8 700 sparkade i år – långsiktighet krävs för att stoppa nedskärningarna, menar branschorgan

Robot
8 700 sparkade i år – långsiktighet krävs för att stoppa nedskärningarna, menar branschorgan

Talanger försvinner om jobben är för osäkra, menar man.

#igda, #spelbranschen


Releasehästryttare

Hur många spelutvecklare kan det finnas sammanlagt i välden?

Medlem

Man säger "talanger" får gå. Vad är det som är så talangfullt med de som går. Jag har bara gjort banor till spel, och vi snackar många år sedan. Vill inte hävda att dessa blev så bra, men med tanke på energin och tiden jag la i detta så, kan jag inte uttrycka att man behövde så mycket talang. (Alla vi som jobbar med något där ute; säger ni att ni har talang för det det ni gör? Jag är laborant och skulle säga att att jag gör mitt jobb; varken mer eller mindre 😁)

Jag vill inte vara dryg/otrevlig eller förringa någon eller någons förmåga, men krävs det så mycket talang för att göra de moderna spelen idag? Det verkar ju finnas många hjälpmedel för att få det att funka; hjälpmedel från de som utvecklar "motor" osv.

När man hör om spel som PoE som går runt på 8 pers (om det verkligen stämmer) så undrar man vad som övriga personer gör i ett spel som Diablo 4 (bara ett exempel; vill inte spotta på D4).

Medlem
Skrivet av Devan:

Hur många spelutvecklare kan det finnas sammanlagt i välden?

Fler än -8700


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Är det inte lite kommunistiskt att planera fixerade anställningssiffror med en tidshorisont som sträcker sig flera år framåt?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Man säger "talanger" får gå. Vad är det som är så talangfullt med de som går. Jag har bara gjort banor till spel, och vi snackar många år sedan. Vill inte hävda att dessa blev så bra, men med tanke på energin och tiden jag la i detta så, kan jag inte uttrycka att man behövde så mycket talang. (Alla vi som jobbar med något där ute; säger ni att ni har talang för det det ni gör? Jag är laborant och skulle säga att att jag gör mitt jobb; varken mer eller mindre 😁)

Jag vill inte vara dryg/otrevlig eller förringa någon eller någons förmåga, men krävs det så mycket talang för att göra de moderna spelen idag? Det verkar ju finnas många hjälpmedel för att få det att funka; hjälpmedel från de som utvecklar "motor" osv.

När man hör om spel som PoE som går runt på 8 pers (om det verkligen stämmer) så undrar man vad som övriga personer gör i ett spel som Diablo 4 (bara ett exempel; vill inte spotta på D4).

Ordet "talent" har en lite annan betydelse som corporate buzzword än det svenska "talang" även om det står att det betyder samma sak i ordlistan.

Medlem

Frågan är hur mycket talang försvinner egentligen? Hur många har egentligen sagts upp på grund av bristande kompetens?

Det är ett obestridligt faktum att en del spelutvecklare, som nu har fått sparken, har faktiskt anställts enbart pga kvotering som en del av diverse DEI-initiativ.

Tycker knappast att man ska verka för att hålla kvar folk som saknar kompetensen för att göra jobbet.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Frågan är hur mycket talang försvinner egentligen? Hur många har egentligen sagts upp på grund av bristande kompetens?

Det är ett obestridligt faktum att en del spelutvecklare, som nu har fått sparken, har faktiskt anställts enbart pga kvotering som en del av diverse DEI-initiativ.

Tycker knappast att man ska verka för att hålla kvar folk som saknar kompetensen för att göra jobbet.

Källa på det?

Medlem
Skrivet av WebeJaxx:

Källa på det?

Röven, antagligen. Allt är PK-nissarnas, toleransens eller <veckans nya skällsord för allt vänster om ren nazisms> fel.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Geeks Gaming
Skrivet av Alexraptor:

Frågan är hur mycket talang försvinner egentligen? Hur många har egentligen sagts upp på grund av bristande kompetens?

Det är ett obestridligt faktum att en del spelutvecklare, som nu har fått sparken, har faktiskt anställts enbart pga kvotering som en del av diverse DEI-initiativ.

Tycker knappast att man ska verka för att hålla kvar folk som saknar kompetensen för att göra jobbet.

Om man hade sagt upp någon för bristande kompetens så bör det ju betyda att där är en plats ledig hos utvecklaren som måste/bör fyllas. Kompetensen måste ju finnas om produkten ska hålla måttet/sälja.

Att folk skulle ha anställt pga kvotering är nog något du själv hittat på

Edit: Min teori är att industrin har levt lite i en bubbla men fått smaka på verkligheten de senaste 2 åren där man tydligt sett vad som sälja och vad som floppar (ja, jag tittar på dig gollum). Man får en realitycheck helt enkelt och fattar att det inte (längre) går att skyffla ut skit med en fin stämpel på och tjäna pengar på det.

Medlem

Vad jag sett i mitt utvecklar-nätverk på LinkedIn är att betydligt fler antingen börjar jobba remote eller rentav startar i egen regi som frilansare, folk kommer vara mindre benägna att flytta om jobben fortsätter vara så osäkra som nu. I en så pass digital värld så är det inget jätteproblem att arbeta hemifrån inom just denna sektor så tror frilans/remote kommer öka markant framöver.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem

Spelindustrin ökar och ökar i intäkter. Att några får sparken från stora företag är en annan sak...

https://www.statista.com/outlook/dmo/digital-media/video-game...

Medlem

Kanske inte så överraskande. Känns som utgivare/utvecklare överlag gör ett sämre jobb än tidigare. Stora flosklar bara i år som Suicide Squad och Skull and Bones är ett par exempel.
Kolla topplistan på Steam, många spel där har rätt många år på nacken.

Releasehästryttare
Skrivet av FejkFejksson:

Fler än -8700

Medlem

^-^


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Javisst, röven. Fan det var nog där jag hittade den här artikeln.

https://nordic.ign.com/company-of-heroes-3/79508/news/i-stopp...

Citat:

Several people I spoke to noted that their studios had increased diversity, equity, and inclusion [DEI] efforts in prior years when funding was robust, resulting in improved hiring initiatives and greater diversity in junior roles at major studios. But when the time came for layoffs, the developers who benefited from those initiatives often lost their jobs. Former employees of Epic Games, 343 Industries, and Bungie all told me that their companies’ DEI groups had been hurt by layoffs, with key employee leaders losing their jobs and companies making little effort to fill the gaps. This has left marginalized developers trapped in an overcrowded job market with few opportunities to get back on their feet.

Sedan så håller jag också själv koll på tempen inom industrin på sociala medier och har sett en del folk med allehanda "flaggor" i sin profil, gnällt om hur de fått sparken medan deras "Vita Cis Hetero kollegor får jobba kvar". Vissa individer har till och med öppet medgett att de fick foten in i spelindustrin för att ett företag specifickt sökte efter BIPOC.

Jag skulle kunna länkat till dem med, om jag brytt mig om att spara dem, men då är jag inte är en sådan nazistisk kulturkrigare som försöker samla på sig en massa "gotchas" som man kan slänga i människors ansikten.

Däremot kan jag säga att det finns hur mycket som helst att läsa om Diversity Equity & Inclusion program i USA och hur de faktiskt går till. Men det avfärdar ni säker som en extremhögerkonspiration, som vanligt.

Edit:

Ni har dock motiverat mig att leta rätt på en av dessa twitterinlägg, så varsågoda.

https://twitter.com/FrieNDA_2/status/1776739878082113621

Medlem

8700 sparkade, men hur många blir också anställda under samma period? Är ju inte ovanligt att ett utvecklingsprojekt tar in massor av folk initialt, för att sedan knoppa av allt eftersom behovet försvinner. Kan tänka mig att spelbranchen fungerar så ännu mer. Vad skall allt folk göra när spelet de jobbar på är klart/går i underhållsfas? Få betalt för att sitta och rulla tummarna, eller gå vidare till nästa projekt på nästa bolag?

Som parantes så var jag tidigare på ett av sveriges största bolag. De hade ett stående varsel varje år, oavsett om det behövdes eller ej. Det var enklare att förhandla med facket på det viset, samt att man ansåg att folk presterade bättre om man alltid kände sig lite osäkra. (Vilket knappast stämmer. Duktigt folk som inte trivs drar självmant. De andra stannar.)

Medlem

Ganska bra när det rensas ut lite bland de där stora företagen. Man måste inte ha 6000 anställda bara för att sitta och göra massa DLCs och microtransactions hela tiden.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

KoP
Medlem

Branschen bryr sig väl knappt om talanger längre? Bara dom kan prångla ut ännu ett CoD och göra aktieägarna glada så är dom väl nöjda.

Medlem

Om talangerna försvinner så går de ju inte upp i rök. De startar nya, kanske mer intressanta projekt där de kan få lite mer frihet och kan då anställa de som sparkats eftersom de är tillgängliga.
Skulle inte rekommendera någon att jobba i den branschen som letar efter en trygg anställning, om man inte är beredd att jobba med något stabilt mobilspel eller F2P som är väletablerat.

Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Javisst, röven. Fan det var nog där jag hittade den här artikeln.

https://nordic.ign.com/company-of-heroes-3/79508/news/i-stopp...

Sedan så håller jag också själv koll på tempen inom industrin på sociala medier och har sett en del folk med allehanda "flaggor" i sin profil, gnällt om hur de fått sparken medan deras "Vita Cis Hetero kollegor får jobba kvar". Vissa individer har till och med öppet medgett att de fick foten in i spelindustrin för att ett företag specifickt sökte efter BIPOC.

Jag skulle kunna länkat till dem med, om jag brytt mig om att spara dem, men då är jag inte är en sådan nazistisk kulturkrigare som försöker samla på sig en massa "gotchas" som man kan slänga i människors ansikten.

Däremot kan jag säga att det finns hur mycket som helst att läsa om Diversity Equity & Inclusion program i USA och hur de faktiskt går till. Men det avfärdar ni säker som en extremhögerkonspiration, som vanligt.

Edit:

Ni har dock motiverat mig att leta rätt på en av dessa twitterinlägg, så varsågoda.

https://pbs.twimg.com/media/GKiWvYqbEAAglPD?format=png&name=s...

https://twitter.com/FrieNDA_2/status/1776739878082113621

Kära kära vännen, i all välmening, du måste stanna upp och försöka läsa av helheten. Utvecklarna du länkade på twitter är sarkastiska och skämtar om personer som har konspirationsteorier om diversity hires. Folk fortsätter i kommentarerna att ta det flera steg längre. "Are you telling me The Woke Council has chosen you? I might have a chance then" "my job was going to go to a British person but thankfully they found me, a foreigner, at the last minute to take it"

Så din "gotcha" fick dig att missa att den radikaliseringen du letar hos den andra "sidan" har gjort sig så pass blind till ironi och sarkasm att du blev en del av skämtet du missade. Snälla lämna amerikanska kulturkrig där det hör hemma, i 2016 års presidentval.

Medlem
Skrivet av sarlucic:

Kära kära vännen, i all välmening, du måste stanna upp och försöka läsa av helheten. Utvecklarna du länkade på twitter är sarkastiska och skämtar om personer som har konspirationsteorier om diversity hires. Folk fortsätter i kommentarerna att ta det flera steg längre. "Are you telling me The Woke Council has chosen you? I might have a chance then" "my job was going to go to a British person but thankfully they found me, a foreigner, at the last minute to take it"

Så din "gotcha" fick dig att missa att den radikaliseringen du letar hos den andra "sidan" har gjort sig så pass blind till ironi och sarkasm att du blev en del av skämtet du missade. Snälla lämna amerikanska kulturkrig där det hör hemma, i 2016 års presidentval.

Det är din tolkning av det.

Det finns dock gott om rasistiska vänsterradikala åsikter från dylika utvecklare på Twitter, som gör det fullt rimligt att anta att det ändå finns en viss seriositet till inläggen. Tråden är ändå en seriös tråd, men det betyder ju så klart inte att vartenda inlägg är seriös och blir då något av en bedömningsfråga.

Diversity hires är inga "konspirationsteorier", det är verklighet och finns hur mycket som helst information om det, när man väl börjar titta på företagens rekrytering och interna policyn. Men det hade du nog förstått om du brytt dig om att läsa IGN artikeln (vilket talar klarspråk om att Diversity Hiring är verkligt), och inte bara fokuserade på twitter-inlägget.

Också värt att nämna att det även finns utvecklare som stoltserar med att de ägnar sig åt rasdiskriminering inom sin rekrytering.
https://www.hrgrapevine.com/content/article/2024-03-15-game-d...

Medlem

Såg ett dokument tidigare (har försökt hitta det) som skapade en del rabalder i IT branschen - rekommendationen var att sparka folk för att lönerna låg för högt. Inte för att det gick dåligt, utan bara för att få ner lönerna. Usa har nån konstig högkonjunktur där folk får gå ändå och många blir uppsagda "där för att". I Europa har vi mer traditionell lågkonjunktur. Fråga mig inte hur det här fungerar, men jag vet att folk blir uppsagda.

Om företag beter sig dåligt så är det fan uppenbart att folk byter bransch. Kommer ihåg IT Bubblan i början på 2000 talet, folk drog och det blev svårt att hitta nya ett tag. I vissa sub-branscher så är det konstant svårt att hitta folk, typ säkerhet och viss utveckling.

Medlem

Urlöjlig artikel.

Skriv nu hur många i bostadsbranschen som blivit uppsagda från sina jobb senaste året.

Tror det är betydligt fler än 8700, och det enbart i Sverige.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Urlöjlig artikel.

Skriv nu hur många i bostadsbranschen som blivit uppsagda från sina jobb senaste året.

Tror det är betydligt fler än 8700, och det enbart i Sverige.

Nu är ju iofs inte detta byggnytt.se? Eller, hur ofta skulle du säga att typ kennelklubben skriver om hur många som blivit av med jobb inom spelbranschen?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Jaw_B:

Vad skall allt folk göra när spelet de jobbar på är klart/går i underhållsfas? Få betalt för att sitta och rulla tummarna, eller gå vidare till nästa projekt på nästa bolag?

Min erfarenhet säger att QA är dom som ryker först när spelet är klart, i övrigt kan folk få lite downtime men bolag brukar vara duktiga på att starta nytt eller låta de som är klara på projektet gå över till nästa och börja testa grejor.

Tror dock att man kommer ta in mer på projektbasis via frilans och outsourcing nu när WFH blivit större samt att man ser att det inte alltid fungerar att ha massa dyra, heltidsanställda som i perioder rullar tummarna.


signatur

Frilansande animatör - Tidigare projekt: https://www.imdb.com/name/nm4133995/

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Nu är ju iofs inte detta byggnytt.se? Eller, hur ofta skulle du säga att typ kennelklubben skriver om hur många som blivit av med jobb inom spelbranschen?

Menar mer att man målar upp det som att stackars spelbranschen får lida som ingen annan. Folk jobbar ihjäl sig och blir uppsagda.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Menar mer att man målar upp det som att stackars spelbranschen får lida som ingen annan. Folk jobbar ihjäl sig och blir uppsagda.

I spelbranschen? Ja folk jobbar ihjäl sig och blir uppsagda. Precis som i många branscher.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Bobiri:

Urlöjlig artikel.

Skriv nu hur många i bostadsbranschen som blivit uppsagda från sina jobb senaste året.

Tror det är betydligt fler än 8700, och det enbart i Sverige.

Ja exakt 8700 av vadå 100 000 ? 10 000 000 har verkligen ingen aning

Medlem

Till min kännedom så finns det verkligen ingen rim och reson till hur stora utvecklare sparkar folk. De har sparkat folk för att de var noggranna och läste färdigt ett dokument sist av alla i ett team. Andra kanske har all kunskap de verkligen vill ha men mellanchefer har sånt kontroll behov så de kan absolut inte acceptera att folket kanske vill arbeta på distans.

QA syns också som ganska onödigt för man kan ju be spelarna betala mer för att få tillgång "alpha", "beta" och technical tests före alla andra. Dåliga löner och uteslutna eller utelåsta ur stora delar av företagets utrymmen eller fester är också ganska vanligt.

Jag klickade på denna videon och lyssnade igenom den. Det mesta handlar om Blizzard men jag har hört liknande saker från andra håll när det framförallt kommer till amerikanska utvecklare.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

12
Skriv svar