Blizzard..) och givetvis avsaknad av cd-checks och störande aktiverings skydd är något av sakerna som skulle göra en köpt version bra mycket mer intressant än en nerladdad.

Medlem

nämnas bör också att när UBIs server är nere går det inte att spela, och när UBI känner för det (i framtiden) kan de stänga servrarna för all tid. Om 20 år kommer du kanske inte kunna installera ditt favoritspel igen

Medlem

Säger bara FU till ubisoft


signatur

Ah, yes. 'Reapers.' The immortal race of sentient starships, allegedly waiting in dark space. We have dismissed that claim

Inaktiv

Blir en rolig upplevelse med mitt Telia-internet som verkar strypa sig självt på kvällen.

Medlem

Det här suger ju getpung uttryckligen. Jag kan endast ur ett simpelt lekmannaperspektiv föreställa mig hur deras lösning med ständigt uppkoppling går till.. dvs ett slags krypterat system där öppna nycklar skickas mellan user-host. Hos user-host tolkas de öppna nycklarna mot de stängda och avgör om det är reko eller inte.

Tror lätt att det kommer komma en "no-internet"-lösning motsvarande dåtidens "no-cd". Dvs, piraterna kan spela i godan ro, lira Silent Hunter å sänka brittiska skepp när de sitter ouppkopplade på ett tåg.

Gynnar det personer som köper spelet? Jag vågar svara nej.
Sabbar det marknaden för PC-spel? Jag vågar svara ja?

*suck*


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem

Jag var riktigt sugen på att köpa Settlers 7, men jag vet inte hur det blir med det nu, när det har detta kopieringsskydd. Det låter lite väl extremt. Vad händer när Ubisoft stänger ner servrarna till ett spel, kommer vi ens kunna fortsätta spela spelet då? Förhoppningsvis blir spelen patchade då, så att man kan fortsätta spela utan servrarna (jag har för mig att den sista patchen till settlers 6 tog bort cd-checken, så lite hopp finns ju).

Och om jag förstod det rätt så lagras ens sparfiler online? Undrar i så fall hur pirat-release-grupperna kommer att lösa detta. Kommer ju krävas lite mer än att bara knäcka verifieringen då.

Medlem
Skrivet av EmBra:
Skrivet av zauii89:

Fast o andra sidan förstår man dem och vad är det som skiljer detta mot tex elen , när som helst kan elen gå i ditt hus och då kan du inte använda 90% av alla dina grejor...

Hehe, detta är en så dålig jämförelse så jag vet inte ens om jag hört nån värre någon gång.

I ett spel är det utvecklarna som väljer att göra spelet otillgängligt utan uppkoppling.

En spis, ugn, äggvisp, TV, stationär dator kan man inte gärna köra på batteri, det skulle bli så mycket omständligare, för att inta tala om dyrare och dåligt för miljön.

För ubisoft kostar det knappast några större summor att göra spelet tillgängligt offline, snarare tvärt om, kostar dem förmodligen mer att göra det otillgängligt då de måste investera mer i servrar och mjukvara, samt att de kommer sälja färre spel, allt för att minska en imaginär försäljningsminskning till följd av piratkopiering.

De som piratkopierar kommer förmodligen inte att köpa spelet i vilket fall som hellst, så effekten blir det att utav de som faktiskt hade köpt spelet kommer nu färre att köpa det pga. de införda begränsningarna, samt att det för de som köper det innebär mer klydd och en sämre produkt helt enkelt.

Som jag sa tidigare, snacka om att skjuta sig själva i foten.

Som någon annan sa, så måste det vara ett bättre tillvägagångssätt att använda en morot istället för en piska. Locka folk att köpa spelet med nerladdningsbara vapen, kläder, röster etc., saker som det inte kan fås tillgång till om man inte har en giltig nyckel.

Nu tror jag du missuppfattade min poäng lite..
Det var inte litterärt menat, utan snarare ett påpekande att allt du har i ditt hus i princip är beroende av electriciteten , går den är du körd.. som att vara tillbaka på tidigt 1900 tal?

Jag säger inte att folk ska köra på batterier eller att det vore en bättre lösning..vene vart du fick den snilleblixten ifrån..

Men det börjar bli lite tjatigt med folk som gråter över det här då internet absoult kan räknas som standard i dagens spel.

Personligen står jag verkligen inte över ett spel jag är intresserad av pga något så fjantigt som det här.

Medlem

inte så svårt å e vart det kommer att sluta.
kommer sluta med ännu fler utvecklar i konkurs å spel industrin kommer krympa.

å inte så svårt å förstå varför dom gör så här om man ollar in siffror på hur mycket spel som piratkopieras. folk får ju skylla sig själv lite att det blir som det blir.

folk sa att dom skulle bojkotta modern warfare 2 å vägra spela det åxå å det var ett av dom mest sålda och pirat kopierade spelet nånsin.

så är väll bättre folk börjar köpa spel å inse att man kan inte få allt här i värden å skippa vissa spel så skulle vi slippa en del av allt sånt här.
men folk älskar att ta saker gratis å folk älskar att klaga..

Medlem

Det är lungt, cracka skiten.

Medlem
Skrivet av swordy:

inte så svårt å e vart det kommer att sluta.
kommer sluta med ännu fler utvecklar i konkurs å spel industrin kommer krympa.

å inte så svårt å förstå varför dom gör så här om man ollar in siffror på hur mycket spel som piratkopieras. folk får ju skylla sig själv lite att det blir som det blir.

Absolut inte. Piratkopierar man inte får man inte "skylla sig själv". Spelare är inte en enda stor kollektiv massa som bär ansvaret för vad alla andra gör, men det är så vi blir behandlade.

Det är både naivt och rent ut sagt vansinnigt att tro att kollektiv bestraffning kommer göra att fler köper PC-spel istället för att piratkopiera. Det enda som kommer hända är att fler piratkopierar för att undvika DRM, samt att fler undviker PC-marknaden helt och hållet och spelar på konsol istället.

Inaktiv
Skrivet av Newguy:

sen en fråga, hur ofta dör erat internet bara sådär längrestunder?

Du verkar inte ha några erfarenheter av Glocalnet.


signatur

Spel är som sex, man skryter inte om hur snabbt man klarar det.

Medlem

Inser dom inte att det är totalt meningslöst? Pirater kommer kringgå det med crackar. Och folk som köpt spelen kommer också använde crackar för att slippa vara uppkopplade om dom känner för det... Dumma fransmän.

Medlem

Ni som är för detta, jag kan bara hoppas ni själva blir drabbade när ni köpt skiten, kom inte här å gnäll sen då för sånt här håller inte, vad händer om deras servrar kraschar, ditt internet dör i en vecka? inte så kul va..

Medlem
Skrivet av PingviN:

Låter som en bra lösning tycker jag. Det är Ubisofts uppgift att skydda sin egendom, ni som tycker att spel ska vara en rättighet man inte behöver betala för kan dra åt helvete.

Förmodligen skulle ju majoriteten av alla spelarna som piratar aldrig köpa spelet i all fall, så vart är förlusten? De lär ju förlora mer pengar på köpare som vänder dem ryggen till än vad de förlorar på "pirater som piratar istället för att köpa".

Med tanke på vilken bortkastad potential Assassin's Creed var (och tja... 99% av allt som Ubisoft gör nu för tiden är ju skräp) skulle jag inte lägga mer än 50:- på spelet från begagnatlådan i alla fall.

Om något lär väl piratkopiring öka försäljning eftersom folk faktiskt vågar prova spelet alls, istället för att snålt hålla i sina pengar och bara köpa "säkra kort".

Ett lagligt TPB med torrent-teknik och billigare spel än i butik samt utan skydd/DRM skulle få mig öka mina inköp med 500%. Krångliga skydd och osmidighet (t.ex. inte kunna spela medans man är ute och reser) sänker snarare mina inköp.

Sluta sätta kosingen på onödiga skydd och utveckla istället ett lagligt och smidigt TPB där ni inte begär mer pengar för mindre innehåll. Ja, många läser inte manuallerna eller gör nåt mer med boxen än att den står i bokhyllan - men du betalar ändå mer för mindre då du köper digitalt.

Jag tror många vill betala för sig, däremot blir man avskräckt varje gång det kommer ett spel där det är smidigare skaffa/spela det olagligt än lagligt. Och när det gick smidigare, snabbare och lättare spela genom olaglig väg, varför inte göra det nästa spel också..?

Medlem
Skrivet av Vapendragaren:
Skrivet av Newguy:

sen en fråga, hur ofta dör erat internet bara sådär längrestunder?

Du verkar inte ha några erfarenheter av Glocalnet.

Tja, väljer man skit så får man skit

Själv ser jag inte detta som ett större problem. Visst är det en desperat åtgärd - men för min del får dom göra det som krävs så länge de fortsätter släppa spel till Pc.
Avskyr konsol.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av zauii89:

Nu tror jag du missuppfattade min poäng lite..
Det var inte litterärt menat, utan snarare ett påpekande att allt du har i ditt hus i princip är beroende av electriciteten , går den är du körd.. som att vara tillbaka på tidigt 1900 tal?

Åter igen, din liknelse fallerar stort.

Ubisoft installerar en begränsning som inte behövs, medan hushållsbestyren har en begränsning som inte går att vara utan (tyvärr). Där är en viss skillnad.

Liknelsen med boken som sades är mycket bättre, läs den.

mg
Medlem

Som sagt är väll sådana här lösningar vad man har att se fram emot.

Tror att dom överdriver piratkopieringens del i dåliga försäljningssiffror, visst det är många som tankar ner spel, men frågan är om de som tankar skulle ha köpt spelet om det inte gick att ladda ner?

Personligen köper jag dom titlar som jag gillar, och jag tror dom flesta gör likadant, klart man vill ha sina favoritspel orginal?

Medlem

Tycker synd om de få som inte har något internet eller har en uppkoppling som bryts hela tiden...

Vilken skit alltså! Måste ju finnas något annat system

Medlem
Skrivet av Cirap:

nämnas bör också att när UBIs server är nere går det inte att spela, och när UBI känner för det (i framtiden) kan de stänga servrarna för all tid. Om 20 år kommer du kanske inte kunna installera ditt favoritspel igen

Det är det som oroar mig mest... Vad skulle hända om Ubi går i konkurs? skulle man då få sitta där med skägget i brevlådan och några plastbitar med ett värde av 0:- Nej, jag tror inte detta är rätt väg att gå.


signatur

Hej! jag är ny här.

Skriv svar