Star Wars Outlaws-uppdrag låst till dyrversioner får kritik – Ubisoft svarar

Medlem

Jaaa men dååå sååå, vad skönt att dom förtydligade att man valt att begränsa innehållet för de som inte betalar extra. Sicken tur, och att man gör det med vinkeln "att vi hört många tror man inte får träffa Jabba de hut". Ah nej detta spelet blir vare sig förbokning eller day 1 köp. Hoppas flera röstar med plånboken, även om jag är rädd för att folk har svårt att motstå ett star wars spel just nu.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Åh nej, ett företag som gör i princip som precis alla företag i världen; de lockar med något "exklusivt" som man får betala extra för. Det är frapperande att man ens bemöter detta med kritik 2025. Spelet kommer ju kosta runt 150:- om två år om man inte har något emot att vänta lite.

tråkigt att du inte klarar av att se skillnad på vad det exklusiva de lockar med är för något, och kan därför ha en nyanserad åsikt. tråkigt.

Avstängd

Man gjorde ju likadant med Hogwart Legacy. Riktigt tråkig utveckling.

Medlem
Dags att bojkotta ubisoft

Ok vill bara påstå ett par saker det finns just nu ett företag som gör allt för att höja priserna på spel etc.dom har pushat för detta ett tag nu och om man tittar på detta företag så går det dåligt för dom atm och har gjort rätt lönge.dom har eller har hat 18 projekt med assasin creed rUning för att mjölka cash.en idiot kasnke tycker detta är kanon men icke det är kortsiktigt affärs mässigt.om vi tittar på deras titlar som så många anndras dom sista åren så suger det r7ktigt illa ändå vill dom pusha för höjda priser.sen kqn vi titta på dessa så kallde miljarder aaa spel kostar deTta ä bullshit när dom nämner dessa summor räknar dom in allt från hr till whatever ny dator etc men den producerar nästa spel med etc etc.det är ett stort spel alltså skitsnack.vad det handlar om är aktier och börsen ubisoft suger punkt.........

Skrivet av Scream112:

tråkigt att du inte klarar av att se skillnad på vad det exklusiva de lockar med är för något, och kan därför ha en nyanserad åsikt. tråkigt.

Hmm, jag tror det är precis det du klagar på, den nyanserade åsikten som skiljer sig från din (?)

Nåväl, det går liksom inte att skrika Varg när detta har varit rådande affärsidé de senaste åren. Men, det är kanske upplyftande att sälla sig bakom kören istället för att ta och författa ett brev till UbiSoft med konkreta idéer som inte är maxade med metakänslor. Jag ser framemot att köpa det när det kostar 150:- Det finns annat att spela tills dess.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag tycker det är vidrigt att låsa ett uppdrag bakom en betalvägg som borde vara med i basspelet. Men seriöst folk, season pass, har funnits i över 10 år från Ubisoft och många andra stora företag, det är inget nytt. T.o.m. älskade From Software har season pass, men ingen klagade över att dessa existerade? Dessa pass innehåller ofta påkostade story expansioner, långa som mindre, i en samling (paketpris till ett lite lägre pris, än att köpa dem seperat, Outlaws kommer ha två stycken expansioner). Folk verkar förväxla battle pass med season pass. Har själv köpt flera season pass till väldigt låga priser på rea och har oftast varit nöjd med innehållen, självklart gör jag research innan, om det är värt pengarna.

Jag tror sedan inte att detta spel kommer misslyckas om det får 8/10 och uppåt, pga av Star Wars märket. Läser man åsikterna online om t.ex. AC:Valhalla, så verkade majoriteten ogilla/hata det och att Ubisoft borde ha lagts ner. Men sanningen är att spelet genererade $1 miljard.

https://gamerant.com/assassins-creed-valhalla-first-ubisoft-g...

Faktum är att sociala medier/forum är till mestadels en högljudig minoritet, som tror att de är större än vad de egentligen är. Vissa snackar om bojkott, men hur många gånger har det lyckats med starka märken som Star Wars eller t.ex. Hogwarts Legacy, som istället senast slog rekord?

Gillar man inte hur Ubisoft och andra opererar med sina pass, så rösta med plånboken, eller vänta in en kraftig rea efter några månader, något som är standard med Ubisofts spel. Har aldrig själv betalt mer än 300 kr för deras goldversioner.

Medlem

Fullständigt oacceptabelt.

Blir sorgsen över att det finns folk som på allvar försvarar megaföretagen och deras vidriga påfund för att mjölka kunder på pengar.

Medlem
Skrivet av Cchalle:

Ok vill bara påstå ett par saker det finns just nu ett företag som gör allt för att höja priserna på spel etc.dom har pushat för detta ett tag nu och om man tittar på detta företag så går det dåligt för dom atm och har gjort rätt lönge.dom har eller har hat 18 projekt med assasin creed rUning för att mjölka cash.en idiot kasnke tycker detta är kanon men icke det är kortsiktigt affärs mässigt.om vi tittar på deras titlar som så många anndras dom sista åren så suger det r7ktigt illa ändå vill dom pusha för höjda priser.sen kqn vi titta på dessa så kallde miljarder aaa spel kostar deTta ä bullshit när dom nämner dessa summor räknar dom in allt från hr till whatever ny dator etc men den producerar nästa spel med etc etc.det är ett stort spel alltså skitsnack.vad det handlar om är aktier och börsen ubisoft suger punkt.........

Har du tagit helg?

Medlem

Dom kanske vill ha dricks på det också.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

ZF
Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag förstår tyvärr inte inlägget riktigt. Menar du att de medvetet gör grundspelet sämre för att vi ska köpa den dyrare utgåvan? Det tror jag knappast. Förövrigt så använder Ubisoft exakt samma modell i flera spel. Även ”season pass”. Spelar Avatar nu och det ser likadant ut. Vad jag minns så fick inte det samma svidande kritik. Den har iallafall tystnat nu när spelet har släppts, ett spel som fick väldigt fina betyg dessutom.

Nä, jag menar bokstavligen men med sarkasm att de "råkar" göra saker som är bara aningen för mycket "över budgeten" för att "bjuda på".

Att nästan alla som du säger gör det är själva poängen. Kan alltså knappt en enda utvecklar lyckas att göra ett spel utan att det material som gick över budgeten "behöver en deluxe version"...? Galna tillfälligheter det. Lite som när politiker råkar anställa sina inkompetenta polare fyra gånger och sen när det blir uppenbart att de är det så måste någon betala extra för det med.

Däremot kan jag hålla med om att det blir fånigt när bara vissa får kritik, eller åtminstone extra mycket av den, i stort godtyckligt. Jag sa det själv när DD2 fick smaka högaffel trots att MTX i det fallet inte gjorde spelet mindre komplett. Fick inte mycket medhåll kan sägas.

Så kanske hade det varit bättre om detsamma gjordes i det här spelet. Man känner säkert mer med Solo när det måste grindas solo för betala Jabba. Men den som inte gillar det kunde ju istället betala mutorna till Musse Pigg.

Istället köper man ett för alltid inkomplett spel.

Medlem

Detta är väl bara "dlc på skivan" igen? Bedrövligt. Som vanligt gäller att rösta med plånboken.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Aldrig köpt ett season pass i hela mitt liv, enda DLC jag köpt var nog till Cuphead. Jag vill ju tro att hela spelet medföljer till en början och inte att man blir tvungen att köpa 5 DLCs varje halvår med ett par nya uppdrag och skins i varje.

Samma här, aldrig köpt season, battle eller kiss pass heller.

Fattar inte hur folk har råd? När jag var liten kunde jag köpa ett spel om året.

Medlem
Skrivet av ZF:

Nä, jag menar bokstavligen men med sarkasm att de "råkar" göra saker som är bara aningen för mycket "över budgeten" för att "bjuda på".

Att nästan alla som du säger gör det är själva poängen. Kan alltså knappt en enda utvecklar lyckas att göra ett spel utan att det material som gick över budgeten "behöver en deluxe version"...? Galna tillfälligheter det. Lite som när politiker råkar anställa sina inkompetenta polare fyra gånger och sen när det blir uppenbart att de är det så måste någon betala extra för det med.

Däremot kan jag hålla med om att det blir fånigt när bara vissa får kritik, eller åtminstone extra mycket av den, i stort godtyckligt. Jag sa det själv när DD2 fick smaka högaffel trots att MTX i det fallet inte gjorde spelet mindre komplett. Fick inte mycket medhåll kan sägas.

Så kanske hade det varit bättre om detsamma gjordes i det här spelet. Man känner säkert mer med Solo när det måste grindas solo för betala Jabba. Men den som inte gillar det kunde ju istället betala mutorna till Musse Pigg.

Istället köper man ett för alltid inkomplett spel.

Det är garanterat inte material som gick över budget utan det är planerat från början. En strategi helt enkelt. Många använder sig av den, en del gör det inte. Jag brukar oftast nöja mig med standardutgåvan. Där ligger nog den enda kritiken jag har mot det. Utgivarna vill gärna få oss att tro att vi missar något när vi inte köper ”Ultimate edition” men oftast är man mätt på spelet när sluttexterna rullar. Men ramlar man inte ner i den fällan så är det ju bara bra. Är spelet så bra så att du känner en saknad när det är slut så kan du i de här fallen betala en slant och få ut några timmar till.

Medlem

Älskar star wars men det här skräpet kan dom behålla.

KoP
Medlem

Sådana här tilltag är en av orsakerna till att man i princip slutat köpa spel ifrån dom stora drakarna.

Pengakåtheten skiner igenom och skapar en avsmak.

Medlem

Kommer köpa detta, men avvaktar till Black Friday. Hoppas inte Space Marine 2 (som kommer tätt efter) gör samma upplägg.

Medlem
Skrivet av magma:

Är väl förmodligen ett sätt för att locka fler medlemmar till deras ubisoft+ premium?

Självklart
Sen sätter dem även höga priser på sina specialutgåvor för att istället locka folk till Ubisoft+, man hoppas folk börjar prenumerera för att testa spelet och sedan glömmer bort att säga upp prenumerationen.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag förstår tyvärr inte inlägget riktigt. Menar du att de medvetet gör grundspelet sämre för att vi ska köpa den dyrare utgåvan? Det tror jag knappast. Förövrigt så använder Ubisoft exakt samma modell i flera spel. Även ”season pass”. Spelar Avatar nu och det ser likadant ut. Vad jag minns så fick inte det samma svidande kritik. Den har iallafall tystnat nu när spelet har släppts, ett spel som fick väldigt fina betyg dessutom.

De gör grundspelet medvete sämre genom art klippa ut uppdrag och tvinga dig betala för dem. Det är ett day 1 DLC och det beteendet från utvecklare/förläggare är skit.

Skrivet av blackidus:

Självklart
Sen sätter dem även höga priser på sina specialutgåvor för att istället locka folk till Ubisoft+, man hoppas folk börjar prenumerera för att testa spelet och sedan glömmer bort att säga upp prenumerationen.

Tji får dem, när jag gör det så avbryter jag prenumerationen direkt efter. Jag var intresserad av detta, sen såg man alla versionerna samt SBI så det är tvek ens på ubi+.


signatur

I drank what?

Medlem

Har noll sug just nu för detta spel.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Medlem
Skrivet av almblad:

Det blir ett pass på det här spelet, kanske tittar på en genomspelning på tuben

Ett season pass? 😉

Medlem
Skrivet av blackidus:

Självklart
Sen sätter dem även höga priser på sina specialutgåvor för att istället locka folk till Ubisoft+, man hoppas folk börjar prenumerera för att testa spelet och sedan glömmer bort att säga upp prenumerationen.

Ta mig inte på orden nu men jag tyckte jag såg något om en ångervecka på ubisoft+, så i princip kan man nöta järnet och sedan säga upp ubisoft+ och få pengarna tillbak. Vet inte om det fungerar i praktiken dock. Fick upp något om det efter jag spelat skull and bones i 3 veckor och sa upp plus.

rug
Medlem

Vet inte om jag börjar bli gammal och gnällig men varför ska det vara så komplicerade paketeringar nu för tiden? Man måste utvärdera vilken paketering av spel man ska köpa på samma sätt som man utvärderar olika mobilabonnemang.

Betalar hellre några kronor mer och får hela spelet än att jag behöver köpa delar eller "season pass".

Medlem

Ubisoft sade själva att köpa är inte att äga

Så det enda rätta att göra är uppenbart


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av GustavA:

Måste högafflarna verkligen fram för det här? Ett påhittat problem skulle jag säga. Det är en ganska vanlig strategi att lägga dlc i en ”ultimate edition”. Jag tror bara ”Ubisoft” är det nya ”EA” och är populära att hacka på.
Ett sak många kanske inte tänker på är att alternativet skulle vara ett höjt grundpris. Pengarna måste in och ubisoft har gjort kalkylen att det här är lättare för oss att svälja än att köpa spelet för 999.

Baldur's Gate 3 kostar 60 Euro. Det är allt jag tänker säga här.

Medlem
Skrivet av Mirage:

De gör grundspelet medvete sämre genom art klippa ut uppdrag och tvinga dig betala för dem. Det är ett day 1 DLC och det beteendet från utvecklare/förläggare är skit.

Tji får dem, när jag gör det så avbryter jag prenumerationen direkt efter. Jag var intresserad av detta, sen såg man alla versionerna samt SBI så det är tvek ens på ubi+.

Ja det blir kortare spel med standardutgåvan men inte nödvändigtvis sämre. Standardutgåvorna brukar vara kompletta spel, jag har då aldrig upplevt något annat. Dlc är bara extramaterial. Varför kommer alltid den här diskussionen upp? Vad vill ni ha istället?

Det är också lite märkligt vad mycket energi människor lägger år efter år på att dissa olika i regel harmlösa spelföretag. Företag som vad det verkar har väldigt okontroversiella och sunda affärsstrategier. Mycket märkligt när vi har företag i världen som inte bryr sig alls om mänskliga rättigheter, skiter fullt i om slavar används vid tillverkningen, dumpar medvetet gifter i haven och t.o.m. fördriver människor från sina hem bara för att tjäna en extra krona. Där rycker vi på axlarna när vi köper vår tröja, vår bensin eller vår nya mobiltelefon.
Jag vet att det är en spelsite men det finns faktiskt riktigt dåliga företag därute. Företag som är onda på riktigt och spelföretagen är i regel inte bland dem.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ubisoft sade själva att köpa är inte att äga

Så det enda rätta att göra är uppenbart

Så har det dock varit i väldigt många år. Du köper en licens som ger dig rätt att spela spelet. Men spelet äger du inte.
Sen sättet Ubisoft säger det är enormt klumpigt.

Skrivet av GustavA:

Ja det blir kortare spel med standardutgåvan men inte nödvändigtvis sämre. Standardutgåvorna brukar vara kompletta spel, jag har då aldrig upplevt något annat. Dlc är bara extramaterial. Varför kommer alltid den här diskussionen upp? Vad vill ni ha istället?

Det är också lite märkligt vad mycket energi människor lägger år efter år på att dissa olika i regel harmlösa spelföretag. Företag som vad det verkar har väldigt okontroversiella och sunda affärsstrategier. Mycket märkligt när vi har företag i världen som inte bryr sig alls om mänskliga rättigheter, skiter fullt i om slavar används vid tillverkningen, dumpar medvetet gifter i haven och t.o.m. fördriver människor från sina hem bara för att tjäna en extra krona. Där rycker vi på axlarna när vi köper vår tröja, vår bensin eller vår nya mobiltelefon.
Jag vet att det är en spelsite men det finns faktiskt riktigt dåliga företag därute. Företag som är onda på riktigt och spelföretagen är i regel inte bland dem.

Diskussionen kommer upp runt dag 1 DLC, vilket innebär content som är borttaget från spelet. Ett välgjort spel har inte dag 1 DLC då de spenderat tid på att göra spelet, inte merförsäljning.


signatur

I drank what?

Medlem

Ubisoft: Betala 430kr extra för innehåll som har betydelse och gör grundspelet sämre utan det!

Också Ubisoft: Va nä, innehållet är värdelöst och har ingen större betydelse. Bara lättlurade idioter som betalar 430kr extra för det hoho!

Quake-konnässsör
Skrivet av Arcadia:

Ett season pass? 😉

nej

Medlem
Skrivet av Mirage:

Så har det dock varit i väldigt många år. Du köper en licens som ger dig rätt att spela spelet. Men spelet äger du inte.
Sen sättet Ubisoft säger det är enormt klumpigt.

Diskussionen kommer upp runt dag 1 DLC, vilket innebär content som är borttaget från spelet. Ett välgjort spel har inte dag 1 DLC då de spenderat tid på att göra spelet, inte merförsäljning.

Ja och nej. Köper du en fysisk utgåva, som tex spel till konsoll idag, så äger du spelet. Dock är äganderätten något som spel och mjukvaruindustrin har jobbat febrilt för att urholka genom att binda tillgång till spelen till en licens. GoG åtminstone respekterar äganderätten och ger möjliget för deras kunder atta ladda ner och göra obergänsade (privat)kopior av installationsfilerna.

123
Skriv svar