Fallout (Prime Video)

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nej. Fallout utspelar sig som tidigare nämnt i en slags retrofuturistisk version av USA - där vissa delar är hämtade från vad som kan anses som utopiska (och dystopiska) visioner från 50-talet, men där mycket extrapoleras långt från det. Bomberna föll 2077 och de flesta Fallout-historier utspelar sig ytterligare långt därefter. Det är dessutom tämligen samhällsomvälvande förändringar (ett totalt jefvla atombombskrig inte minst, men därutöver bruten kommunikation, vault-experiment, postapokalyptisk överlevnad o.s.v. o.s.v.) som världen gått igenom, så att försöka klänga sig fast vid det samhällsskick som rådde ens i den fiktiva "före"-tiden innan bomberna föll är ganska långsökt. Det är ett i allra högsta grad alternativt universum Fallout utspelar sig i, där så gott som hela 1900-talet (och framåt) ser i varierande grad annorlunda ut än vår historia.

Vill man ha realism och historisk korrekthet får man helt enkelt leta någon annanstans än Fallout, svårare är det inte. Att *du* inte vill/vill ha/se vissa aspekter får stå för dig, det är såklart helt okej att tycka. Men det har inte så mycket med Fallout att göra.

I slutet av min kommentar tar jag upp det argumentet. Om Fallout är en värld där segregation (rasism) inte existerar så borde familjer ha beblandas sig mer. Som nämndes av tidigare forummedlem, det hade inte varit tydliga gränser mellan folkslag om man har levt i samma bunker i 200 år. Eftersom segregation inte existerade på ytan, fantasy-Fallout-50-talet, så borde människor varit mer beblandade redan där också.

Medlem
Skrivet av itsnotme:

I slutet av min kommentar tar jag upp det argumentet. Om Fallout är en värld där segregation (rasism) inte existerar så borde familjer ha beblandas sig mer. Som nämndes av tidigare forummedlem, det hade inte varit tydliga gränser mellan folkslag om man har levt i samma bunker i 200 år. Eftersom segregation inte existerade på ytan, fantasy-Fallout-50-talet, så borde människor varit mer beblandade redan där också.

Kan inte vara många filmer, serier eller spel som är bra om man går in med den här inställningen.

Skribent

Så vad tyckte alla om hunden?

Medlem
Dogmeat!
Skrivet av Joakim Kilman:

Så vad tyckte alla om hunden?

Det finns en del riktigt bra hundar i Fallout-franchisen, det här är en i mitten. Ingen riktig karaktärsutveckling och borde inte alla hundar som levt i enklaver/ bunkrar se likadana ut efter tvåhundra år? 😁

Ah, bättre en hund än ingen hund...


signatur

War, War never changes...

Medlem
Skrivet av itsnotme:

I slutet av min kommentar tar jag upp det argumentet. Om Fallout är en värld där segregation (rasism) inte existerar så borde familjer ha beblandas sig mer. Som nämndes av tidigare forummedlem, det hade inte varit tydliga gränser mellan folkslag om man har levt i samma bunker i 200 år. Eftersom segregation inte existerade på ytan, fantasy-Fallout-50-talet, så borde människor varit mer beblandade redan där också.

Nja, nej - du förutsätter att förutsättningarna och agerandet är detsamma i valvmiljöerna (även över tid) som de var innan det stora kriget, att det måste vara konsekvent. Jag skulle säga att 35+ (Fallout 76, det tidigaste vi får spela om man bortser från Fallout 3:s DLC Operation Anchorage) år i ett valv kan skapa tämligen stora förändringar, för att inte tala om de mycket längre tidsperioder som gäller en del valv (Vault 101 är ett exempel till). Exakt vad som består av mentalitet och samhällsbyggnad före bomberna... det kan variera rejält. Titta på vad som hände med befolkningen i en del valv så kan vi enkelt konstatera att skillnaderna är extrema. En del valv-grupper är löjligt homogena (Gaaaary), medan andra inte är det. En del är någorlunda harmoniska och beblandar sig fritt, medan andra skapar tydliga schismer och konflikter sinsemellan, och fortsätter så göra utanför valven också. En del blir nybyggare som gör allt för att skapa demokratiska frid-och-fröjd-samhällen, medan andra plundrar och lever rövare (milt uttryckt) så det står härliga till.

Det finns med andra ord en artistisk frihet i berättandet. Rasism, sexism, xenofobi o.s.v. (du har aldrig reflekterat över hur Ghouls behandlas?) existerar i Fallout-universumet (jag skulle säga att de första spelen och i viss mån NV visar de aspekterna bäst ibland), men inte nödvändigtvis i alla miljöer, beroende på vilken historia och utveckling de har haft både före och efter 2077. Och det, återigen, varierar mycket stort. Det är liksom väldigt många år vi vet väldigt lite om.

TV-serien utspelar sig 2296 - det är över 200 år sedan bomberna föll, och att tro att saker inte ändras på 200 år, well... då är man rätt historielös och/eller naiv själv, skulle jag nog vilja påstå. Vissa saker kan säkert gå åt helvete på 200 år, beroende på vem du frågar ("det var bättre förr"-typer finns i Fallout också), medan andra faktiskt försöker tänka mer progressivt och förbättra samhällen/världen i den mån de kan, tillsammans. Sen om de lyckas, det varierar säkerligen också baserat på en extremt lång rad faktorer. Världen är ju "lite" trasig i Fallout-universumet trots allt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Sett första 4 avsnitten nu och tycker det är riktigt bra, kul

Medlem

Sett 3 avsnitt och det är ju i alla fall mycket bättre än Last of Us serien som var riktigt tråkig (även om miljöerna såg bra ut och passade in).

Såg att Tim Cain också tyckte den var bra (hans YT kanal kan vara rätt intressant att följa btw). Nolan är ju ett FO fan och det märks, får med mycket detaljer osv.

Inget "wokeskräp" heller tycks det vara, vilket såklart var extremt otippat! Förstår att FZ ger den 3/5. Förvisso är det ju inte ovanligt att S1 är fritt från skiten och sen när man lyckas fånga publik så börjar man lägga in det, den gamla goda "bait and switch"-taktiken. Det visar sig

Medlem

Trodde först att Maximus hade utvecklat någon sorts hatkärlek till sin latrin, och att han därför ville ta den med sig till sina nya uppdrag och stoppade den i en gigantisk ryggsäck.

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Inget "wokeskräp" heller tycks det vara, vilket såklart var extremt otippat! Förstår att FZ ger den 3/5. Förvisso är det ju inte ovanligt att S1 är fritt från skiten och sen när man lyckas fånga publik så börjar man lägga in det, den gamla goda "bait and switch"-taktiken. Det visar sig

Och så vipps så tittar man på en serie co-written av kvinnan som var med och gjorde Captain Marvel.

Fallout är ju woke från grunden, extremt anti-kapitalistisk och vänstervridet, men hade det itne varit politiskt så hade det ju inte varit Fallout längre, det är precis så woke som det ska vara!

Medlem
Skrivet av eld:

Och så vipps så tittar man på en serie co-written av kvinnan som var med och gjorde Captain Marvel.

Fallout är ju woke från grunden, extremt anti-kapitalistisk och vänstervridet, men hade det itne varit politiskt så hade det ju inte varit Fallout längre, det är precis så woke som det ska vara!

Jag tycker det är så svårt att bemöta och prata om vad som gör något "woke" när alla verkar ha så skiljda uppfattningar om vad det betyder.

För egen del är inte media med medverkande kvinnor woke exempelvis.
Men om kvinnor bara medverkar för att det ska finnas kvinnor där och inte av någon annan anledning så tycker jag det är woke.
Samma tankesätt med andra varianter också.

Eller om det är extremt tydligt att allt trycks in av enda anledning att allt ska vara med då är det också woke för mig.

Tror de flesta inte bryr sig om kompositionen av karaktärer i underhållning så länge det är bra karaktärer.

eld
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag tycker det är så svårt att bemöta och prata om vad som gör något "woke" när alla verkar ha så skiljda uppfattningar om vad det betyder.

För egen del är inte media med medverkande kvinnor woke exempelvis.
Men om kvinnor bara medverkar för att det ska finnas kvinnor där och inte av någon annan anledning så tycker jag det är woke.
Samma tankesätt med andra varianter också.

Eller om det är extremt tydligt att allt trycks in av enda anledning att allt ska vara med då är det också woke för mig.

Tror de flesta inte bryr sig om kompositionen av karaktärer i underhållning så länge det är bra karaktärer.

Jo precis, men då klipper man bort ungefär 99% av hela anti-woke gruppen, hela grejjen faller.

Och blinkar man så missar man ju även en ickebinär karaktär som även refereras till som "they".

Men som sagt, Fallout har alltid varit woke, så att inte göra det woke hade varit väldigt woke.

Medlem

Första avsnittet avklarat och gillar serien hittills, svårt att göra något annat där Walton Goggins är med. men hade önskat en förklaring till hur ett gäng rövare lyckades ta sig förbi en atombomb säker stålport till valv 32 och samtidigt lyckas lura folket i valv 33, borde inte de känna igen varann om de hade kontinuerlig kontakt under 200 år?

Medlem
Skrivet av abso:

Första avsnittet avklarat och gillar serien hittills, svårt att göra något annat där Walton Goggins är med. men hade önskat en förklaring till hur ett gäng rövare lyckades ta sig förbi en atombomb säker stålport till valv 32 och samtidigt lyckas lura folket i valv 33, borde inte de känna igen varann om de hade kontinuerlig kontakt under 200 år?

Fortsätt titta så får du reda


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Såg första avsnittet och somnade efter 3/4. Det är något som känns off, manuset känns spretigt, allt känns som kulisser och yta, inklusive skådespelarna. Allt är lite för rent, lite för tillrättalagt och lite för ihåligt. Fallout skall vara smutsigt, brutalt och kaos.
Jag vill verkligen gilla detta men nu vet jag inte om jag vill titta vidare. Blir det bättre?

Medlem

Då har jag precis sett hela säsongen, jag gillade den skarpt. Storyn är klockren. Jag tycker serien är relativt trogen spelen i utseende och känsla. Jag känner mig road och underhållen.

Medlem
Skrivet av abso:

Första avsnittet avklarat och gillar serien hittills, svårt att göra något annat där Walton Goggins är med. men hade önskat en förklaring till hur ett gäng rövare lyckades ta sig förbi en atombomb säker stålport till valv 32 och samtidigt lyckas lura folket i valv 33, borde inte de känna igen varann om de hade kontinuerlig kontakt under 200 år?

Your in for a treat

Medlem
Skrivet av Kiske:

Såg första avsnittet och somnade efter 3/4. Det är något som känns off, manuset känns spretigt, allt känns som kulisser och yta, inklusive skådespelarna. Allt är lite för rent, lite för tillrättalagt och lite för ihåligt. Fallout skall vara smutsigt, brutalt och kaos.
Jag vill verkligen gilla detta men nu vet jag inte om jag vill titta vidare. Blir det bättre?

Människor som blir slaktade med yxor och knivar, gaffel i ögat och annat kul, är inte det brutalt nog för att vara första avsnittet?
Det var ju just kulisser i valvet som folket levde i, så kanske därför det kändes så

Skrivet av Dunder:

Fortsätt titta så får du reda

Det skall bli!

Medlem

Långt över förväntan, var ganska skeptisk innan men väldigt nöjd efter att mer eller mindre sträckkollat allt över 2 kvällar.
Ge mig säsong 2 nu

Medlem

klarade inte av mer än 2 avsnitt
humorn, karaktärerna var så otroligt tråkiga och snygga effekter och våld räcker inte för att en serie ska vara bra för mig

sen så störde jag mig på hur serien ville så hårt visa hur jäkla COOL den där ghoul cowboyen är (hans theme spelas upp varenda gång han dyker upp *yuck*)

Medlem
Skrivet av abso:

Människor som blir slaktade med yxor och knivar, gaffel i ögat och annat kul, är inte det brutalt nog för att vara första avsnittet?
Det var ju just kulisser i valvet som folket levde i, så kanske därför det kändes så

Det var just det att det inte kändes som brutal kaos alls utan rätt dåligt koreograferad låtsasfighting.

Medlem

Gav första avsnittet en chans; Vilket makalöst skräp. Börjar med en tryckvåg stark nog att spränga rutor och rasera omgivningen men subtil nog att en lös häst väljer att lugnt stå kvar på uppfarten till huset, ger upp när kvasifascistiska Brotherhood of Steel-kulten respekterar folks valda pronomen. Hjälpte inte att datoreffekterna såg ut att höra hemma i Smallville.

Medlem
Skrivet av alias:

Eh? Inte säker på vad du vill säga men spelar överhuvudtaget hudfärger någon som helst roll? Att rollerna spelas bra av skådespelarna måste betyda allt. Hudfärg ingenting. (kanske det du vill säga) Vill man ha dem blåa, oranga, lila, vad spelar det för roll i det stora hela? En bra film eller serie hänger knappast på det förutom för ett fåtal som retar sig på allt som inte liknar dem själva fast de säkert äter skitmat och har 50 kilos övervikt och är missnöjda med livet.

Min poäng var att bara för att killen tycker det är weird med tydligt indiska eller vad det nu var betyder inte att alla ska vara arier. Det är 'orealistiskt', men det är Fallout. Tycker inte det är viktigt i detta fallet heller, men blir skumt om någon vit skulle spela MLK bara för de råkar vara en bra skådespelare också.

Ska jag vara ärlig tror jag folk bara reagerar på sånt pga samhällsklimatet och att det sker en del forced insertion av token karaktärer vars enda defienerande personlighetsdrag är vilken minoritet de tillhör. Det var liksom ingen sund person som reagerade på en random indier i en serie för 20 år sedan. Men nu är allt fokus på sånt, känns osannolikt att så många plockat upp rasism som hobby.

Medlem
Skrivet av eld:

Och så vipps så tittar man på en serie co-written av kvinnan som var med och gjorde Captain Marvel.

Fallout är ju woke från grunden, extremt anti-kapitalistisk och vänstervridet, men hade det itne varit politiskt så hade det ju inte varit Fallout längre, det är precis så woke som det ska vara!

Nä. Det är när man börjar gå "all in" och det i princip bara kretsar kring godhetssignalering och nästan inget vad gäller story/karaktärer som det blir Woke. Du hittar inget sånt i denna serie, i alla fall inte än (4 avsnitt in).

Vänstervridet? lol. FO tar upp båda sidor av det extrema - Kina och kommunism såklart och till viss del fascism vad gäller Amerika. I New Vegas hittar du ett gevär med texten "Well This Machine Kills Commies". I FO4 kan du säga "you did this to my country, die you commie bastard". FO3 kändes ju ganska antikommunistiskt vill jag minnas i slutstriden, några robotar/mechs som följer med en som säger typ "kill all commies!" (nått liknande.. var flera år sedan jag spelade). Så nja? Men jag tycker öht inte man kan säga att FO är politiskt bara för att man tar upp krig eller ondska, och det finns som precis alla vet både vad gäller vänster och höger när det gäller det extrema.

Serien hade mycket lätt kunnat göra Maximus offer för rasism, men det fanns ingen sådan vinkling alls, man var to.m rätt tydlig med att visa det direkt, tror första han får stryk av är en svart. Hade man velat vara woke hade de lätt utnyttjat det vad gäller den karaktären.

ZF
Medlem

Vad man än tycker om relevansen för rimlig eugenetisk korrekt representation när inavel uttryckligen sägs vara problematiskt så..

Hur svårt kan det vara att datoranimera en rustning så att det faktiskt ser ut som den åtminstone väger lika mycket som den fysiska modellen i balsaträ och frigolit?

Skrivet av Thane:

Det är 2024, inte 1924

Trump lovade precis att sätta stop för det efter November. 2024.

En underhållande kväll minst sagt... :$

Så kanske kommer Fallout bli verklighet redan nästa år.

ZF
Medlem
Skrivet av Tarotikum:

Ingen riktig karaktärsutveckling och borde inte alla hundar som levt i enklaver/ bunkrar se likadana ut efter tvåhundra år? 😁

Ah, bättre en hund än ingen hund...

Tveksamt... : /

eld
Medlem
Skrivet av Mannagryn:

Nä. Det är när man börjar gå "all in" och det i princip bara kretsar kring godhetssignalering och nästan inget vad gäller story/karaktärer som det blir Woke. Du hittar inget sånt i denna serie, i alla fall inte än (4 avsnitt in).

Vänstervridet? lol. FO tar upp båda sidor av det extrema - Kina och kommunism såklart och till viss del fascism vad gäller Amerika. I New Vegas hittar du ett gevär med texten "Well This Machine Kills Commies". I FO4 kan du säga "you did this to my country, die you commie bastard". FO3 kändes ju ganska antikommunistiskt vill jag minnas i slutstriden, några robotar/mechs som följer med en som säger typ "kill all commies!" (nått liknande.. var flera år sedan jag spelade). Så nja?

Du menar den så inte subtila liberty prime som säger "democracy is non negotiable", medans denne vill döda allt som är kommunister medans den blint spränger sönder hyperamerikanska enclave, spelen gör en karaktatyr av antikommunismen.

Skrivet av Mannagryn:

Men jag tycker öht inte man kan säga att FO är politiskt bara för att man tar upp krig eller ondska, och det finns som precis alla vet både vad gäller vänster och höger när det gäller det extrema.

Serien hade mycket lätt kunnat göra Maximus offer för rasism, men det fanns ingen sådan vinkling alls, man var to.m rätt tydlig med att visa det direkt, tror första han får stryk av är en svart. Hade man velat vara woke hade de lätt utnyttjat det vad gäller den karaktären.

Imperialismen, kapitalismen och corporations står till grunden av världens undergång i fallouts värld, det har varit temat från första fallout.

Eller för att citera tv-serien: "I'm not a communist, Mr. Howard, that's just a dirty word they use to describe people who aren't insane"

https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism

Men hurvida kommunismen är dålig eller bra i fallout tas aldrig upp, fokusen ligger ju inte på det, fokusen ligger på amerika.

Medlem

Sett klart hela nu, gillade den skarpt, ger 9 av 10 i betyg. Är nog bästa serie/film av ett spel.

Medlem
Skrivet av eld:

Du menar den så inte subtila liberty prime som säger "democracy is non negotiable", medans denne vill döda allt som är kommunister medans den blint spränger sönder hyperamerikanska enclave, spelen gör en karaktatyr av antikommunismen.

Imperialismen, kapitalismen och corporations står till grunden av världens undergång i fallouts värld, det har varit temat från första fallout.

Eller för att citera tv-serien: "I'm not a communist, Mr. Howard, that's just a dirty word they use to describe people who aren't insane"

https://en.wikipedia.org/wiki/McCarthyism

Men hurvida kommunismen är dålig eller bra i fallout tas aldrig upp, fokusen ligger ju inte på det, fokusen ligger på amerika.

Serien (och spelen) är inte woke, lika lite som Schindler's List är woke.
Om man väljer att inte titta på serien för man tror den är woke så tja, då har man inte förstått vad det är.

Hur man väljer att tolka saker i spel och film är upp till var och en, saker är sällan så svart / vitt i FO och det vore ju rätt konstigt med tanke på att det alltså är ett rollspel där du kan välja olika sidor beroende på vilka du själv tycker är "the good guys".

Medlem

Fantastiskt bra serie, så bra att jag inte kunde hålla mig från att se igenom hela serien i helgen.

5/5 right up my alley, som amerikanerna säger.

Okidoki


signatur

IDKFA

Medlem

Kollade igenom serien även om jag inte tänkte göra det.
Fem kapsyler av tio möjliga.
Kan möjligtvis sträcka mig till en svag sexa men inte mer än så.
Kändes väldigt medelmåttig på det positiva sättet.
Lite som att äta snabbmat. Det fyller magen och smakar inte helt förjävligt men man fick vad man betalade för.

Skriv svar